Content-marketing-strategie • Vragenlijst en suggesties voor doelstellingen

Content-marketing-strategie • Vragenlijst en suggesties voor doelstellingen

Om je op gang te brengen met het bepalen van de doel­stellingen voor de content-marketing-strategie, vind je op deze pagina niet meer en niet minder dan een lijst met vragen en suggesties hiervoor.

Niet alle antwoorden hoeven in de content-marketing-strategie of ander plan verwerkt te worden, alleen die antwoorden die nodig zijn.

Niemand zegt dat een plan of strategie een boekwerk moet zijn. Hoe minder A4’tjes hoe beter.

Vervolgens

Wanneer je alle doel­stellingen verzameld hebt, kijk dan of je ze kunt bundelen tot een kort en duidelijk verhaal. Een lijst met bullets is misschien niet super creatief, maar in dit geval voor alle betrokkenen wel vaak het duidelijkste. Onderbreek de lijst waar nodig wel met kopjes.


Vragenlijst doelstellingen content-marketing-strategie

  • Waarom wordt content-marketing ingezet en/of is er een nieuwe strategie nodig?
  • Wat is of zijn de doel­stelling(en) van de organisatie en/of het merk?
  • Welke marketing– en communicatie-doelen zijn er?
  • Hoe kan de content-marketing bijdragen aan al deze doel­stellingen?
  • Wat zijn de doel­stellingen van de content-marketing?
  • Hoe past de content-marketing-strategie in de algemene marketing-strategie?
  • Moet de content op de website worden aangevuld of verbe­terd, of gaat het om een campagne of beide?
  • Wanneer is de strategie succesvol? Hoe worden succes en prestaties gemeten en geëvalueerd? En wat zijn dan de bijbehorende KPI’s?  Lees meer in deel 2/2.
  • Wat zijn de risico’s?
  • Waarom is dit hét moment?
  • Wat zijn de belangrijkste pijnpunten of kansen in de huidige en/of eerdere content-marketing-strate­gieën? Wat kun je hier­van leren?
  • Vul eventueel zelf verder aan.

Diverse doelstellingen voor de invulling

Website

  • Aantrekken meer unieke bezoekers.
  • Verhogen aantal terugkerende bezoekers.
  • Zorgen dat bezoekers langer op de website blijven.
  • Verlagen bounce rate.
  • Verbeteren Click Through Rate (CTR) ≈ aantal pagina’s per sessie verhogen.

Google

* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten.  Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

Campagne

  • Creëren van virale content die veel gedeeld wordt op de social-media-plat­formen.
  • Genereren nodige tamtam waarmee de aandacht van de doelgroepen wordt getrokken.
  • Verkrijgen van aandacht van en in reguliere media (pers­berichten, vermeldingen in relevante publi­ca­ties, aansluiten bij talk­shows, et cetera).
  • Zorgen voor inschrijvingen (pre-registraties of pre-orders) voor een nog te lanceren product, wedstrijd, uitdaging, webinar en/of ander specifiek evenement dat verband houdt met de campagne.
  • Versterken van relatie met influencers, merkambassadeurs en andere partners die de campagne ondersteunen.
  • Verhogen aantal leads en/of klanten (zie ook hieronder).

Nieuwsbrief en downloadables

Social media

  • Verbeteren interactie en betrok­ken­heid op social media (likes, reacties, shares).
  • Verhogen aantal shares, volgers, abon­nees op de social-media-platformen.

Leads en klanten

  • Verbeteren gebruikers­ervaring.
  • Genereren meer leads via content ≈ verbe­te­ren van de buyer journey.
  • Verhogen aantal nieuwe klanten via content ≈ verbe­te­ren van de customer journey.
  • Versnellen tijd om leads naar klanten te conver­teren (time-to-conversion).
  • Verlagen kosten per lead.
  • Vergroten van de klantloyaliteit en retentie.

Klanttevredenheid

  • Verbeteren klanttevredenheid na het consu­me­ren van de content.
  • Verhogen aantal positieve online reviews.
  • Stimuleren van meer mond-tot-mond-reclame.

Wij weten dat je woorden als mond-tot-mond-reclame mag schrijven als mond-tot-mondreclame, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

Inschrijvingen

  • Verhogen aantal abonnees op het blog en/of de nieuwsbrief.
  • Verhogen aantal inschrijvingen voor webinars en/of andere evenementen.

Kosten en sales

  • Verhogen gemiddelde orderwaarde.
  • Vergroten cross-selling en upselling moge­lijk­heden.
  • Verhogen omzet gegenereerd via content-marketing.
  • Verhogen Return On Investment (ROI) van de content-marketing.
  • Verlagen kosten per lead of acquisitie.

Branding

  • Verhogen online zicht­baar­heid van het merk.
  • Verhogen merk­bewustzijn, merk­consis­tentie en/of merk­herkenning.
  • Verbeteren merkperceptie en imago.
  • Vergroten merk­betrok­ken­heid bij de doelgroepen.
  • Vergroten merk­voorkeur bij potentiële klanten.
  • Vergroten merk­trouw.
  • Positioneren van het merk als een expert in de branche.

Marketing

  • Ondersteunen penetratie in nieuwe marktsegmenten.
  • Vergroten marktaandeel binnen de doelgroep.

Overig

  • Verhogen aantal conversies via mobiele apparaten.
  • Versterken van de relatie met influencers en partners.
  • Vergroten van aantal downloads of installaties van de app, een specifieke app of bepaalde software.

 

Zin in meer?

Wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan direct even aan te melden de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en is daarbij dus niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere inte­res­sante infor­ma­tie op het gebied van content-marke­ting, zake­lijk blog­gen, con­ver­sie-opti­ma­li­sa­tie, bran­ding, SEO en alles daar­omheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home