Content-marketing • De trends van 2023 • 2/6 • Entertainen is big business
Entertainende content is big business, en daarmee kun je de creator-economie best de concurrent van de entertainende sector noemen. De consument lijkt 24/7 op zoek naar vermaak en draagt daaraan ook zelf graag zijn steentje bij. Gewone mensen worden online gevolgd door hele volksstammen en verdienen er ook nog een leuk zakcentje of een vette boterham mee.
Daarnaast wil de consument van vandaag content die voor hem gemaakt is. Ze willen gehoord en gezien worden en het gesprek aangaan. Hierin liggen dan ook gelijk enorme kansen voor merken om het vertrouwen terug te winnen. Het vertrouwen dat in algemene zin de afgelopen jaren een dieptepunt bereikte. We zoomen in!
Wat gaan we doen?
Deze week zoomen we in een serie van 6 delen in op de huidige trends op het gebied van content-marketing en wat je in 2023 ervan kunt verwachten. Tegelijk delen we tips zodat je hierop tijdig kunt inspelen.
- Deel 1 – Hierin bespraken we de 1e trend, omdat alle andere trends hiermee samenhangen, maar we begonnen met de rol van de doelgroep en een rijtje zeer interessante cijfers. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – In dit deel zoomen we in op de explosieve groei van entertainende content en de creator economy. Ook is er aandacht voor de social-media-platformen die hun gasten op het platform zelf willen houden.
- Deel 3 – Hierin kijken we naar de inhoud van de content zelf. Direct naar deel 3.
- Deel 4 – We zoomen in op het ecosysteem van content-marketing en dus op content-marketing en de andere bezigheden en investeringen waarvan het niet los te koppelen is. Direct naar deel 4.
- Deel 5 – Hierin alle tijd en aandacht voor trend #13; het intens populaire fenomeen video. Direct naar deel 5.
- Deel 6 – We sluiten af met podcasts, AI (kunstmatige intelligentie) en de eindconclusie. Direct naar deel 6.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is content-marketing? En waarom is het voor zoveel zaken belangrijk?
- Content-marketing • De belangrijkste voordelen • 1/3 [minder kosten, meer ROI]
- Content-marketing • Wat kost het én wat levert het op?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over content-marketing en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
Trend #2
Explosieve groei van entertainende content
Het succesverhaal van TikTok is ons allemaal wel bekend. Bedenk hierbij dat TikTok zich profileert als een entertainment-platform en niet als een social-media-platform. Een duidelijker signaal dat veel mensen steeds meer openstaan voor entertainende content, is er niet.
Deze content is heel vaak video-content én vaak heel kort. Wie TikTok nog niet gedownload heeft, is wellicht wel bekend met de korte video’s (reels of shorts) die ook op YouTube (YouTube Shorts), Facebook (Facebook Reels) en Instagram (Instagram Reels) te zien zijn.
* Wij weten dat je woorden als entertainment-platform en social-media-platform ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Wel of niet geschikt voor dienstverleners?
Korte video’s zijn niet erg populair onder marketeers van zakelijke organisaties, maar ook zij moeten aandacht trekken. Blijven hangen in 2008 gaat niet werken. Niemand hoeft. Maar goed, de doelgroep(en) zijn wel leidend!
Willen zij entertainende content en/of korte video’s? Geef hen dat dan. Besef dat entertainende content een plek kan invullen in de buyer en customer journey. Animaties en korte video’s zijn prima in te zetten om de doelgroep(en) bekend te maken met de organisatie én zo een goed gevoel bij het merk te geven.
Entertainende content vergroot niet alleen de zichtbaarheid, maar het is ook perfect om de merkidentiteit te uiten.
Bovendien hoef je op de genoemde platformen niet per se veel volgers te hebben om toch een gigantisch bereik te realiseren. Denk hierbij dan ook niet alleen aan delen, maar vooral aan een soort ranking-systeem op basis van een algoritme. Hoe leuker mensen iets vinden, hoe vaker dit wordt voorgesteld.
Lees hier straks meer over in deel 5. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Trend #3
Creators, creator economy & influencer marketing
Deze trend sluit aan op de vorige en om de creator economy snel te begrijpen, hoef je alleen maar te denken aan influencers. Iedere influencer begint klein en soms vrij spontaan. Iemand – laten we haar Janneke noemen – heeft wat te vertellen of te laten zien en doet dit met een video op social media. Janneke creëert content.
Wanneer dit leuk uitpakt, plaatst ze nog een video… en nog een… en nog een. Steeds meer mensen zien haar video’s en gaan haar volgen. En dan op een goede dag word Janneke wakker en is ze influencer.
Iedere influencer kun je een creator noemen, maar andersom is niet iedere creator een influencer.
Ook artiesten, filmsterren, sporthelden en andere VIP’s kunnen influencers zijn en zijn dat vaak ook. Het gaat namelijk om de invloed die de persoon heeft en daarmee de rol die de persoon in het leven van de volger speelt. Vertelt een idool in een “zelfgemaakte” video op TikTok of Instagram dat hij gestopt is met vlees eten, dan heb je kans dat er onder de volgers mensen zijn die direct ook hun eetgewoonten aanpassen.
In dat geval is VIP niet alleen influencer, maar ook content creator. Of hij het fimpje nou maakte of liet maken, dat maakt niet uit. Maar laten we het simpel houden: iedereen die content maakt en plaatst op social media of het internet is content creator.
Influencer-marketing
Over influencer-marketing hebben we ondertussen allemaal wel gehoord of heb je zelf al kennis mee gemaakt. Dit fenomeen bestaat in de huidige marketing-vorm al ruim een decennium. We hebben er de afgelopen jaren in onze blogartikelen dan ook al uitgebreid aandacht aan besteed.
De kracht van influencer-marketing zit hem in het vertrouwen in de influencer. Het is een soort van mond-tot-mond-reclame en dat is nog altijd een van de meest effectieve vormen van reclame maken. Afhankelijk van wat je verkoopt, kan het inzetten van influencers een effectieve content-marketing-strategie zijn. Lees meer.
Wil je influencers inzetten, dan moet dit tegenwoordig volgens de regels van de Reclame Code Commissie, maar voorlopig zet deze trend zich nog door.
Wij weten ook dat je mond-tot-mond-reclame schrijft als mond-tot-mondreclame, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
The creator economy
Iedereen die iets online plaatst is dus een creator en zo is de creator economy ontstaan. Wanneer je snapt dat mensen met het maken en plaatsen van video’s veel geld verdienen, begrijp je ook dat hieromheen een hele economie is ontstaan.
In deze creator economy zit dan ook nog enorm veel beweging. Alles wat hiervoor nodig is, staat nog in of is net uit de kinderschoenen. Daarnaast zorgt de explosie aan creators voor een buiten-proportionele concurrentie-strijd.
Merken vechten om populaire creators
Ook tussen merken wordt een concurrentie-strijd gevoerd. Zij strijden om de beste creators. Ze willen ze aantrekken en behouden. Wat steekt hierachter? Een voorbeeld:
Grote consumenten-merken moeten altijd aansluiten op de laatste trends, maar rennen met een zo snel veranderende online wereld meestal achter de feiten aan. Een populaire creator in de arm nemen lijkt nu de slimste oplossing voor dat probleem. Dit leidt vaak tot meer engagement en dus meer conversies.
De platformen zien hier ook wel brood in
Ook de sociale-media-platformen zijn hier nu op aan het inspelen. Zij willen het merken makkelijk maken om de juiste creators te vinden. Zo lanceerde Instagram de creator portfolio waarmee – je raadt het al – creators hun profiel kunnen uitbreiden.
Interessant om te weten is, dat TikTok het TikTok creator fund heeft en daarmee de meest bekeken creators betaalt voor hun bijdrage aan het platform. Om de concurrentie-strijd aan te kunnen gaan met TikTok, wil Google ook de inkomsten van de YouTube-shorts gaan delen met de creators en spreekt dan over 45% voor de creators. Lees meer.
User generated content
User generated content kun je vertalen als: content gemaakt door gebruikers en dus door klanten (kopers). De oudere generatie vult nog wel eens een beoordeling in of schrijft een review, maar de jongere generatie deelt zijn nieuwe schoenen enthousiast via social media. Tadaaaa… je gratis reclame.
Je begrijpt dat deze vrij nieuwe vorm van mond-tot-mond-reclame het vertrouwen bij potentiële klanten doet groeien. Het gaat om echte mensen, mensen die je kent en die er niet voor betaald krijgen. Dat wekt vertrouwen.
User generated content wordt dankzij Gen Z (1996 – 2010) steeds belangrijker. Denk aan Instagram of TikTok waar veel jongeren hun laatste aanwinst of outfit laten zien. De hashtag #OOTD (outfit of the day) en het noemen van een merk is iets wat niet vreemd is bij deze posts.
70% van de consumenten kocht een product na het zien van een video erover op YouTube.
Bron: Ahrefsblog.
Gen Z, maar ook de Millennials (1980 – 1995) zijn gevoelig voor dit soort content. Uit onderzoek van Businesswire blijkt dat 70% van de Gen Z’ers en 78% van de Millennials het zeer handig vinden om voordat ze een aankoop doen, te weten wat andere kopers en gebruikers van een product of dienst vinden.
Deze trend leidt tot een hogere betrokkenheid bij creator-profielen dan bij merk-profielen. Het vertrouwen in elkaar is nou eenmaal groter dan het vertrouwen in merken.
Wat kun je doen?
Geheel afhankelijk van budget, doelgroep(en) en het soort dienst of product, is het kritisch kijken naar de mogelijkheden en kansen van deze trend raadzaam. Voor de consumenten-markt liggen hier zeker kansen, maar niet voor iedere B2B-organisatie. De ROI (Return On Investment) blijft belangrijk, maar houd deze trend wel in de gaten.
Content-creatie als verdienmodel
Wie goed heeft opgelet, heeft wellicht ook al door dat content anno 2023 niet alleen meer voor de branding of voor een onafgebroken stroom aan leads hoeft te zorgen. Met content kun je tegenwoordig immers ook direct(e) inkomsten generen. We spreken dan wel in de regel over video-content én let op: het merk moet hiervoor ook tegelijk influencer en media-bedrijf worden.
Ga een stapje verder en stel content-creatie in teken van directe omzet.
Content-creatie wordt dan een nieuwe tak van sport en heeft dus ook recht op een eigen afdeling. Niet alleen in dit artikel kun je hierover lezen, maar in deel 5 van deze serie (Video is king!) vind je straks nog meer informatie.* Geheel afhankelijk van het huidige soort merk, is deelnemen aan de creator economy geen gek idee. Je moet het dan wel behandelen als een nieuwe zakelijke onderneming.
Net als ieder nieuw verdienmodel, verdient ook deelname aan de creator economy een eigen afdeling.
Als je als merk hiervoor kiest, heb je natuurlijk wel een doordachte strategie nodig die zorgt dat de doelgroep gaat betalen voor de content. Mensen betalen dus niet meer alleen voor het aanbod (diensten en/of producten). Dit betekent dan ook dat je deze tak van sport net zo serieus moet nemen als ieder ander verdien- of business-model. Je gaat ervoor of niet.
* Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Verder inzoomen Ondertussen kun je gaan naar:
Trend #4
Interactieve content en de scheiding tussen website en social media
Wat kun je verstaan onder interactieve content? Denk aan alles waarbij interactie tussen zender en ontvanger plaatsvindt. Denk aan polls op social media, weggeef-acties in ruil voor e-mailadressen (voor de digitale nieuwsbrief), et cetera.
Het gaat om alles dat kan helpen de onderlinge betrokkenheid te vergroten en zo een trouwe aanhang voor het merk op te bouwen.
Dit hinkt op 2 benen:
- content op de eigen kanalen;
- content op externe kanalen en platformen.
In het laatste geval kun je denken aan de social-media-platformen.
Content op eigen kanalen
Dit betekent niet het einde van statische content, maar wel dat je manieren moet vinden om hierin elementen van interactiviteit te verwerken. Je kunt daarvoor video’s insluiten, maar denk bijvoorbeeld ook aan rekenmachines en quizzen om aan de digitale nieuwsbrief toe te voegen.
Denk de komende dagen eens na over hoe je bestaande call to actions (CtA’s) kunt opfrissen.
Content op de social-media-platformen, maar dan wel zero‑click‑content
Op social media scoort anno 2023 content met linkjes erin beduidend minder goed dan content zonder linkjes. Dit kun je zero-click-content noemen. Zero-click-content is content die je direct kunt bekijken en dus zonder dat je hiervoor een handeling hoeft te doen. Denk bijvoorbeeld aan video’s op Youtube, Facebook, Instagram en natuurlijk TikTok of een uitgebreide post op LinkedIn.
Je snapt dat deze content zich niet meer richt op linkjes en kliks naar de website, naar de app of waar dan ook heen, maar veel meer op de waarde die de content biedt.
De achterliggende oorzaak is dat algoritmen nu zo zijn ingesteld dat interactie binnen de post wordt beloond en kliks op uitgaande linkjes juist niet. Ook op YouTube en zelfs op Google ligt nu de focus op interactie en kwaliteit en niet op het doorklikken. Ze willen allemaal hun ‘gasten’ ook niet graag kwijt.
Zero-click-content vraagt echter wel om een ander vertrekpunt bij de productie.
Toch kun je met zero-click-content heel goed de zichtbaarheid en de naamsbekendheid van het merk vergroten en dus het merk bouwen en onderhouden. Dit soort content vraagt echter wel om een ander vertrekpunt bij de productie. Deze content moet namelijk geheel zelfstandig kunnen functioneren, zonder dat het naar andere content al dan niet op de website en/of in de app verwijst.
Leg vanaf nu dan ook de focus op interactie en ga die interactie (het gesprek) – waar dan ook – altijd aan. Probeer de CTR (Click Through Rate) en data verzamelen maar snel te vergeten, dat is zó 2015. Als je dat lukt, behoud je de voordelen van de algoritmen van de platformen en kun je toch nog heel veel bereiken.
Gevolgen voor de meetbaarheid
Ja, maar hoe gaan we dan nu verder zonder de CTR en de data van de website om het effect van de content te meten? Nou… niet.
Máár, als de content waardevol genoeg is, dan zullen mensen de website en/of app gewoon nog steeds vinden. Je zult zien dat het bereik van de posts stijgt en waarschijnlijk ook de interacties op de posts. Het directe verkeer naar de website en/of app zal in dat geval ook stijgen, maar het meten van de specifieke attributie wordt nu wel stukken lastiger.
Helaas, helaas, maar hier zul je dit jaar mee moeten leren leven. Laat het los en bedenk dat het uiteindelijk draait om de bijdrage aan de doelstellingen van de marketing en/of de organisatie en niet om het succes gemeten in kliks.
En de gevolgen voor de SEO?
Maar hoe gaan we dan wel het effect meten? Hoe gaan we dan voor de SEO Google leren de website te begrijpen? Ons advies is: vermijd linkjes op social media, maar gebruik ze wel binnen de website. Interne linkjes zijn namelijk wel waardevol voor de website en/of app en hun gasten.
Daarnaast tellen linkbuilding en de link juice voorlopig voor de SEO nog gewoon mee, máár zet ze alleen in als ze voor de gast ook echt ertoe doen.
Bronnen
Voor deze serie blogartikelen zijn we geïnspireerd door de onderstaande bronnen, hebben we ze geraadpleegd en/of hebben we ze als waardevolle aanvulling op onze eigen kennis, ervaringen en inzichten gebruikt.
- 4 Key Content Marketing Trends for 2023 (Digital Marketing Institute)
- 5 Interessante Contentmarketing trends voor 2023 (To Be Found)
- 7 content-trends voor 2023: de leidraad voor je contentstrategie (Frankwatching)
- Content Marketing Statistics for 2023 (Ahrefsblog)
- Connecting the dots, Discover the trends that’ll dominate in 2023 (PDF van GWI)
- De vijf belangrijkste digital marketing trends voor 2023 (Marketingfacts)
- Online marketing in 2023 – dit zijn de trends. (Social Brothers)
- State of Customer Engagement Report 2022 (Twilio)
- The top 10 content marketing trends for 2023 (Adobe Experience Cloud Blog)
- Top 10 Content Marketing Trends for 2023 (ISSUU)
- YouTube wants to lure creators away from TikTok with cash, but it won’t say how much (MIT technology Review)
Op naar nog meer trends
In deel 3 gaan we verder met de volgende 4 trends. Dat zijn:
- Trend #5 – Behulpzame (informerende) content en de verschuiving naar storytelling
- Trend #6 – Mensgerichte content
- Trend #7 – Fris de content op in plaats van meer, meer, meer
- Trend #8 – Maak de belofte waar en zorg voor consistentie en continuïteit
Wil je dit en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier morgen of anders binnenkort weer terug. Tot gauw!
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.