AVG en cookies • VINK de toestemming NIET AL AAN!
Wie het vinkje of het schuifje waarmee bezoekers toestemming geven voor het gebruik van cookies op een website al op ‘aan’ heeft gezet, is tegenwoordig al in overtreding met de wet. Sinds de laatste aanpassing op de AVG moeten bezoekers echt zelf nadrukkelijk toestemming geven voor de cookies en dus voor het volgen van hun online gedrag.
Dit betekent dat bezoekers dus zelf het vinkje of het schuifje op ‘aan’ moeten zetten en vervolgens pas op ‘OK’ kunnen klikken om door te gaan.
Voor het gebruik van apps geldt hetzelfde principe. Toch moet doorgaan ook kunnen zonder toestemming, alleen dan mogen er dus geen gegevens worden verzameld. Dit kun je lezen in een oordeel van het Europees Hof van Justitie.
Ondanks dat bovenstaande voor ons vrij duidelijk is, zien we toch nog te vaak dat de vinkjes of schuifjes gewoon al op aan staan. Zeker bij kleinere partijen die hun website zelf onderhouden en hier helemaal nog geen weet van hebben. Logisch, deze partijen hebben het al veel te druk met hun gewone werkzaamheden. Laten we daarom toch maar eens even inzoomen.
Dit blogartikel is een direct vervolg op ‘Cookiewet, privacy, GDPR, AVG… hoe zat het ook alweer?‘ deel 1 en deel 2. Het kan slim zijn om deze artikelen eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in die en andere artikelen.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Cookies • Wat zijn het en wat heb je eraan?
- Cookies en first, second en third party data [eenvoudige uitleg]
- Cookiewet, privacy, GDPR, AVG… hoe zat het ook alweer? • 1/2
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Terugblik
Hoe zat het ook alweer met cookies en de AVG?
Cookies en de daarmee verkregen data
Met cookies kun je data (gegevens) verzamelen en in de regel is dit informatie over het gedrag van bezoekers van websites en gebruikers van app. Dit doe je om websites en apps te kunnen verbeteren zodat deze prettiger (eenvoudiger en sneller) in gebruik worden.
Daarnaast worden cookies veel ingezet om het online gedrag van mensen te volgen in het voordeel van bijvoorbeeld het gericht online adverteren. Hoe meer bekend is over een persoon, hoe gerichter de advertenties zijn die deze persoon te zien krijgt.
De AVG
De verkregen data zijn goud waard en nog wel meer dan dat, maar deze data mogen* niet in verkeerde handen vallen. Om die reden zijn er cookiewetten gemaakt en zijn er wetten die die handel in die data aan banden leggen. In Nederland vallen deze wetten onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming, kortweg de AVG genoemd. Iedere aanbieder van cookies en iedereen die data van personen vergaart, moet aan de richtlijnen van de AVG voldoen.
Wil je meer weten over cookies en de AVG, dan kun je natuurlijk de linkjes gebruiken. Daarnaast verwijzen wij naar de hierboven in de 1e box genoemde blogartikelen.
* Data staat/staan voor gegevens of verzamelde gegevens en is dus (nog steeds) in het Nederlands officieel meervoud, maar je mag het ook als enkelvoud behandelen. De term ‘big data’ is inmiddels wel officieel enkelvoud. Wij volgen deze richtlijn.
Alles draait om bescherming van de privacy
De AVG staat voor bescherming van privacy-gevoelige* en andere persoonlijke gegevens in Nederland. Het is de vertaalslag van de GDPR (General Data Protection Regulation) die voor alle landen verbonden aan de Europese Unie (EU) geldt. Iedere partij die persoonlijke gegevens verwerkt en/of opslaat moet deze wet hierop toepassen en is dus strafbaar als dit niet gebeurt.
De boetes kunnen behoorlijk oplopen. 4% van de jaaromzet is de norm, dus zorg dat je deze zaken op orde hebt. Zorg dat je gegevens van potentiële en bestaande klanten, van website-bezoekers en app-gebruikers en van wie dan ook meer, verkrijgt op de juiste manier. Zorg vervolgens ook dat je deze gegevens heel goed beschermt.
Hoe makkelijk je het de ander ook wilt maken, voor je het weet ben je in overtreding.
Verkrijg je data via cookies, dan moet je hiervoor toestemming vragen. Dat is al jaren zo en zal geen enkele lezer van ons blog ontgaan zijn. Maar dat je tegenwoordig geen voorkeuren met betrekking tot cookies van te voren voor de ‘gast’ (bezoeker of gebruiker) al aan mag zetten, dat weet nog lang niet iedereen. Helaas ben je dus wel strafbaar als je dat wel doet. Je brengt immers het recht op privacy hiermee in het geding.
Wanneer je het vinkje aanzet – hoe goed je het ook bedoelt – ben je dus al in overtreding met de wet en kun je een zware boete opgelegd krijgen. Gewoon niet doen, is de simpelste en enige oplossing.
* Wij weten dat je woorden als privacy-gevoelig ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Let op de houdbaarheidsdatum!
Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kan de overgang naar de cookieless era verder zijn of is dit al een feit. Dit kan ook leiden tot onverwachte veranderingen, nieuwe wetten en nieuwe inzichten. Hierdoor kan de inhoud van dit blogartikel dan alweer wat verouderd zijn. We hebben nou eenmaal geen glazen bol, maar houden je via onze blogartikelen wel zo goed als mogelijk op de hoogte van belangrijke veranderingen en hoe hiermee om te gaan. Met de gratis e‑mailalert hoef je deze updates niet te missen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Geef over alles duidelijke uitleg
Zoals je kon lezen in ‘Cookies • Wat zijn het en wat heb je eraan?’ en ‘Cookies en first, second en third party data [eenvoudige uitleg]’ zijn er verschillende soorten cookies. Per type cookies moet de gast wel of geen toestemming kunnen geven, maar je moet ook een korte heldere uitleg geven over het soort cookies. Dit mag niet met een linkje naar meer informatie, maar moet bij het keuzeveld staan.
Beschrijf ook met wie de cookies én de door de cookies verzamelde data worden gedeeld.
Benoem per cookie ook de houdbaarheid, maar hiervoor mag je ook verwijzen naar dat punt in de privacy-verklaring. De vraag is alleen waarom je dat zou willen? Je kunt dit in een heel kort zinnetje toevoegen. Een tekst als: ‘Deze gegevens bewaren wij 3 maanden’, is al voldoende. Vergeet bij een aanpassing van de houdbaarheid, dit niet overal aan te passen.
Laatste tip! Vermijd cookiewalls
Een cookiewall is het type venster – vaak vrij groot en prominent getoond – waarbij je gedwongen wordt om cookies goed te keuren voor je verder mag. Ook dit is per wet verboden. Je mag mensen niet verplichten om de cookies goed te keuren. Zonder toestemming moeten zij de website ook kunnen bezoeken. Voor apps geldt natuurlijk weer hetzelfde principe.
Aan de slag
Nou, aan de slag dan maar. Zorg dat de vinkjes en schuifjes zo snel als mogelijk worden uitgezet. Heb je geen verstand van de techniek, vraag dan de developer of vraag het ons. Ook wij zijn er om hands-on te helpen. Ons telefoonnummer is: [nummer opgeheven].
Waarmee helpen wij nog meer?
Sowieso zijn we er om organisaties te helpen met het bereiken van hun doelen. Online meer klanten voor onze klanten, is waar wij naar streven. Dit kunnen natuurlijk ook meer donateurs, leerlingen, patiënten, et cetera, zijn. De juiste content op de juiste plek op het juiste moment aan de juiste doelgroep aanbieden, staat hierbij centraal, maar dit moet je dan wel heel breed zien. Daarom vind je hier een lijst met onze diensten.
Daarnaast delen we natuurlijk ook interessante informatie via ons blog. Zo duiken we over 2 weken dan eindelijk in de cookieless era.
De cookieless era
Wat is de cookieless era en vooral: wat betekent dit? Wat gaan we hiervan merken en hoe nu verder? Wat is er al aan alternatieven en nieuwe oplossingen? Hoe gaat addressability er straks uitzien? We zoomen in op al deze vragen en geven uiteraard de antwoorden om je goed voor te bereiden op de veranderingen. We delen vervolgens ook nog een checklist waaraan je alternatieven en nieuwe oplossingen kunt toetsen. We maken tussendoor een zijstap naar hoe het zover heeft kunnen komen, want hebben we het er zelf naar gemaakt?
Hou ons maar goed in de gaten
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.