Content-marketing • De cijfers van 2019 en de trends
Ieder jaar zijn er weer de trendwatchers en onderzoekers die weten hoe de toekomst er voor ons allemaal uit gaat zien. Wij vinden het altijd weer knap zo’n glazen bol, maar de cijfers zijn toch altijd wel interessant. Daarom hebben we de interessantste over content-marketing toch voor jou verzameld.
Eerst meer weten?
Lees dan:
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over content-marketing en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Nieuwe cijfers
- Van de Amerikaanse organisaties met 100 werknemers of meer maakt dit jaar 84,5% gebruik van content-marketing-strategieën*.
- Slechts 2,55% van de marketeers zegt dat bij inbound-marketing het creëren van blogartikelen zeer belangrijk voor hun is.
- Voor 55% van de professionals geeft een goed verhaal focus en houdt het ze betrokken bij de content en bij hun vak.
* Wij weten dat je content-marketing-strategie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Nieuwe trends
- Vergeleken met een jaar geleden hebben B2C‑marketeers dit jaar de inzet van audio en video, geschreven content en beeld verhoogd.
- Long copy (diepgaande artikelen en bijvoorbeeld whitepapers), video-fragmenten en verhalen op social media waren de meest ingezette vormen van content door B2B‑marketeers in 2018.
- Volgens schatting van Cisco zal eind dit jaar 80% van al het wereldwijde internetverkeer uit video bestaan.
Relevante content, een blijvertje
Hoewel gesproken content, innovatieve apps en AR‑content veel aandacht krijgen, biedt hoogwaardig geschreven content (wel voor mobiele apparaten geoptimaliseerd) met aantrekkelijke afbeeldingen of video’s nog steeds de meeste waarde. Dit geldt voor zowel de doelgroepen van B2B- en B2C‑organisaties als die van non-profitorganisaties.
Hoogwaardig geschreven content met aantrekkelijke visuals biedt nog steeds de meeste waarde.
- 90% van de consumenten ervaart content afgestemd op de doelgroepen als ‘relevant’.
- ‘Relevante content’ is 1 van de 3 belangrijkste redenen dat mensen merken volgen via social media.
- 68% van de consumenten leest de content van een merk waarin ze interesse hebben.
- Consumenten komen graag terug op websites of bronnen met ‘relevante content’ (2,3 x).
- 78% van de consumenten gelooft dat organisaties die investeren in ‘relevante content’, graag een goede relatie opbouwen met hun doelgroepen.
- 60% van de consumenten heeft na het lezen van de content op de website* een positief beeld van de aanbieder.
- 58% van de consumenten vertrouwt redactionele content (informatieve pagina’s en blogartikelen).
* In de cijfers die wij vinden wordt herhaaldelijk over content op de website gesproken. Toch wordt content vaker geconsumeerd via mobiele apparaten als smartphones en tablets dan via laptops en desktops. Dit betekent ook dat er zeer veel content via apps wordt geconsumeerd.
De gevonden cijfers zeggen over consumptie via apps niets. Om die reden noemen wij ook alleen de term website in plaats van beide, wat we in de regel wel doen. Toch hebben we een sterk vermoeden dat bij deze bullet zowel website als app zou kunnen staan.
Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera
Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voorkomen dat we bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.
Verbeterpunten
- Ongeveer 45% van de content wordt min of meer op het laatste moment gecreëerd.
- Slechts 33% van de B2C‑marketeers heeft een content-marketing-strategie op papier staan.
- 74% van de B2C‑marketeers heeft weinig tot geen vertrouwen in de technologie waarover zij beschikken om hun marketing-doelstellingen te realiseren.
Opmerkelijk
Content-marketing gaat traditionele marketing vervangen!
Aangezien ‘alle’ marketing-inspanningen aan de hoge kwaliteitsverwachtingen van het publiek zal moeten voldoen, zal content-marketing volgens de voorspellingen tegen 2021 traditionele marketing van de kaart hebben geveegd. Hiermee is dan de term ‘content’ voor marketing overbodig en verdwijnt ook de term content-marketing. Marketing it is!
Bronnen
- Dun & Bradstreet
- eMarketeer
- Gartner
- Hubspot
- VIA [voorheen IAB]
- IMN Inc www.imninc.com/
- MarketingProfs
- Nielsen
- Orbit Media
- Prezi
En toen?
Ben je enthousiast geworden over wat content-marketing allemaal voor het merk en de organisatie kan betekenen? Dan is het niet alleen een goed idee om ons blog te volgen, maar ook om ons eens kritisch naar de huidige content te laten kijken. Wat zijn de urgentste verbeterpunten? Wat zijn de quick wins? Waar valt op lange termijn de meeste winst te behalen? En – je voelt hem al aankomen – wacht daar niet te lang mee!
Toekomstplannen
In volgende blogartikelen zoomen we verder in op content-marketing. We zoomen in op de voor- en nadelen, het financiële plaatje, hoe het in zijn werk gaat en natuurlijk ook op wat je hiervoor zelf kunt doen.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de box met de lezersaanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Tip! Lezersaanbieding Content Care Scan
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op onze Content Care Scan.
Aan de hand van de uitslag weet je wat goed is en wat de verbeterpunten en de quick wins zijn. Desgewenst kunnen we hierna samen kijken wat er nodig is om de content te optimaliseren en deze op niveau te houden.
Wil je meer weten of deze scan? Klik dan hier.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.