Branding biedt (juist) volop kansen voor dienstverleners
Kun je als kleine organisatie of als zelfstandig ondernemer ook écht een merk worden en het liefst een sterk merk? Het antwoord is: ja! Een trouwe klant realiseren gaat namelijk altijd hand in hand met het bouwen van een sterk merk… en vice versa. Hiervoor hoef je niet eens met branding bezig te zijn, wel met een goed aanbod, een goede service en met ‘steeds hetzelfde’ duidelijke verhaal.
Dit is branding voor organisaties werkzaam in de dienstverlening binnen het mkb. Misschien wat kort door de bocht, maar daar komt het in grote lijnen uiteindelijk wel op neer. En het mooie is dat juist in een tijd dat branding voor veel retailmerken nog maar weinig kan betekenen, branding juist enorm veel kansen voor dienstverlenende organisaties biedt. We zoomen in!
Noot Om de tekst niet langer te maken dan nodig is, gebruiken we in dit blogartikel de term ‘dienstverleners’ in plaats van ‘organisaties werkzaam in de dienstverlening binnen het mkb’. We maken hier dus verder geen onderscheid tussen eenmanszaken en organisaties met meerdere werknemers, ook niet tussen persoonlijke en zakelijke dienstverleners.
Dit blogartikel is een direct vervolg op: Wat is branding?. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig zullen we ook met handige linkjes verwijzen naar specifieke informatie in dat artikel.
Eerst meer weten?
Lees dan:
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over branding en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
Branding in het kort
Een lifestyle waarbij de klant centraal staat
Branding is een werkwoord en is de manier van leven van een merk waarbij niet alleen het merk centraal staat, maar ook de klant. Vergeet dat nooit. Zonder klanten, geen bestaansrecht, dus ook geen branding.
Branding komt van diep
Branding komt van diep, vanuit de kern van het merk, vanuit het hart en de ziel. Het is vooral een gevoel dat continu naar buiten komt via ‘alle’ merksignalen, een gevoel waarin ook de merkbelofte (propositie) schuil gaat.
Lees meer hierover in het blogartikel ‘Wat is branding?’ bij het kopje ‘Branding is een statement en vooral een belofte’.
Het draait allemaal om gevoel
Branding heeft dan ook enorm veel te maken met gevoel. Een sterk merk wordt niet bepaald door het merk, maar heeft te maken met het gevoel dat bij anderen leeft. Het gevoel dat anderen eraan koppelen. Het is de kunst om dit gevoel met behulp van branding te sturen.
Een sterk merk is het gevoel dat bij anderen leeft.
Hierbij draait het om vertrouwen bij de doelgroepen en dus om een goed gevoel bij de doelgroepen wanneer ze denken aan het merk. Hoe vaker dat is, hoe beter.
Lees meer hierover in het blogartikel ‘Wat is branding?’ bij het kopje ‘Branding creëert bewustzijn en verlangen’.
Zeer krachtig op ‘het moment van keuze’
Dit goede gevoel moet uiteindelijk zorgen voor de beste breinpositie, welke een extreem grote rol speelt op ‘het moment van keuze’. Vanwege dit gevoel staat ‘het bouwen aan vertrouwen in het merk om er een sterk merk van te maken’ én vervolgens ‘dat gevoel onderhouden’ centraal bij branding. Dit doe je met de merkbelofte.
Lees meer hierover in het blogartikel ‘Wat is branding?’ bij het kopje ‘Branding helpt bij de keuze voor het merk’.
De unieke eenduidige merkbelofte
De merkbelofte moet relevant, authentiek, congruent én simpel zijn. Deze belofte communiceer je consistent via ‘alle’ merksignalen. De merkbelofte wordt ingelost en waargemaakt met de kwaliteit van het aanbod én de service.
Als de merkbelofte niet direct goed te snappen is, gaat er iets heel erg fout.
Het kompas en de lat om alles langs te meten
Branding vormt het kompas in dit geheel, niet meer en niet minder. Het biedt duidelijke handvatten om vanuit te werken en is tegelijk ook de lat om ‘alles’ langs te meten. Hierdoor zorgt branding voor een eenduidig sterk signaal. Dit eenduidige signaal is krachtig en zorgt voor ‘duurzaam’ vertrouwen in het merk en dus voor meer verkoop.
Lees meer hierover in het blogartikel ‘Wat is branding?’ bij het kopje ‘Branding is bedrijfsvoering’.
Geen dun laagje chroom over een pakketje schroot
Het is duidelijk: branding is geen trucje, zeker niet voor dienstverleners. Als het zo eenvoudig was, zou het ook niet zo krachtig werken. Het is vooral je werk goed doen, doen wat je belooft en misschien net iets meer… én dat steeds benadrukken op alle mogelijke manieren.
Lees meer hierover in het blogartikel ‘Wat is branding?’ bij het kopje ‘Onthoud: branding is geen logo, maar een activiteit!’.
Geen andere keuze, maar ook de alledaagse praktijk
Wil een organisatie groeien, dan is branding geen keuze en gewoon iets van de alledaagse praktijk. En laat die alledaagse praktijk van dienstverleners nou kansen en voordelen bieden waar een retailmerk een moord voor zou doen!
Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera
Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voorkomen dat we bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.
Waardoor staan dienstverleners 3 - 0 voor?
Zoals je zojuist in de inleiding kon lezen, heeft branding bij dienstverleners vooral te maken met de alledaagse praktijk, met goed je werk doen én dat benadrukken.
Voor dit type organisaties zijn er sowieso 3 zaken waar ze (bijna) dagelijks mee te maken hebben betrekking op hun groei en bestaansrecht. Te weten:
- ‘hoge betrokkenheid’ klanten bij hun keuze;
- intensievere klantcontact-momenten* en langdurigere klantcontact-momenten;
- grotere kans op aanbeveling in het algemeen.
Daarnaast helpt branding met het bouwen van een loyale klantenkring.
Deze 4 zaken spelen tegelijk ook een grote rol in het voordeel van de branding bij deze groep organisaties. Deze zaken bieden ook nog eens volop kansen. Kansen voor de branding die dienstverleners met beide handen moeten aangrijpen. Kansen waardoor juist voor hen branding op dit moment eenvoudiger en beter haalbaar is dan voor de meeste retailmerken.
We kunnen stellen dat:
Branding kan perfect meeliften op bestaande zaken waarmee dienstverleners toch al zeer regelmatig te maken hebben.
* Wij weten dat je klantcontact-momenten aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat alle hier genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.
Als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dan wil dat absoluut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigenzinnige merken die hebben bewezen dat tegendraads zijn, ook ‘kan’ werken.
Sowieso is het altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Voordeel en kans #1
‘Hoge betrokkenheid’ klanten bij de keuze
Net als bij de keuze voor een auto, denken mensen gemiddeld ook vrij lang na voor ze met een dienstverlener in zee gaan. Deze hoge betrokkenheid zorgt dat ze meer willen weten over het merk en het aanbod. Hierdoor zijn potentiële klanten in hun hoofd vrij lang met het merk bezig.
Dit biedt kansen in het voordeel van de branding bij veel dienstverleners. Kansen die je zelden terugziet bij de meeste retailmerken. Deze kansen moeten met beide handen worden aangegrepen.*
* Denk bij retailmerken met name aan de low involvement consumer goods en/of fast moving consumer goods. Niet veel mensen staan lang stil bij de aankoop van een pak krakelingen.
Voordeel en kans #2
Intensievere en langdurigere klantcontact-momenten
Daarnaast hebben dienstverleners intensievere klantcontact-momenten*. Bovendien zijn deze momenten ook nog eens veel en veel langduriger, dan die bij de aankoop van een pak krakelingen. Dé ideale situatie om de echte verbinding te maken.
Zonder trouwe en loyale klanten, bouw je als dienstverlener geen sterk merk.
Dit is bouwen aan merktrouw en klantloyaliteit. Dit is branding en dus iets heel anders dan de keuze voor een mooie huisstijlkleur. Ook niet geheel onbelangrijk, maar merktrouw is voor de meeste dienstverleners wel een must. Als verloskundige, kraamhulp of begrafenis-ondernemer kom je hier misschien nog net onderuit, maar voordeel en kans #3 willen zij ook zeker niet mislopen.
Door bewust te zijn van waar het merk voor staat, heb je tijdens deze momenten alle tijd om het merkgevoel goed over te dragen op de klant. Met het oog op de branding, kun je het met deze tijd niet beter treffen.
* Wij weten dat je woorden als klantcontact-momenten ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Voordeel en kans #3
Grotere kans op aanbeveling in het algemeen
Voor de groep dienstverleners is ook nog eens ‘de kans om te worden aanbevolen’ sowieso al vele malen groter dan voor retailmerken.
Ook dit fenomeen van mond-tot-mond-reclame* behoort bij sterke merken en effectieve branding. Een goed ingezette en uitgevoerde branding-strategie kan dit bevorderen. Je kunt sowieso om een aanbeveling vragen én daarnaast kun je daarvoor gebruikmaken van diverse marketing-instrumenten.
* Wij weten ook dat je mond-tot-mond-reclame als mond-tot-mondreclame mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Bonusvoordeel en bonuskans
Branding helpt met bouwen van een loyale klantenkring
Tot slot kunnen dienstverleners branding perfect inzetten voor een zeer loyale klantenkring… en zouden dat ook zeker moeten doen!
Wat te doen?
Om de hierboven genoemde redenen moeten ook kleine dienstverlenende organisaties en zelfstandig werkende dienstverleners zorgen voor een duidelijke breinpositie bij hun doelgroepen.
De breinpositie zorgt ervoor dat het merk telkens oplaait in het hoofd van de (potentiële) klant op het moment dat hij aan iets denkt dat voor deze persoon gerelateerd is aan het merk. Dit vergemakkelijkt niet alleen de keuze op ‘het moment van keuze’, maar zorgt ook voor mond-tot-mond-reclame.
Wanneer dienstverleners zorgen dat ‘alle’ activiteiten gericht zijn op het bouwen van een ‘sterk merk’ – dus ook met de dienstverlening zelf –, werken ze aan een trouwe en loyale klantenkring. En wie wil er nou niet een klantenkring die altijd bereid is een goed woordje voor je te doen?
Ontbrekende schakel
De rol van merkgevoeligheid
Ondanks dat branding voor dienstverleners van groot belang is om te groeien, moet je hiermee ook niet over the top gaan. Merkgevoeligheid voor het aanbod van dienstverleners is natuurlijk veel kleiner dan bij de grote A-merken in de retailbranche. De must om de blits te maken met bijvoorbeeld een paar special edition Nikes, een BMW of de nieuwste iPhone, zie je bij het aanbod van dienstverleners niet tot heel zelden terug.
Ik heb nog nooit iemand stoer horen doen over zijn of haar fysiotherapeut, laat staan over zijn advocaat ontslagrecht. Wel over zijn nieuwste iPhone.
Wat en hoe dan wel?
Bij dienstverleners kan de focus beter liggen op het zorgen voor een goed aanbod met bijbehorende service én op het communiceren van de sterke kanten van de organisatie. We hebben het dan over het benadrukken van die sterke kanten die de dienstverlening onderscheidt van die van de concurrentie en deze natuurlijk onmiskenbaar in ‘alles’ communiceren. Dát is branding!
Begrijp dit niet verkeerd. De voordelen moeten natuurlijk wel voordelen in de ogen van de afnemer zijn. Zonder hen is een sterk merk sowieso uitgesloten. Zij staan centraal bij de dienstverlening en dus ook bij de branding.
Branding begint met zelfkennis en vervolgens moet je heel goed weten waarom het aanbod in de ogen van de afnemer beter is dan dat van de concurrent.
Hebben we je overtuigd dat branding toch wel zeer interessant is voor jouw of het merk? Zo ja, lees dan alsnog ‘Wat is branding?’ (als je dat nog niet hebt gedaan). Check ook de box met de lezersaanbieding na onderstaande conclusie.
Conclusie
Zoals we in de inleiding al stelden: wil een organisatie groeien, dan is branding geen keuze, maar iets voor de alledaagse praktijk. Dienstverleners die een goed product leveren en dus doen wat ze beloven, zijn (onbewust) al een eind op weg met hun branding.
Als een dienstverlener tussen de regels door continu benadrukt waar de kracht van het merk zit, dan dringt dit op den duur wel door bij de klant.
Wanneer zij zich bewust zijn van waar het merk voor staat en wat de belofte aan de markt is, dan zijn ze al bijna halverwege. dienstverleners komen nog een eind verder als ze van het merk de sterke kanten steeds weten te benadrukken en hiermee gelijk het onderscheid van de concurrent heel vilein weten aan te geven. Nu zijn ze echt aan het branden.
De laatste loodjes zijn natuurlijk het zwaarst, maar zeker haalbaar. Hoe zorg je dat je niet vergeten wordt, on top of mind blijft en de mond-tot-mond-reclame bevordert? Dit zijn de puntjes op de i. Dit is waar bij dienstverleners branding en relatie-marketing hand in hand gaan.
Vergeet nooit dat persoonlijk contact met de klant en dat onderhouden, veel waardevoller is dan alle denkbare marketing-tools samen. Maar daarbuiten ligt nog een zee aan potentiële klanten, die mag je ook niet vergeten.
Dit is ook een stukje klantbehoud, waarvoor je zelf zo af en toe de klant eens belt en oprecht vraagt: hoe gaat het met jou? Je kunt natuurlijk als dienstverlener niet zeggen dat de klant centraal staat en hem nooit eens zomaar even vragen hoe het gaat. Misschien direct even doen en er een gewoonte van maken.
Daarnaast is het slim om de huidige marketing-instrumenten eens te bekijken. Wat ontbreekt er? Wat is overbodig? Waarop moet meer focus liggen? En kom je er niet uit, dan zijn wij er altijd nog. Zie ook onderstaande box met de lezersaanbieding.
Toekomstplannen
In onze volgende blogartikelen over branding zoomen we sowieso verder in op de voordelen van een sterk merk en wat je hiervoor zelf kunt doen.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de box met de lezersaanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Tip! Lezersaanbieding Brand Care Sessie
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op onze Brand Care Sessie.
Tijdens deze gezamenlijke sessie kijken we kritisch naar de online zichtbaarheid van het merk én van de merkbelofte. We gaan samen op zoek naar verbeterpunten en sparren over hoe deze punten beter kunnen. Tot slot bekijken we wat er verder nodig kan zijn om te zorgen voor een sterk merk.
Ga naar Brand Care Sessie voor meer informatie.
Wil je van deze aanbieding gebruikmaken of meer informatie? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven]. Gebruik het codewoord: ‘WE BRAND’.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.