Bloggen op LinkedIn • De voordelen en de nadelen • 2/3 [nog meer voordelen]
Wie gaat bloggen op LinkedIn wil natuurlijk eerst weten of dit de moeite wel waard is. Waarschijnlijk maak je hiervoor dan een afweging op basis van de voor- en nadelen. Maar wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen van bloggen op LinkedIn? We zoomen vandaag verder in op de voordelen.
Wat gaan we doen?
Verdeeld over 3 blogartikelen zoomen we in op de voordelen en de nadelen van bloggen op LinkedIn.
- Deel 1 – Hier vond je eerst een korte uitleg over wat bloggen op LinkedIn inhoudt en daarna zoomden we in op de eerste 2 voordelen. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – Vandaag aandacht voor de volgende en laatste 5 voordelen.
- Deel 3 – Morgen tijd voor de nadelen van bloggen op LinkedIn. Vervolgens sluiten we af en kun je aan de slag (als je dat wilt). Direct naar deel 3.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Bloggen op Linkedin • Moet dat ook nog? • Zin of onzin?
- Wat is bloggen? … en waarom is het zo belangrijk voor meer business?
- Zakelijk bloggen • De cijfers, feiten en trends van dit moment
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zakelijk bloggen. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over bloggen en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Overzicht – Eerst even alle voordelen en nadelen van bloggen op LinkedIn op een rijtje
- Voordeel 3 – Bewijs van specialisme en expertise
- Voordeel 4 – Sneller een groter en vooral interessanter bereik
- Voordeel 5 – Uitbreiden netwerk
- Voordeel 6 – Mensen krijgen content op hun moment
- Voordeel 7 – Meerdere opleefmomenten
- Morgen verder + lezersaanbieding
Overzicht
Eerst even alle voordelen en nadelen van bloggen op LinkedIn op een rijtje
Voor de volledigheid en het overzicht, zetten we eerst alle belangrijkste en interessantste voor- en nadelen van bloggen op LinkedIn overzichtelijk op een rijtje.
De voordelen
- Voordeel 1 – Zeer eenvoudig
- Voordeel 2 – Beter vindbaar in Google
- Voordeel 3 – Bewijs van specialisme en expertise
- Voordeel 4 – Sneller een groter en vooral interessanter bereik
- Voordeel 5 – Uitbreiden netwerk
- Voordeel 6 – Mensen krijgen content op hun moment
- Voordeel 7 – Meerdere opleefmomenten
Voordeel 1 en 2 hebben we gisteren in deel 1 besproken. Je kunt de linkjes gebruiken om daarheen te gaan. Voordeel 3 tot en met 7 bespreken we dus hier.
De nadelen
De nadelen komen morgen aan de beurt, maar voor de volledigheid zetten we ze hieronder alvast op een rijtje.
- Nadeel 1 – Populariteit LinkedIn lijkt flink afgenomen
- Nadeel 2 – Niet 12, niet 13, maar 20 in een dozijn
- Nadeel 3 – De kracht is alweer afgenomen
- Nadeel 4 – Beperkte exposure
- Nadeel 5 – Beperkte scope
- Nadeel 6 – Kans om de plank flink mis te slaan
- Nadeel 7 – Het eist wel discipline
- Nadeel 8 – Het vraagt (weer) extra tijd
- Nadeel 9 – Je moet er zelf wel bovenop zitten
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat de in deze serie genoemde voor- en nadelen algemeen van aard zijn. De werkelijke waarde van ieder voor- en nadeel zal dan ook per organisatie, merk, aanbod, ondernemer én doelgroep(en) verschillen. Hierdoor kan zelfs een voordeel in een nadeel veranderen en andersom.
Bekijk daarom eerst kritisch wat ze stuk voor stuk betekenen voor de te bereiken doelen en verbind er vervolgens een eigen waarde aan. Pas daarna is een goede afweging te maken.
Daarnaast is het sowieso altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Voordeel 3
Bewijs van specialisme en expertise
Op LinkedIn blog je om in contact te komen met potentiële opdrachtgevers, klanten of werkgevers en dus om aan jouw autoriteit* te bouwen. Aan autoriteit bouw je door te laten zien wat je zakelijk allemaal in huis hebt, door je expertise en specialisme te tonen.
Bloggen op LinkedIn is ideaal om te bouwen aan autoriteit. Door regelmatig te bloggen op LinkedIn en waardevolle informatie – lees: ‘relevante content’ – te delen, kom je in beeld en toon je tegelijk jouw kracht. Het aantal volgers groeit. Klanten, opdrachtgevers, werkgevers en recruiters weten je beter te vinden.
* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten. Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Waarom is het tonen van je expertise zo belangrijk?
Allereerst moeten mensen weten dat de organisatie – of jij – bestaat, waar het voor bestaat en waarvoor het staat. Vervolgens is voor meer verkoop vertrouwen nodig. Vertrouwen moet groeien en worden onderhouden. Daarvoor moet de organisatie bewijzen verstand van zaken te hebben en dat steeds weer. Dit is wat ze noemen: bouwen aan autoriteit, je autoriteit tonen, et cetera. (Zie de footnote hierboven.)
Voor het‘bouwen aan autoriteit’ is bloggen op LinkedIn een krachtig middel. Door onderwerpen uit te diepen, jouw visie te geven en praktijk-voorbeelden te bespreken, toon je jouw expertise. Mensen zien zo waar de organisatie, waar het merk en/of waar jij voor staat en zij zien dat niet alleen. Ook Google houdt dit voor de zoekmachine scherp in de gaten en telt dit mee voor de plaats van het artikel op de resultaat-pagina’s.
Voordeel 4
Sneller een groter en vooral interessanter bereik
De publicaties op LinkedIn worden op diversen manieren verspreid. In de regel heb je hierdoor sneller een groter bereik dan op het eigen kanaal (website en/of app). Kwalitatief gezien is dit bereik in de regel voor dienstverleners die business-to-business (B2B) werken ook nog eens enorm interessant. Je bereikt immers eenvoudig potentieel geïnteresseerde lezers uit een bepaald vakgebied.
Hoe dat kan
- Na publicatie van een artikel op LinkedIn, krijgen bestaande LinkedIn-contacten een melding. Dit is wel afhankelijk van het algoritme van dat moment. Bestaande contacten hebben namelijk automatisch een soort van abonnement op de LinkedIn-blogkanalen van hun connecties.
- Wanneer mensen een of meerdere zoekwoorden invoeren en deze worden door het algoritme gevonden in het artikel, dan wordt het artikel getoond in de zoekresultaten. Hiermee zeggen we niet dat het artikel bovenaan komt te staan, wel dat mensen zowel binnen als buiten het netwerk deze te zien ‘kunnen’ krijgen. Hoe minder mensen over een bepaald onderwerp bloggen, hoe groter de kans is op een goede plek.
- Ieder lid van LinkedIn kan kiezen om het LinkedIn-blogkanaal te volgen.
- En dan is er nog het sneeuwbal-effect.* Zie de box hieronder.
Vergelijk dit nou eens met bloggen op het eigen kanaal. Daar zijn de meeste partijen wel even bezig voor hetzelfde resultaat, áls dat überhaupt haalbaar is.
* Wij weten dat je woorden als sneeuwbal-effect ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Social proof met sneeuwbal‑effect
Waar anders dan op LinkedIn zie je overduidelijk waarop jouw connecties reageren? Kijk maar eens in jouw eigen newsfeed (die zie je op de homepage op LinkedIn). De een reageert daarop en de ander daarop. Je ziet zo wat voor jouw connecties belangrijk is, of beter gezegd: je ziet wat zij waardevol vinden. Daarom zie jij dankzij het algoritme posts en artikelen in jouw newsfeed van mensen die je helemaal niet kent of in ieder geval niet mee ‘gelinkt’ bent.
Bedenk nu dat als mensen op jouw artikel reageren – al is het maar een ‘like’ – hun connecties dat ook te zien kunnen krijgen en kunnen zien. Dit kan hun connecties inspireren om toch maar eens een kijkje te nemen in het artikel. Wanneer zij dan ook weer reageren, kan dat ook weer in beeld bij hun netwerk komen en zo wordt de sneeuwbal steeds groter en groter.
Probeer dat maar eens met een blogartikel op de eigen website!
Voordeel 5
Uitbreiden netwerk
Voor netwerken hoef je tegenwoordig de deur niet meer uit, dat had je al begrepen. Wel minder gezellig en een beetje jammer van het wijntje, van de bitterbal en voor sommigen ook nog van de flirt. Op LinkedIn kun je net zo goed netwerken, maar er is wel iemand nodig die het initiatief neemt.
Door te bloggen op LinkedIn, hoef je zelf dat initiatief vaak niet te nemen. Ontvangers van de artikelen die willen ‘linken’ benaderen jou. Zo groeit jouw netwerk, zónder dat je anderen actief benadert. Ideaal voor mensen die het echt moeilijk vinden om contact te leggen.
Dit voordeel is het gevolg van voordeel 4 en de voordelen van een groter netwerk, die hoeven we je vast niet uit te leggen.
Let op: meer jij, je en jouw dan je van ons gewend bent
In dit blogartikel spreken we jou persoonlijker aan dan we normaal doen. We gebruiken hiervoor meer jij, je en jouw dan je van ons gewend bent en dat is niet zomaar. Naast dat het percentage zelfstandig ondernemers onder bloggers in het algemeen al vrij hoog is, kunnen alleen personen die lid zijn van LinkedIn daar artikelen plaatsen. Organisaties en merken kunnen dat niet, ook niet op de bedrijfspagina. Zij kunnen wel via de bedrijfspagina de artikelen delen met hun volgers.
Voordeel 6
Mensen krijgen content op hun moment
Wie waardevolle relaties wil bouwen, moet waarde leveren voor de ander en dus weten wat de ander wil. De meeste mensen willen niet zoeken; ze willen geen extra handelingen uitvoeren. Het liefste doen ze alles op 1 medium en bij voorkeur op 1 pagina.
Iedere klik betekent vaak ‘wachten’ en daarvoor hebben we helemaal geen tijd. Iedere klik is er dus 1 teveel. Daarnaast geeft het social-media-platform – net als de andere platformen – er de voorkeur aan om de gebruiker op het platform te houden.
Het internet heeft ons niet geduldiger gemaakt. Een paar struikelblokken om ons te voorzien in onze informatie-behoeften, zijn er al snel een paar teveel.
Dit is de reden waarom je je niet moet vastklampen aan het idee dat je per se moet bloggen op het eigen kanaal. Besef dat iemand die op LinkedIn is, daar content wil consumeren. Hij wil daar blijven, lekker scrollen, koppen snellen en plaatjes kijken en dus helemaal niet naar de website of app van wie of wat dan ook gaan.
Zo af en toe willen we best op een artikel klikken, maar daarna willen we wel weer snel en eenvoudig terug naar waar we vandaan kwamen. Bied de doelgroepen daarom altijd content aan op de plek waar ze zich bevinden. Content die past bij hun informatie-behoeften, past bij het moment en dus past bij het medium.
Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera
Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voorkomen dat we bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.
Voordeel 7
Meerdere opleefmomenten
Dit voordeel heeft te maken met het sneeuwbal-effect omschreven bij voordeel 4. Hierdoor kan de aandacht voor een artikel op LinkedIn na enige weken opeens weer oplaaien. Het enige dat hiervoor nodig is, is dat iemand het artikel zocht en erop reageerde. Zijn netwerk kwam het artikel met de reactie tegen in de newsfeeds* en van zijn netwerk reageerden er ook weer een paar mensen. De sneeuwbal begon opnieuw te rollen.
Dit hoeft niet 1 keer te gebeuren, maar kan zomaar een paar keer gebeuren. Dit fenomeen komt niet voor bij blogartikelen op gewone websites, want daar zien we elkaars reacties niet… als jij of iemand van de organisatie er überhaupt al aanwezig is om de reacties in de gaten te houden.
* Jouw persoonlijke newsfeed zie je op de homepage van LinkedIn.
Morgen verder
Morgen gaan we verder met het 3e en laatste deel en bespreken dan de nadelen* en sluiten af.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de box met de lezersaanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier morgen of anders binnenkort weer terug. Tot gauw!
* Vlak onder de inhoud hadden we de nadelen na de voordelen direct al opgesomd. Naar de nadelen.
Tip! Lezersaanbieding voor een goede start met bloggen op LinkedIn
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op een gezamenlijke sessie waarin we kijken hoe je met het blog op LinkedIn succesvol kunt worden.
We kijken naar hoe je waarde kunt creëren voor de doelgroepen aldaar. We gaan op zoek naar het antwoord op: wat hebben ze nodig om het blog te volgen en om klant te worden? Na deze sessie heb je waarschijnlijk genoeg handvatten om zelfstandig verder te gaan, maar kunnen we ook samen kijken wat er verder nog nodig kan zijn om tot een goed verhaal te komen.
Wil je van deze aanbieding gebruikmaken of meer informatie? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven]. Gebruik het codewoord: ‘WE R LINKED’. Eerst ‘Volgen’ mag altijd, maar is niet per se nodig.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.