Content-marketing • De belangrijkste voordelen • 1/3  [minder kosten, meer ROI]

Content-marketing • De belangrijkste voordelen • 1/3

Met de opkomst van social media en content-marketing lijkt het misschien of dat de heilige graal is gevonden, maar het is gewoon heel hard werken. Daarnaast moet je ook nog eens enorm veel geduld hebben. Content-marketing werkt nou eenmaal traag, maar verder zijn er eigenlijk alleen maar voordelen.

Ondanks die traagheid bouw je met content-marke­ting wel aan een sterk merk én dat op een enorm stabiele funde­ring. Veel stabieler dan dat bij traditionele marke­ting über­haupt moge­lijk was, is en zal zijn. Zo bouw je langzaam maar zeker aan de naams­bekend­heid, het merk­vertrou­wen en aan nog véél meer zaken in het voor­deel van een sterk merk. We zoomen in!

Wat gaan we doen?

In 3 delen bespreken we de 10 belangrijkste voordelen van content-marketing in willekeurige volgorde. We vertellen gelijk ook waarom dat zo is. Hiermee willen we je niet alleen motiveren om hoog in te zetten op content-marketing, maar geven we je gelijk 10 krachtige en goed onderbouwde argumenten in handen om het management of je partners te overtuigen (mocht dat nog nodig zijn).

* Wij weten dat je mond-tot-mond-reclame als mond-tot-mondreclame mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over content-marketing en gerelateerde onder­werpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

Voordeel 1
Kostenbesparing

Voor menig CEO staat niet alleen meer winst, maar ook ‘besparen op de uitgaven’ hoog op de agenda. Nu er voor de meeste organisaties met traditionele marketing geen winst meer te behalen valt, behoort deze vorm van marketing zo goed als definitief tot het verleden.

De keuze voor content-marketing ligt dan voor de hand, want met content-marketing besparen organisaties gemiddeld 38% op de marketing-kosten*. Hiervoor zijn meerdere redenen aan te wijzen. Hierop zoomen we in een volgend blogartikel verder in.**

Maar er zijn meer voordelen dan alleen de financiële en dat zijn dan direct zeer belangrijke redenen om te kiezen voor content-marketing. We gaan in dit blogartikel dan ook in op de belangrijkste.

* Wij weten dat je woorden als marketing-kosten ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.
** Inmiddels is dit blogartikel verschenen. Ga naar: Content-marketing • Wat kost het én wat het levert op?.

Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera

Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voor­komen dat we bepaalde typeringen buiten­sluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien.  Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.

 

Voordeel 2
Traditionele marketing werkt niet meer, content-marketing wel

Zoals je wellicht al lang weet, werken outbound-marketing of de ‘push’-tactieken van de traditionele marketing steeds slechter … of helemaal niet meer. Terwijl er toch steeds meer reclame op ons afkomt, lijken we immuun en anders weten we het wel te ontlopen en/of te negeren. Dat doen we dan ook massaal, sowieso de jongere generaties.

Content-marketing is de enige overgebleven marketing.

Seth Godin

Hierdoor hapert de nationale en internationale reclamemotor en staat deze binnenkort zo goed als stil. Effectief inzetten op traditionele marketing wordt voor veel organisaties steeds lastiger én door met name het lage rendement ook steeds duurder. Waarom zou je hiermee nog de aandacht voor het merk proberen te krijgen, als er een betere tactiek is?

Interessante cijfers

  • ‘Banner-blindheid’ komt voor bij 86% van de consumenten. Ze weten niet meer welke advertenties zij onlangs hebben gezien.
  • Slechts 0,12% klikt op een gemiddelde banner-advertentie. De kans dat een condoom scheurt is zelfs vele malen groter dan dat je op een banner klikt… om maar wat te noemen.
  • Display-advertenties worden voor meer dan de helft (56%) niet eens bekeken.
  • En waar zouden we zijn zonder AdBlockers? Alleen Adblock Plus werd in 2016 al meer dan 500 miljoen keer gedownload.

Bronnen: Adotas, eMarketer [voorheen Insider Intelligence], HubSpot, AdAge, PageFair, Emerce en condoomanoniem.nl.

 

Voordeel 3
Conversie kan niet zonder content

Goede content is effectieve content en zorgt voor soepele buyer en customer journeys. Tenminste als we ervan uit mogen gaan dat er niets mis is met het merk, het aanbod, de prijs, de service en de after-sales. Is dat in orde, dan kun je met de juiste content de doelgroepen enthousiasmeren om de volgende stap te zetten. Met de juiste content maak je meer klanten van prospects en meer ambassadeurs van klanten.

Eigenlijk kun je stellen, dat zonder content conversie en omzet via de website en/of app onmogelijk is. Als je online steeds hogere conversie-aantallen wilt, dan is het belangrijk om heel hoog in te zetten op de kwaliteit en relevantie van de content. Je weet de informatie-behoefte van iedere stap in de buyer en customer journeys en stemt hier de content effectief op af.*

* De chat-transcripten die bij gebruik van live‑chat automatisch kunnen worden geproduceerd, bieden een schat aan informatie over de informatie-behoeften van de ‘gasten’ tijdens hun buyer en customer journeys. Ook interessante trefwoorden voor de SEO (zoekmachine-optimalisatie) zijn hieruit te halen.

 

Voordeel 4
Dé SEO-tool bij uitstek

Effectieve content verbetert de online vindbaarheid, maar vergroot en verbetert ook de volgende zaken:

  • bereik van de website en/of de app;
  • bekendheid en bereik van het merk;
  • aantal relevante gasten op de website en/of in de app.

Dit heeft ook direct en álles te maken met de belangrijkste factoren van Google’s algoritme (waarderingssysteem). Je verbetert dus tegenwoordig met de creatie van ‘relevante content’ gelijk ook de SEO.

Wist je dat blogartikelen 97% van de geïndexeerde links in de zoekmachines voor hun rekening nemen?

Lees meer.

In grote lijnen komt het erop neer dat wanneer je ‘relevante content’ aanbiedt, deze belangrijk is voor de gebruikers van de zoekmachine van Google en dus voor Google zelf. Google zal deze content dan ook graag tonen aan zijn gebruikers om zich aan de eigen marktbelofte te houden en daarmee zijn bestaansrecht te garanderen. Eigenlijk kan Google niet bestaan zonder de content van anderen… en dan hebben we het nog niet eens over YouTube.

Wil je goed scoren in Google? Dan bied je aan de hand van de wensen van de doelgroepen zéér regelmatig ‘relevante content’ via de juiste kanalen aan.

Er is echter nog een eis: de kwantiteit van de aangeboden content. Publicatie van nieuwe content moet voor Google regelmatig gebeuren; het liefst 2 keer per week. Minder kan ook, maar hoe meer hoe beter. De gedachte hierachter is dat op actieve websites meer bezoekers keer op keer terugkomen en deze websites dus wel relevant moeten zijn.

Belangrijke noot

Het is belangrijk te beseffen dat de in deze serie genoemde voor- en nadelen algemeen van aard zijn. De werkelijke waarde van ieder voor- en nadeel zal dan ook per organi­satie, merk, aanbod, onder­nemer én doelgroep(en) ver­schil­len. Hierdoor kan zelfs een voordeel in een nadeel veranderen en andersom.

Bekijk daarom eerst kritisch wat ze stuk voor stuk beteke­nen voor de te bereiken doelen en verbind er ver­vol­gens een eigen waarde aan. Pas daarna is een goede afweging te maken.

Daarnaast is het sowieso altijd raad­zaam om bij dit soort zaken profes­sio­neel advies in te winnen.  Zie verder onze algemene disclaimer.

 

Voordeel 5
Perfecte kans om aan te sluiten op de behoefte

Geen ‘waste’

Wanneer je adverteert op de traditionele kanalen, genereer je in de regel ook een hoop ‘waste’. Je bereikt dan misschien wel een grote groep mensen, maar daar zitten waarschijnlijk meer mensen tussen die niet tot de doelgroepen behoren, dan wel. De bereikcijfers en de kosten zijn wel op de gehele groep berekend.

Het heeft niet langer economisch zin om boodschappen via adverteren aan de massa te sturen in de hoop enkelen te overtuigen.

M. Lawrence Light

Bij content-marketing werkt het net andersom. Je zorgt dat de doelgroepen zelf het merk opzoeken door ‘relevante content’ aan te bieden. Content die beter aansluit bij de doelgroepen. Content die wordt gezocht én gevonden, die wordt gewaardeerd én gedeeld. Van waste is hierbij geen sprake.

Zelfs als je kiest om betaalde media in te zetten voor de promotie van de content, is de waste enorm te beperken. Dit dankzij de uitgebreide targeting-opties van kanalen als Google Ads en de meeste social media.


Meer en langer de aandacht

Naast de waste ben je bij adverteren op de traditionele kanalen ook niet zeker van de resultaten. Wie heeft de boodschap écht bereikt? Hoelang hadden zij aandacht voor de boodschap en hebben ze de call to action nog wel meegekregen?

Door het faciliteren van de dialoog en het (mee)luisteren, ben je met content-marketing in staat in te spelen op de behoefte(n) van de doelgroepen. Hierdoor kun je die content bieden waarin de doelgroepen geïnteresseerd zijn, waar en wanneer het hen uitkomt. Zeker wanneer iemand zoekt via Google’s zoekmachine, is de kans enorm groot dat de boodschap meer en langer aandacht krijgt én hierdoor wel overkomt.


Antwoorden op echte vragen

Staat de content die de doelgroepen zoeken er nog niet, dan zorg je dat die er spoedig komt. De nieuwe content bied je aan op het juiste moment en op de juiste plaats, want ook die is bekend of bekend geworden. Staat de content eenmaal op zijn plek, dan zal Google in de toekomst deze aan hun gebruikers tonen. Tenminste … wanneer dat het beste resultaat is bij de zoekopdracht.

 

Binnenkort verder

Dit waren de eerste 5 belangrijkste voordelen van content-marketing. 5 voordelen die je als merk niet wilt mislopen, maar er zijn er nog 5. Daarop zoomen we binnenkort in. Daarna gaan we steeds dieper en breder en kijken we naar wat je zelf kunt doen om met content-marketing het merk, de website en/of de app te laten renderen.

Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan – voor­bij de onder­staande boxen – even aan te melden voor de gratis e‑mail­alert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!

Tip!  Lezersaanbieding Content Care Scan

Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waarde­ring willen we jou of het merk ter kennis­making 50% korting aan­bie­den op onze Content Care Scan.

Aan de hand van de uitslag weet je wat goed is en wat de verbeter­­punten en de quick wins zijn. Desgewenst kunnen we hierna samen kijken wat er nodig is om de content te opti­ma­li­se­ren en deze op niveau te houden.

Wil je meer weten of deze scan? Klik dan hier.

Per organisatie kan er slechts van 1 kennis­makings­aanbieding worden gebruik­gemaakt.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles dat met haar vak­gebied te maken heeft. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en ze is zeker niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze hierbij uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere inte­res­sante infor­ma­tie op het gebied van content-marke­ting, zake­lijk blog­gen, con­ver­sie-opti­ma­li­sa­tie, bran­ding, SEO en alles daar­omheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home