Business statement en bedrijfsformule • Wat en hoe?

Business statement en bedrijfsformule • Wat en hoe?

Bedrijfs­formule, business statement, mission statement, brand driver… allemaal termen die luk­raak worden gebruikt en lukraak door elkaar worden gebruikt. Termen waarvan niet iedereen altijd exact weet wat de ander ermee bedoelt.

Dit foutieve gebruik kan leiden tot grote mis­verstanden, maar zijn ook eenvoudig te voor­komen door even door te vragen. Uiteindelijk gaat het om wat je wilt bereiken en dus om het resul­taat en de weg daarheen.

Laten we eens inzoomen en kijken naar de over­een­komsten en de verschillen tussen de bedrijfs­formule en de business statement. Laten we dan gelijk ook kijken hoe je ze formu­leert. Tot slot zoomen we alvast vluchtig in op de mission statement en de brand driver en wat deze 2 met de business statement en bedrijfs­formule te maken hebben.

Dit blog­artikel is een direct vervolg op ‘Wat is een business-strategie? • De voordelen en hoe kom je eraan?’ en ‘Wat is een bedrijfs­­plan, business­plan en/of ondernemingsplan’. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.

 

Inleiding
Over de business statement en de bedrijfsformule

Iedere orga­ni­satie heeft een bedrijfsstrategie. Ook heeft iedere organisatie een bepaalde invloed op een bepaald deel van de markt en zo ook op de gekozen doel­groep(en). De markt en de doel­groepen hebben op hun beurt ook weer invloed op de orga­ni­satie. Allemaal factoren die voor geen enkele organisatie het­zelfde zijn, maar iedere orga­ni­satie uniek maken. Ze spelen een grote rol bij de business statement.

De bedrijfs­formule lijkt sterk op de business statement, maar is veel compacter.

Hoe dat allemaal zit, leggen we je in dit blog­artikel uit. Dit doen we ondanks dat bedrijfs­voering niet ons vakgebied is, maar omdat de bedrijfs­formule en de business statement in nauw verband staan met de branding en dus ook met alle contentLees meer over onze beweegredenen of laten we verder inzoomen.

Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera

Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voor­komen dat we bepaalde typeringen buiten­sluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien.  Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.

 

Wat is een business statement?

De business statement is een korte uit­een­zetting van wat een orga­ni­satie wil bereiken en hoe. Een goede business statement is gebaseerd op de volgende punten.

 

  • Kort en krachtig – Niet langer dan een paar goed geformu­leerde zinnen.
  • Totaalbeeld – De business statement geeft een totaalbeeld van wat een orga­ni­satie door middel van het aanbod en bijbehorende service uit moet stralen naar de doel­groepen.
  • Toekomstvisie – De business statement maakt duide­lijk wat de orga­ni­satie verwacht van de nabije toekomst en hoe het daarop in wil en gaat spelen. De statement maakt alle betrokkenen niet alleen duide­lijk wat de orga­ni­satie kan en wil, maar ook hoe de orga­ni­satie dat denkt te bereiken.
  • Doel­groepen – Voor wie het allemaal wordt gedaan.

Wat is het verschil tussen de business statement en de mission statement?

Geen. Of nauwelijks. Als er een verschil is, zit dat in het feit dat de business statement zakelijker en droger kan zijn dan de mission statement. De mission statement moet meer gevoel, passie en ambitie uitstralen. Het gaat immers om de ‘mission’ en niet om de ‘business’. In de praktijk komt het echter wel regelmatig op hetzelfde neer.

Wat is de missie?

De missie is de reden waarom de orga­ni­satie (of het merk) is opge­richt naar aanleiding van de visie. De missie van een orga­ni­satie is de waarde die de orga­ni­satie wil creëren voor de doel­groep(en), de wereld en zich­zelf. Het is het antwoord op: wie zijn we, wat doen we, hoe doen we dat en vooral voor wie doen we dat? Kortom: waarom kan de wereld niet zonder ons?

De missie wordt samengevat in de mission statement. De mission statement bestaat net als de business statement uit meerdere zeer goed geformu­leerde zinnen.  Lees meer.

 

Wat is een bedrijfs­formule?

Een bedrijfs­formule kun je zien als een zeer beknopte samenvatting van de business statement van niet langer dan 1 zin. Deze zin is zeer goed geformu­leerd en enorm krachtig. In het gunstigste geval kan de bedrijfs­formule door­gaan als brand driver. Hierop komen we zo terug of ga direct naar de box met meer uitleg.

Wat is het verschil tussen een business statement en een bedrijfsformule?

De business statement en de bedrijfs­formule lijken veel op elkaar. Het verschil is dat de business statement minder beknopt is dan de bedrijfs­formule. Daarnaast staan in de business statement de doel­groep(en) wel omschreven en in de bedrijfs­formule is dat niet het geval. De bedrijfs­formule kun je zien als een zeer beknopte samen­vatting van de business statement.

Er zijn ook business statements van 1 zin. Die kunnen dan zo doorgaan als bedrijfs­formules.

Tip!  Ontwikkel (liever) eerst de business statement

Wij vinden de doel­groep(en) zo belangrijk, dat we aanraden om eerst een business statement te ontwikkelen. Wie weet is dit al gelijk de bedrijfs­formule en anders kun je die op basis van de business statement een­vou­diger formu­­le­ren… het liefst met behoud van de omschrijving van de doel­groep(en) of iets wat de doel­groep(en) aan­spreekt… iets waarin (potentiële) klanten zich herkennen.

 

Hoe formuleer je de business statement en de bedrijfs­formule?

Wie denkt met een korte uiteenzetting van de bedrijfs­plannen klaar te zijn, komt bedrogen uit. Het formu­leren van de business statement en met name de bedrijfs­formule is zeker geen kattenpis. Slechts enkelen lukt het om een goede business statement en bedrijfs­formule zomaar uit de mouw te schudden, maar meestal gaat daar wel wat tijd overheen.


Te beantwoorden vragen

De bedrijfs­formule is het antwoord op de vragen: wie zijn we, wat doen we precies en hoe doen we dat? De business statement geeft ook nog het antwoord op: voor wie doen we dat? Als je dit antwoord ook in de bedrijfs­formule kunt verwerken, doe dat dan vooral.

Iedere organisatie heeft op deze vragen een eigen antwoord en dus zijn eigen unieke statement en formule. Blijf dan ook ver weg van inspiratie opdoen bij de concurrentie. Doe dit eventueel pas op het einde om te kijken of deze niet teveel over­een­komsten vertonen met die van jouw (of jullie) merk.

Tip!  Ga op zoek naar het werke­lijke onder­scheid van de concurrentie

Bij het ontwikkelen van de business statement en de bedrijfs­formule ligt het voor de hand om het businessplan of marketing-plan* als leidraad erbij te pakken. In dit plan staan waar­schijn­lijk veel zaken beschreven die ongeveer gelijk zijn aan die van de concurrent.

Ga daarom liever op zoek naar die zaken die het werkelijke onderscheid maken voor de doel­groep(en). Die zaken moeten in zowel de business statement als in de bedrijfs­formule naar voren komen.

* Wij weten dat je woorden als marketing-plan ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


De lengte

De business statement vat je duide­lijk, kort en krachtig samen tot een paar zinnen. Houd iets van 5 niet te lange zinnen maximaal aan. Voor iedere te lange zin gaat er 1 zin van het totaal af.

De bedrijfs­formule vat de business statement samen in 1 korte zin.

Als dit lukt, dán heb je een goede business statement en een goede bedrijfs­formule.

Wat is het verschil tussen de bedrijfs­formule en de brand driver?

Inmiddels heb je begrepen wat de bedrijfs­formule is. Dit is de in 1 korte krach­tige zin samengevatte business statement. De brand driver lijkt daar weer sterk op, maar is vaak nog korter. De brand driver moet vooral inspirerend zijn. Dat hoeft de bedrijfs­formule niet. Mag wel!

Wat is de brand driver?

De brand driver hoort meer bij branding dan bij de bedrijfs­voering, áls je deze 2 per se gescheiden wilt zien. De brand driver is de mission statement en/of het merkidee gereduceerd tot de essentie.

De brand driver is bedoeld om iedereen in de binnenwereld van het merk dag in dag uit te enthou­sias­meren bij wat ze doen en bij hoe ze dat doen. Dit korte, krach­tige en vooral inspirerende zinnetje werkt als een mantra en klinkt als een slogan.

Een paar voorbeelden:

  • Think different (Apple – oud)
  • We make amazing things happen (Apple – nieuw)
  • Everything is Possible (HP)
  • Don’t be evil (Google)
  • Het leven van mensen verbeteren met zinvolle innovaties (Philips)

De bedrijfs­formule is in vergelijking met de brand driver veel saaier. Wel zijn beide in principe alleen bedoeld voor de binnen­wereld van het merk.

Tip!  Lijst de brand driver in!

Het is niet raar om de brand driver mooi gestyled in te lijsten en aan de muur van iedere werkruimte te hangen. Juist niet. De brand driver werkt moti­ve­rend, inspi­rerend, houdt iedereen bij de les en ook nog eens de neuzen dezelfde kant op. Deze krach­tige zin mag je best creatief etaleren.


Voorbeelden bedrijfs­formules

  • Wij zijn een stoffeerderij gespecia­li­seerd in leren bekleding en bekleden ‘alles’ wat de klant wil, zelfs trappen.
  • Ik ben boekhouder voor met name zzp’ers werkzaam in de culturele sector en ben altijd op de hoogte van de laatste wetswijzigingen met betrekking op kortingen, tege­moet­komingen en verze­ke­ringen voor deze ondernemers.
  • Wij bieden met onze bed and breakfast veel extra’s als sauna en bubbelbad en organiseren iedere dag een unieke tocht te paard door de omgeving.

Tip!  Zet de bedrijfs­formule om in de brand driver!

Zoals je ziet zijn bedrijfs­formules vaak nog een hele mond vol. Bovendien kosten ze even wat tijd om goed door te laten dringen wat de orga­ni­satie nou precies bedoelt en anders doet. Dit soort zinnen zijn vaak geen jip-en-janneketaal meer. Bovendien zijn ze echt gort­droog en dus slecht te consumeren.

Maar weet je in de bedrijfs­formule meer gevoel te leggen, hem flink in te korten en ook nog eens zeer inspirerend te maken, dan heb je de brand driver ook gelijk te pakken.

 

De plicht om de belofte waar te maken

Zoals je ziet in de hier­boven genoemde voor­beelden, is de bedrijfs­formule ook een belofte… net als de business statement, de mission statement en de brand driver. Het spreekt voor zich dat ze allemaal dezelfde belofte in zich hebben. Dit is de merkbelofte en deze belofte moet de orga­ni­satie bij de les houden van waarvoor ze staan en waarvoor ze gaan.

Zo mogen de mensen achter de eerdergenoemde bed and breakfast nooit en te nimmer bij dezelfde gasten dezelfde paardrijtocht aan­bieden. Zij moeten dus echt hun best doen om heel veel verschillende tochten achter de hand te hebben.

Belangrijke noot

Het is belang­rijk te besef­fen dat alle hier genoem­de zaken per orga­ni­sa­tie, merk, aanbod én doel­groepen verschil­len.

Als iets anders verloopt dan volgens de alge­meen gelden­de norm, dan wil dat abso­luut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigen­zin­nige merken die hebben bewe­zen dat tegen­draads zijn, ook ‘kan’ werken.

Sowieso is het altijd raad­zaam om bij dit soort zaken profes­sio­neel advies in te winnen.  Zie verder onze algemene disclaimer.

 

Aan de slag

Je weet nu alles over de business statement en de bedrijfs­formule. Heb je een business statement of bedrijfs­formule nodig? Dan hebben we diverse handvatten en voorbeelden gedeeld om ze zelf te kunnen formu­leren. Ga hiermee aan de slag en neem er de tijd voor. En lukt het niet? Dan zijn wij er ook altijd nog.

We wensen jou (of jullie) veel plezier en succes met samen­stellen en formu­leren van de business statement en de bedrijfs­formule.


Toekomstplannen

Voor de toekomst liggen er blog­artikelen op stapel waarin we verder inzoomen op de mission statement en de brand driver.

Wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan – voor­bij de box met de lezers­­aanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mail­alert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!

Tip!  Lezersaanbieding

Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gele­zen. Dat verdient respect. Als blijk van waarde­ring willen we jou of het merk ter kennis­making 50% korting aan­bie­den op een gezamen­lijke brain­storm-sessie.

Tijdens deze sessie gaan we op zoek naar de de business statement én de bedrijfs­formule. Na deze sessie heb je waar­schijn­lijk genoeg hand­vat­ten om zelf­stan­dig verder te gaan, maar kunnen we ook samen kijken wat er verder nog nodig is om tot tot een sterk merk te komen.

Wil je van deze aanbieding gebruikmaken? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven]. Het codewoord is: ‘WE R IN BUSINESS’.

Per organisatie kan er slechts van 1 kennis­makings­aanbieding worden gebruik­gemaakt.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en is daarbij dus niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interes­sante infor­matie op het gebied van branding, content-marke­ting, zake­lijk blog­gen, conversie-opti­mali­satie, SEO en alles daar­om­heen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home