Content-marketing • De belangrijkste voordelen • 3/3  [o.a. social media]

Content-marketing • De belangrijkste voordelen • 3/3

De voordelen van content-marketing* zijn zo waardevol, dat de nadelen ervan eigen­lijk niet noemens­waardig zijn. Met content-marketing bouw je aan een hele sterke funde­ring voor een sterk merk en aan het merk zelf. En dat tegen veel lagere kosten dan we voor tradi­tio­nele marke­ting gewend zijn.

Het is wel een lange-termijn-strategie* en vraagt dus om een lange adem, maar content-marke­ting biedt heel veel voordelen die tradi­tio­nele marke­ting niet eens kan bieden.

Oké, content-marketing is heel hard werken. Het is niet meer een leuke campagne bedenken, die uitzetten en hopen op snel meer omzet; vaak in het nadeel van de branding. Daarnaast is het wel goedkoper, maar zeker niet gratis. Ook al had men wel dat vermoeden na de intrede van social media meer dan een decennium geleden. Toch speelt social media nog steeds een waanzinnig grote rol bij content-marketing en dit heeft ook weer enorme voordelen; bijvoorbeeld voor het reputatie-management*.

Laten we op deze 2 voordelen dan maar eens inzoomen en afsluiten met nog een handjevol extra voordelen!

* Wij weten dat je woorden als content-marketing, lange-termijn-strategie en reputatie-management ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

Wat hebben we gedaan en wat gaan we doen?

In 3 delen bespreken we de 10 belangrijkste voordelen van content-marketing in willekeurige volgorde. We vertellen gelijk ook waarom dat zo is. Hiermee willen we je niet alleen motiveren om hoog in te zetten op content-marketing, maar geven we je gelijk 10 krachtige en goed onderbouwde argumenten in handen om het management of je partners te overtuigen (mocht dat nog nodig zijn).


Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over content-marketing en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

Terugblik
Deel 1 en 2 in een notendop

Deel 1

In deel 1 kon je lezen dat content-marketing ruim 1/3 goedkoper is dan traditionele marketing en waarom deze vorm niet meer werkt en content-marketing wel. Je kon ook lezen dat conversie, conversie-optimalisatie en zoekmachine-optimalisatie (SEO) niet zonder content-marketing kunnen en dat content-marketing ideaal is om aan te sluiten op de informatie-behoeften van de doelgroepen.

Deel 2

In deel 2 toonden we aan dat content-marketing het middel is om te bouwen aan de expertise, autoriteit en ‘thought leadership’ van het merk en/of de organisatie. Dit zijn zaken die extreem belangrijk zijn voor het bouwen aan vertrouwen, het ondersteunen van merktrouw en klantloyaliteit én zelfs voor de SEO.

Daarna stapten we over op het faciliteren van de dialoog en het ondersteunen van de mond-tot-mond-reclame. Deze zaken kunnen praktisch gezien niet zonder content-marketing en zijn enorm krachtig voor de verbinding tussen het merk en de daarbij behorende doel­groepen. We deelden hiervoor ook tips waarmee je direct aan de slag kon.

Je vindt meer linkjes in de bovenstaande box bij ‘Wat hebben we gedaan en wat gaan we doen?’, maar nu is het hoog tijd om in te zoomen op de laatste 3 voordelen.

Belangrijke noot

Het is belangrijk te beseffen dat de in deze serie genoemde voor- en nadelen algemeen van aard zijn. De werkelijke waarde van ieder voor- en nadeel zal dan ook per organi­satie, merk, aanbod, onder­nemer én doelgroep(en) ver­schil­len. Hierdoor kan zelfs een voordeel in een nadeel veranderen en andersom.

Bekijk daarom eerst kritisch wat ze stuk voor stuk beteke­nen voor de te bereiken doelen en verbind er ver­vol­gens een eigen waarde aan. Pas daarna is een goede afweging te maken.

Daarnaast is het sowieso altijd raad­zaam om bij dit soort zaken profes­sio­neel advies in te winnen.  Zie verder onze algemene disclaimer.

 

Voordeel 8
Voer voor social media

Je zou denken dat de hype wel zo’n beetje over is, maar social media blijkt toch echt een blijvertje. Gratis kun je het niet meer noemen, maar volgens 83% van de Amerikaanse marketeers is social media wel zeer belangrijk voor de content-marketing.*

Ondanks dat je voor alle social-media-platformen inmiddels moet betalen, blijkt het bij ‘de juiste keuze’ toch steeds weer de manier om de content effectief te promoten en organisch te laten verspreiden.

Het gaat hierbij niet alleen om het publiceren en distribueren van de content én het adverteren. De marketeers vinden social media vooral interessant vanwege de verspreiding. Verspreiding gebeurt daar door de volgers die de content weer delen met hun vrienden en relaties.

Daarnaast kun je op distributie-kanalen als met name Facebook, LinkedIn en Twitter de interactie met de doel­groepen zeer goed aangaan. Maar vergeet ook Instagram en YouTube niet in dit rijtje.

* Bron: Hubspot


Selecteer wel het beste platform

De keuze voor het social-media-platform of de -platformen is afhankelijk van de aansluiting op het merk, het aanbod en de doelstelling(en). De uiteindelijke keuze hangt ook af van de aanwezigheid van de doel­groepen en zij bepalen gelijk het beste moment. Zonder hun aanwezigheid valt het platform af. Zo simpel is het.

de doel­groepen bepalen waar ze willen consumeren, hoe laat ze dat willen en wat ze op dat moment willen consumeren. Ogenschijnlijk moeiteloos weten sterke merken hierop continu en feilloos aan te sluiten.

Het succes hangt vervolgens af van de aangeboden content. Geeft deze invulling aan de informatie-behoeften van de doel­groepen op dat moment, dan is dát ‘relevante content’ en dus effectieve content!

Steek eerst de hand in eigen boezem

Geef dus nooit te snel het platform de schuld als de content niet wordt opgepikt, maar kijk ook kritisch naar het moment en naar wat op dat moment op dat platform de informatie-behoefte van de zorgvuldig gekozen doelgroepen is. Die behoefte kan van uur tot uur en dag tot dag verschillen. Zelfs iets als het weer kan hierop van invloed zijn.

Facebook en LinkedIn

Facebook is ideaal om de consument te bereiken en zelfs om leads te genereren voor organisaties in de dienstverlening die werken voor de consument (B2C). LinkedIn is natuurlijk veel zakelijker en op zijn beurt perfect voor employer branding en voor organisaties in de dienstverlening die business-to-business (B2B) werken.

Verder inzoomen?

Lees meer over deze platformen in ‘Content-distributie-kanalen • Overzicht social media’ of ga direct naar de kopjes ‘Facebook’ en ‘LinkedIn’ in dat blogartikel.
Mocht je LinkedIn helemaal nog niet kennen, dan vind je ook uitleg over LinkedIn in ‘Bloggen op LinkedIn • Moet dat ook nog? • Zin of onzin?’.

Twitter en Instagram

Gaat het meer om personal branding, dan kunnen Twitter en/of Instagram ook een zeer goede keuze zijn. Twitter is ideaal voor de dialoog. Instagram is hiervoor minder geschikt, maar is juist weer goed in te zetten door merken die iets met visuele aantrekkingskracht te maken hebben. Reizen, uiterlijke schoonheid, fitness, fashion, interieur, kunst en design doen het op Instagram erg goed.

Verder inzoomen?

Voor meer informatie kun je gaan naar de kopjes ‘Twitter’ en ‘Instagram’ in ‘Content-distributie-kanalen • Overzicht social media‘.

YouTube is net even anders

YouTube is een beetje een buitenbeentje, want dit platform kan voor diverse doeleinden worden ingezet. Van gebruikershandleidingen tot personal branding… you name it! Video doet het goed, maar doe het dan wel goed en kom met ‘relevante content’.

Verder inzoomen?

Lees hierover meer bij het kopje ‘YouTube’ in ‘Content-distributie-kanalen • Overzicht social media‘.


Grote invloed op de SEO

Daarnaast is er nog een interessant voordeel van het inzetten van social media om de content te verspreiden. Social media vormt namelijk een ranking-factor voor de zoekmachine van Google en legt ook nog eens flink wat gewicht in de schaal.

 

Voordeel 9
Reputatie-management

Bij reputatie-management denken veel outsiders dat het gaat om brandjes blussen, maar de reputatie van een organisatie is: de totale indruk van een organisatie bij het grote publiek. Die indruk is gebaseerd op ervaringen en komt tot stand door de aanraking van het publiek met het merk en/of de organisatie.  Zie onderstaande box.

Branding en reputatie-management hebben veel gemeen, het zijn alsmaar doorgaande processen.

Het maakt niet uit hoe groot (of klein) een organisatie is, de reputatie is cruciaal. Lang niet iedereen koopt bij de goedkoopste aanbieder. Gepubliceerde blogartikelen, berichten op social media, goed advies, het kopen en gebruiken van het aanbod en/of hoe je wordt behandeld door de klantenservice of je account-manager, werkelijk alles speelt mee.


Brandjes blussen of pure branding?

Je snapt dat brandjes blussen dus slechts een onderdeel van reputatie-management is. Je kunt reputatie-management dan ook beter inzetten voor de algehele branding. Dát is waar content-marketing om de hoek komt kijken.

Een reputatie is immers niet te koop, maar kan alleen langzaam maar zeker worden opgebouwd én worden beschermd. Content-marketing is hiervoor het ideale middel. Het middel om de reputatie te versterken en zelfs (indien nodig) te verbeteren.

Wat is het verschil tussen het imago en de reputatie?

Reputatie en imago zijn nauw met elkaar verbonden, maar zeker niet hetzelfde. Het verschil zit hem in de werkelijke ervaring.

Wat is het imago?

De optelsom van opgeroepen beelden en associaties van het publiek (en andere organisaties) met de organisatie. Het beeld dat het publiek heeft van de organisatie, zónder dat er een echte ervaring is geweest met de organisatie, het merk of het aanbod.

Wat is de reputatie?

De reputatie heeft veel impact op de organisatie. Het is de optelsom van het imago plus de ervaringen van het publiek (en andere organisaties) met de organisatie. De reputatie van de organisatie is dus grotendeels gebaseerd op (aantoonbare) feiten. Hierdoor is de reputatie moeilijker te sturen dan het imago, maar het kan wel.

De reputatie van een merk begint bij de top. Hier moet het merk worden gevoeld en geleefd. Dán kan het merk iedereen meekrijgen en de merkbelofte waarmaken.

De reputatie wordt beïnvloed door het handelen (door wat het werkelijk doet) en daarmee actief waar te maken waar de organisatie volgens de branding en de kernwaarden en merkwaarden voor staat. Ook hierbij is voorkomen beter dan genezen, als de schade überhaupt te herstellen is. De strategie is dan ook simpel: practice what you preach… en dat continu en altijd. Dit begint bij het topmanagement en nergens anders.

 

Voordeel 10
Alle extra voordelen

Pre-sales, after-sales en de verkoop zelf

Eigenlijk behoort informatieve content ook tot de sales-afdeling. Zowel pre-sales, de verkoop zelf als de after-sales kan de content bij bepaalde type klanten overnemen. Sowieso betekent content-marketing veel voor de pre-sales. Afhankelijk van het type aanbod kan content ook zorgen voor de verkoop zelf.

Daarnaast wordt er door de inzet van ‘Questions & Answers’ en ‘Tips & Tricks’ – allemaal met betrekking tot het gebruik van het aanbod – ook goed gezorgd voor bestaande klanten. Op deze manier neemt content-marketing ook een stuk after-sales over.


Veel vrijheid door minder beperkingen

Doordat je bij content-marketing niet hoeft te voldoen aan de formaten, regels én planningen van de traditionele advertentiekanalen, heb je veel meer creatieve vrijheid om de vorm en het kanaal te kiezen die het beste aansluiten bij de doel­groepen en de content.

Je hebt hierdoor dus een grotere kans om de boodschap optimaal over te brengen op de specifieke doelgroepen. Van advertentie-, affiche- en posterformaten inclusief sluitdatums naar social media, whitepapers en nieuwsbrieven … apps en games. Iedere dag kunnen er mogelijkheden bij komen.


In het moment

Natuurlijk moet er goed worden gepland en vooruit worden gewerkt, maar bij content-marketing draait het veel vaker dan bij traditionele marketing om de dagelijkse informatie-behoeften van de doel­groepen. Eigenlijk: altijd.


Teambuilding

Wanneer je personeel wilt laten verbinden en groeien, dan werkt content-marketing veel beter dan het gemiddelde teambuilding-uitje. Een goede content-manager wil effectieve content en biedt iedereen de kans deze te leveren en zo hun expertise(s) te etaleren. Dit is niet alleen goed voor de reputatie van de organisatie, maar ook het personeelslid kan opeens geheel of anders uit de wol komen. De geproduceerde content kan zorgen voor meer inzicht in en begrip voor elkaars rollen binnen de organisatie.

 

Conclusie

Het regelmatig publiceren van content wordt duidelijk beloond met de aandacht van de doel­groepen en die van Google. ‘Relevante content’ wordt gewaardeerd en gedeeld, leidt tot meer vertrouwen in het merk en weet dat te onderhouden. Zo bouw je op diverse manieren aan een sterk merk. Hierdoor en daarnaast leidt effectieve content-marketing ook tot meer conversie.

Omdat traditionele marketing niet meer werkt en content-marketing wel, moet content-marketing hoog op de agenda van iedere afdeling marketing (en communicatie) staan. De genoemde voordelen in deze serie blogartikelen bevestigen dit keer op keer.

Tot besluit…


Toekomstplannen

Is je interesse voor content-marketing gewekt? Houd dan ons blog in de gaten, want we gaan in volgende blogartikelen inzoomen op de kosten en de verschillende vormen. We zoomen steeds verder in op diverse facetten content-marketing. We delen tegelijk ook tips, tricks en andere handvatten voor renderende websites en apps én voor succesvolle merken. Hiermee kun je natuurlijk zelf direct aan de slag.

Wil je deze en andere blog­artikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan – voor­bij de box met de lezers­­aan­bie­ding – even aan te melden voor de gratis e‑mail­alert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wan­neer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!

Tip!  Lezersaanbieding Content Care Scan

Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waarde­ring willen we jou of het merk ter kennis­making 50% korting aan­bie­den op onze Content Care Scan.

Aan de hand van de uitslag weet je wat goed is en wat de verbeter­­punten en de quick wins zijn. Desgewenst kunnen we hierna samen kijken wat er nodig is om de content te opti­ma­li­se­ren en deze op niveau te houden.

Wil je meer weten of deze scan? Klik dan hier.

Per organisatie kan er slechts van 1 kennis­makings­aanbieding worden gebruik­gemaakt.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles dat met haar vak­gebied te maken heeft. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en ze is zeker niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze hierbij uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere inte­res­sante infor­ma­tie op het gebied van content-marke­ting, zake­lijk blog­gen, con­ver­sie-opti­ma­li­sa­tie, bran­ding, SEO en alles daar­omheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home