Content-marketing-strategie • Vragenlijst en suggesties voor doelstellingen
Om je op gang te brengen met het bepalen van de doelstellingen voor de content-marketing-strategie, vind je op deze pagina niet meer en niet minder dan een lijst met vragen en suggesties hiervoor.
Niet alle antwoorden hoeven in de content-marketing-strategie of ander plan verwerkt te worden, alleen die antwoorden die nodig zijn.
Niemand zegt dat een plan of strategie een boekwerk moet zijn. Hoe minder A4’tjes hoe beter.
Vervolgens
Wanneer je alle doelstellingen verzameld hebt, kijk dan of je ze kunt bundelen tot een kort en duidelijk verhaal. Een lijst met bullets is misschien niet super creatief, maar in dit geval voor alle betrokkenen wel vaak het duidelijkste. Onderbreek de lijst waar nodig wel met kopjes.
Vragenlijst doelstellingen content-marketing-strategie
- Waarom wordt content-marketing ingezet en/of is er een nieuwe strategie nodig?
- Wat is of zijn de doelstelling(en) van de organisatie en/of het merk?
- Welke marketing– en communicatie-doelen zijn er?
- Hoe kan de content-marketing bijdragen aan al deze doelstellingen?
- Wat zijn de doelstellingen van de content-marketing?
- Hoe past de content-marketing-strategie in de algemene marketing-strategie?
- Moet de content op de website worden aangevuld of verbeterd, of gaat het om een campagne of beide?
- Wanneer is de strategie succesvol? Hoe worden succes en prestaties gemeten en geëvalueerd? En wat zijn dan de bijbehorende KPI’s? Lees meer in deel 2/2.
- Wat zijn de risico’s?
- Waarom is dit hét moment?
- Wat zijn de belangrijkste pijnpunten of kansen in de huidige en/of eerdere content-marketing-strategieën? Wat kun je hiervan leren?
- Vul eventueel zelf verder aan.
Diverse doelstellingen voor de invulling
Website
- Aantrekken meer unieke bezoekers.
- Verhogen aantal terugkerende bezoekers.
- Zorgen dat bezoekers langer op de website blijven.
- Verlagen bounce rate.
- Verbeteren Click Through Rate (CTR) ≈ aantal pagina’s per sessie verhogen.
- Verbeteren positie in Google voor belangrijke zoekwoorden.
- Verhogen aantal organische zoekresultaten naar de website.
- Verhogen aantal backlinks (verwijzigingen) naar de website vanuit externe bronnen.
- Verhogen aantal nieuwe partners voor de backlinks.
- Opbouwen autoriteit (Domain Authority (DA) of Page Authority (PA)) en thought leadership.*
* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten. Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Campagne
- Creëren van virale content die veel gedeeld wordt op de social-media-platformen.
- Genereren nodige tamtam waarmee de aandacht van de doelgroepen wordt getrokken.
- Verkrijgen van aandacht van en in reguliere media (persberichten, vermeldingen in relevante publicaties, aansluiten bij talkshows, et cetera).
- Zorgen voor inschrijvingen (pre-registraties of pre-orders) voor een nog te lanceren product, wedstrijd, uitdaging, webinar en/of ander specifiek evenement dat verband houdt met de campagne.
- Versterken van relatie met influencers, merkambassadeurs en andere partners die de campagne ondersteunen.
- Verhogen aantal leads en/of klanten (zie ook hieronder).
Nieuwsbrief en downloadables
- Verhogen aantal afgenomen downloadables als whitepapers en e‑books.
- Verbeteren conversie-ratio van bezoekers naar leads of klanten.
Social media
- Verbeteren interactie en betrokkenheid op social media (likes, reacties, shares).
- Verhogen aantal shares, volgers, abonnees op de social-media-platformen.
Leads en klanten
- Verbeteren gebruikerservaring.
- Genereren meer leads via content ≈ verbeteren van de buyer journey.
- Verhogen aantal nieuwe klanten via content ≈ verbeteren van de customer journey.
- Versnellen tijd om leads naar klanten te converteren (time-to-conversion).
- Verlagen kosten per lead.
- Vergroten van de klantloyaliteit en retentie.
Klanttevredenheid
- Verbeteren klanttevredenheid na het consumeren van de content.
- Verhogen aantal positieve online reviews.
- Stimuleren van meer mond-tot-mond-reclame.
Wij weten dat je woorden als mond-tot-mond-reclame mag schrijven als mond-tot-mondreclame, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Inschrijvingen
- Verhogen aantal abonnees op het blog en/of de nieuwsbrief.
- Verhogen aantal inschrijvingen voor webinars en/of andere evenementen.
Kosten en sales
- Verhogen gemiddelde orderwaarde.
- Vergroten cross-selling en upselling mogelijkheden.
- Verhogen omzet gegenereerd via content-marketing.
- Verhogen Return On Investment (ROI) van de content-marketing.
- Verlagen kosten per lead of acquisitie.
Branding
- Verhogen online zichtbaarheid van het merk.
- Verhogen merkbewustzijn, merkconsistentie en/of merkherkenning.
- Verbeteren merkperceptie en imago.
- Vergroten merkbetrokkenheid bij de doelgroepen.
- Vergroten merkvoorkeur bij potentiële klanten.
- Vergroten merktrouw.
- Positioneren van het merk als een expert in de branche.
Marketing
- Ondersteunen penetratie in nieuwe marktsegmenten.
- Vergroten marktaandeel binnen de doelgroep.
Overig
- Verhogen aantal conversies via mobiele apparaten.
- Versterken van de relatie met influencers en partners.
- Vergroten van aantal downloads of installaties van de app, een specifieke app of bepaalde software.
Zin in meer?
Wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.