Content-marketing • De belangrijkste voordelen • 2/3  [verbinding doelgroepen]

Content-marketing • De belangrijkste voordelen • 2/3

Content-marketing werkt traag. Punt. Je moet er ook nog eens keihard voor werken. Harder dan ooit voor tradi­tio­nele media nodig was. Het is ook een andere manier van werken, maar je bouwt met content-marke­ting wel aan een sterk merk op een hele sterke fundering.

Dat is iets dat niet eens moge­lijk was, is of ooit kan zijn met tradi­tio­nele marke­ting. Gelukkig is de belo­ning voor content-marke­ting – dankzij álle voor­delen – veel en veel groter. We zoomen in!

Content-marketing is bouwen aan merktrouw en klantloyaliteit, maar hiervoor moet je dan vaak wel de bekende dialoog aan­gaan. Ook met deze dialoog zorg je voor verbinding tussen de doelgroepen en het merk. Een soort branding level 2. Content-marketing is hiervoor het middel bij uitstek. Merktrouw, klant­loya­li­teit en het faci­li­te­ren van de dialoog beho­ren tot de belang­rijkste voor­delen van content-marketing.

Probeer dat maar eens met tra­di­tio­nele marke­ting te evenaren.

Wat gaan we doen?

In 3 delen bespreken we de 10 belang­rijkste voordelen van content-marketing in willekeurige volgorde. We vertellen gelijk ook waarom dat zo is. Hiermee willen we je niet alleen motiveren om hoog in te zetten op content-marketing, maar geven we je gelijk krachtige en goed onderbouwde argumenten in handen om het management of je partners te overtuigen (mocht dat nog nodig zijn).

Ondertussen zijn alle delen verschenen. Gebruik de linkjes hierboven om daarheen te gaan.


Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over content-marketing en gerelateerde onder­werpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

Terugblik
Deel 1 in een notendop

In deel 1 kon je lezen dat content-marketing ruim 1/3 goedkoper is dan traditionele marketing en waarom deze vorm niet meer werkt en content-marketing wel. Je kon ook lezen dat conversie, conversie-optimalisatie en zoekmachine-optimalisatie (SEO) niet zonder content-marketing kunnen en dat content-marketing ideaal is om aan te sluiten op de informatie-behoeften van de doelgroepen.

Je vindt meer linkjes in de 1e boven­staande box, maar nu is het hoog tijd om in te zoomen op de volgende 2 voordelen.

Belangrijke noot

Het is belangrijk te beseffen dat de in deze serie genoemde voor- en nadelen algemeen van aard zijn. De werkelijke waarde van ieder voor- en nadeel zal dan ook per organi­satie, merk, aanbod, onder­nemer én doelgroep(en) ver­schil­len. Hierdoor kan zelfs een voordeel in een nadeel veranderen en andersom.

Bekijk daarom eerst kritisch wat ze stuk voor stuk beteke­nen voor de te bereiken doelen en verbind er ver­vol­gens een eigen waarde aan. Pas daarna is een goede afweging te maken.

Daarnaast is het sowieso altijd raad­zaam om bij dit soort zaken profes­sio­neel advies in te winnen.  Zie verder onze algemene disclaimer.

 

Voordeel 6
Bouwen aan vertrouwen en klantloyaliteit

Content-marketing zorgt voor meer vertrouwen in het merk, merktrouw, klantloyaliteit en weet dit te onderhouden.


Bewijs van expertise, autoriteit en ‘thought leadership’

Wanneer mensen online op zoek gaan naar bepaalde informatie, komen vanzelf de experts bovendrijven. Organisaties die met informatieve content komen waar die mensen iets aan hebben, worden al snel als ‘thought leader’ binnen een bepaald werkveld gezien. Hiervan kan de organisatie langdurig profiteren.

Dit betekent in de praktijk dat er veel content geproduceerd moet worden. Content die niet alleen relevant is, maar waarvan de inhoud boven die van de concurrentie uitstijgt. Het gaat hierbij niet per se over moeilijke onderwerpen waarop je kunt afstuderen, maar met prettiger en toegankelijker taalgebruik kan een merk zich ook onderscheiden van de concurrentie en zo het vertrouwen winnen en onderhouden.

Een ‘thought leader’ heeft de grote taak alsmaar content te produceren die niet alleen relevanter en totaal anders is dan die van de concurrent, maar ook nog eens veel interessanter is.

Terwijl het bewijs van expertise wordt geleverd en de organisatie als ‘thought leader’ wordt gezien, verbetert gelijk de reputatie en de ‘autoriteit’ van het merk. Het vertrouwen bij de doelgroepen in het merk wordt vergroot en onderhouden met alle mooie gevolgen van dien.

‘Thought leadership’ in de praktijk

Iemand is op zoek naar meer informatie over ‘belasting voordelen van pensioensparen’ en voert dit in als zoekopdracht in de zoekmachine van Google. In 1 van de 1e resultaten staat een pdf met de titel ‘Hoe spaar ik belastingvrij voor mijn pensioen?”. Tijdens het doornemen van de pdf ziet de persoon dat het geschreven is door iemand van een bepaalde organisatie.

Deze organisatie zegt specialist te zijn op het gebied van pensioenen en levensverzekeringen. Dit wordt bevestigd door de informatie in de pdf. De man of vrouw wil graag meer weten, pakt de telefoon en belt met het nummer van de pdf.

Dit is een voorbeeld van hoe het aanbieden van ‘relevante content’ de start van een zakelijke relatie kan zijn.


Sterke verbinding

Met content-marketing kun je een (sterkere) connectie maken met de doelgroepen. Weet je de doelgroepen zo lang mogelijk met het merk te verbinden, dan vergroot je gelijk merktrouw en klantloyaliteit.

 

Voordeel 7
Faciliteren van dialoog, mond-tot-mond-reclame en social proof

Content-marketing biedt diverse mogelijkheden om zelf eenvoudiger de dialoog met de doelgroepen aan te gaan en de dialoog binnen de doelgroepen te faciliteren. Hierdoor vergroot ook de mond-tot-mond-reclame* en de social proof die verder gaat dan van mond tot mond.

* Wij weten dat je mond-tot-mond-reclame als mond-tot-mondreclame mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

Wat is het verschil tussen content-marketing en dialogue-marketing?

Simpel gezegd gaat het bij dialogue-marketing net als bij content-marketing om het bouwen van langdurige relaties. Bij dialogue-marketing doe je dat door de consument te betrekken in een doorgaande dialoog en heeft als doel: het creëren van langdurige relaties. Hierdoor overlappen dialogue-marketing en content-marketing elkaar voor een groot deel.

Daarnaast heeft dialogue-marketing ook raakvlakken met ‘big data’ en de integratie van marketing- en CRM-gegevens.* Zo koppelen bijvoorbeeld bedrijven als KLM de social-media-profielen van hun klanten aan de reguliere klantgegevens. Dit levert meer inzicht in de doelgroepen op en ze kunnen hiermee klanten een specifieker aanbod doen.

* CRM staat voor Customer Relationship Management. Lees meer op Wikipedia.


Van push naar pull

Door de opkomst van internet staat marketing in teken van communicatie. Dit kan door het aanbieden van diverse soorten content, in een persoonlijk gesprek als met live‑chat en alles daartussenin. Je gaat hiermee in op de vraag of de vragen van de doelgroepen.

De doelgroepen trekken zo de informatie die zij willen hebben naar zich toe en door het aanbieden van de gevraagde informatie, trekt het merk de doelgroepen aan. Dat noem je pull-strategie, pull-techniek of pull-tactiek.

Mensen willen met rust gelaten worden en vechten voor hun keuzevrijheid. Als merk rest je nu niets anders meer dan – simpelweg – zorgen dat je de aantrekkelijkste bent.

Voor deze tendens werd er met name via advertenties, commercials op radio en tv en huis-aan-huisfolders van alles door je strot geduwd. Dit zijn push-strategieën, push-technieken of push-tactieken.
Tegenwoordig gaat het dus om ‘pull’ en dat betekent: communiceren! Hiervoor moet je meeluisteren, luisteren, reageren én op maat ‘relevante content’ aanbieden.

Dat klinkt misschien allemaal enorm veeleisend, maar uiteindelijk geven de doelgroepen wel precies aan waar zij behoefte aan hebben. Dát scheelt zeer veel miskleunen en dus heel veel tijd en geld. Natuurlijk is het bij marketing ook nog steeds de truc om behoeften te creëren, maar dat is niet waar dit blogartikel over gaat.


Ondersteuning mond-tot-mond-reclame en social proof

Content-marketing is ideaal voor mond-tot-mond-reclame. Het internet is het podium om meningen en ervaringen te delen, ook over organisaties, merken en hun aanbod. Niets is zo sterk als vrienden die enthousiast zijn over iets. Dat wekt de interesse en sommige mensen willen gelijk hetzelfde.

Maar deze ‘ideale’ situatie kan ook verre van dat zijn, je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Hier moet je goed mee omgaan en altijd en telkens weer zorgen voor de beste klantbeleving. De aandacht hiervoor mag nooit verslappen.

Op social media

Het verhogen van de mond-tot-mond-reclame vindt met name plaats op social media. Dit komt doordat de doelgroepen de content online delen en/of reageren middels reactie-opties. Dit laatste kan vaak ook op de website en/of in de app zelf. Bij bijna ieder CMS is er de mogelijkheid om te reageren op blogartikelen.

Op de website of in de app zelf

Naast het faciliteren van de dialoog op social media, kun je overwegen of live‑chat en/of een forum op de website en/of in de app zelf zinvol is. Hiervoor is het wel belangrijk dat deze goed – en dat in de ruimste betekenis – bemand zijn. Je wilt natuurlijk niet de ‘gasten‘ teleurstellen of dat discussies op het forum uit de hand lopen. Bovendien kan er iemand antwoord geven op gestelde vragen als anderen dat niet doen of als ze niet met het juiste of beste antwoord komen.

Tip!  Verdiep je eens in live‑chat

SEO is leuk voor meer gasten op de website en/of in de app. De content en eventueel ook de live‑chat helpen deze gasten verder op hun buyer en customer journeys. Informeer jezelf eens over dit interessante conversie-instrument aan de hand van de volgende blogartikelen:


Meeluisteren, luisteren en reageren

Meeluisteren en reageren

Social media en forums zijn ideaal om mee te luisteren en zo te horen wat er over het merk en het aanbod wordt gezegd. Aan de hand van reacties en gesprekken krijg je nieuwe inzichten en kun je allerhande verbeteringen aanbrengen in het aanbod, de service en natuurlijk in de content. Met wat je te horen krijgt, zou je zelfs aan het merk wat kunnen schaven.

De tijd is voorbij dat organisaties en merken ons konden vertellen wat goed voor ons is en wat we daarvoor nodig hebben. Ze mogen nu luisteren, meepraten en proberen de gesprekken in juiste banen te leiden.

Luisteren en reageren

Hetzelfde geldt voor luisteren, alleen dan speel je wel een actieve rol in het gesprek en zul je ook aan het gesprek moeten deelnemen. Je moet reageren, maar je krijgt ook dé kans om op maat ‘relevante content’ aan te bieden. Deze content kan en zal weer nieuwe vragen oproepen, waarop ook weer op gereageerd mag, kan en moet worden. Tegelijk kun je de gesprekken in goede banen (proberen te) leiden. Dit vraagt aandacht en tijd, maar is het meer dan waard.

Tip!  Zo faciliteer je de dialoog

  • Investeer in duurzame relaties door behulpzaam, waardevol en eerlijk te zijn.
  • Maak zoveel mogelijk content digitaal.
  • Plaats waar mogelijk share-buttons, zorg voor de reactie-optie en reageer op de reacties.
  • Deel content op social media. Houd ook daar de reacties hierop in de gaten en reageer.
  • Als dat zinvol is, start dan een forum en wees daar als organisatie ook regelmatig aanwezig.
  • Zorg voor een goede klantenservice.
  • Als dat past, zorg voor live‑chat op de website en/of in de app, reageer altijd snel en op de juiste wijze.
  • Zorg voor een review-optie op de winflu­encers, zij moeten de content uiteindelijk wel delen.
  • Meet het aantal gesprekken die ontstaan. Zie welk type content het meest waardevol is en hoe groot de impact ervan is.
  • Ga verder op basis van de resultaten … én groei!

Reviews, recensies en testimonials (social proof 2)

Ook reviews, recensies en testimonials kunnen het imago maken of breken, maar ze spelen een steeds belangrijkere rol in het beslissingsproces. Google biedt de review-optie automatisch aan via Google Mijn Bedrijf. Je krijgt bericht via e‑mail als er een review is geplaatst. Maar ook op de website of in de app is zo’n functie te implementeren.

De mooiste reviews kun je inzetten als testimonial. Houd hierbij wel rekening met de AVG‑verordening. Zorg daarom altijd voor toestemming voor gebruik van de review inclusief het gebruik van de naam van de persoon. Met een foto van de persoon erbij is de invloed nog groter. Hiervoor vraag je natuurlijk ook toestemming.

Wat is het verschil tussen een review, recensie en testimonial?

De verschillen zijn klein, maar toch zijn het 2 á 3 verschillende soorten reacties.

Wat is een review?

Een review is een beoordeling en er kan ook een kritische beoordeling mee worden bedoeld, maar dat hoeft niet per se. Reviews die je online tegenkomt hebben vaak als doel andere klanten in te lichten en te helpen bij het maken van de juiste keuze. Dit zie je vooral veel bij elektrische apparaten. Kijk maar eens op de website van Coolblue.

Een review kan ook over de aanbieder zelf gaan. Het prijsbeleid en vooral het servicebeleid zijn dan veel besproken onderwerpen.

Het uiterlijk van reviews varieert van een weergave van een aantal sterren of een cijfer tot een vrij uitgebreide checklist en van slechts een kort zinnetje tot een volledige omschrijving van de gebruikerservaring. Alles kan!

Wat is een recensie?

Een recensie is het Nederlandse woord voor review, maar er wordt vaak wat anders mee bedoeld. Vaak gaat een recensie over een nieuw boek, een nieuwe film, een nieuwe theatervoorstelling, et cetera. In de recensie wordt het ‘nieuwe’ aanbod vaak kritisch besproken. Komt iets goed door de recensie heen, dan is dat voor een bepaalde groep mensen een reden om het aanbod te willen consumeren.

Wat is een testimonial?

Een testimonial is een door de klant geschreven of gesproken (audio of video) stuk tekst waarin hij vertelt over de ervaring met het aanbod en/of het merk en soms ook over het uiteindelijke resultaat ervan. In de regel is dit een zeer positief verhaal en kan gaan om slechts een quote, een nogal uitgebreid verhaal en alles daartussenin.

Synoniemen

Synoniemen zijn: aanbeveling, endorsement, getuigenis en getuigschrift.

 

Binnenkort verder

Dit waren slechts 2 van de 10 belangrijkste voordelen van content-marketing. Weer 2 voordelen die je als merk niet wilt mislopen, maar er zijn er nog 3. Daarop zoomen we binnenkort in.* Daarna gaan we steeds dieper en breder en kijken we naar wat je zelf kunt doen om met content-marketing het merk, de website en/of de app te laten renderen.

Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan – voor­bij de onder­staande boxen – even aan te melden voor de gratis e‑mail­alert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!

Uitbesteden heeft zo zijn voordelen

Uitbesteden is ook een inte­res­san­te optie en kan uiter­aard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze core­business is en content-marketing daarvan een belangrijk onderdeel vormt.

Dit doen we in nauwe samen­werking met of voor zowel dienst­verlenende orga­ni­sa­ties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deel­oplos­singen. Hierdoor kan ieder­een doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 070 - 381 91 81.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles dat met haar vak­gebied te maken heeft. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en ze is zeker niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze hierbij uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere inte­res­sante infor­ma­tie op het gebied van content-marke­ting, zake­lijk blog­gen, con­ver­sie-opti­ma­li­sa­tie, bran­ding, SEO en alles daar­omheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home