Content-marketing • De trends van 2023 • 1/6 • Waar zijn we nu beland?
Wat zijn de content-marketing-trends van dit moment? Er zijn een flink aantal ingrijpende verschuivingen gaande en die lijken ook nog eens in de hoogste versnelling te staan. Wanneer je deze verschuivingen snapt, snap je ook waar de trends van 2023 vandaan komen én dat ze onomkeerbaar zijn.
Laten we daarom in dit 1e deel over de content-marketing-trends van 2023 inzoomen op wat er online allemaal veranderd is en aan het veranderen is. Daarna nemen we de trends één voor één onder de loep en vertellen we je ook nog hoe je hier het slimste mee om kunt gaan.
Wat gaan we doen?
Deze week zoomen we in een serie van 6 delen in op de huidige trends op het gebied van content-marketing en wat je in 2023 ervan kunt verwachten. Tegelijk delen we tips zodat je hierop tijdig kunt inspelen.
- Deel 1 – Hierin bespreken we de 1e trend, omdat alle andere trends hiermee samenhangen, maar we beginnen met de rol van de doelgroep en een rijtje zeer interessante cijfers.
- Deel 2 – In dit deel zoomen we in op de explosieve groei van entertainende content en de creator economy. Ook was er aandacht voor de social-media-platformen die hun gasten op het platform zelf willen houden. Direct naar deel 2.
- Deel 3 – Hierin kijken we naar de inhoud van de content zelf. Direct naar deel 3.
- Deel 4 – We zoomen in op het ecosysteem van content-marketing en dus op content-marketing en de andere bezigheden en investeringen waarvan het niet los te koppelen is. Direct naar deel 4.
- Deel 5 – Hierin alle tijd en aandacht voor trend #13; het intens populaire fenomeen video. Direct naar deel 5.
- Deel 6 – We sluiten af met podcasts, AI (kunstmatige intelligentie) en de eindconclusie. Direct naar deel 6.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is content-marketing? En waarom is het voor zoveel zaken belangrijk?
- Content-marketing • De belangrijkste voordelen • 1/3 [minder kosten, meer ROI]
- Content-marketing • Wat kost het én wat levert het op?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over content-marketing en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
Woord vooraf
De doelgroep staat boven iedere trend!
Moet je nou wel of niet inspelen op trends? Dat ligt geheel aan de doelgroep(en). Dat antwoord zagen onze trouwe lezers al aankomen. Alleen doelgroepen staan niet stil. Wat ze vorig jaar wilden, was vorig jaar. Houd ze dus scherp in de gaten en wees op de hoogte van bestaande trends. Alleen dan kun je de doelgroep(en) op hun wenken blijven bedienen.
Het blijft ‘survival of the fittest’ in de wereld van online marketing.
Onzekere tijden
Niemand kan het ontgaan zijn: alles wordt (alsmaar) duurder en er dreigt zelfs een recessie. Zowel consumenten als organisaties zijn extra onzeker over de toekomst en een deel daarvan maakt zich hierover grote zorgen. Dit heeft invloed op hun gedrag.
Veel consumenten en organisaties worden extra voorzichtig, maar het heeft ook invloed op het soort content dat mensen nodig hebben en dus zoeken. Wat ze nodig hebben en zoeken aan content wordt zichtbaar aan de hand van de volgende vragen.
- Wat is er veranderd voor de doelgroep(en)?
- Wat betekent dit voor de buyer en customer journeys?
- Sluit de content hier nog wel op aan?
- Waar moet de content worden aangepast of vernieuwd?
Nieuwe kansen
Het is duidelijk: de doelgroep moet voorop. De wensen van de doelgroep(en) zijn leidend bij alles wat je voor ze doet en bij alle content die wordt geproduceerd. Toch moet je ook blijven innoveren, durven experimenteren en creatief zijn.
Je moet natuurlijk ook weer geen kansen laten liggen. Speel met diverse trends en ontdek nieuwe manieren om de interessantste doelgroep(en) waardevol te bedienen. De doelgroep(en), de branding, de marketing-doeleinden en de content-marketing-strategie zijn hierbij uiteraard altijd leidend.
Wij weten dat je woorden als marketing-doeleinden en content-marketing-strategie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Interessante cijfers
- 77% van de B2B-marketeers zegt zijn content-marketing-strategie te hebben gewijzigd na de corona-pandemie. Bron: Impact.
- 70% van de merken veranderde na de corona-pandemie hun keuze in wie ze benaderden en de manier waarop. Bron: Ahrefs.
- 84% van de organisaties volgt een content-marketing-strategie. Bron: startupbonsai.
- 79% van de merken gebruikt content om leads te genereren. Bron: startupbonsai.
- 63% van de B2B-marketeers gebruikt content om klantloyaliteit te stimuleren. Bron: siegemedia.
- 46% van de organisaties wil graag meer uitgeven aan content. Bron: siegemedia.
- 79% van de B2B-afnemers geeft om de betrouwbaarheid van content. Bron: startupbonsai.
Trend #1
De online ervaring zelf en digitale vermoeidheid
Is dit een trend of een tendens? Laten we er in ieder geval maar mee beginnen, want online zijn er duidelijke veranderingen gaande als het gaat om hoe we het internet gebruiken en hoe we zoeken. Dit gedrag heeft een enorme impact op alles wat er online gebeurt en dus zijn alle trends hieraan terug te koppelen.
De impact van hoe de jonge generatie het internet gebruikt
Het zoeken en vinden van informatie is nog wel steeds de belangrijkste reden om online te gaan. Toch is het niet meer zo belangrijk als vroeger. Daarnaast is dus de manier waarop we dat doen flink veranderd.
68% van de online ervaringen begint met een zoekopdracht.
Bron: Ahrefs.
Zoekt de oudere generatie nog steeds met de zoekbalk van Google, laat de jongere generatie zich hierdoor niet meer leiden. Via social media hebben ze hun antwoord al voordat ze de vraag zelf bedacht hebben. Algoritmen worden hierin steeds beter.
Bovendien dalen zaken als het delen van meningen, het bijhouden van nieuws en het surfen op het internet in het algemeen. Deze zaken zijn nog wel populair, maar die populariteit is dus dalende. Wat betreft het onderzoeken van producten onder consumenten op het internet is sinds 2020 ook een daling ingezet (8%).
Daarentegen worden diensten als TikTok steeds belangrijker en beter. Zeker als het om aanprijzen van producten en merken gaat, geldt dit.
De jeugd heeft het nog drukker dan wij. Alles moet sneller en ook nog eens nut hebben.
Wat men doet op het internet, moet waardevol zijn en niet voelen als tijdverspilling. Het lijkt erop dat waar we aan gewend raken, in hetzelfde tempo ook zijn glans verliest… als dat niet nog sneller gaat.
Dit vraagt op zijn beurt weer om de volgende creatieve oplossing en de volgende. De massa moet continu vermaakt blijven worden en de nieuwe oplossing staat meestal al klaar voor de vorige passé is.
Wat moet er gebeuren?
Door het veranderde en alsmaar veranderende gebruik van het internet, moet er nu worden nagedacht over en worden ingespeeld op dit gedrag. Online retailers moet hun aanpak om online succesvol te zijn bijna dagelijks opnieuw uitvinden. En dat moet ook nog in een tijd waarin ook nog eens enorm veel verandert door de cookieless era en Google die ook bijna zover is.
Maar als je begrijpt waarom social media de eerste stap is geworden binnen de buyer en customer journeys van veel mensen, ben je al een aardig eind op weg.
Digitale vermoeidheid of zijn we gewoon murw geslagen?
Digital fatigue, digitale vermoeidheid of content-moeheid, het zat eraan te komen. Dankzij de corona-crisis en de uren die we verplicht thuis doorbrachten, steeg de tijd die we aan onze beeldschermen doorbrachten.
In 2022 gaf 40% van de wereldwijde consumenten al aan de afgelopen 30 dagen digitale vermoeidheid te hebben ervaren.
Bron: Twilio.
Dit zegt niet dat de mensen geen content meer willen, maar wel dat mensen er meer waarde uit willen halen. Merken maken tegenwoordig zoveel content dat de consumenten gewoon geen tijd hebben voor content die voor hun niet waardevol genoeg is.
Waardevolle content betekent natuurlijk ook voor iedereen wat anders. Wanneer je je steeds afvraagt of de content die je verspreidt wel de content is waar de doelgroep op zit te wachten, blijf je ook dit jaar op de goede weg.
Hint!
De trend lijkt voor veel content toch weer te gaan naar snel en boeiend én met inhoud, máár controleer dit dus wel keer op keer met de wensen van de doelgroep(en). Een sneaker-merk zal nou eenmaal andere content moeten bieden dan een administratie-kantoor om hun bedrijfsdoelen te bereiken.
Bovendien zijn er per fase van de buyer en customer journey verschillende soorten content nodig. Meer uitleg over de diverse soorten content.
Vertrouwen
Vertrouwen wordt online een steeds groter probleem. Met dank aan de tijd dat we nu toegang hebben tot het internet en de daarbij behorende leerscholen plus de extra duwtjes tijdens de corona-crisis, is het vertrouwen in wat we zien, lezen en horen op het internet flink gedaald.
Misinformatie op social media is de grootste frustratie van de gebruikers.
Deskundigen, specialisten en experts worden in twijfel getrokken, net als politici en de reguliere media. Merken werden sowieso al niet zomaar vertrouwd, maar ook influencers worden niet meer zomaar vertrouwd. Merken zullen dus harder dan ooit moeten werken om het vertrouwen in hun merk te onderhouden en misschien zelfs wel terug te winnen.
Steeds meer twijfels over de inzet van social media
Marketeers, social-media-goeroes en zelfstandig ondernemers lijken steeds somberder te worden over de effectiviteit van social-media-marketing. Dit klinkt je misschien niet eens vreemd in de oren, maar het hier benoemen is wel belangrijk.
Wereldwijd is het aantal consumenten dat zegt dat social media hen ongerust maakt met 11% gestegen.
Bron: GWI, Connecting the dots, Discover the trends that’ll dominate in 2023.
Het teruglopende bereik, de stijgende advertentie-kosten, de steeds wisselende algoritmen en de toenemende onduidelijkheid over wat nu nog wel echt werkt, het maakt niemand vrolijker in de branche. Daarnaast worden links vanaf social media naar de website niet meer gewaardeerd door de platformen.
In het ergste geval kan zelfs het account bij Meta (eigenaar van o.a. Facebook, Instagram en WhatsApp) zomaar worden geschorst. Hier bezwaar tegen maken gaat niet en een gesprek daarover aangaan met een mens die je helpt lijkt ook onmogelijk.
Wat betekent dit of kun je doen?
Steeds meer organisaties kijken kritisch naar de plek van social media binnen hun content-marketing-strategie en herhalen dat regelmatig. Dit kan een verschuiving veroorzaken van organische social-media-content en/of advertenties op social media naar een ander soort content.
De trend lijkt zich te ontwikkelen richting de zogenaamde entertainende content en zero-click-content. Zie morgen trend Trend #2 – Explosieve groei van entertainende content en Trend #4 – Interactieve content en de scheiding tussen website en social media in deel 2 van deze serie.*
* Wil je deze en andere nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Bronnen
Voor deze serie blogartikelen zijn we geïnspireerd door de onderstaande bronnen, hebben we ze geraadpleegd en/of hebben we ze als waardevolle aanvulling op onze eigen kennis, ervaringen en inzichten gebruikt.
- 4 Key Content Marketing Trends for 2023 (Digital Marketing Institute)
- 5 Interessante Contentmarketing trends voor 2023 (To Be Found)
- 7 content-trends voor 2023: de leidraad voor je contentstrategie (Frankwatching)
- Connecting the dots, Discover the trends that’ll dominate in 2023 (PDF van GWI)
- Content Marketing Statistics for 2023 (Ahrefsblog)
- Content Marketing Statistics To Supercharge Your Strategy [Updated for 2022] (Impact)
- De vijf belangrijkste digital marketing trends voor 2023 (Marketingfacts)
- Latest Content Marketing Statistics For 2023 (startupbonsai)
- Must-Know Content Marketing Statistics (Siege Media)
- Online marketing in 2023 – dit zijn de trends. (Social Brothers)
- State of Customer Engagement Report 2022 (Twilio)
- The top 10 content marketing trends for 2023 (Adobe Experience Cloud Blog)
- Top 10 Content Marketing Trends for 2023 (ISSUU)
Op naar meer trends
In deel 2 gaan we verder met de volgende 3 trends. Dat zijn:
- Trend #2 – Explosieve groei van entertainende content
- Trend #3 – Creators, creator economy & influencer marketing
- Trend #4 – Interactieve content en de scheiding tussen website en social media
Wil je dit en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier morgen of anders binnenkort weer terug. Tot gauw!
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.