Brand guide • Wat is het, wat heb je eraan en wat moet erin? [stappenplan]
Wat is een brand guide? Hoe belangrijk is het voor een sterke merkidentiteit en het succes van een merk? Hoe zorgt het voor herkenbaarheid van een merk en is het echt de sleutel tot een consistente onderscheidende merkbeleving?
En hoe zorg je dan voor een goede brand guide? Wat moet er allemaal in? Ga mee op deze excursie en ontdek hoe een gedetailleerd handboek een merk naar nieuwe hoogten kan tillen.
Dit blogartikel is een direct vervolg op onderstaande blogartikelen. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in die artikelen.
Wat staat er vandaag op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
Nu we zo’n beetje alles hebben bezocht en bekeken rondom Huisstijl en we ook weten welke rol deze speelt binnen het merkenverhaal, kunnen we nu – na ons bezoek aan Corporate Identity, Merkwereld, Dopamine en Merkbeleving – dit deel van onze reis afsluiten met een bezichtiging van de onmisbare Brand Guide. Laten we maar snel vertrekken.
Excursie of uitstapje gemist?
Dan vind je alle verslagen hier.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van branding en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
Wat is een brand guide? … en het belang ervan?
Onze definitie
Een brand guide is een onmisbaar handboek voor het bouwen van een sterk en herkenbaar merk. Dit vanuit de kern van het merk en met de inzet van alle denkbare merksignalen.
Met andere woorden
We vertellen graag verhalen, maar onderstaande oneliners leggen heel goed uit wat de brand guide is en wat het kan betekenen voor een merk.
De brand guide legt de rode draad van het merk vast en zorgt voor betrokkenheid.
Het is het kompas dat zorgt dat alle neuzen in dezelfde richting staan.
Het is de onmisbare gids voor het succesvol uitdragen én beschermen van de merkidentiteit.
De brand guide is de wegwijzer naar het juiste imago; een imago dat zich duidelijk onderscheid van de concurrentie.
Het is de toolkit om te bouwen aan de herkenbaarheid van het merk en draagt bij aan de directe herkenbaarheid van het merk.
Het is een krachtig handboek, dat zorgt voor consistentie en samenhang van alle merksignalen.
De brand guide is de sleutel tot een indrukwekkende merkwereld.
Het zijn de regels om de presentatie van het merk te versterken en de richtlijnen om consistentie in de communicatie te waarborgen.
Het is een handleiding die veel verder gaat dan het definiëren van de visuele en verhalende aspecten van het merk, maar wel zorgt voor het succesvol implementeren van de huisstijl.
De brand guide is hét geheim achter de verbindende merkbeleving en zorgt zo voor een sterk merk.
Synoniemen
Brand book, brand style guide, brand manual, brand guidelines, brand bible, et cetera.
Wat moet er in de brand guide?
In een brand guide wordt ‘alles’ vastgelegd wat met het merk en de branding ervan te maken heeft. Het omvat veel meer dan een huisstijl-handboek. De brand guide gaat niet dieper, maar vooral breder.
De brand guide moet dan ook meer dan alleen sturend zijn voor alle merkelementen, want het is er voor alle merksignalen. Het omvat alle denkbare en relevante informatie betreffende het merk. Merkidentiteit, doelgroep(en), strategie, gedrag, partners, toekomstplannen, et cetera. Het moet er allemaal in.
Hoe stel je een brand guide samen?
Het is aan ieder merk om te bepalen wat in de brand guide komt, maar laten we onze aanpak als leidraad nemen. Je snapt dat je hiervan dus kunt afwijken, maar dat dit slechts bedoeld is als voorbeeld en de nodige houvast om mee te beginnen.
Verpak alle richtlijnen overzichtelijk én geheel in lijn met het merk.
Wat je gaat doen is in de basis vrij simpel, want je gaat richtlijnen met betrekking tot alle aspecten van het merk samenbrengen in een gids. Dit moet een overzichtelijke, gebruiksvriendelijke en visueel aantrekkelijke gids worden, die geheel in lijn is met de huisstijl. De brand guide moet natuurlijk wel overduidelijk het merk uitstralen.
Alles documenteren en beschrijven
Met betrekking tot alle zaken die je in de brand guide gaat samenbrengen, moet je zoveel als nodig documenteren, omschrijven en visualiseren. Denk dus aan alle denkbare richtlijnen en voorbeelden. En besef dat dit niet alleen gaat over de visuele aspecten, maar onder andere ook om emotionele aspecten.
Emotionele aspecten, zoals de beschrijving van de merkbeleving, gedragscodes voor het management of hoe het merk met anderen praat, kunnen op verschillende manieren worden beschreven.
Als het om emoties gaat, denk dan verder dan theoretische omschrijvingen
Je kunt ze op een theoretische manier uiteenzetten in tekstuele beschrijvingen, maar je kunt ze ook tot leven brengen met behulp van storytelling. Deze verhalen kunnen worden overgebracht met zowel tekst als beeldtaal (foto’s, illustraties, stripverhalen en video).
Dynamisch document
Ontwikkel hiervoor een ‘dynamisch document’, want de brand guide moet met zijn tijd mee kunnen gaan en op ieder moment aanpasbaar zijn. Hierop komen we straks nog terug.
Cluster de onderwerpen op logische wijze
Voor een overzichtelijke brand guide raden wij aan om de informatie te clusteren en een logische indeling te maken. Ieder merk kan zelf bepalen hoe deze indeling te maken. Zorg wel dat de indeling de samenhang tussen verschillende onderdelen van het branding-proces benadrukt en zorgt voor een gestructureerde aanpak.
Chaos voorkomen is dus heel belangrijk. Neem daarom alleen op wat nodig is en bijdraagt aan de branding van het merk.
Voorbeeld indeling brand guide
Zoals we zojuist al vermeldden, hanteren wij doorgaans onderstaande indeling en kun je hiervan op geheel eigen wijze afwijken.
- Inleiding
- Merkidentiteit
- Doelgroep(en)
- Merkstrategie
- Bedrijfscultuur en interne communicatie
- Externe communicatie
- Partners
- Merkbeheer & evaluatie
- Groeiplan
- Onderhoudsplan brand guide zelf
De brand guide in 10 stappen
Stap #1
Inleiding
Hierin kun je bijvoorbeeld een voorwoord, een motivatie, de inhoud en eventueel een kleine handleiding opnemen.
Besef wel dat mensen niet zitten te wachten op lappen tekst en de handleiding eigenlijk overbodig moet zijn. De inhoud van de brand guide zou zichzelf moeten leiden.
Stap #2
Merkidentiteit
Dit is waar alles start; waar het merk zijn oorsprong vindt.
- Merkidentiteit – Beschrijf alles rondom de merkidentiteit en/of merkpersoonlijkheid. Denk aan: DNA, kernwaarden, merkwaarden, visie, missie en andere karakteristieke eigenschappen.
- Propositie / merkbelofte – Oftewel: de belofte aan de markt die de toegevoegde waarde of merkmeerwaarde en de voordelen van het merk communiceert. Lees meer over de propositie.
- Positionering – Omschrijf hoe het merk zich onderscheidt van de concurrentie, welke marktpositie het inneemt en voeg een concurrentie-analyse toe. Lees meer over de positionering.
- Merkbeleving – Wat moet het merk via alle merksignalen weerspiegelen? Lees meer over de merkbeleving en de merksignalen.
- Doelgroep(en) en buyer persona’s – Omschrijf voor de volledigheid kort en krachtig de doelgroep(en) en verwijs voor meer informatie door naar het volgende onderdeel. Lees meer over de doelgroep(en) en de buyer persona’s.
- Huisstijl – Integreer hier het liefst het huisstijl-handboek en kijk anders bij de link wat hier opgenomen moet worden. Lees meer over de huisstijl, de merkelementen en het huisstijl-handboek.
- Tone of voice (ToV) – De juiste spreek- en schrijfstijl en taalgebruik die het merk in communicatie hanteert. Lees meer over de tone of voice.
Stap #3
Doelgroep(en)
Beschrijf alles rondom de doelgroep(en) en maak gebruik van buyer persona’s. Denk aan specifieke kenmerken, behoeften en verwachtingen van de doelgroep(en) die het merk door en door moet kennen om zijn doelen te bereiken.
Stap #4
Merkstrategie
Omschrijf de strategie die de doelstellingen en dus de richting van het merk bepalen. Bied handvatten voor ondersteunende strategieën.
Beschrijf hier dus niet allerhande marketing- en communicatie-strategieën, máár alleen de strategie voor het merk. Alle andere strategieën moeten hieraan een bijdrage leveren en om chaos te voorkomen, hoeven die niet te worden opgenomen.
Stap #5
Bedrijfscultuur en interne communicatie
Dit is het antwoord op: hoe gaan we met elkaar en met de buitenwereld om? Denk hierbij aan:
- bedrijfscultuur en gedragsnormen;
- personeelsbehandeling;
- motivatie en betrokkenheid van medewerkers;
- ontwikkeling van en investering in medewerkers;
- leiderschap en gedragsmanagement;
- interne communicatie.
Het betrekken van medewerkers en management bij de merkidentiteit, zorgt voor een consistente merkbeleving zowel intern als extern. Daarom plaatsen wij dit onderdeel altijd voor de externe communicatie.
Intern moet het merk eerst geleefd worden en lekker in zijn vel zitten. Daarna kan het merk effectief (congruent en consistent) naar buiten treden. Dit wordt ook wel ‘Living the brand’ genoemd, maar hierover meer in de box hieronder.
Het merk wordt er alleen maar sterker van wanneer het echt wordt geleefd.
Dit onderdeel is enorm belangrijk, want het bevordert een cultuur waarin het merk tot leven komt, wat een positieve invloed heeft op uiteenlopende zakelijke doelstellingen. Het stimuleert meer dan bijvoorbeeld een positieve en betrokken mindset bij medewerkers.
Het merk krijgt een centrale plek in hun dagelijkse werkzaamheden en medewerkers gaan een actieve rol spelen in het realiseren van de doelstellingen van het merk. Ze zullen de brand driver sneller omarmen en handen en voeten geven. Er is nog nooit een merk slechter geworden van ‘het merk leven’.
Wat is onder meer hiervoor nodig?
- Zorg voor leiderschap dat zelf als eerste de merkwaarden uitdraagt en medewerkers inspireert om in lijn met het merk te handelen. Lees meer in Branding is bedrijfsvoering.
- Zorg voor optimale personeelsbehandeling en -ontwikkeling.
- Informeer medewerkers over de merkidentiteit, -waarden en propositie. Hierdoor kan iedereen deze eenduidig communiceren binnen en buiten de organisatie.
- Overweeg ook de ontwikkeling en training van medewerkers om hun kennis en vaardigheden te versterken in lijn met het merk.
- Zorg voor een positieve en stimulerende werkomgeving die betrokkenheid en trots bij medewerkers bevordert.
- Maak gebruik van een krachtige en motiverende brand driver. Deze is bedoeld om iedereen in de binnenwereld van het merk dag in dag uit te enthousiasmeren; te enthousiasmeren bij wat ze doen en bij hoe ze dat doen.
- Implementeer initiatieven en beloningssystemen die medewerkers motiveren om zich actief in te zetten voor het merk.
- Moedig zelfontplooiing binnen het vakgebied aan, want dit heeft een positieve weerslag op het merk en op het volgende punt.
- Moedig het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten of processen aan die de merkpositionering versterken. Integreer R&D-activiteiten in lijn met de merkidentiteit en stimuleer innovatie die aansluit bij de merkwaarden.
Breng het merk tot leven, start ‘Living the brand’
Branding is geen trucje van de afdeling marketing, maar begint bij de binnenwereld van het merk. Iedereen vanaf de top naar beneden moet het merk leven en doorgeven. Pas als iedereen intern het merk leeft en ademt, zal de buitenwereld het merk geloven.
Bij sommige merken gaat dit vanzelf, bij andere begint dit met een flinke gedragsverandering. Dit verhaal begint sowieso aan de top van de organisatie, maar als het daar al fout zit…
Als het merk eerlijk en authentiek is én iedereen intern het merk leeft en ademt, zal de buitenwereld het merk eerder geloven en duurzaam omarmen.
We zijn geen verandermanagers en gaan daar ook onze vingers niet aan branden, maar als het nodig is helpen we wel hierbij. We doen dit samen met onze hierin gespecialiseerde partners. Zij weten wat nodig is om het merk weer te gaan leven, in plaats van alleen maar erover te praten.
Afhankelijk van hoe de organisatie is verdeeld over de afdelingen, wordt bekeken hoe we deze verandering het beste kunnen begeleiden. Lees meer of bel direct met: [nummer opgeheven].
Bron: Verkoop je ziel, boek van Het Stormt.
Stap #6
Externe communicatie
Zorg voor consistente merkpresentatie in alle communicatie en omschrijf hiervoor:
- communicatie-middelen;
- distributie-kanalen;
- de beginselen voor alle communicatie-strategie(ën) en link dit aan Stap #4 – Merkstrategie.
Zorg ook voor de bescherming van het merk door het registreren van merknamen en logo’s, het bewaken van inbreuk op het merk en het handhaven van juridische rechten en eigendom. Zie onderstaande box.
Tip! Bescherm het logo en claim de copyrights
Heb je eenmaal geïnvesteerd in een uniek en krachtig logo, dan kun je deze bij merken-bureaus* als NLO hier in Den Haag laten registreren. Dat kan voor de Benelux, Europa en voor andere werelddelen. Hiermee wordt het merk in die gebieden min of meer veiliggesteld in de hoop zo plagiaat en oneerlijke concurrentie te voorkomen. Informeer eens naar de mogelijkheden. Het kost waarschijnlijk veel minder dan je denkt.
* Wij weten dat je woorden als merken-bureaus ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Stap #7
Partners
Wie is wie en hoe bouwt het merk sterke relaties met zakenpartners, influencers, leveranciers en bijvoorbeeld aandeelhouders? En hoe zorgt het merk voor samenwerkingen en partnerships die het merk versterken en de merkwaarden weerspiegelen?
Stap #8
Merkbeheer & evaluatie
Documenteer meetbare KPI’s en evaluatie-methoden om de effectiviteit van het merk en de merkstrategie te beoordelen.
En hoe gaat het merk om met veranderende behoeften en markten? Omschrijf ook waar en hoe aanpassingen kunnen worden gedaan om het merk in beweging te houden.
Stap #9
Groeiplan
Zijn er strategieën voor merkuitbreidingen, zoals het introduceren van nieuwe productlijnen of het betreden van nieuwe markten? Zo ja, dan komen die hier.
Om te zorgen voor behoud van de kracht en waarde van het merk, moeten ook merkuitbreidingen worden beheerd en bewaakt.
Stap #10
Onderhoudsplan brand guide zelf
Beschrijf hoe de brand guide zelf levend en relevant blijft. Hoe wordt deze gecommuniceerd, geëvalueerd en bijgewerkt aan veranderende behoeften en trends? Hoe worden aanpassingen gecommuniceerd?
Dit is waarom de brand guide een dynamisch document moet zijn.
Wat is een dynamisch document?
Met een ‘dynamisch document’ bedoelen wij: een document waaraan dagelijks zaken kunnen worden toegevoegd en waarin zaken kunnen worden gewijzigd.
Mensen en markten staan immers niet stil, het merk en alles daaromheen moeten deze altijd bij zien te houden. Veel zaken liggen niet 100% vast en zullen telkens moeten worden aangepast, én dat kan alleen met een ‘dynamisch document’.
Implementeer en communiceer
Zorg ervoor dat alle betrokkenen in de binnenwereld van het merk op de hoogte zijn van de brand guide en deze consequent toepassen in alle merksignalen.
Extra tip! Verbeter de brand guide met feedback
Voor je de brand guide lanceert of verspreidt, laat anderen ernaar kijken. Door collega’s en belanghebbenden al voor de lancering te betrekken, wordt niet alleen de brand guide beter, maar zorg je ook dat deze wordt geaccepteerd en omarmd. Dit is belangrijk voor een succesvolle implementatie en uitstraling van het merk.
Vraag deze mensen of de informatie helder is, in lijn is met de gewenste merkidentiteit en of iedereen het ermee eens is. Dit kan waardevolle inzichten opleveren en bijdragen aan verbeteringen. Las daarna een testfase in waarin een selecte groep de brand guide bij hun werkzaamheden gaat gebruiken.
Nu wordt duidelijk of alles echt goed wordt begrepen. Vraag weer om feedback en verfijn de brand guide. Daarna is de brand guide klaar voor lancering en koppel daar gerust een leuk event aan. Besef wel dat de brand guide nooit af is en er altijd zaken kunnen worden toegevoegd of aangepast. Maak daarom gebruik van een dynamisch document.
Aan de slag, want de brand guide is onmisbaar!
Hierover kunnen we kort en krachtig zijn, maar je moet ook van de zomer mogen genieten. Laat alle informatie dus nu eerst maar even bezinken en pluk de dag zoals jij hem plukken wilt.
Daarnaast kun je altijd onze professionele zorg inschakelen. Zie de box hieronder.
Toekomstplannen
In volgende blogartikelen in deze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nemen we je verder mee op reis. We reizen steeds verder door de boeiende wereld van visuele identiteiten.
Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van creativiteit en zet het merk in het zonnetje!
We komen langs nog meer inspirerende inzichten en praktische tips en hebben nog zat mooie reisverhalen in petto. Na onze oversteek van Huisstijl naar Corporate Identity, Merkwereld, Dopamine, Merkbeleving en ons bezoek zojuist aan de Brand Guide, lassen we nu eerst een paar dagen rust in.
Tijdens deze dagen kun je in je hoofd gaan spelen met alle inspiratie van de afgelopen weken. Dinsdag vervolgen we onze reis en komen dan eindelijk aan op onze hoofdbestemming: het wereldberoemde Logo.
Excursie of uitstapje gemist? Of verder inzoomen?
Dan vind je het overzicht met alle verslagen hier.
Hoe zorg je dat je verder niets meer mist?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Wij helpen met de zorg voor de brand guide
Het is duidelijk. Linksom of rechtsom moet er een brand guide zijn of anders snel komen. Door hierin te investeren, ga je het merk meer dan versterken. Met duidelijke richtlijnen, vertelt het merk een eenduidig verhaal, maakt het een duurzame impact in de markt en heeft de concurrentie het nakijken.
Daarbij kun je altijd onze professionele zorg inschakelen. Wij bieden ondersteuning bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren ervan. Wij helpen graag met alle bestaande informatie om te zetten in een handige brand guide, maar kunnen bijvoorbeeld ook helpen met de informatie verzamelen.
Mocht niet alle informatie aanwezig zijn, dan kan het Brand ID Plan hiervoor worden ingezet. Sowieso kunnen we altijd beginnen met een gratis Content Care Consult.
Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij kunnen helpen bij het creëren van een sterk merk. Het enige dat je hiervoor nu moet doen, is bellen met: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.