Het logo • 10 top-merken waarvoor het logo een koopje was + hun verhaal
Wat kost een logo? Weet jij het? Sowieso zegt niemand dat een goed logo veel geld hoeft te kosten. Zeker geen duizenden, of meer dan een miljoen. Tenminste niet bij the Content Care Company.
En kijken we naar onderstaande lijst met wereldbekende merken die hun beroemde logo’s voor weinig lieten ontwerpen, dan valt daar ook niet over te twisten.
Daarnaast zijn er ook oprichters die hun succesvolle logo’s zelf ontwierpen. Wie dan nog denkt, dat een logo veel geld moet kosten…
Maar laten we op pad gaan en eerst maar eens kijken wat we aan merken, logo’s en prijzen kunnen vinden. Instappen! We gaan op koopjesjacht!
Dit blogartikel sluit aan op: Het logo • De geschiedenis, van het ontstaan tot de laatste uitdagingen.
Wat staat er vandaag op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
Na een uitgebreid bezoek aan Huisstijl, zijn we alweer even aanbeland op onze hoofdbestemming: het wereldberoemde Logo. Hier kunnen we ons hart ophalen, want er is zó veel te zien.
Na onze eerste bezichtiging van Logo, rondritten door de districten Beeldmerk en Woordmerk en een expeditie naar Geschiedenis van Logo, gaan we vandaag maar eens op koopjesjacht. We gaan op zoek naar logo’s voor een prikkie!
Excursie of uitstapje gemist?
Dan vind je alle verslagen hier.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van branding en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Belangrijke noot
Zoals altijd hebben wij zorgvuldig de ‘legendes’ en feiten in dit artikel gecontroleerd, en dat tot in het kleinste detail. Toch kan het zijn dat er kleine onwaarheden in de verhalen zijn geslopen. Alle feiten zijn te achterhalen, maar de oorspronkelijke bronnen lijken soms zoek. Garanties voor de juistheid van de informatie in dit artikel zijn dus niet te geven. Doe – indien nodig – zelf aanvullend onderzoek. Zie verder onze algemene disclaimer.
Apple – … tot $ 29,–
Ondanks dat het eerste Apple-logo werd ontworpen door co-founder Ronald Wayne en dus niet door Steve Jobs zoals vaak wordt gedacht, is dit niet het logo zoals we het nu nog min of meer kennen.
Het eerste logo dat in 1976 werd geïntroduceerd, toonde een afbeelding van Isaac Newton die met een Apple in zijn hand onder een boom zat. Dit logo was natuurlijk niet erg praktisch en werd in 1977 al vervangen door de iconische appel met de regenboog.
Door een hap uit de appel te nemen, kon deze niet meer woorden aangezien voor een kers of ander stuk fruit.
Bron: Wikipedia en Bliss Tulle.
De kleurrijke appel werd ontworpen door Rob Janoff van het ontwerp-bureau Regis McKenna. Janoff werd betaald $29 per uur voor het werk dat hij verrichtte. Helaas kunnen we geen betrouwbare bron vinden als het gaat om het totaal hieraan besteedde uren.
Het is wel bekend dat Rob Janoff het ontwerp in 1977 in slechts 2 weken heeft voltooid. Janoff heeft zelfs in interviews verklaard dat het ontwerp een eenvoudig proces was. Hij had slechts een paar schetsen nodig voordat het definitieve ontwerp werd gekozen.
Bronnen
Business Insider, Cult of Mac, Creative Bloq en Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whole Branding Team, boek van Alina Wheeler.
Coca-Cola – $ 0,–
We hoeven je niet te vertellen dat het Coca‑Cola-logo een van de bekendste logo’s ter wereld is. Het werd oorspronkelijk al in 1887 ontworpen door Frank Mason Robinson, de boekhouder van het bedrijf. Hij ontwierp het ‘eerste logo in een sierlijk handschrift’.
Uiteraard heeft het logo sindsdien verschillende kleine wijzigingen ondergaan. Dit betrof voornamelijk de stijl en de kleur van de letters. Het basisontwerp van het logo is echter altijd hetzelfde gebleven: de sierlijke, gebogen letters van ‘Coca-Cola’ op een rode achtergrond.
Frank Mason Robinson was ook een vriend van de oprichter John Pemberton en verzon ook de naam Coca‑Cola. Volgens de website van Coca-Cola Nederland waren de heren niet zakelijk, want ze verkochten hun belang in 1888 aan de zakenman Asa G. Candler voor $ 550. Dát was inclusief het geheime recept…
Bron
Coca-Cola en Coca-Cola Nederland.
IKEA – $ 50,–
Verschillende bronnen beweren dat reclame-bureau Intelektus in 1967 het logo van IKEA – zoals we het nu nog kennen – ontwierp en dat IKEA hiervoor slechts $ 50,– betaalde.
Eén ding staat wel vast: het IKEA-logo is geïnspireerd op de Zweedse vlag. Dat wist je vast nog niet (knipoog).
Dit was overigens niet het allereerste logo. Dat werd in 1951 ontworpen en waarschijnlijk door Ingvar Kamprad, de toenmalige medeoprichter van IKEA.
Als het verhaal waar is, dan zijn de lage kosten voor het ontwerp wel consistent met de identiteit van het merk. Hierbij horen termen als: betaalbaar en kostenbesparend, functioneel en duurzaam, eenvoudig en minimalistisch, eigentijds én Scandinavisch. Over sommige termen kunnen we inderdaad in discussie.
Bron
Je begrijpt dat we geen specifieke bron of link kunnen delen. Het verhaal van Intelektus lijkt sterk op een veel geciteerde anekdote, zoals we zo vaak op het internet en pseudo-wetenschappelijke boeken aantreffen. We hebben wel een link naar IKEA’s eigen verhaal over het logo voor je.
Wij weten dat je woorden als reclame-ontbureau en pseudo-wetenschappelijke ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
MTV – $ 500,–
Grafisch ontwerper Frank Olinsky ontwierp in 1981 het bekende logo van MTV en kreeg hiervoor $ 500,–.
MTV (Music Television) begon dat jaar op 1 augustus met uitzenden in de Verenigde Staten. Het was de 1e televisiezender die 24 uur per dag muziekvideo’s uitzond. MTV werd al snel razend populair, vooral bij jongeren.
Met het logo van MTV werd steeds iets creatiefs gedaan, waardoor het een fascinerend leven kreeg en bij kon dragen aan de dynamische identiteit van het kanaal.
Bron: Indieground Design – Logo history: MTV.
In 1987 werd de zender als onderdeel van het kabelnetwerk van Amsterdam in Nederland gelanceerd. Ook hier werd het al snel een razend populaire zender onder jongeren. In 1995 werd MTV Netherlands opgericht als een apart kanaal. De zender was al snel niet meer weg te denken uit de Nederlandse televisie- en popcultuur.
Tegenwoordig is MTV allang niet meer uitsluitend een muziekzender. De zender richt zich nu vooral op reality-tv-programma’s en andere entertainment-gerelateerde content. In Nederland is MTV beschikbaar als digitaal tv-kanaal. Het richt zich nog wel op jongeren en de popcultuur. Ook via de website en social-media-kanalen deelt de zender nieuws, entertainment en popcultuur.
Bronnen
Adformatie, Adweek, Britannica, Business Insider, Fast Company, MTV en Wikipedia.
Nike – $ 35,–
De bekende swoosh werd in 1971 ontworpen door Carolyn Davidson. Carolyn studeerde in die tijd nog grafisch ontwerp en werkte als freelancer voor het bedrijf. Ze kreeg destijds $ 35,– voor haar ontwerp.
De swoosh is uitgegroeid tot een van de meest herkenbare merk-iconen ter wereld en heeft zeker bijgedragen aan het succes van Nike. De waarde van het logo wordt geschat op – hou je vast! – meer dan $26 miljard.
Dit toont 2 dingen aan:
- Hoeveel impact een goed ontwerp kan hebben op het succes van een retail-bedrijf.
- Dat de kosten van de investering niet echt veel zeggen.
Bronnen
Business Insider, Wikipedia en Swoosh: The Unauthorized Story of Nike and the Men Who Played There, boek van J.B. Strasser.
Penguin Books – £ 0,– tot £ 25,–
Als je toch als ontwerper – denk aan omslagen (covers) – bij Penguin Books werkt, mag je ook het logo ontwerpen. Het is 1935 als Edward Young het logo van Penguin Books ontwerpt. Het is niet duidelijk of hij ervoor werd betaald.
Volgens bronnen zou Young voor het ontwerp een extraatje van £ 25,– hebben gekregen. Een leuk extraatje in die tijd en zou nu grofweg iets van € 1.150,– zijn. Anderen geven weer aan dat hij niet meer dan zijn gewone salaris ontving.
Ook dit logo is inmiddels van onschatbare waarde en heeft sindsdien enkele kleine aanpassingen ondergaan. Het iconische symbool van de gestileerde pinguïn is tot nu toe steeds behouden gebleven.
Bronnen
Bank of England – Inflation calculator, Logo Design Love, Penguin en The Guardian.
The Huffington Post – $ 500,–
Het eerste logo van The Huffington Post werd ontworpen door een onafhankelijke ontwerper genaamd Julia Beizer. Ze factureerde $ 500,–. Het logo werd in 2005 geïntroduceerd toen The Huffington Post werd opgericht. In 2017 is het vervangen door het huidige logo.
Bronnen
The Huffington Post, 99designs en Wikipedia.
The North Face – $ 200,–
In 1971 ontwierp David Alcorn voor zijn vriend Douglas Tompkins het logo van The North Face. Douglas Tompkins was de mede-oprichter van The North Face en David Alcorn een onafhankelijke ontwerper. Tompkins zou nogal onder de indruk geweest zijn van het werk van zijn vriend en vroeg hem om het logo van The North Face te ontwerpen.
Alcorn ontving wel $ 200,– voor zijn vriendendienst, maar andere bronnen spreken dit tegen. Die bronnen komen dan met niets of met $ 2,– per uur en in totaal $ 35,– voor het voltooide project. Dus tja, wij doen geen uitspraak. Misschien ligt de waarheid ergens in het midden, maar wij geloven ook dat niet zomaar.
Wat we wel durven te geloven en te stellen, is dat ook dit logo in de loop der tijd enkele kleine wijzigingen heeft ondergaan. Wederom is ook hierbij de basisvorm steeds hetzelfde gebleven.
Deze vorm is gebaseerd op de contouren van de Half Dome. Half Dome is een bijzonder unieke en herkenbare rotsformatie in Yosemite National Park, het park waar Tompkins en zijn toenmalige vrouw en mede-oprichter Susie Tompkins Buell vaak klommen.
Bronnen
The North Face Company en Business Insider.
Toyota – ?
Het Toyota-logo werd in 1936 ontworpen door Tatsuo Hasegawa, een ingenieur bij het bedrijf. Er is geen informatie beschikbaar over hoeveel hij ervoor betaald kreeg, maar men zegt dat het ook niet de hoofdprijs zal zijn geweest.
In 1933 richtte Kiichiro Toyoda de Toyota Motor Company op. Hij was de zoon van Sakichi Toyoda, de uitvinder van de automatische weefmachine. Het logo is gebaseerd op het familiewapen van deze familie. En je raadt het al! Ook dit logo heeft sindsdien enkele kleine wijzigingen ondergaan. De basis is altijd hetzelfde gebleven.
De waarde van het logo wordt onder andere door merkwaardebedrijf Brand Finance geschat op ergens tussen de $28,6 en $35,7 miljard. Toyota staat hiermee in de top van meest waardevolle automerken ter wereld.
Bronnen
Brand Finance, Toyota en The Toyota Way, boek van Jeffrey K. Liker.
Volkswagen – ?
De laatste van de 10: het Volkswagen-logo. Dit logo werd in 1938 ontworpen door een ingenieur bij het bedrijf, Franz Xaver Reimspiess. Ook over hoeveel deze man ervoor betaald kreeg, is geen informatie te vinden. Wel dat het logo nu op circa $ 11,1 miljard wordt geschat.
Dit was eerst meer en de daling is voor het grootste deel te danken aan de reputatie-schade door het diesel-schandaal van 2015. Als we schrijven ‘sjoemel-software’, weet je vast weer waar we het over hebben. Dit was een van de grootste schandalen in de auto-geschiedenis en leidde tot boetes van miljarden euro’s, dollars, et cetera, en tal van juridische procedures over de hele wereld.
En we durven het bijna niet te herhalen, maar ook dit logo heeft sinds 1938 natuurlijk enkele kleine wijzigingen ondergaan en is in de basis altijd hetzelfde gebleven.
Bron
Volkswagen.
Conclusie
Een krachtig en iconisch logo hoeft niet altijd veel te kosten
De 10 besproken logo’s zijn opmerkelijk sterk en hebben niet veel gekost. Met uitzondering van 1 zijn ze allemaal tijdloos. Zelfs het logo van The Huffington Post had zo’n tijdloze uitstraling kunnen hebben, als ze niet voor een complete redesign hadden gekozen.
Wat opvalt is dat bijna alle logo’s heel eenvoudig zijn. Ze hebben onnodige elementen en te creatieve ideeën vermeden en zich (gewoon) gericht op wat werkt. Hierdoor zijn ze ook op de nieuwste digitale media nog steeds goed te gebruiken en zeer herkenbaar.
Keep it Simple (and) Stupid – KISS – is wat hier ook weer opgaat!
Dit was en is bij The Huffington Post nog wel een dingetje. De kleinste versie van dit logo op social media lijkt verdacht veel op een noodsprong. Dan zijn er genoeg voorbeelden te vinden van hoe dit fraaier opgelost kan worden.
Al met al blijkt uit bovenstaande voorbeelden dat een krachtig en iconisch logo niet per se duur hoeft te zijn.
En laten wij nou met Dagje Huisstijl jou helpen om jouw ‘eenvoudige’, maar briljante ideeën voor een leuke prijs uit te werken. Zie de onderstaande box.
Toekomstplannen
In volgende blogartikelen in deze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nemen we je verder mee op reis. We reizen steeds verder door de boeiende wereld van visuele identiteiten.
Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van creativiteit en zet het merk in het zonnetje!
Na deze koopjesjacht, gaan we kijken hoe we nog meer kunnen besparen. We maken een tour langs wereldberoemde merken waarvan de oprichters de logo’s zelf ontwierpen en gaan zelfs nog langs bij Walt Disney!
En dan zijn we alweer over de helft, maar nog lang niet uitgekeken in en rondom het wereldberoemde Logo. We bezoeken eerst nog Informatie-overload en bekijken daar de zeer indrukwekkende Cijfers van Toen en Nu. Daarna gaan we op zoek naar de 10 sleutels tot succes van een goed Logo (of Woordmerk) en komen natuurlijk ook nog langs plekken met volop Inspiratie.
Excursie of uitstapje gemist? Of verder inzoomen?
Dan vind je het overzicht met alle verslagen hier.
Hoe zorg je dat je verder niets meer mist?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier morgen of anders binnenkort weer terug. Tot gauw!
Wij helpen ook met logo’s
Je hebt een logo nodig? Dat kan. the Content Care Company biedt logo’s, logo’s én… logo’s. Oftewel: beeldmerken, woordmerken en combinaties hiervan. Maar ook voor een restyling, refresh of redesign van het logo kun je bij ons terecht, want een groot deel van onze roots liggen nog steeds in de grafische wereld en de wereld van merken bouwen (branding).
Per merk verschilt wel onze aanpak. Wil je snel resultaat voor weinig geld? Dan kan dat. Wil je liever een logo als onderdeel van de merkwereld en die dus geheel aansluit bij de corporate identity? Dan kan dat ook. Het resultaat is afhankelijk van de wensen, de doelen, de doelgroep(en) én natuurlijk van het budget. Wat het ook wordt, wij gaan altijd voor het beste resultaat.
Je kunt ons bereiken via: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.