
Het logo • Aan welke functionele en technische eisen moet een logo voldoen?

Er wordt steeds vaker van een logo verwacht dat het zich aanpast aan elke omgeving en situatie. Hierdoor zijn er nogal wat functionele en technische eisen ontstaan waaraan een logo tegenwoordig moet voldoen.
Welke dat zijn? Daarnaar kijken we in dit blogartikel. Stap maar snel in, dan vervolgen we onze zomerreis.
Dit blogartikel is een direct vervolg op Het logo • Wat is een goed logo? Aan welke eisen moet het voldoen? • 1/2 en Het logo • Wat is een goed logo? Aan welke eisen moet het voldoen? • 2/2. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Wat staat er vandaag op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
Na een uitgebreid bezoek aan Huisstijl belandden we op het wereldberoemde Logo. Daar hebben we al enorm veel gezien en bekeken. We waren ook nogal onder de indruk van Brand Signature en volgden de route van handgeschreven meesterwerken naar digitale letter-ontwerpen tijdens ons bezoek aan Typografie.
We zijn nu aan het einde van onze ontdekkingstocht naar wat een logo tot een succesvol logo maakt. We hebben alle sleutels tot het succes ervan bekeken. Nu alleen nog de functionele en technische eisen.
Excursie of uitstapje gemist?
Dan vind je alle verslagen hier.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over branding en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
Waaraan moet een logo voldoen?
Er is tegenwoordig een breed scala aan toepassingen waarop het logo zichtbaar kan zijn en dus ook herkenbaar moet zijn om het merk te kunnen identificeren. Het moet minuscuul weergegeven worden in de apps van de social-media-platformen en misschien wel enorm groot op de lichtmast nabij het Prins Clausplein.
Hiertussen zijn natuurlijk nog honderden of misschien wel duizenden varianten te bedenken. Er kan dan voor 1 versie van het logo worden gekozen, maar of dat anno 2023 nog werkt?
Door alle technische ontwikkelingen is er een complexe dans tussen consistentie en veelzijdigheid ontstaan.
Er zijn geen vuistregels. Niemand bepaalt wat goed of slecht is, maar wat werkt dat werkt en wat niet werkt is vaak een gemiste kans en misschien ook wel een dure kans.
Een korte terugblik
In onze vorige 2 blogartikelen hebben we gekeken naar de sleutels tot het succes van een logo, naar wat een logo tot een succesvol logo ‘kan’ maken. We sommen de sleutels nog even op.
- Sleutel #1 – Noodzaak en/of relevantie
- Sleutel #2 – Passend bij doelgroep(en)
- Sleutel #3 – Passend bij het merk
- Sleutel #4 – Oplaadbaar met gevoel
- Sleutel #5 – Eenvoudig, begrijpelijk, onthoudbaar, herkenbaar, onderscheidend en opvallend
- Sleutel #6 – Tijdloos
- Sleutel #7 – Passend bij de sector
- Sleutel #8 – De juiste kleur
- Sleutel #9 – Variabel
- Sleutel #10 – Voldoet aan technische eisen
Nu door met de functionele en technische eisen
Laten we dan nu eens kijken naar welke varianten er doorgaans zijn van een logo. Besef dat aan iedere variant weer diverse technische eisen kunnen worden gesteld en dat je zo aan een flinke waslijst met versies van het logo kunt eindigen. Een stuk of 20 versies is niet zo heel raar.
Wij weten dat je woorden als social-media-platformen ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
LET OP! We noemen hier alles ‘logo’
Ieder merk is vrij om te kiezen voor een logo, beeldmerk of woordmerk, maar we noemen in deze serie de gemaakte keuze gewoon logo of het moet niet volstaan. Zouden we steeds beeldmerk, woordmerk en/of logo moeten schrijven, dan wordt de tekst niet prettiger leesbaar. Je kunt dus zelf verder ‘logo’ vervangen door jouw keuze.
Functionele eisen
Een logo wordt tegenwoordig op heel veel verschillende uitingen en in heel veel situaties gebruikt. Overal – online én offline – moet het logo volledig en consistent tot zijn recht komen. De kwaliteit mag nooit verslechteren.
Dit zijn de functionele eisen, waarover we in de inleiding al spraken. Dankzij de groei van de technologie en alle toepassingsmogelijkheden die hieruit voortvloeiden, is het aantal toepassingseisen aanzienlijk vermenigvuldigd. De groei is hier voorlopig ook nog niet uit.
Zonder aan kracht in te leveren, moet het logo aanpasbaar zijn om te voldoen aan de hedendaagse eisen.
We hebben het nu niet alleen meer over het gebruik op de website, visitekaartjes, facturen en relatie-geschenken, maar ook als favicon van de website en op álle denkbare online platformen en applicaties moet het logo overeind blijven. Dit zijn vaak miniscule formaten.
Daarnaast moet het logo vaak ook nog eens geschikt zijn om heel groot te worden gebruikt en/of voor de zogenaamde ‘experiences’.
Flexibiliteit voorop
Het logo moet dus heel flexibel zijn om aan een flink aantal technische eisen te voldoen. Het moet schaalbaar zijn, want het moet zowel goed zichtbaar zijn op de apps van de diverse social-media-platformen als op dat billboard langs de A4 (wie weet!). Dat is héél klein en héél groot.
Dit zijn veel kleinere toepassingen dan waar we ooit mee te maken hadden, en toepassingen waarbij traditionele logo’s het moeilijk hebben.
Simon Manchipp
En wat dacht je van het logo op een pen? Ook de kleuren moeten dus aan te passen zijn voor uiteenlopende toepassingsmogelijkheden en dat allemaal zonder aan kwaliteit in te leveren.
De simpelste logo’s blijven dan vaak het beste staan, maar je mag ook aan meerdere varianten denken. Als het in de kern maar gelijk is.
Meerdere varianten kunnen en mogen ook!
Het logo moet dynamisch zijn en mag best wijzigen afhankelijk van de plek en het moment dat deze in beeld komt.
Het logo van LinkedIn is hier een mooi voorbeeld van. Wanneer het volledige logo wordt gebruikt zie je ‘Linked’ met direct daaraan vast een blauw blokje en ‘in’. Dit blauwe blokje wordt ook los gebruikt.
Ook het logo van Heineken verandert nog wel eens van gedaante. Op de dop staat deze toch echt iets anders dan op de fles. In de mobiele-apps wordt het logo ook weer anders getoond.
Dynamische logo’s weten zich keer op keer aan te passen aan de laatste eisen.
Dat het logo niet overal op dezelfde manier bruikbaar is, geldt voor heel veel merken. Leer van hun oplossingen en van hun non-oplossingen. Belangrijk hierbij is, is dat elke variant dezelfde basis-elementen bevat, dat ze dezelfde uitstraling hebben én dat ze gelijktijdig worden ontworpen. Achteraf is dit vaak erg lastig tot niet meer te doen en dan kun je weer van voren af aan beginnen.

Wat moet je doen?
- Breng alle toepassingsmogelijkheden in kaart. Waarop moet het logo straks allemaal zichtbaar zijn?
- Houd bij de keuze van de vorm, de kleur en het lettertype rekening met deze toepassingsmogelijkheden. In de regel geldt: hoe eenvoudiger en hoe compacter het logo, hoe beter.
- Kijk naar wat het beste werkt. Dit betekent doorgaans dat je niet 1 logo wilt, maar toch zeker 2 of meer varianten.
- Verlies de ‘experience’ nooit uit het oog!
Breng alle toepassingsmogelijkheden in kaart
Zoek uit waarop het logo straks moet komen en maak hiervan een overzichtelijke lijst. Vlak voor de terugreis delen we hiervoor een uitgebreide checklist uit.
Overhandig deze lijst vervolgens aan het ontwerp-bureau zodat ze hiermee rekening kunnen houden tijdens het ontwerpproces en niemand op een later moment voor onprettige verrassingen komt te staan.
De bestanden die hiervoor nodig zijn, moeten straks allemaal worden uitgeleverd. Tenminste, als je de vaart erin wilt houden.
Als je kijkt naar alle toepassingsmogelijkheden, aan welke varianten kun je dan denken?
Varianten I
- Liggend – Zeer geschikt voor websites en drukwerk.
- Staand – Vaak beeldmerk boven woordmerk en dat gecentreerd. Dit kan goed werken op bijvoorbeeld masten en banners op beurzen, maar heel veel valt er in deze tijd niet voor te zeggen.
- Mét slogan – Een slogan maakt vaak snel en direct duidelijk waar het merk voor staat, maar kan te druk worden en is zeker niet op zakelijk drukwerk altijd de beste keuze.
Varianten II
Zorg dat het logo schaalbaar is. Dat het vierkant, rond, liggend en staand te gebruiken is en dat het op alle media blijft staan. Dus dat het ook herkenbaar is als het in een glas gegraveerd moet worden. Dat betekent dat het logo ook als zwart-wit-versie én op een donkere achtergrond getest moet worden. Lees meer bij Technische eisen.
Zorg dat van gekozen varianten van de lijst hierboven de juiste versies ontworpen en vervaardigd worden. Dit kunnen dan de volgende varianten zijn, maar het is niet zo dat van iedere keuze de onderstaande varianten nodig en/of mogelijk zijn. Een logo met slogan kan bijvoorbeeld vrijwel nooit als avatar dienen.
- Normale variant – Overbodig te zeggen, maar deze hoort wel thuis in dit lijstje.
- Ini-mini-variant – Denk aan de avatars voor social media, de favicon en de Twibbon. Wellicht is er een deel van het logo dat straks kan dienen als icoon op de social-media-platformen of op andere plekken waar het logo – vaak online – heel klein wordt weergegeven.
- XL-variant – Denk aan billboards en bijvoorbeeld grote lichtmasten langs de snelweg.
Deze varianten moeten straks misschien ook nog worden weergegeven op een:
- Vierkant vlak.
- Rond vlak.
- Plat vlak.
- Smal hoog vlak.
Houd rekening met dat de social-media-platformen ieder moment de vorm van de profiel-foto’s kunnen aanpassen. Zo heeft ‘momenteel’ LinkedIn een vierkant en Facebook en de andere platformen een cirkel, maar dit kan alweer veranderd zijn als jij dit leest.
Ja maar!
Misschien denk je nu: maar ik heb het logo alleen nodig voor op de website. Wat nou als het merk groeit? Wat nou als je toch het logo op de auto wilt? Op de gevel? Op sportkleding? Of besluit een lokaal evenement te sponsoren? Wil je dan opnieuw moeten beginnen? Dure grap en vaak niet goed voor de herkenbaarheid van het merk. ‘Ga terug naar start.’
Wat hebben we nu?
We geven je een paar voorbeelden:
- Website – Voor de website wordt doorgaans een liggende variant mét slogan gekozen.
- Visitekaartje – Ook hiervoor wordt doorgaans een liggende variant gekozen, maar vaak zonder slogan. Niets moet, alles mag, maar het gaat nu om een voorbeeld.
- Social media – Kleine varianten, zowel vierkant als rond en zonder slogan.
- Shirtjes voetbalclub – Staande variant mét slogan voor op de rug.
We komen nu dus al aan 5 varianten.
Tip! Verlies de experience nooit uit het oog!
Vergeet bij al deze functionele en technische eisen niet dat het logo een onderdeel kan en zal zijn van de gehele merkwereld. Een starre benadering en gebruik van het logo is anno 2023 echt nergens (meer) voor nodig.
Dit zijn de nieuwe spelregels en zullen de wat oudere marketeers en ontwerpers mee moeten leren leven.
Technische eisen
Waarop moet het logo straks worden gebruikt is duidelijk en je weet ook welke varianten je daarop terug wilt zien, maar wat zijn de eisen van deze toepassingen? Sowieso wordt daarom voor drukwerk en de schaalbaarheid altijd uitgegaan van een .eps of .svg.
Dit zijn beelden opgebouwd uit vectoren (digitale punten met informatie om de elementen zichtbaar te maken) en niet uit pixels als bij foto’s. Door deze vectoren is het bestand onbeperkt schaalbaar zonder kwaliteitsverlies. Bij pixels kun je op groot formaat blokjes en kartels gaan zien.
Versies 1
Kijken we alleen al naar de bestandsformaten, dan kom je aan een flinke lijst.
- .eps
- .svg
- .ai
- .jpg
- .png
- .tif
- .ico
- .emf
- .raw
- .psd
- .gif
- et cetera.
De formaten op deze lijst liggen ook niet vast. Door veranderingen in technologieën valt er soms een formaat af, maar komen er vooral steeds meer bij.
Versies 2
Daarnaast zijn er voor beeldscherm andere kleurtypen nodig dan voor drukwerk.
- Websafekleuren – Kleuren voornamelijk gebruikt op mobiele (web)browsers en apps (hexadecimale).
- RGB – Kleuren voor beeldscherm.
- PMS coated – Drukkleuren glanzend papier.
- PMS uncoated – Drukkleuren mat/absorberend papier.
- CMYK coated – Opgebouwde drukkleuren glanzend papier.
- CMYK uncoated – Opgebouwde drukkleuren, mat/absorberend papier.
Aan deze lijst zou je de volgende versies nog kunnen toevoegen.
- Zwart-wit-versie – Voor bijvoorbeeld in de krant, maar ook handig voor graveringen als op het koperen deurbord, glas of relatiegeschenken als pennen.
- Diapositieve variant – Dus omgedraaid: licht wordt donker, donker wordt licht. Dit kan voorkomen en komt vaker voor dan je denkt. Vaak is dit op drukwerk van andere partijen.
- RAL – Kleurensysteem voor verf en coatings (interieur, exterieur, wagens, et cetera).
Wat hebben we nu?
We geven je bij de functionele eisen een paar voorbeelden en kwamen uit op:
- Liggende variant met slogan – Voor online is RGB nodig.
- Liggende variant zonder slogan – Voor drukwerk is CMYK nodig.
- Ini-mini-variant vierkant – Voor online is RGB nodig.
- Ini-mini-variant rond – Voor online is RGB nodig.
- Staande variant met slogan – Voor drukwerk is CMYK nodig, maar voor borduren zijn weer andere kleur-systemen en die verschillen per fabrikant.
We komen nu weer aan 5 varianten, maar het komt ook voor dat een variant voor meerdere toepassingen te gebruiken is. Zo is het logo van het visitekaartje doorgaans ook geschikt voor ander drukwerk.
En toen?
Je weet nu alle voorwaarden waaraan een logo moet voldoen. Toch zijn we er nog steeds niet, want hoe kom je aan een goede briefing? Dat gaan we in een van onze laatste uitjes deze zomer bezichtigen.
We helpen je dan op pad, want een goed logo laat je niet alleen door een goed – ervaren – bureau ontwikkelen en vervaardigen, maar voor een goede start, geef je duidelijk aan wat je wilt en niet wilt en wat je nodig hebt.
Maar voor het zover is, kun je – aan de hand van alle genoemde sleutels – nadenken over wat je met het logo wilt.
En houd ook na deze zomer ons blog in de gaten, want we helpen je steeds verder met het uitdenken van deze zaken. En heb je geen tijd of zin om daarop te wachten? Dan kun je ons gewoon bellen en gaan we spoedig voor je aan de slag. Merken-bouwen is – zeg maar – helemaal ons ding.
Toekomstplannen
In volgende blogartikelen in deze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nemen we je verder mee op reis. We reizen nog een stukje verder door de boeiende wereld van visuele identiteiten.
Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van creativiteit en zet het merk in het zonnetje!
Inmiddels naderen we wel het einde van onze indrukwekkende zomerreis, maar gelukkig zijn we nog niet uitgekeken in en rondom het wereldberoemde Logo. We helpen je met de briefing en komen zelfs nog langs Inspiratie. We bekijken dan het speelse Witruimte. De terugreis voert ons langs zeer grappige logo-blunders.
Zorg ervoor dat je dit spectaculaire einde niet mist én reserveer direct jouw stoel!!!
Excursie of uitstapje gemist? Of verder inzoomen?
Dan vind je het overzicht met alle verslagen hier.
Hoe zorg je dat je verder niets meer mist?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Tip! Bescherm het logo en claim de copyrights
Heb je eenmaal geïnvesteerd in een uniek en krachtig logo, dan kun je deze bij merken-bureaus* als NLO hier in Den Haag laten registreren. Dat kan voor de Benelux, Europa en voor andere werelddelen. Hiermee wordt het merk in die gebieden min of meer veiliggesteld in de hoop zo plagiaat en oneerlijke concurrentie te voorkomen. Informeer eens naar de mogelijkheden. Het kost waarschijnlijk veel minder dan je denkt.
* Wij weten dat je woorden als merken-bureaus ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Wij helpen ook met logo’s en huisstijlen
Je hebt een logo of een nieuwe huisstijl nodig? Dat kan, want een groot deel van onze roots liggen nog steeds in de grafische wereld én in de wereld van merken bouwen (branding). Het ontwikkelen en/of vernieuwen van logo’s, huisstijlen én huisstijl-handboeken is voor ons dus gesneden koek.
Daarnaast – of los daarvan – kunnen we zorg dragen voor de implementatie in programma’s als Microsoft Word en PowerPoint. Dit zorgt ervoor dat iedereen met dezelfde templates kan werken en alle communicatie in ieder geval visueel in lijn is met het merk.
Per merk verschilt wel onze aanpak. Wil je snel resultaat voor weinig geld? Dan kan dat. Wil je liever een logo als onderdeel van de merkwereld en die dus geheel aansluit bij de corporate identity? Dan kan dat ook. Het resultaat is afhankelijk van de wensen, de doelen, de doelgroep(en) én natuurlijk van het budget. Wat het ook wordt, wij gaan altijd voor het beste resultaat.
Je kunt ons bereiken via: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.