Branding • Wat zijn de belangrijkste vormen? [overzicht]
De term branding kom je in uiteenlopende combinaties vandaag de dag werkelijk overal tegen. Terecht of toch onterecht?… want branding zou iets heel natuurlijks moeten zijn. Branding komt immers vanuit de kern van het merk en uit zich in alle gelederen van het merk.
Maar goed, soms is het prettig voor de duidelijkheid om overal een aparte naam aan te geven. Laten we eens inzoomen en de belangrijkste vormen op een rijtje zetten.
Dit blogartikel is een direct vervolg op: Wat is branding?. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Eerst meer weten?
Lees dan:
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over onder andere branding, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
External en internal branding
Zoals we bij het kopje ‘Branding is marketing en bedrijfsvoering’ in ons blogartikel ‘Wat is branding?’ bespraken, gaat branding over meer dan de belofte aan de buitenwereld (propositie). De binnenwereld is net zo belangrijk. We hebben het nu over external en internal branding.
External branding
Bij external branding is het merk het uithangbord richting de markt.
Internal branding
Internal branding draait om het personeel van het merk. Dit helpt het personeel beter te begrijpen waar het merk voor staat, het merk te voelen en te leven. Internal branding zorgt voor betrokkenheid, verbinding en enthousiasme. Indien nodig kan het zelfs zorgen voor een cultuur-verandering.*
De propositie (merkbelofte) van het merk wordt verbonden met het gedrag van de medewerkers. Wat wordt beloofd aan de buitenwereld, wordt in de binnenwereld geleefd. Als een merk innovatief en creatief is, dan moet het topmanagement en ‘al’ het personeel dit ook zijn.** Zo helpt branding als leidraad voor het gedrag.
Internal branding is doorgaans in handen van HRM (Human Resource Management).
* Wij weten dat je cultuur-verandering ook aan elkaar mag schrijven. maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
** Op dit onderwerp komen we in een volgend blogartikel uitgebreid terug. Als je je nog niet hebt aangemeld voor onze gratis e‑mailalert, klik dan hier.
Corporate en employer branding
Corporate branding
Corporate branding richt zich op de organisatie achter het aanbod. Door de eis voor transparantie via social media, is ‘the company behind the brand’ een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Bovendien speelt corporate branding een belangrijke rol naar stakeholders en potentiële medewerkers.
Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera
Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voorkomen dat we bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.
Employer branding
Employer branding heeft veel gemeen met corporate branding en de verschillen zijn klein. Employer branding gaat over de organisatie en het merk aantrekkelijk etaleren als werkgever. Het richt zich op medewerkers, potentiële medewerkers en op hun beïnvloeders.
Personal branding
Personal branding is een soort heilige graal geworden om je te profileren op de arbeidsmarkt. Waarom moeten ze jou kiezen en niet een ander persoon? De persoon is het merk. Ook voor zzp’ers kan personal branding het verschil maken.
Dit is personal branding op zijn best!
Had je vroeger de zogenaamde vips als schrijvers, politici, filmsterren en andere artiesten, zijn daar de laatste jaren de bloggers, vloggers en andere influencers op social media bijgekomen. Om hun persoonlijke doelen te bereiken, moeten ze allemaal duidelijk laten zien waarom zij leuker, beter en/of interessanter zijn dan hun concurrenten. Betere voorbeelden van personal branding kunnen wij niet bedenken.
Endorsement branding
Wanneer je denkt aan Apple, Google, Unilever en alle submerken die daaronder vallen, dan kun je denken aan endorsement branding. Submerken van Apple zijn bijvoorbeeld de iPod, iPhone en de iPad.
Submerken genieten mee van de reputatie van het hoofdmerk. Heeft het merk een goede reputatie, dan zal dit een zeer positieve invloed hebben op de introductie-snelheid van het submerk. Wanneer een nieuw submerk wordt geïntroduceerd, wordt deze in de regel sneller omarmd door de doelgroepen dan een op zichzelf staand nieuw merk.
City en country branding
City branding
City branding is een term die we de laatste decennia steeds vaker hoorden. Niet alleen grote steden doen tegenwoordig aan city branding, maar ook de kleinere steden en gemeenten. Het heeft als doel onder andere makelaars, investeerders, bewoners, studenten en toeristen aan te trekken.
Country branding
Country branding lijkt veel op city branding. We denken dat ingaan op het verschil niet nodig is.
Club branding
Club branding gaat niet over uitgaan, maar over sportclubs. In Europa zijn de voetbalclubs hier het beste voorbeeld van. In de Verenigde Staten waar sport een belangrijkere rol speelt dan hier, zie je club branding duidelijk bij football-, baseball-, basketbal- en ijshockeyclubs.
Het is een wereldwijde miljarden-industrie en gaat niet alleen over de kaartverkoop. Merchandise speelt misschien wel een veel grotere rol. Miljoenen shirtjes van Real Madrid en Manchester United gaan jaarlijks over de toonbanken en niet alleen in Spanje en Engeland.
De opbrengst – samen met de reputatie – helpt onder andere bij de aankoop van topspelers.
Experience marketing
Ondanks dat de term branding ontbreekt bij experience marketing, nemen we deze toch als laatste op in dit rijtje. Dit zijn namelijk ook situaties waar de merksignalen doorgevoerd moeten zijn of worden. Het gaat immers om interactie tussen merk en klant, en dus in 2 richtingen. Dat is branding op-en-top.
Experience marketing betreft:
- aankoopproces in de winkel;
- het consumeren van het aanbod;
- contact met de service-afdeling;
- evenementen georganiseerd door het merk zelf of evenementen waar het merk duidelijk aanwezig is.
Toekomstplannen
In onze volgende blogartikelen over branding zoomen we verder in op branding en kijken naar het verschil tussen een merk en een sterk merk. We geven antwoord op vragen als: hoe wordt een merk een sterk merk. Wat zijn de voordelen van een sterk merk en wat kun je hiervoor zelf doen?
Daarnaast vind je ook in onze andere blogartikelen informatie over hoe je met content bouwt aan een sterk merk. Naast deze informatie delen we ook tips en handvatten die helpen bij het bouwen aan vertrouwen en dat ook te onderhouden. Dit vertrouwen is niet alleen nodig om een sterk merk te bouwen, maar ook om online meer te verkopen.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de box met de lezersaanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Tip! Lezersaanbieding Brand Care Sessie
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op onze Brand Care Sessie.
Tijdens deze gezamenlijke sessie kijken we kritisch naar de online zichtbaarheid van het merk én van de merkbelofte. We gaan samen op zoek naar verbeterpunten en sparren over hoe deze punten beter kunnen. Tot slot bekijken we wat er verder nodig kan zijn om te zorgen voor een sterk merk.
Ga naar Brand Care Sessie voor meer informatie.
Wil je van deze aanbieding gebruikmaken of meer informatie? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven]. Gebruik het codewoord: ‘WE BRAND’.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.