Brainstormen • Hoe zet je mindmapping, wordclouds en AI slim in?
Mindmapping is niet voor iedereen even eenvoudig, toch is het een geweldige manier om je creativiteit te laten stromen én op ideeën te komen. Wordclouds zijn eenvoudiger en leiden ook tot zeer goede resultaten. AI is vrij nieuw, maar spuugt er wel in hoog tempo massa’s ideeën uit.
Zowel mindmapping, wordclouds als AI zijn slimme tools voor iedereen en iedere brainstormsessie. Toch is niet iedereen bekend met deze tools én hoe kun je ze implementeren in teamsessies?
In dit blogartikel vind je een 3 methoden om je op weg te helpen. Speel hiermee en vergeet niet:
Niets moet, alles mag.
Noot 1
Dit artikel is voorjaar 2023 voor het laatst bijgewerkt in verband met de opmars van generatieve AI.
Noot 2
Voor nog meer inspiratie, kun je ook gaan naar: ‘Onderwerpen voor blogs, video’s en andere content bedenken? • 25 inspiratiebronnen • 1/4’.
Dit blogartikel is een supplement van: Brainstormen • 10 geboden en 10 tips voor succesvolle sessies. We delen slechts zeer specifieke informatie over hoe je mindmapping, wordclouds en AI kunt inzetten voor brainstormsessies die in 1e instantie bedoeld zijn voor de zoektocht naar onderwerpen, maar natuurlijk voor veel meer zaken zijn in te zetten.
Inhoud
Mindmapping en brainstormen
Mindmapping wordt vooral gebruikt voor het bevorderen van je eigen creatieve proces. Het is voor zzp’ers een slimme methode om op ideeën voor hun business te komen. Vervolgens kun je die ideeën met mindmapping ook weer verder uitdenken en vormgeven.
Maar mindmapping is niet alleen ideaal voor business-concepten, want je kunt de methode ook inzetten bij uiteenlopende vraagstukken en om een diversiteit aan problemen op te lossen. Het maakt relaties tussen zaken eenvoudig zichtbaar en vergemakkelijkt het proces van beslissingen nemen.
Sowieso is het een ideaal middel om op ideeën en onderwerpen voor de content te komen én een waardevolle tool om teamsessies nog effectiever te maken.
Wat is mindmapping?
Mindmapping zou je kunnen omschrijven als het maken van een ideeën-boom op een groot vel papier. Je maakt ook letterlijk een tekening van een boom met zoveel takken en vertakkingen (sub-takken) als je maar wilt.
Je begint met de stam en een paar takken. De stam is het centrale onderwerp. Tijdens het creatieve denkproces teken je steeds meer takken en vertakkingen bij. Heb je een idee, dan teken je een tak voor dat idee.
Alle ideeën kunnen op hun beurt weer vertakkingen krijgen. Het aantal vertakkingen is dan ook oneindig.
Oftewel
Voor ieder idee is er een tak. Bijpassende ideeën hang je aan de vertakkingen erbij. Zo ontstaan een soort van clusters. Iedere tak kan oneindig vaak vertakken.
Niet alleen tekst
Mensen die vaak mindmappen doen dat met woorden, symbolen, pictogrammen en tekeningetjes (doodles). In plaats van ‘huis’ tekenen ze een ‘huis’, in plaats van ‘nacht’ tekenen ze een ‘maan met sterren’ en ga zo maar door.
Alle kanten op
Je hoeft ook niet (zoals je gewend bent) horizontaal te schrijven en te tekenen. Draai het vel rustig rond of loop eromheen.
Het grote voordeel van mindmapping
De bedoeling van mindmappen is om los te komen van structuren waarin veel mensen gewend zijn te denken. Er zijn zelfs mensen die alleen in opsommingen (lijstjes met balletjes) denken en dat ook nog het liefst op een schermpje of een A4’tje. In de regel werkt dit enorm beperkend.
Mindmappen doe je op een groot vel, misschien wel meerdere grote vellen. Dat biedt niet alleen ruimte voor al je hersenspinsels, maar ook ruimte in je hoofd.
Mindmapping voor onderwerpen tijdens teamsessies
Wanneer wij op zoek gaan naar onderwerpen voor blogs en ideeën voor de conent, zetten we mindmapping ook in tijdens teamsessies. Het is dan niet alleen uitstekende techniek om ideeën te genereren, maar ook de manier om de ideeën te organiseren.
We passen tijdens teamsessies mindmapping op de volgende 2 manieren toe, maar er zijn ook nog diverse andere manieren te bedenken.
Doe wat bij jou, het team en de sessie het beste past, maar houd het wel simpel en duidelijk. K.I.S.S.!
Verschil teamsessies en mindmapping solo
Wanneer je alleen mindmapping inzet, kun je woorden en ideeën schrijven in de grootte als je altijd schrijft. Ben je met een groep? Dan moet iedereen van een afstand wel kunnen meelezen.
Dit kan problemen geven met de ruimte die het bord of het vel biedt. Hoe groter de ruimte, hoe beter, maar je moet het ook doen met de middelen die je hebt. Wees ook hierin creatief.
Methode 1
Voorbereiding
- Zorg vooraf voor een paar grote vellen papier. Afhankelijk van de grootte van de groep, neem je een A1-vel, een vel van het flip-over-blok of plak je zelfs meerdere grote vellen aan elkaar.
- Zorg voor meedere kleuren stiften en dan het liefst 1 kleur per deelnemer.
- Teken zelf vooraf alvast de stam en minimaal 1 tak per deelnemer; alle takken in een andere kleur. Houd het heel simpel.
- Leg het vel papier voor de sessie op een centrale plek, zodat iedereen eromheen kan lopen.
- Geef iedere deelnemer een eigen kleur stift.
De sessie
- Kies een centraal onderwerp en plaats dit in het midden van de mindmap.
- Verdeel de takken onder de deelnemers en geef ze ieder een eigen tak.
- Wie (m/v/x) een idee heeft, hangt zijn idee geschreven of getekend aan die tak. Later zijn alle takken door iedere deelnemer te gebruiken.
- Alle ideeën die verder opkomen krijgen een vertakking als ze bij het eerdere idee horen. Als ze daar geheel los van staan, kunnen ze ook een geheel eigen tak krijgen. Hiervoor mag je eventueel ook elkaars takken gebruiken, maar het kan ook beter zijn hiermee te wachten.
- Als iedereen klaar is met zijn eigen ideeën en takken, dan wordt het tijd om naar elkaars ideeën te kijken en te zien wat er dan gebeurt. Doe dit tak voor tak – bijvoorbeeld met de klok mee – en met de hele groep. De hele groep focust zich steeds op 1 tak.
Bij punt 5 is waar het echt interessant wordt. De ideeën aan de takken – dus de ideeën van anderen – zullen de deelnemers weer inspireren voor ideeën waar ze anders niet op zouden komen. Dan begint de creativiteit echt te stromen.
2e ronde
Je kunt nu ook nieuwe mindmaps inzetten, maar luister eerst goed naar feedback van de teamleden. Vraag desnoods om feedback over de ideeën en de structuur van de mindmap. Dit zal de kwaliteit van de mindmap ten goede komen.
Voor de nieuwe mindmaps neem je bestaande ideeën over, maar gebruik je per nieuwe mindmap alleen clusters van gerelateerde ideeën van de 1e mindmap. Waarschijnlijk komen er nu weer nieuwe ideeën bij.
Methode 2
Deze methode lijkt veel op methode 1, alleen het tussenstuk is anders. Hier moet je wel echt de rol van spelleider pakken.
Voorbereiding
Start met de voorbereiding van methode 1.
De sessie
- Geef iedere deelnemer een Post-its-blokje en een stift. Geef iedereen een eigen kleur. Dit maakt het speels, maar dat hoeft niet.
- Start de sessie met 5 à 10 minuten stilte waarbij iedereen (m/v/x) zijn ideeën op Post-its schrijft of tekent. Dus nog niet op het grote vel.
- Dan verzamel je de ideeën en hang je ze aan de boom door de Post-its op het vel te plakken. Doe dit op zo’n manier dat iedereen kan zien wat je doet. Spreek de ideeën hardop uit.
- Dubbele ideeën komen voor en plak je op elkaar. Dit voelt voor de bedenker (m/v/x) een stuk positiever dan dat je zijn idee weggooit, omdat het idee er al was.
- Vanaf hier ga je naar stap 5 van methode 1, het punt waar iedereen vrijelijk met eigen stift zijn ideeën aan de boom hangt.
In plaatst van stap 5, kun je stap 2 tot en met 4 nog een keer herhalen. Daarna volgt dan stap 5.
2e ronde
Mindmapping voor ideeën tijdens teamsessies
Mindmapping is dus een krachtige methode om ideeën, concepten en andere oplossingen te genereren tijdens teamsessies. Met de bovenstaande methoden en tips kom je een heel eind, maar dan ben je er nog niet helemaal.
Wanneer je klaar bent met die methoden en tips, moet je op zoek gaan naar patronen, relaties, nieuwe combinaties, trends en hiaten. Hiervoor kun je de verbindingen tussen verschillende ideeën markeren.
Je kunt hiervoor ook weer nieuwe mindmaps inzetten. Groepeer hierop de gerelateerde ideeën en maak de nodige vertakkingen. Wie weet komen er dan nog nieuwe ideeën op. Gebruik die dan ook.
Een methode
- Bepaal het doel van de sessie.
- Kies als startpunt een term die past bij de vraagstelling en het doel.
- Schrijf alle ideeën die opkomen rond deze centrale term en maak de nodig sub-takken met ideeën.
- Beoordeel samen welke ideeën doorgaan naar de volgende ronde.
- Pak een nieuw vel en neem hierop alles over wat interessant lijkt en vul aan.
- Analyseer de nieuwe mindmap. Welke patronen, trends en hiaten worden zichtbaar? Markeer deze als dat handig is.
- Neem samen beslissingen over welke ideeën nader bekeken moeten worden. Maak een lijst met bovenaan de belangrijkste en laat ideeën ook afvallen als ze niet interessant genoeg zijn.
- Werk deze ideeën uit in een eigen mindmap. Ieder idee krijgt een eigen mindmap. Nieuwe ideeën kun je gewoon toevoegen.
- Bepaal de vervolgstappen. Dit begint met het selecteren en markeren van de ideeën die tot actie moeten leiden.
- Werk de mindmap indien nodig bij op basis van feedback en deel deze met het team als plattegrond voor verdere acties en besluitvorming. Zie hierboven.
Extra tips
- Gebruik kleur – Gebruik hier verschillende kleuren per tak. Dit helpt om de verschillende takken van de mindmap visueel eenvoudig te onderscheiden.
- Warming-up – Begin met een warming-up en een 1e probeersel. Dit helpt om de creativiteit te laten stromen.
- Pauzes – Maak gebruik van korte pauzes om de focus te behouden.
- Deadline – Beperk de tijd van de sessie om deze efficiënt te houden.
- Evalueer – Evalueer de sessie voor toekomstige sessies.
Meer weten?
Wil je meer weten over mindmappen, zoek dan eens online. Er bestaan meer dan genoeg artikelen over mindmapping.
Wordclouds en brainstormen
Wordclouds zijn slimme tools voor je persoonlijke brainstorm naar onderwerpen en ideeën. Ze zijn minder geschikt voor ingewikkelde vraagstukken. Simpelweg omdat het hier vooral om kernwoorden en/of trefwoorden gaat.
Toch blijken wordclouds ook bij ingewikkelde vraagstukken een efficiënte manier om de belangrijkste punten of zaken te identificeren.
Binnen teamsessies lijken wordclouds in 1e instantie wat lastiger, maar ook hier bieden ze – met een creatieve inzet ervan – een effectieve manier om onderwerpen te vinden.
Wat is een wordcloud?
Een wordcloud is woordenwolk, spannender kunnen we de uitleg niet maken.
Je tekent een grote wolk en schrijft alle woorden die opkomen daarin. Ook de woordenwolk hoeft niet per se uit woorden te bestaan. Wie liever tekent, tekent.
Je kunt sowieso gebruikmaken van kleur en de woorden kunnen variëren in grootte en schrijfrichting.
Niet zo spannend als we het zo uitleggen, maar bij teamsessies werkt dit écht super! Zelfs als je alleen bent, maar daar komen we zo op terug.
Misschien denk je nu: waarom niet gewoon op een vel, maar in een wolk? Geen idee, misschien is het wat vrolijker of creatiever om te zien… en dát helpt altijd!
Wordcloud generators
Ook al is het bij de brainstormsessie de bedoeling dat je zelf een wordcloud maakt, kun je ze ook online laten genereren. Ze werken dan aan de hand van jouw input en kunnen zo bijvoorbeeld kernwoorden uit bestaande teksten en webpagina’s halen.
Deze output kan als uitgangspunt voor brainstormsessies dienen en/of de basis leggen voor oplossingen. En wat dacht je van de woorden uit de wordcloud weer invoeren op bijvoorbeeld synoniemen.net?
Voor je het weet heb je een mooie lijst aan onderwerpen. Daarom zijn deze tools toch wel meer dan interessant in de context van de brainstormsessies voor onderwerpen voor de content.
Hoe werken wordcloud generators?
Normaal zouden we niet zo snel op zo’n vraag ingaan, maar wordcloud generators weten de frequentie van elk woord uit jouw input te bepalen. En dat is wat deze generatoren juist zo enorm interessant maakt en we het antwoord puntsgewijs uitwerken.
De meeste online tools werken op een vergelijkbare manier en dat is de volgende.
- Je levert input. Je voert een tekst of een URL in of uploadt een document.
- De tool analyseert de tekst. Het splitst de tekst in woorden en bepaalt de frequentie van elk woord.
- De tool genereert de visuele representatie waarbij veelvoorkomende woorden groter worden weergegeven dan minder vaak voorkomende woorden.
- Gebruikers kunnen vaak kleuren, lettertypen en lay-out aanpassen.
- Het resultaat kun je downloaden of delen.
Er zijn verschillende online tools beschikbaar om wordclouds te genereren. Sommige tools bieden zelfs extra mogelijkheden als woordfilters, animaties en vormmaskers, waarmee je bepaalde bekende vormen als vogels, gezichten en bomen kunt vullen.
Experimenteer met verschillende tools en hun mogelijkheden om de beste wordcloud voor de doelstelling te maken.
Populaire wordcloud generators
- EdWordle
- Makewordcloud
- TagCrowd
- Tagxedo
- WoordWolk.nl of WordClouds.com
- Word Cloud Generator van Jason Davies
- WordArt
- WordItOut
Wordclouds tijdens teamsessies
Methode 1
De voorbereiding
- Zorg voor grote vellen papier of gebruik bijvoorbeeld een white-board.
- Zorg voor meerdere kleuren stiften.
De sessie
- Bepaal het doel van de sessie.
- Kies als startpunt een woord dat past bij de vraagstelling en het doel van de sessie.
- Schrijf dat woord als eerste op het vel. Doe dat in grote letters en in het midden.
- Laat iedereen woorden opgooien, maar niet allemaal door elkaar. Schrijf alle woorden snel op en zorg dat iedereen mee kan lezen.
Methode 2
De voorbereiding
- Zorg voor grote vellen papier.
- Zorg voor meerdere kleuren stiften per deelnemer.
- Geef iedereen een groot vel en een setje stiften.
De sessie
- Bepaal het doel van de sessie.
- Kies als startpunt een woord dat past bij de vraagstelling en het doel van de sessie.
- Laat iedereen dat woord als eerste in grote letters en midden op zijn vel zetten.
- Laat iedereen zijn eigen wordcloud starten en laat ze vrij groot schrijven. Je moet het later op een paar meter afstand wel kunnen lezen.
- Beperk de tijd tot 1 à 2 minuten.
- Laat iedereen zijn wordcloud doorgeven aan ‘de buurman’.
- De buurman (m/v/x) vult de wordcloud aan met ideeën die nu bij hem opkomen.
- Zo schuif je door tot iedereen alle wordclouds heeft aangevuld.
- Hang alle wordclouds nu op de muur of leg ze op de grond, zodat iedereen eromheen kan lopen.
- Speel er samen verder mee tijdens een 2e ronde.
2e ronde
In de 2e ronde komen mensen vaak met aanvullende ideeën. Dit komt doordat ze nu meer ideeën van elkaar hebben gezien, dan aan het begin en dat werkt inspirerend. Daarnaast begint de ideeën-fontein sowieso vaak pas na verloop van tijd goed op gang te komen.
Je kunt op de volgende manieren verder:
- Laat iedereen in stilte eerst 5 à 10 minuten naar alle wordclouds kijken. Dan vraag je ze te gaan zitten en in stilte te spelen met hun gedachten. Laat ze alles optekenen wat bij ze opkomt. Vervolgens mogen ze al hun ideeën opgooien als bij methode 1: de groep spuit ideeën en jij zet die ideeën erbij.
- Laat iedereen direct losgaan op elkaars wordclouds en de wordclouds verder aanvullen. Bespreek ze daarna nog eens gezamenlijk.
- Alles daar tussen deze 2 manieren in. Voel je vrij en bedenk gerust zelf nog een manier waarbij het elkaar inspireren met de inzet van elkaars wordclouds centraal staat. Doe wat goed voelt en waarbij de creativiteit het beste stroomt.
Methode 3, 4 en 5
Kijk eens naar de 3 methoden bij mindmapping, want ook deze methoden zijn om te buigen voor interessante wordclouds.
Extra tip! Etaleer de wordclouds
Hang na de sessie de wordcloud(s) op een mooie centrale plek. Leg er een stift bij en kijk gewoon wat er gebeurt.
Help desnoods het eerste schaap over de dam, de rest volgt vanzelf.
Pas wel op met het doordrukken van de inkt van de stift op de muur. Hang het vel of de vellen met de wordclouds dan liever op een beschermende plank, stuk karton of dik vel papier.
Wordclouds zónder brainstormsessie
Wordclouds kun je ook zonder sessie prima inzetten om ideeën te verzamelen. Maak een start met de wordcloud en hang hem op een centrale plek. Zie verder de Extra tip in de box hier direct boven.
Wordclouds zónder teamsessie
Ook voor jezelf en dus zzp’ers is de wordcloud een zeer handig hulpmiddel.
- Start de wolk, hang hem op aan de muur en leg er een stift bij.
- Stop regelmatig bij de wolk en kijk ernaar. Komt er iets op, dan teken je dat natuurlijk op.
- Laat de wolk zo een paar weken hangen.
Wedden dat je daarna genoeg ideeën hebt?
Waarschuwing!
Pas wel op met doordrukken inkt van de stift op de muur, zie de box met de Extra tip hier direct boven.
Generatieve AI als ChatGPT en brainstormen
Generatieve AI‑modellen als ChatGPT, Copilot en Gemini zijn absoluut geen tools om alleen maar snel niet zo waardevolle content en interessante codes voor software-ontwikkelaars te genereren. Generative AI wordt al volop ingezet binnen e‑commerce voor onder andere live-chat, maar je kunt ze natuurlijk vrijwel alles vragen.
Je moet hierbij alleen niet vergeten dat AI‑modellen slechts hulpmiddelen zijn en hebben geleerd van wat er al was. Afhankelijk van je prompts (vragen, instructies, opdrachten) maken ze weinig tot veel fouten. Je krijgt ze zo van hun padje, al blijven ze vaak binnen gebaande paden. Ze verzinnen zelden iets nieuws. Jij wel!
Menselijke creativiteit, inzicht, lef en ons chaotische brein, zijn nog steeds onmisbaar voor creativiteit én succesvolle brainstormsessies. Toch kan het combineren van AI met ons menselijk brein, leiden tot zeer goede resultaten.
Schuif daarom al je vooroordelen aan de kant en laten we gewoon eens kijken naar hoe je ChatGPT, Copilot en Gemini als waardevolle tools kunt inzetten voor jouw eigen brainstorm en/of de brainstormsessies.*
Brainstormer.io, MindMeister (mindmapping) en Miro zijn enkele andere AI‑modellen die je hiervoor kunt inzetten.
* Naast ChatGPT van OpenAI, Copilot van Microsoft en Gemini van Google zijn er misschien wel honderden al dan niet duizenden aanbieders van generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI). Die markt groeit explosief. De een is wat bekender dan de ander en ze spreken (nog) niet allemaal (goed) Nederlands. Van dit enorme aanbod hebben de meeste AI‑modelen zeer specifieke doelen.
De meer bekende modellen richten zich op tekst, maar ook beeld en video worden aangeboden. In bijna alle sectoren is generative AI al geïntroduceerd of wordt er al flink mee geëxperimenteerd. Zelfs in de gezondheidszorg wordt generative AI alweer een flink aantal jaren ingezet. The sky is the limit.
De 1e aanzet
Net als bij mindmapping en wordclouds moet je ergens beginnen. Wij gebruiken AI in onze voorbeelden dan ook alleen om je 1e ideeën te genereren om ons menselijke brein te inspireren.
Het is het startpunt van de brainstormsessie.
Daarna ga je ermee verder en dat kan op de manieren zoals we bij mindmapping en wordclouds hierboven al met je deelden.
Suggesties voor het verkrijgen van de 1e ideeën
Voor we in de lijst met suggesties duiken, heeft het volgende betrekking op alle gegenereerde antwoorden. Vraag de AI namelijk om van ieder antwoord een lijst met kernwoorden en/of trefwoorden te genereren.
Vervolgens kun je vragen om een lijst met hierop aansluitende onderwerpen, woord-associaties, synoniemen, et cetera.
- Gebruik de AI om woordassociaties op basis van een bepaald trefwoord te genereren.
- Vraag de AI om verschillende invalshoeken te genereren die aansluiten op het onderwerp waarover je wilt brainstormen.
- Voor nog een nog breder perspectief, stel je de AI open vragen over het onderwerp. AI denkt toch iets anders dan wij en kan daardoor met onverwachte ideeën komen.
- Voer de AI bestaande tekst(en) en laat deze analyseren om vervolgens nieuwe ideeën te genereren. AI kan patronen en verbanden herkennen die mensen misschien over het hoofd zien en bovendien is AI in staat teksten extreem snel te analyseren, daar kan geen mens meer tegenop. Vraag daarna wat de kernwoorden zijn, et cetera.
- Vraag de AI om bestaande content en concepten op een creatieve manier te herformuleren. Vraag ook nu weer om de kernwoorden, et cetera.
- Je kunt de AI ook een tekst voeren en direct vragen om een samenvatting in kernwoorden. Vervolgens kun je dan niet alleen vragen om aansluitende onderwerpen en synoniemen, maar je kunt ook om een inhoudsopgave van de tekst vragen. Is de tekst niet voorzien van sub-koppen? Vraag daar dan ook eens om.
- Stel een probleem of uitdaging voor en laat de AI met mogelijke oplossingen komen. Je kunt hierbij vragen om korte antwoorden van niet meer dan 1 á 3 woorden. Daarna vraag je verder en naar de hierop aansluitende onderwerpen, et cetera.
Spreek klare taal
Mensen communiceren niet alleen met taal met elkaar. Bovendien hebben we de neiging punten met elkaar te verbinden die voor ons logisch lijken. Daarnaast vullen onze hersenen graag de gaten op in de informatie die we krijgen.
We leven dus niet op basis van alleen maar waarheden, maar ook op diverse aannames. Dat werkt voor de mens, maar AI denkt anders. AI wil klare taal en geen hints. Moet AI gaten opvullen? Dan doet het dat, maar vaak niet op onze manier.
Dit kan enorm grappig zijn, misschien zelfs wel hilarisch, maar het kost je ook tijd. Regelmatig krijg je de AI niet meer uit zijn aannames. Een nieuwe chat beginnen is dan soms het enige wat nog rest. Voortborduren op een vorig antwoord is dan uitgesloten, of je moet gaan knippen en plakken.
Spreek met de AI dus klare taal en taal die niet op een andere manier te begrijpen is. Wees volledig en zo letterlijk mogelijk.
Vraag om een specifiek aantal
Om de juiste hoeveelheid ideeën te krijgen, kan het helpen om letterlijk om een specifiek hoog aantal te vragen. Vraag bijvoorbeeld: “Ik wil 20 verschillende ideeën voor…”. Je ziet dan wel meer onzin verschijnen, maar de AI houdt het dan niet bij slechts een paar suggesties.
Probeer de AI op deze en andere manieren uit te dagen.
Laten we brainstormen
Je zou je prompt kunnen starten met “Laten we brainstormen over…”, maar dit werkt bij bovenstaande suggesties vaak averechts. Probeer daarom verschillende prompts en kijk wat werkt.
Wil je samen met de AI brainstormen in plaats van met een team? Dan kun je een van je prompts hiermee starten. Waarom niet?
AI is krachtig, maar geen wondermiddel. Het kan even duren voordat je de gewenste resultaten behaalt.
Ideeën her-gebruiken
Wanneer een brainstormsessie lijkt te stranden of doodloopt, is AI er om je te redden. Het enige wat je hoeft te doen is de resultaten in te voeren en te vragen om hierop aansluitende onderwerpen, woord-associaties, synoniemen, et cetera.
Je kunt de AI ook vragen om verbanden te leggen tussen de verschillende ideeën. Laat de AI honderduit praten en vraag vervolgens om de kernwoorden van zijn eigen antwoord. Daarna kun je ook weer vragen om hierop aansluitende onderwerpen, et cetera.
Brainstormen over oplossingen
Tot nu toe hebben we ons verhaal vooral gefocust op de zoektocht naar onderwerpen, maar AI‑modellen kunnen ook worden ingezet voor de brainstormsessies naar oplossingen voor andere vraagstukken. Hiervoor moet je dan uiteraard andere vragen stellen en een passende draai geven aan onze suggesties.
De AI kan echter ook helpen bij de brainstormsessie zelf. Je kunt ook tussentijds vragen stellen. Je kunt bijvoorbeeld vragen om samenvattingen van de besproken ideeën, of de AI nog andere ideeën heeft en zelfs om suggesties te doen voor volgende stappen.
Verder kun je de AI vragen je ideeën te beoordelen. Is het idee realistisch en uitvoerbaar met de beschikbare middelen? Wat is de potentiële impact op de doelgroep(en), de organisatie of het merk? Welke risico’s kleven er aan de ideeën en hoe zijn deze te beperken?
Tot slot kan AI je ook nog helpen bij het overtuigend presenteren van je ideeën.
Aan de slag
Je weet nu alles wat je moet weten over hoe je mindmapping, wordclouds en generative AI kunt gebruiken binnen de brainstormsessie, dus zet hem op!
We wensen je en/of jullie heel veel succes en plezier met onze tips!
En kom je er niet uit? Dan zijn wij er altijd nog.
<< Terug naar: Brainstormen • 10 geboden en 10 tips voor succesvolle sessies.
Wat je moet doen voor nog meer inspiratie?
Dan meld je je uiteraard onderaan – voorbij de volgende box – direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding als er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Tip! Lezersaanbieding brainstormsessie onderwerpen
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op een gezamenlijke brainstormsessie.
Tijdens deze sessie gaan we op zoek naar waardevolle onderwerpen voor het blog, de content-marketing en/of de zoekmachine-optimalisatie (SEO).
Na deze sessie heb je waarschijnlijk genoeg onderwerpen om verder te gaan, maar kunnen we ook samen kijken wat er verder nog nodig is om tot de beste resultaten te komen.
Wil je van deze aanbieding gebruikmaken of meer informatie? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven]. Het codewoord is: ‘HET STORMT’.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij meer weten over dit soort onderwerpen en op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.