De content-marketing-strategie • Wat hebben we nu?
Wie de juiste content op de juiste plek op het juiste moment aan de juiste persoon aanbiedt, biedt ‘relevante content’ aan en is – in de regel – zeer succesvol met zijn content-marketing. Hoe relevanter, hoe beter.
Hiervoor moet je dan wel eerst het een en ander weten of achterhalen over diegene waarvoor de content is bedoeld. Dit betekent onder meer dat je diepgaande kennis van de doelgroepen moet hebben. Wat weten we ondertussen? We blikken terug en vatten samen!
Eerst meer weten?
Ga dan naar de verzameling met alle artikelen ter voorbereiding op de content-marketing-strategie. Klik hier.
Of ga naar de overzichten van alle blogartikelen over branding, content-marketing of conversie-optimalisatie (CRO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van deze en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Wat weten we nu?
Wie de juiste content op de juiste plek op het juiste moment aan de juiste persoon aanbiedt, biedt ‘relevante content’ aan en is – in de regel – zeer succesvol met zijn content-marketing. Hoe relevanter, hoe beter. Hiervoor moet je dan wel eerst het een en ander weten of achterhalen over diegene waarvoor de content is bedoeld.
Dit betekent dat je diepgaande kennis van de doelgroepen moet hebben. Dit gaat zelfs zo ver dat je niet alleen moet weten wie ze zijn en wat hun behoeften en interesses zijn, maar ook in welke fase van de klantreis ze zich bevinden.
Die klantreis achterhaal je door data te verzamelen en te analyseren. Belangrijke patronen en voorkeuren zullen hierdoor zichtbaar(der) worden. Dit levert je inzichten op die gaan helpen om content te publiceren die aansluit op de informatie-behoeften.
Deze content moet leiden tot een hogere betrokkenheid en tot meer conversie.
* Wij weten dat je woorden als content-marketing en informatie-behoeften ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Onze aanpak
In aanloop naar een serie over het waarom en hoe van de content-marketing-strategie, delen we regelmatig blogartikelen en series blogartikelen om de nodige informatie voor deze strategie te verzamelen.
Wanneer je de doelgroepen identificeert, weet je waarop je je pijlen moet gaan richten. Nu de rest nog.
Gelukkig kun je de verzamelde informatie al direct voor je content en verwante zaken inzetten en hoef je dus niet te wachten tot wij alles gepubliceerd hebben en jij alles verzameld hebt. Wat je weet, weet je!
Met dit artikel vatten we de series over marktsegmentatie, doelgroepen, buyer persona’s en ‘buyer persona voor de content’ kort samen. Zie ook de linkjes bovenaan en onderaan. Bij elk van deze series zat een stappenplan om deze zelf effectief te ontwikkelen.
Nu moet je nog weten welke pijlen het precies worden, waarmee je die pijlen gaat schieten en wanneer je gaat schieten.
Met de verkregen informatie en inzichten kun je de content al redelijk goed afstemmen op de specifieke behoeften en gedragingen van de ideale klant, maar dit kan vaak nog veel beter.… vaak zijn er meer inzichten nodig om de doelstellingen en KPI’s te halen.
Wat gaan we verder doen?
In volgende artikelen gaan we je steeds verder helpen aan die inzichten. Zo zoomen we in op ‘het wanneer’, ‘het waar’ en vooral ‘het waarmee’ je de ideale klant gaat bereiken. En dan bedoelen we met name met welk middel. Welk middel je gaat gebruiken, is geheel afhankelijk van het moment van de klantreis.
Nu is het tijd voor een korte terugblik en alles tot zover op een rijtje te zetten. We blikken terug op marktsegmentatie, doelgroepen, buyer persona’s en ‘buyer persona’s voor de content’ aan de hand van onze definities.
Onze definities
Marktonderzoek
Marktonderzoek is het proces van het verzamelen en analyseren van informatie over de markt en de (potentiële) klanten met als doel de bedrijfsstrategie versterken aan de hand van de verkregen inzichten.
Segmenteren
Bij segmenteren verdeel je op basis van diverse kenmerken en/of criteria de grote taart als het ware op in kleinere puntjes.
Marktsegmentatie
Het opdelen van een afzetmarkt of doelmarkt in kleinere groepen van afnemers die in bepaalde mate overeenstemmende kenmerken en/of behoeften hebben, waardoor organisaties hun aanbod (producten en/of diensten) en bijvoorbeeld hun marketing beter kunnen afstemmen op deze (doel)groepen.
Doelgroep
Een doelgroep is een specifieke groep mensen die de organisatie wil bereiken en kan helpen met het aanbod met het oog op meer verkoop, omzet en winst. Er is bijna altijd meer dan 1 doelgroep of de doelgroep bestaat uit meerdere sub-doelgroepen.
Buyer persona
Een buyer persona is een fictieve (potentiële) klant met een gedetailleerd profiel op basis van behoeften en gedrag die 1 (sub-)doelgroep representeert, waardoor je je eenvoudiger kunt inleven in een specifieke groep (potentiële) klanten.
‘Buyer persona voor de content’
Een buyer persona voor de content is een fictieve (potentiële) klant met een zeer gedetailleerd profiel op basis van de traditionele buyer persona. Deze is aangevuld met specifieke informatie over welke soorten content de (sub-)doelgroep wil consumeren tijdens verschillende momenten van zijn kopers- en/of klantreis. Je kunt hierdoor beter inspelen op de specifieke informatie-behoeften van deze groep (potentiële) klanten.
Met andere woorden
Marktonderzoek helpt je om meer inzicht te krijgen in de (doel)markt en deze grote markt te verdelen in kleinere specifieke groepen met bepaalde unieke overeenkomsten. Die groepen moeten wel belangrijk zijn voor de afzet van het aanbod. Het opdelen van de markt noem je segmenteren. Lees meer.
Een doelgroep is zo’n specifieke groep en die kun je vaak weer verder opdelen. Dan spreek je over doelgroep-onderzoek. Dit helpt om de doelgroepen beter te begrijpen. Het leert je onder meer wie de ideale, potentiële en bestaande klanten zijn.
Dit zijn mensen die meer behoefte hebben aan het aanbod (product en/of dienst) en zouden ook meer bereid moeten zijn dit werkelijk af te nemen. Dit in relatie tot andere groepen. Daarop richt je je graag. In de overige groepen wil je geen tijd in investeren en al helemaal geen middelen aan spenderen.
De verdieping
‘Doel’groepen dus. Van deze mensen moet je weten wat ze zoeken en waarom ze dat zoeken. Met de inzet van een doelgroep-onderzoek ontdek je wat ze belangrijk vinden, wat hun behoeften zijn en wat ze in beweging krijgt. Naast wat ze denken te willen, leer je hopelijk ook wat ze werkelijk willen en/of nodig hebben.
Deze kennis is belangrijk voor veel zaken, maar met name product-ontwikkeling, marketing en branding zijn hierbij gebaat. Lees meer.
Uiteindelijk moet je voor de content nóg veel meer weten. Waar hangen ze uit, wanneer en wat is dan daar op dat moment de informatie-behoefte? Die kennis is goud waard!
Hierop gaan we nog uitgebreid inzoomen. Wil je dit niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Omzetten in persona’s
Een buyer persona (m/v/x) is een ‘karakteristieke‘ nepklant die model staat voor 1 doelgroep. De buyer persona staat in principe voor een koper, maar kan ook een bestaande klant zijn en heet dan officieel customer persona. Lees meer.
Dan heb je nog een ‘buyer persona voor de content’ (m/v/x), wat ook een nepklant is. Alleen van deze persona weet je enorm veel wat van belang is voor het succes van je content. Naast al het bovenstaande, ken je ook zijn informatie-behoeften en dat vaak tot in de kleinste details van iedere fase van zijn klantreis… of kopersreis.
Deze ‘buyer persona voor de content’ (m/v/x) helpt je om content te maken die perfect aansluit bij de behoeften en interesses van die specifieke doelgroep. Hij leert je welke middelen je moet inzetten, waar en wanneer. Lees meer.
Op waar, wanneer en waarmee zoomen we ook binnenkort verder in. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat alle hier genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.
Als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dan wil dat absoluut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigenzinnige merken die hebben bewezen dat tegendraads zijn, ook ‘kan’ werken.
Sowieso is het altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Toekomstplannen
Wie ons blog al volgt, weet het: we delen bijna wekelijks informatie en tips om van het merk, de website en/of de app een succes te maken. Met veel van deze blogartikelen kun je zelf hands-on aan de slag.
Hiermee bouwen we dus ook op naar de content-marketing-strategie.
Wil je deze blogartikelen niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.