Bloggen op LinkedIn • De voordelen en de nadelen • 3/3 [nadelen]
Aan bloggen op LinkedIn kleven meer nadelen dan voordelen, maar wat zegt dat werkelijk? De vraag is of deze nadelen opwegen tegen de voordelen? Wij denken van niet, maar iedere blogger moet dat voor zich beslissen. Ieder voordeel en nadeel weegt voor iedere blogger, ieder merk en iedere organisatie toch net weer even anders.
Uiteindelijk gaat het erom dat de investering in bloggen op LinkedIn zich – op welke manier dan ook – uitbetaald. Laten we dan na alle voordelen, vandaag maar eens inzoomen op de nadelen. Daarna kun jij je keuze maken.
Wat gaan we doen?
Verdeeld over 3 blogartikelen zoomen we in op de voordelen en de nadelen van bloggen op LinkedIn.
- Deel 1 – Hier vond je dinsdag eerst een korte uitleg over wat bloggen op LinkedIn inhoudt en daarna zoomden we in op de eerste 2 voordelen. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – In deel 2 besteedden we gisteren aandacht aan de volgende en laatste 5 voordelen. Terug naar deel 2.
- Deel 3 – Nu is het tijd voor de nadelen van bloggen op LinkedIn. Vervolgens sluiten we af en kun je aan de slag (als je dat wilt).
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Bloggen op Linkedin • Moet dat ook nog? • Zin of onzin?
- Wat is bloggen? … en waarom is het zo belangrijk voor meer business?
- Zakelijk bloggen • De cijfers, feiten en trends van dit moment
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zakelijk bloggen. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over bloggen en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Overzicht – Eerst nog even alle voordelen van bloggen op LinkedIn op een rijtje
- Nadeel 1 – Populariteit LinkedIn lijkt flink afgenomen
- Nadeel 2 – Niet 12, niet 13, maar 20 in een dozijn
- Nadeel 3 – De kracht is alweer afgenomen
- Nadeel 4 – Beperkte exposure
- Nadeel 5 – Beperkte scope
- Nadeel 6 – Kans om de plank flink mis te slaan
- Nadeel 7 – Het eist wel discipline
- Nadeel 8 – Het vraagt (weer) extra tijd
- Nadeel 9 – Je moet er wel zelf bovenop zitten
- Aan de slag + lezersaanbieding
Overzicht
Eerst nog even alle voordelen van bloggen op LinkedIn op een rijtje
Om een goede afweging te maken, moet je de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Mocht je de belangrijkste en interessantste voordelen van bloggen op LinkedIn hebben gemist, dan heb je ze hierbij nog een keer allemaal op een rijtje.
- Voordeel 1 – Zeer eenvoudig
- Voordeel 2 – Beter vindbaar in Google
- Voordeel 3 – Bewijs van specialisme en expertise
- Voordeel 4 – Sneller een groter en vooral interessanter bereik
- Voordeel 5 – Uitbreiden netwerk
- Voordeel 6 – Mensen krijgen content op hun moment
- Voordeel 7 – Meerdere opleefmomenten
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat de in deze serie genoemde voor- en nadelen algemeen van aard zijn. De werkelijke waarde van ieder voor- en nadeel zal dan ook per organisatie, merk, aanbod, ondernemer én doelgroep(en) verschillen. Hierdoor kan zelfs een voordeel in een nadeel veranderen en andersom.
Bekijk daarom eerst kritisch wat ze stuk voor stuk betekenen voor de te bereiken doelen en verbind er vervolgens een eigen waarde aan. Pas daarna is een goede afweging te maken.
Daarnaast is het sowieso altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Nadeel 1
Populariteit LinkedIn lijkt flink afgenomen
Het enthousiasme voor LinkedIn leek al een tijdje dalende, maar in 2020 was het gemiddeld gebruik van LinkedIn toch weer iets toegenomen en dat met 2%. Dit had waarschijnlijk te maken met de lockdowns, het massaal thuiswerken en de ontslagen. Daarna is dit cijfer weer iets gedaald, maar niet dramatisch. Naar bron.
Toch klagen organisaties over steeds minder volgers en geïnteresseerden en bovendien worden de gebruikers er ook niet jonger op. Het ‘organische’ bereik loont hierdoor vaak niet meer de moeite om iets te promoten op LinkedIn.
Hiertegenover nam de laatste tijd het bereik van zakelijke dienstverleners via zoekmachines als die van Google juist weer enorm toe. Nu heeft Google LinkedIn hoog zitten en toont graag artikelen die daar zijn gepubliceerd.
Wil je toch met het artikel op LinkedIn een groot aantal mensen op LinkedIn bereiken, dan kun je hiervoor betalen.
Nadeel 2
Niet 12, niet 13, maar 20 in een dozijn
Niet 12, niet 13, maar 20 in een dozijn, want als iets gratis kan qua marketing op social media, dan vindt dat vaak gretig aftrek bij bepaalde (groepen) professionals. Dit zag je ook gebeuren tijdens de recessie ten gevolge van de bankencrisis rond 2008 en dan met name onder dienstverleners als coaches.
Veel coaches blogden zich een stuk in de rondte en postten zich vervolgens ook nog eens stuk op Twitter. Stuk voor stuk deden ze allemaal hetzelfde, waardoor de verschillen qua content minimaal waren. Maar dat bracht ze niet van hun stuk, het was immers gratis en wat voor de ander werkt, kan ook voor jou werken. Massa’s nieuwe stukken content vloeiden uit hun pennen, maar echt veel new business leverde het niet op.
Met andere woorden
Leuk stukje tekst hierboven, maar wat we willen zeggen is het volgende:
- Te veel leden van LinkedIn grepen en grijpen deze gratis kans op publiciteit en dus kans op meer business aan.*
- Als je doet wat zij doen en al gedaan hebben, is bloggen op LinkedIn in de regel kansloos en zinloos.
- Vergeet nooit: wat voor de ander werkt, werkt niet vanzelfsprekend ook voor jou.
- Zorg dat je niet 1 van de velen wordt en durf je te onderscheiden door echt waarde te leven. Hiervoor moet je wel héél goed kunnen luisteren.
- Vermijd sowieso uitgekauwde onderwerpen.
* Hierdoor en hierop is het algoritme van LinkedIn al meerdere malen aangepast.
Nadeel 3
De kracht is alweer afgenomen
Helaas is het nieuwtje ervan af. Steeds meer leden zijn op LinkedIn gaan bloggen en de gemiddelde kwaliteit van de artikelen nam hierdoor af. Mensen kregen te veel artikelen voorgeschoteld waaruit zij helaas ook niet meer de waarde haalden als in het begin. Het enthousiasme om iets te lezen is hierdoor flink afgenomen.
Hiermee zeggen we niet dat het kansloos is geworden. Wel dat je enorm je best moet doen om op te vallen. Vervolgens moet je dan wel content leveren waar de ander werkelijk iets aan heeft. Dát is ‘relevante content’ en dat is geen wij-van-wc–eend-verhaal. Bedenk:
Hoe meer je artikel op een advertentie lijkt, hoe minder waarde het voor de lezer heeft… hoe minder reden er is om nog eens iets van jou te lezen, laat staan om klant van je te worden.
‘Relevante content’ staat centraal in onze blogartikelen en zal de komende tijd nog centraler komen te staan. Binnenkort zoomen we namelijk met een complete serie artikelen in op hoe je effectieve artikelen schrijft én publiceert (op het eigen kanaal en op LinkedIn). Ook zoomen we in op de net zo belangrijke distributie (verspreiding en promotie) ervan. Wil je al deze blogartikelen niet missen? Meld je dan aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Nadeel 4
Beperkte exposure
Het huidige algoritme van LinkedIn – samen met de grote hoeveelheid posts aldaar – zorgt ervoor dat er steeds minder artikelen worden getoond. En dat niet alleen. Als artikelen worden getoond, moeten ze wel recent zijn. Hierdoor is de kans om gezien te worden zeer beperkt.
Exclusieve onderwerpen waar vraag naar is, maken de beste kans op de aandacht die ze verdienen.
Dit is een belangrijk punt voor de afweging om wel of niet te bloggen op LinkedIn. Een paar feiten:
- Door het algoritme verschijnen artikelen met ‘relevante content’ wel in de newsfeeds* van de volgers. Hierdoor vallen deze berichten tóch meer op.
- De artikelen worden verzameld op de pagina van de publicist. Dit maakt indruk en heeft grote invloed als er wordt gezocht op expertise.
- Een artikel deels plaatsen op LinkedIn met een link naar het gehele blogartikel op het eigen kanaal, heeft duidelijke voordelen voor de SEO van de eigen website. Maar pas hiermee wel op. De meeste lezers worden hier niet blij van. Dit kon je lezen bij het kopje ‘Voordeel 6 – Mensen krijgen content op hun moment‘ in deel 2.
- Artikelen kunnen wel op een later moment weer worden getoond naar aanleiding van een zoekopdracht. Moet het algoritme dan kiezen uit veel artikelen over dat onderwerp, dan mag je in je vuistjes knijpen als die van jou wordt getoond. Daarom: gewoon niet bloggen over uitgekauwde onderwerpen! Ook niet voor Google! … of je moet hiervoor een hele goede reden hebben.**
* De newsfeed is zichtbaar op je homepagina op LinkedIn.
** Een goede reden om te kiezen voor een uitgekauwd onderwerp kan zijn om het blog op het eigen kanaal compleet te maken. Soms vraagt een bepaald onderwerp om meer uitleg of bepaalde voorkennis. Je kunt dan een ander blogartikel schrijven om die uitleg of voorkennis eerst te delen. Ook al is het een uitgekauwd onderwerp, je wilt de lezer toch op de website houden en dus niet te veel verwijzen naar artikelen van de (eventuele) concurrent. Voor bloggen op LinkedIn is dit argument te zwak.
Tip! Kijk ook eens naar LinkedIn Live
Met LinkedIn Live kunnen leden en bedrijfspagina’s die daarvoor in aanmerking komen binnen of vanaf het platform live video-content uitzenden naar een LinkedIn-profiel, LinkedIn-pagina of evenement.
Dit lijkt veel op gelijksoortige opties op platformen als Facebook, Instagram en natuurlijk TikTok. Je kunt ‘live gaan’ wanneer jij maar wilt en dus op ieder moment van de dag. De volgers krijgen hiervan direct een melding en wanneer ze je live volgen, kunnen ze reageren op de uitzending of ‘broadcast’. Dit betekent: interactie!
Interactie voor de branding
Tijdens de uitzending kan de ‘caster’ reageren op vragen en opmerkingen en dat dus ‘realtime’. ‘Casten’ via LinkedIn Live is een eenvoudige en laagdrempelige manier om de band met de doelgroep op LinkedIn te versterken. Dit is dus een manier om te bouwen aan vertrouwen en/of dit te onderhouden. En was dat geen branding?
Je snapt dat je via LinkedIn Live ook een webinar kunt uitrollen. Uiteraard willen we aan dit onderwerp ook meer tijd besteden en staat het inmiddels te dringen op ons lijstje. Voor het zover is, kun je hier klikken voor meer informatie en vergeet niet je direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Nadeel 5
Beperkte scope
LinkedIn is een zakelijk platform en daarmee is al heel veel gezegd. Om waarde te creëren met jouw artikelen, zullen deze moeten aansluiten op de ambities van de gebruikers van het platform. Dit biedt dienstverleners die business-to-business (B2B) werken een ideale uitgangspositie. Voor andere professionals ‘kan’ het totaal waardeloos zijn.
Belangrijk is het om kritisch te kijken naar welke waarde de gebruikers op LinkedIn voor jou, de organisatie en/of het merk kunnen hebben.
Nadeel 6
Kans om de plank flink mis te slaan
Het is op LinkedIn erop of eronder. Hierdoor is het ook best eng. Je blogt hier natuurlijk wel voor een goed geïnformeerd en nogal kritisch lezerspubliek. Sla je hier de plank mis, dan verspil je als professional een hoop kansen.
Met een slecht artikel op LinkedIn verlies je in no time je geloofwaardigheid.
Daarnaast bevinden zich tussen het publiek op LinkedIn mensen die zich graag profileren over jouw rug. Sla je de plank mis, dan vergroten zij dat ook nog eens graag voor jou uit. Je kunt op LinkedIn dus maar beter zorgen voor ‘retegoeie’ content en dat is ‘relevante content’. Punt.
Wat kun je doen om dit voor te zijn?
- Get your facts straight!
- Toon je bronnen.
- Voorkom taalfouten.
- Zorg voor:
- een goede opbouw van het artikel;
- een aantrekkelijke titel;
- originele afbeeldingen.
Bedenk ook dat je het bloggen op LinkedIn kunt uitbesteden aan professionals of deze met een professional samen kunt schrijven (dit heet co–writing). Beide oplossingen kosten geld, maar wat nou als deze investering zich ruim uitbetaalt? Zie de box onderaan dit blogartikel. Klik hier.
Let op: meer jij, je en jouw dan je van ons gewend bent
In dit blogartikel spreken we jou persoonlijker aan dan we normaal doen. We gebruiken hiervoor meer jij, je en jouw dan je van ons gewend bent en dat is niet zomaar. Naast dat het percentage zelfstandig ondernemers onder bloggers in het algemeen al vrij hoog is, kunnen alleen personen die lid zijn van LinkedIn daar artikelen plaatsen. Organisaties en merken kunnen dat niet, ook niet op de bedrijfspagina. Zij kunnen wel via de bedrijfspagina de artikelen delen met hun volgers.
Nadeel 7
Het eist wel discipline
Wil je een groot publiek bouwen, dan geldt voor bloggen op LinkedIn hetzelfde als voor bloggen op het eigen kanaal: het werkt alleen als je het regelmatig doet. Dagelijks, wekelijks, tweewekelijks, de frequentie is belangrijk en dus is het noodzakelijk om je aan deze frequentie te houden. Serieus geïnteresseerde volgers zullen zich hierop instellen en die verwachting moet je waarmaken.
Zelfkennis is belangrijk. Wie vaak aan iets begint en moeite heeft iets af te maken, kan maar beter niet beginnen aan bloggen.
Maar als het vooral gaat om het laten zien van jouw expertise of van jouw speciale waarde, dan maakt die regelmaat niet zo heel veel uit. Beter zorg je dan voor een enorm goed artikel waarin je dit aantoont. Maandelijks 1 artikel publiceren is dan voldoende, maar vergeet nooit dat het ook hierbij gaat om het leveren van waarde voor de lezer.
Toch is voor vaker veel te zeggen, je leert de ambities van de doelgroep(en) snel beter kennen en daardoor zal jouw content steeds effectiever worden.
Nadeel 8
Het vraagt (weer) extra tijd
Of het nou gaat om bloggen op het eigen kanaal of om bloggen op LinkedIn, bloggen kost gewoon veel tijd. Zeker als je waarde wilt leveren. Wanneer je kiest voor beide, dan kost het je ook 2 x zoveel tijd. Alhoewel dat niet helemaal waar is. Je kunt prima teksten kopiëren, maar als je Google te vriend wilt houden, moet je dat wel op de juiste manier aanpakken.
Het gaat hier dan om ‘duplicate content’ en zoals we in deel 1 reeds beloofden, leggen we dit ook uit in een volgend blogartikel.* Voor nu kun je de link naar de beknopte uitleg gebruiken.
* Wil je dit blogartikel niet missen? Meld je dan aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Nadeel 9
Je moet er wel zelf bovenop zitten
Net als bij een gewoon blogartikel, moet je zelf actief jouw artikel promoten voor de beste Return On Investment (ROI). Doe dat niet alleen op LinkedIn, maar ook daarbuiten. Zet die platformen in waar de doelgroepen zich bevinden en let hierbij op de juiste tijdstippen. En natuurlijk ga je hierbij niet over the top.
Voor een 1e aanzet met betrekking tot de kanaal-keuze en onder andere de tijdstippen kun je gaan naar: Content-distributie-kanalen • Overzicht social media.
Aan de slag
We eindigen vaak met een conclusie, maar die is geheel aan jou, jullie of het management. Belangrijk hierbij is om te kijken of de doelen haalbaar zijn en dus naar de ROI. Vanaf hier kunnen wij dat op dit moment niet voor onze lezers bepalen.
Wat wel zo is, is dat veel dienstverleners die business-to-business (B2B) werken en behoren tot het mkb de meeste voordelen uit bloggen op LinkedIn kunnen halen. Tegen die partijen zeggen we: ga vooral aan de slag.
Kansen pakken is voor winnaars én voor verliezers. Kansen laten liggen maakt je sowieso tot een verliezer, maar dat hoeft niet eens zo te voelen.
#doordenkertje
Maak wel eerst een plan met daarin een agenda met onderwerpen en hoe de promotie aan te pakken. Ga vervolgens aan de slag en houd de resultaten goed in de gaten. Wees kritisch op wat je doet en op de resultaten. Leer hiervan en groei hiervan.
Wanneer je beseft dat bloggen op LinkedIn zeer interessante kansen biedt, maar je het – om wat voor reden dan ook – toch niet ziet zitten, overweeg dan om dit deels of geheel uit te besteden. Wij zijn er om te helpen en zoeken samen met de klant altijd naar de best passende oplossing. Zie onderstaande box en check ook nog even de lezersaanbieding daar weer onder.
Voor iedereen die zelf aan de slag gaat: heel veel plezier en heel veel succes!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is. Wij hebben niet alleen ruime ervaring met bloggen en artikelen schrijven voor diverse doeleinden, ook met co‑writing en de promotie van deze content. Ervaring met en kennis van bloggen op LinkedIn is uiteraard ook aanwezig.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Tip! Lezersaanbieding voor een goede start met bloggen op LinkedIn
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op een gezamenlijke sessie waarin we kijken hoe je met het blog op LinkedIn succesvol kunt worden.
We kijken naar hoe je waarde kunt creëren voor de doelgroepen aldaar. We gaan op zoek naar het antwoord op: wat hebben ze nodig om het blog te volgen en om klant te worden? Na deze sessie heb je waarschijnlijk genoeg handvatten om zelfstandig verder te gaan, maar kunnen we ook samen kijken wat er verder nog nodig kan zijn om tot een goed verhaal te komen.
Wil je van deze aanbieding gebruikmaken of meer informatie? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven]. Gebruik het codewoord: ‘WE R LINKED’. Eerst ‘Volgen’ mag altijd, maar is niet per se nodig.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.