Business statement en bedrijfsformule • Wat en hoe?
Bedrijfsformule, business statement, mission statement, brand driver… allemaal termen die lukraak worden gebruikt en lukraak door elkaar worden gebruikt. Termen waarvan niet iedereen altijd exact weet wat de ander ermee bedoelt.
Dit foutieve gebruik kan leiden tot grote misverstanden, maar zijn ook eenvoudig te voorkomen door even door te vragen. Uiteindelijk gaat het om wat je wilt bereiken en dus om het resultaat en de weg daarheen.
Laten we eens inzoomen en kijken naar de overeenkomsten en de verschillen tussen de bedrijfsformule en de business statement. Laten we dan gelijk ook kijken hoe je ze formuleert. Tot slot zoomen we alvast vluchtig in op de mission statement en de brand driver en wat deze 2 met de business statement en bedrijfsformule te maken hebben.
Dit blogartikel is een direct vervolg op ‘Wat is een business-strategie? • De voordelen en hoe kom je eraan?’ en ‘Wat is een bedrijfsplan, businessplan en/of ondernemingsplan’. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Inleiding
Over de business statement en de bedrijfsformule
Iedere organisatie heeft een bedrijfsstrategie. Ook heeft iedere organisatie een bepaalde invloed op een bepaald deel van de markt en zo ook op de gekozen doelgroep(en). De markt en de doelgroepen hebben op hun beurt ook weer invloed op de organisatie. Allemaal factoren die voor geen enkele organisatie hetzelfde zijn, maar iedere organisatie uniek maken. Ze spelen een grote rol bij de business statement.
De bedrijfsformule lijkt sterk op de business statement, maar is veel compacter.
Hoe dat allemaal zit, leggen we je in dit blogartikel uit. Dit doen we ondanks dat bedrijfsvoering niet ons vakgebied is, maar omdat de bedrijfsformule en de business statement in nauw verband staan met de branding en dus ook met alle content. Lees meer over onze beweegredenen of laten we verder inzoomen.
Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera
Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voorkomen dat we bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.
Wat is een business statement?
De business statement is een korte uiteenzetting van wat een organisatie wil bereiken en hoe. Een goede business statement is gebaseerd op de volgende punten.
- Kort en krachtig – Niet langer dan een paar goed geformuleerde zinnen.
- Totaalbeeld – De business statement geeft een totaalbeeld van wat een organisatie door middel van het aanbod en bijbehorende service uit moet stralen naar de doelgroepen.
- Toekomstvisie – De business statement maakt duidelijk wat de organisatie verwacht van de nabije toekomst en hoe het daarop in wil en gaat spelen. De statement maakt alle betrokkenen niet alleen duidelijk wat de organisatie kan en wil, maar ook hoe de organisatie dat denkt te bereiken.
- Doelgroepen – Voor wie het allemaal wordt gedaan.
Wat is het verschil tussen de business statement en de mission statement?
Geen. Of nauwelijks. Als er een verschil is, zit dat in het feit dat de business statement zakelijker en droger kan zijn dan de mission statement. De mission statement moet meer gevoel, passie en ambitie uitstralen. Het gaat immers om de ‘mission’ en niet om de ‘business’. In de praktijk komt het echter wel regelmatig op hetzelfde neer.
Wat is de missie?
De missie is de reden waarom de organisatie (of het merk) is opgericht naar aanleiding van de visie. De missie van een organisatie is de waarde die de organisatie wil creëren voor de doelgroep(en), de wereld en zichzelf. Het is het antwoord op: wie zijn we, wat doen we, hoe doen we dat en vooral voor wie doen we dat? Kortom: waarom kan de wereld niet zonder ons?
De missie wordt samengevat in de mission statement. De mission statement bestaat net als de business statement uit meerdere zeer goed geformuleerde zinnen. Lees meer.
Wat is een bedrijfsformule?
Een bedrijfsformule kun je zien als een zeer beknopte samenvatting van de business statement van niet langer dan 1 zin. Deze zin is zeer goed geformuleerd en enorm krachtig. In het gunstigste geval kan de bedrijfsformule doorgaan als brand driver. Hierop komen we zo terug of ga direct naar de box met meer uitleg.
Wat is het verschil tussen een business statement en een bedrijfsformule?
De business statement en de bedrijfsformule lijken veel op elkaar. Het verschil is dat de business statement minder beknopt is dan de bedrijfsformule. Daarnaast staan in de business statement de doelgroep(en) wel omschreven en in de bedrijfsformule is dat niet het geval. De bedrijfsformule kun je zien als een zeer beknopte samenvatting van de business statement.
Er zijn ook business statements van 1 zin. Die kunnen dan zo doorgaan als bedrijfsformules.
Tip! Ontwikkel (liever) eerst de business statement
Wij vinden de doelgroep(en) zo belangrijk, dat we aanraden om eerst een business statement te ontwikkelen. Wie weet is dit al gelijk de bedrijfsformule en anders kun je die op basis van de business statement eenvoudiger formuleren… het liefst met behoud van de omschrijving van de doelgroep(en) of iets wat de doelgroep(en) aanspreekt… iets waarin (potentiële) klanten zich herkennen.
Hoe formuleer je de business statement en de bedrijfsformule?
Wie denkt met een korte uiteenzetting van de bedrijfsplannen klaar te zijn, komt bedrogen uit. Het formuleren van de business statement en met name de bedrijfsformule is zeker geen kattenpis. Slechts enkelen lukt het om een goede business statement en bedrijfsformule zomaar uit de mouw te schudden, maar meestal gaat daar wel wat tijd overheen.
Te beantwoorden vragen
De bedrijfsformule is het antwoord op de vragen: wie zijn we, wat doen we precies en hoe doen we dat? De business statement geeft ook nog het antwoord op: voor wie doen we dat? Als je dit antwoord ook in de bedrijfsformule kunt verwerken, doe dat dan vooral.
Iedere organisatie heeft op deze vragen een eigen antwoord en dus zijn eigen unieke statement en formule. Blijf dan ook ver weg van inspiratie opdoen bij de concurrentie. Doe dit eventueel pas op het einde om te kijken of deze niet teveel overeenkomsten vertonen met die van jouw (of jullie) merk.
Tip! Ga op zoek naar het werkelijke onderscheid van de concurrentie
Bij het ontwikkelen van de business statement en de bedrijfsformule ligt het voor de hand om het businessplan of marketing-plan* als leidraad erbij te pakken. In dit plan staan waarschijnlijk veel zaken beschreven die ongeveer gelijk zijn aan die van de concurrent.
Ga daarom liever op zoek naar die zaken die het werkelijke onderscheid maken voor de doelgroep(en). Die zaken moeten in zowel de business statement als in de bedrijfsformule naar voren komen.
* Wij weten dat je woorden als marketing-plan ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
De lengte
De business statement vat je duidelijk, kort en krachtig samen tot een paar zinnen. Houd iets van 5 niet te lange zinnen maximaal aan. Voor iedere te lange zin gaat er 1 zin van het totaal af.
De bedrijfsformule vat de business statement samen in 1 korte zin.
Als dit lukt, dán heb je een goede business statement en een goede bedrijfsformule.
Wat is het verschil tussen de bedrijfsformule en de brand driver?
Inmiddels heb je begrepen wat de bedrijfsformule is. Dit is de in 1 korte krachtige zin samengevatte business statement. De brand driver lijkt daar weer sterk op, maar is vaak nog korter. De brand driver moet vooral inspirerend zijn. Dat hoeft de bedrijfsformule niet. Mag wel!
Wat is de brand driver?
De brand driver hoort meer bij branding dan bij de bedrijfsvoering, áls je deze 2 per se gescheiden wilt zien. De brand driver is de mission statement en/of het merkidee gereduceerd tot de essentie.
De brand driver is bedoeld om iedereen in de binnenwereld van het merk dag in dag uit te enthousiasmeren bij wat ze doen en bij hoe ze dat doen. Dit korte, krachtige en vooral inspirerende zinnetje werkt als een mantra en klinkt als een slogan.
Een paar voorbeelden:
- Think different (Apple – oud)
- We make amazing things happen (Apple – nieuw)
- Everything is Possible (HP)
- Don’t be evil (Google)
- Het leven van mensen verbeteren met zinvolle innovaties (Philips)
De bedrijfsformule is in vergelijking met de brand driver veel saaier. Wel zijn beide in principe alleen bedoeld voor de binnenwereld van het merk.
Tip! Lijst de brand driver in!
Het is niet raar om de brand driver mooi gestyled in te lijsten en aan de muur van iedere werkruimte te hangen. Juist niet. De brand driver werkt motiverend, inspirerend, houdt iedereen bij de les en ook nog eens de neuzen dezelfde kant op. Deze krachtige zin mag je best creatief etaleren.
Voorbeelden bedrijfsformules
- Wij zijn een stoffeerderij gespecialiseerd in leren bekleding en bekleden ‘alles’ wat de klant wil, zelfs trappen.
- Ik ben boekhouder voor met name zzp’ers werkzaam in de culturele sector en ben altijd op de hoogte van de laatste wetswijzigingen met betrekking op kortingen, tegemoetkomingen en verzekeringen voor deze ondernemers.
- Wij bieden met onze bed and breakfast veel extra’s als sauna en bubbelbad en organiseren iedere dag een unieke tocht te paard door de omgeving.
Tip! Zet de bedrijfsformule om in de brand driver!
Zoals je ziet zijn bedrijfsformules vaak nog een hele mond vol. Bovendien kosten ze even wat tijd om goed door te laten dringen wat de organisatie nou precies bedoelt en anders doet. Dit soort zinnen zijn vaak geen jip-en-janneketaal meer. Bovendien zijn ze echt gortdroog en dus slecht te consumeren.
Maar weet je in de bedrijfsformule meer gevoel te leggen, hem flink in te korten en ook nog eens zeer inspirerend te maken, dan heb je de brand driver ook gelijk te pakken.
De plicht om de belofte waar te maken
Zoals je ziet in de hierboven genoemde voorbeelden, is de bedrijfsformule ook een belofte… net als de business statement, de mission statement en de brand driver. Het spreekt voor zich dat ze allemaal dezelfde belofte in zich hebben. Dit is de merkbelofte en deze belofte moet de organisatie bij de les houden van waarvoor ze staan en waarvoor ze gaan.
Zo mogen de mensen achter de eerdergenoemde bed and breakfast nooit en te nimmer bij dezelfde gasten dezelfde paardrijtocht aanbieden. Zij moeten dus echt hun best doen om heel veel verschillende tochten achter de hand te hebben.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat alle hier genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.
Als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dan wil dat absoluut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigenzinnige merken die hebben bewezen dat tegendraads zijn, ook ‘kan’ werken.
Sowieso is het altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Aan de slag
Je weet nu alles over de business statement en de bedrijfsformule. Heb je een business statement of bedrijfsformule nodig? Dan hebben we diverse handvatten en voorbeelden gedeeld om ze zelf te kunnen formuleren. Ga hiermee aan de slag en neem er de tijd voor. En lukt het niet? Dan zijn wij er ook altijd nog.
We wensen jou (of jullie) veel plezier en succes met samenstellen en formuleren van de business statement en de bedrijfsformule.
Toekomstplannen
Voor de toekomst liggen er blogartikelen op stapel waarin we verder inzoomen op de mission statement en de brand driver.
Wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de box met de lezersaanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Tip! Lezersaanbieding
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op een gezamenlijke brainstorm-sessie.
Tijdens deze sessie gaan we op zoek naar de de business statement én de bedrijfsformule. Na deze sessie heb je waarschijnlijk genoeg handvatten om zelfstandig verder te gaan, maar kunnen we ook samen kijken wat er verder nog nodig is om tot tot een sterk merk te komen.
Wil je van deze aanbieding gebruikmaken? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven]. Het codewoord is: ‘WE R IN BUSINESS’.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.