Content-marketing • De trends van 2023 • 6/6 • Podcasts, AI en eindconclusie
Wat kun je met podcasts om de content nog beter te maken? Wat betekent AI voor de content en wat staat ons allemaal nog te wachten op dit terrein? Wie niet achter de trends of de feiten aan wil blijven hollen, moet nu al op de hoogte zijn van de laatste digitale mogelijkheden. We zoomen in en sluiten deze serie af.
Wat gaan we doen?
Deze week zoomen we in een serie van 6 delen in op de huidige trends en wat je in 2023 kunt verwachten. Tegelijk delen we tips zodat je hierop tijdig kunt inspelen.
- Deel 1 – Hierin bespraken we de 1e trend, omdat alle andere trends hiermee samenhangen, maar we begonnen met de rol van de doelgroep en een rijtje zeer interessante cijfers. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – In dit deel zoomden we in op de explosieve groei van entertainende content en de creator economy. Ook was er aandacht voor de social-media-platformen die hun gasten op het platform zelf willen houden. Terug naar deel 2.
- Deel 3 – Hierin keken we naar de inhoud van de content zelf. Terug naar deel 3.
- Deel 4 – We zoomden in op het ecosysteem van content-marketing en dus op content-marketing en de andere bezigheden en investeringen waarvan het niet los te koppelen is. Terug naar deel 4.
- Deel 5 – Hierin alle tijd en aandacht voor trend #13; het intens populaire fenomeen video. Teurg naar deel 5.
- Deel 6 – We sluiten hier af met podcasts, AI (kunstmatige intelligentie) en de eindconclusie.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is content-marketing? En waarom is het voor zoveel zaken belangrijk?
- Content-marketing • De belangrijkste voordelen • 1/3 [minder kosten, meer ROI]
- Content-marketing • Wat kost het én wat levert het op?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over content-marketing en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
Trend #14
Podcasts
Ook de inzet van podcasts is afgelopen jaar weer flink gestegen en zal dit jaar nog verder toenemen. Dit vanwege het effect en de relatief lage drempel om een podcast te produceren en te distribueren. Organisaties zetten podcasts in voor zowel de externe als interne communicatie.
Alleen in de VS al is er in 2021 1,5 miljard uur aan podcasts geconsumeerd. In 10 jaar tijd was het aantal luisterende consumenten gestegen van 14 naar 38%.
Bron: Semrush.
Mensen luisteren ook vaker en langer. Bovendien blijken podcasts bijzonder effectief als het gaat om meer verkoop. Volgens Semrush zou maar liefst 60% van de luisteraars na het luisteren op zoek gaan naar het product.
Het aantal luisteraars van podcasts in Nederland blijft ook groeien en steeg in 2022 naar 6,9 miljoen luisteraars… de helft van alle Nederlanders.
Bron: Markteffect.
Net als bij alle andere content-marketing-trends*, is het belangrijk om ook met podcasts waarde te leveren aan de (potentiële) klant. Voorkom wel dat het een sales-pitch wordt en lever bruikbare of entertainende content. Content waarvoor de luisteraars graag nog eens terugkomen.
* Wij weten dat je woorden als content-marketing-trends ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Podcasts toegevoegd aan boeken
Een nieuwe trend als het gaat om podcasts en content-marketing wordt verwacht in de vorm van podcasts toegevoegd aan boeken. Misschien zie je wel de voordelen van het toevoegen van podcasts aan bijvoorbeeld e‑books, maar ben je nog zoekende naar de voordelen ervan bij luisterboeken.
Begrijpelijk, want een luisterboek is toch al gesproken tekst? Bekijk dan eens de mogelijkheden en voordelen in onderstaande box.
Hoe kun je podcasts toevoegen aan een luisterboek?
De voornaamste reden van podcasts toevoegen aan luisterboeken, is het verrijken van de luister-ervaring. Als het goed gebeurt, wordt het boek interessanter, diepgaander, gevarieerder en dus aantrekkelijker. Sowieso moet het alleen gebeuren als het ook werkelijk waarde toevoegt voor de ontvanger en dat is doorgaans wel het geval als er aanvullende informatie is.
Wanneer je beseft dat een boek nooit té uitgebreid mag zijn en bij het onderwerp moet blijven, zie je al snel de toegevoegde waarde van de toegevoegde podcast. Bovendien hoeven deze podcasts niet per se over hetzelfde onderwerp te gaan of hetzelfde genre te zijn als het luisterboek. Daarmee is al veel gezegd, maar laten we eens verder inzoomen op diverse mogelijkheden en de voordelen van deze content.
Uiteraard gelden deze voordelen ook voor bijvoorbeeld e‑books en gewone boeken.
Up-to-date
De podcast kan nieuwe informatie bieden die niet beschikbaar was toen het luisterboek werd gemaakt. Denk aan nieuwe ideeën en inzichten, nieuwe trends en ontwikkelingen, nieuwe gebeurtenissen en uitvindingen. Op deze manier blijft het boek (toch) actueel.
Extra verdieping
Om een boek niet te complex te maken, ga je niet te diep in op bepaalde details. Podcasts kunnen dat wel. Zo kan de podcast diep ingaan op een specifiek onderwerp of detail van het boek. Een podcast bij een boek over de Eerste Wereldoorlog kan bijvoorbeeld meer achtergrond-informatie geven over hoe ook Roemenië en Portugal in deze oorlog betrokken raakten.
Achtergrond-informatie
Waarom is het boek geschreven? Wat inspireerde de auteur? Hoe denken anderen over het thema, het verhaal, de stelling(en) of een besproken onderwerp? De podcast deelt deze achtergrond-informatie in de vorm van een interview met de auteur, een specialist of bijvoorbeeld een ervaringsdeskundige. En wat dacht je van een discussie met experts?
Ander perspectief
Een boek is vaak geschreven vanuit 1 perspectief; de auteur wil vaak zijn punt maken. Met de inzet van podcasts kun je het boek verrijken met andere perspectieven. Ook daarvoor kun je gebruikmaken van bijvoorbeeld interviews en discussies met auteurs, specialisten of andere mensen.
Interactie
Wanneer de podcasts interactief van aard zijn, kunnen ze de luisteraars betrekken bij de discussie. Dit leidt natuurlijk weer tot meer betrokkenheid van de luisteraar en dus een grotere groep fans.
Afwisseling
De podcast kan zorgen voor de nodige afwisseling in de luister-ervaring en zo deze rijker te maken. De podcast hoeft natuurlijk niet dezelfde stijl, stem of invalshoek te hebben als het luisterboek. Ook kun je korte podcast-afleveringen plaatsen na elk hoofdstuk. Zo helpen ze om het boek in stukjes te hakken en de luisterervaring te verbeteren.
* Wij weten dat je woorden als corona-pandemie, achtergrond-informatie, luister-ervaring en podcast-afleveringen ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Maar blijft dit audio-fenomeen wel op zijn troon?
Op dit moment domineren podcasts nog steeds de markt als het om audio-content gaat. Maar gesteund door de opkomst van voice search en het gebruik van slimme apparaten zoals Google Nest en Apple HomePod, zou dat de komende jaren zomaar kunnen veranderen.
Live chatrooms zoals Twitter Spaces geven consumenten een live audio-ervaring, waardoor ze zich meer betrokken voelen. Platformen als Clubhouse en Discord zijn meer gericht op communities en ook flink in opkomst. Kijk eens naar al deze mogelijkheden om straks niet achter de trend aan te hoeven hollen.
Wat kun je doen?
Podcasts en alle hierboven genoemde voorbeelden kunnen inspireren tot meer creativiteit. Ga eens spelen met de content op de website. Kijk eens waar je gesproken teksten kunt toevoegen en start met experimenteren. Zo gauw als je merkt dat het werkt, neem podcasts dan op in je content-marketing-strategie.
Trend #15
AI, van augmented reality en voice search tot virtual reality
Wellicht maak je al gebruik ‘voorspellende tekst’ in de apps van je smartphone of in ieder geval van de mogelijkheid fouten in je tekst te herkennen. Dit gebeurt aan de hand van AI, oftewel: kunstmatige intelligentie.
Waaraan kun je nog meer denken?
- Tools als Spellboy en Spelling.nu om je teksten op schrijffouten te controleren.
- Google Translate of Deepl om jezelf in een andere taal verstaanbaar te maken.
- De steeds persoonlijker wordende chatbot is ook een mooi voorbeeld van AI.
- De auto-complete-functies in tools als Google Docs, Pages van Apple, zoekmachines, e‑mailprogramma’s, et cetera.
- En wat dacht je van ChatGPT om content voor je te schrijven?
AI ontwikkelt zich als een malle en dat is natuurlijk niet zomaar. Met nieuwe technieken word je sneller, efficiënter en soms zelfs persoonlijker geholpen. De steeds persoonlijker wordende chatbot is hier een mooi voorbeeld van. En misschien heb je de virtuele paspoppen waarmee jij online je nieuwe outfit kunt passen al gezien? En die zijn niet eens zo heel nieuw.
AI is wel meer dan ondersteuning sales en marketing
Maar AI gaat verder dan dat. AI helpt met diverse onderzoeken en zelfs medische onderzoeken. Straks helpt het ook bedrijven hun beslissingen te automatiseren. De gewonnen tijd kunnen ze dan weer stoppen in andere bezigheden, maar zeer waarschijnlijk bezuinigen ze op de personeelskosten.
Maar blijven we binnen ons vakgebied, dan is de inzet van AI bij het creëren van content sterk in opkomst. AI wordt bij het maken, bewerken en manipuleren van content steeds meer omarmd.
AI en content-creatie
Alweer enige jaren wordt AI ingezet voor ondertitelingen van video’s en transcripties. Wat bijvoorbeeld ook al ‘eenvoudig’ kan is dat je stem wordt gedigitialiseerd en weer gebruikt kan worden voor nieuwe video’s en podcasts.
Inmiddels kan AI ook content creëren én bestaande content aanvullen. Dit is een vrij jonge service, waar nu nog heel veel beweging in zit. Je kunt denken aan het schrijven van artikelen en dan met name short copy, maar ook aan het creëren van visuals, video’s en audio-content gebaseerd op tekst.
It’s going to be rare to find an AI that can write an entire blog post from start to finish that’s perfect. We’re still several years away from that.
Bron: Santos
AI kan marketeers zeker helpen om meer content in minder tijd te genereren. Meer content in minder tijd, wie wil dat nou niet? Maar je voelt de bui al hangen. Zitten we straks dan niet met een overvol internet dat nu al overvol is? En daarnaast is AI (nog) niet goed genoeg om echt originele content te schrijven en de diepte in te gaan zoals Google het graag ziet.
In 2023, AI is going to be used to help generate some of those first couple of pieces or help you finish a piece, but it’s still integral for a human there.
Bron: Santos
Maar draai het allemaal eens om. AI hoeft natuurlijk niet alleen te gaan over het eindproduct. Het kan ook inspireren en je op gang helpen in het schrijfproces en zo een writer’s block doorbreken. Wanneer onze hersenen de eerste woorden op een pagina zien staan, zullen ze vanzelf aan de slag gaan.
Wat kun je doen?
AI is voor marketeers het verkennen waard. Dankzij AI kun je een immense hoeveelheid gegevens verzamelen, waarmee je content kunt hyper-personaliseren en dus meer resultaat kunt boeken. Het is alleen vaak nog niet gratis en ook niet echt goedkoop te noemen.
Hierdoor is het niet direct inzetbaar voor iedere lokale dienstverlenende organisatie. Toch kan het de creatie van content waar nu te veel tijd en moeite in gaat zitten een stuk vergemakkelijken en dus versnellen.
Net als bij voice search is het even oefenen voor de beste resultaten, maar dat zal niet lang duren.
Daarentegen is ChatGPT nu nog wel gratis en in te zetten voor geschreven content. Dus: experimenteren maar. Geef de opdracht wel zo duidelijk mogelijk, want dan krijg je ook betere resultaten. Lees het resultaat sowieso goed na en/of geef er je eigen twist aan én vergeet de tekst nooit de juiste tone of voice (ToV) mee te geven. Ook dat is branding.
En kijk ook eens naar de mogelijkheden van voice-toepassing om bijvoorbeeld antwoorden van FAQ uit te spreken of specificaties van een bepaald aanbod op te sommen.
Verder zijn de volgende AI-services wellicht interessant:
- ChatGPT – Helpt niet alleen om teksten te genereren, maar ook conversatie te voeren. Naar website.
- Copy.ai – Helpt bij het maken van posts voor social media en blog. Naar website.
- DALL-E – Helpt bij het maken van illustraties voor social media en blog. Naar website.
- UberSuggest – Helpt je bij onderwerpen voor blogposts. Naar website.
- Zapier – Helpt om blogs of social media content te plannen en tekeningen of video’s te maken. Naar website.
- Zapier en IFTTT – Helpen om de worklfow te verbeteren en diverse apps aan elkaar te koppelen. Naar website IFTTT.
NFT
Moet een merk NFT lanceren of is het tijd voor een metaverse-strategie? Nu niet met je ogen knipperen, want dan verraad je misschien wel je leeftijd. Dit gaat namelijk over Web3.
Web3 is een idee voor een nieuwe iteratie van het World Wide Web waarin concepten als decentralisatie, blockchain-technologieën en op tokens gebaseerde economie zijn verwerkt. (Met dank aan Wikipedia.)
Ook al gaat dit nu veel te ver voor ons blog, het kan wel de volgende fase van het internet betekenen. Bedrijven als Meta, Epic Games, Roblox Corporation en Tencent zijn hier al ambitieus ingedoken. Dit zijn geen nieuwe spelers in het veld, maar gevestigde namen in de wereld van social media en videogames.
Wat kun je doen?
Kun je er nu wat mee? Misschien. Dat ligt aan het bedrijfsmodel en de middelen, maar weet dat het bestaat. Is er dan nieuws, dan weet je waarover het gaat. Is het straks nodig om in te haken, dan ben je voorbereid.
Voice search
Laten we voice search in dit rijtje vooral niet vergeten. Voice search kan een rol spelen voor de vindbaarheid van de website. Ga je hiermee goed om, dan zullen mensen die voice search gebruiken door Google en andere zoekmachines worden geholpen en worden gewezen op de website en/of app.
Hiervoor kun je bijvoorbeeld de FAQ’s (frequently asked questions) inkaderen en zo de vragen van gebruikers beantwoorden op basis van hun zoek-intentie of zoek-opdracht. Hierop zullen we in een apart blogartikel verder inzoomen. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Bronnen
- 4 Key Content Marketing Trends for 2023 (Digital Marketing Institute)
- 5 Interessante Contentmarketing trends voor 2023 (To Be Found)
- 7 content-trends voor 2023: de leidraad voor je contentstrategie (Frankwatching)
- Connecting the dots, Discover the trends that’ll dominate in 2023 (PDF van GWI)
- De vijf belangrijkste digital marketing trends voor 2023 (Marketingfacts)
- Markteffect Podcast Monitor: 7e editie (Markteffect)
- Online marketing in 2023 – dit zijn de trends. (Social Brothers)
- Podcast Statistics to Boost Your Podcast Strategy (Semrush)
- State of Customer Engagement Report 2022 (Twilio)
- The top 10 content marketing trends for 2023 (Adobe Experience Cloud Blog)
- Top 10 Content Marketing Trends for 2023 (ISSUU)
Eindconclusie en toen?
Een spannend jaar
Met dank aan de technologie en de verwachtingen van consumenten, zal 2023 een turbulent en zeer interessant jaar worden als het gaat om content-marketing. Of het nou gaat om bedrijven in de lokale dienstverlening, zelfstandig ondernemers, non-profit-organisaties, content blijft waardevol voor iedere organisatie.
Verder automatiseren plus mensgerichtheid
Om succesvol te zijn met de content, is het nu belangrijker dan ooit om de doelgroep(en) te begrijpen. Wie alle beschikbare middelen durft te gebruiken om content te creëren, hoeft niet per se succesvol te zijn. Zoek nog steeds en altijd naar de relevantie van de content voor de ontvanger en richt je hierbij op de menselijke band.
Ondanks alle automatisering en mede dankzij het wantrouwen tegenover informatie-voorziening, schreeuwt content nu meer dan ooit om die menselijke band.
De content opschalen
Door te kijken naar de mogelijkheden en kansen van de content-marketing-trends, heb je tegelijk de kans de content op alle vlakken te verbeteren. Hierdoor wordt de content niet alleen aantrekkelijker voor de ontvanger, maar wordt de algehele gebruikservaring ervan ook beter. Allemaal goed voor meer conversie.
Weet je de trends ook nog voor te blijven, dan verhoog je niet alleen de kans op meer succes als merk, maar ook op een betere plek op de resultaat-pagina’s van Google’s zoekmachine.
Creatief en tegelijk ook kritisch zijn
De trends voor 2023 kun je niet alleen inzetten om ideeën voor de content te genereren, maar ook om hiervoor een strategie uit te stippelen en nieuwe en bestaande content te optimaliseren. Verken, heb lef en ga experimenteren. Wordt echt creatief, máár blijf ook kritisch.
Alles wat kan, betekent niet dat het ook allemaal moet of dat de ontvanger er blij van wordt. Ga ze vooral niet al je experimenten voorschotelen, tenzij dat juist je core-business of merk is. Ga dan vooral je gang.
Toekomstplannen
Nu we de trends voor dit jaar op een rijtje hebben, mogen we niet in slaap vallen. We blijven de trends volgen; voor onszelf en voor jou. Via ons blog blijven we je natuurlijk op de hoogte houden van de laatste trends. Mocht je je nog niet hebben aangemeld, dan kan dat alsnog onder de volgende box.
Aan de andere kant snappen we ook dat alle informatie in deze serie overweldigend kan zijn en dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Misschien vraag je jezelf wel af welke content in welke vorm nu en straks dan nog wel aansluit bij de doelgroep(en) én de branding?
Laat ons dan helpen, want naast dat je ons blog op de voet kunt volgen, kun je natuurlijk ook onze professionele hulp inroepen. Wij kunnen helpen met een succesvolle content-marketing-strategie van A tot Z opzetten én uitrollen of we helpen slechts met een onderdeel daarvan. Net wat gewenst is en waar het merk het meest mee geholpen is, want…
Als iedereen doet waar hij goed in is, dan is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.
Ons team van specialisten op het gebied van content-marketing en alles wat daarmee te maken heeft, staat klaar om te helpen en de zorgzame handjes te laten wapperen. Bel jij ons? Ons nummer is: [nummer opgeheven].
Tip! Schrijf je gratis in voor onze toekomstplannen
Over niet al te lange tijd verschijnt op ons blog een serie artikelen over de content-marketing-strategie en hoe je die zelf kunt ontwikkelen. Verdeeld over meerdere artikelen gaan we in de tussentijd wel al informatie delen over diverse facetten van deze strategie. Op deze manier bouwen we langzaam maar zeker op richting de content-marketing-strategie.
In deze ‘vooruitlopers’ vind je naast informatie, ook handvatten en tips waarmee je direct al aan de slag kunt. Zo verzamel je stap voor stap alle informatie nodig voor de strategie, máár – en dat is nou het mooie – iedere stap is ook nog eens direct toepasbaar. Zo kun je bestaande content en de nog te publiceren content direct al aanscherpen.
Wil je dit allemaal niet missen? Meld je dan hieronder direct even aan voor de gratis e‑mailalert.
En als je niet zo lang wilt wachten, dan bel je ons direct even op: [nummer opgeheven].
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.