De content-missie, óók voor succesvol bloggen en vloggen • 1/5 [inleiding]
Het is natuurlijk altijd hartstikke leuk om direct en helemaal los te gaan met allerlei gave concepten en formats (vorm, inhoud en hoe en waar te verspreiden). Dat begrijpen we.
Alleen voor het succes van de content, van ieder blog, vlog en elke andere content, is het beter om eerst exact te weten wat je voor wie gaat doen en waarom.
Dit is waarom het voor een duidelijk en professioneel verhaal én voor een succesvolle content-marketing-strategie, enorm belangrijk is om vooraf de content-missie te bepalen. Daarna komt de invulling bijna als vanzelf.
We zoomen in en gaan je helpen met de content-missie!
Deze serie over de content-missie is een direct vervolg op: Content-marketing-strategie • Doelstellingen en KPI’s, wat en hoe? • 1/2. Het kan slim zijn om deze serie eerst te lezen, want hierop borduren we nu verder richting de content-marketing-strategie. Waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Wat gaan we doen?
Verdeeld over 5 blogartikelen zoomen we in op de content-missie en helpen we je om deze in 6 stappen zelf te bepalen.
- Deel 1 – De inleiding. Over het belang van een goede content-missie.
- Deel 2 – Hierin ruim aandacht voor de 3 vragen van Joe Pulizzi die een hele goede basis vormen voor het bepalen van de content-missie. Direct naar deel 2.
- Deel 3 – We starten met het stappenplan. We gaan de nodige informatie verzamelen voor stap 1 en 2. Direct naar deel 3.
- Deel 4 – Stap 3 en 4. We gaan samen op zoek naar het beste publiek voor de content en wat hun informatie-behoeften zijn. Direct naar deel 4.
- Deel 5 – De laatste 2 stappen. We bekijken hoe de informatie-behoeften in te vullen zijn en gaan aan de slag met het omzetten van alle informatie in de content-missie. Direct naar deel 5.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is bloggen? … en waarom is het zo belangrijk voor meer business?
- Wat is content-marketing?
- Content-marketing-strategie • Doelstellingen en KPI’s, wat en hoe? • 1/2
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zakelijk bloggen of het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
Inleiding
Waarom is een goede content‑missie zo belangrijk?
In deze serie van 5 blogartikelen delen we informatie en handvatten om voor de content‑marketing – en dus voor vrijwel alle content – een goede content-missie te bepalen.
Met deze serie kun je niet alleen een missie voor de hele content-marketing bepalen, maar ook voor uiteenlopende onderdelen ervan. Onderdelen als het blog, de vlog en bijvoorbeeld voor campagnes, ze verdienen allemaal hun eigen strategie en missie.
De content-missie vormt de rode draad in alle communicatie-uitingen, dus ook voor ieder blog of vlog.
Effectieve content‑marketing, bloggen en vloggen kunnen dan ook niet zonder een duidelijke missie. Het is dan ook belangrijk om de missie van en voor alle content-marketing-uitingen helder te hebben, want juist dat is de reden waarom deze uitingen worden geproduceerd.
Wij weten dat je woorden als content-marketing, content-missie en communicatie-uitingen ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Onze definitie
De content-missie vertelt kort, bondig, krachtig en duidelijk wat de content moet doen, voor wie, het waarom en hoe dit te bereiken.
Synoniemen
Content-missie en content-marketing-missie worden vaak door elkaar gebruikt. We kiezen ervoor om content-missie te gebruiken, omdat dit de tekst prettiger leesbaar maakt.
Belangrijke voorwaarde voor succesvol publiceren
Op zich is het bepalen van de content-missie niet eens zo moeilijk – zeker niet met ons stappenplan – maar een goede content-missie is doorgaans wel een belangrijke voorwaarde voor het succes van alle content die wordt gepubliceerd.
Reden van bestaan van de content
De content-missie is voor de content natuurlijk de reden van bestaan, anders hoef je er niet eens aan te beginnen. Het kan zelfs de reden zijn waarom een blog of een vlog überhaupt bestaat. De content-missie vertelt ook de reden waarom mensen de content consumeren en bijvoorbeeld een blog of een vlog volgen… of zouden moeten volgen.
De content-missie wordt gevormd door antwoorden op de volgende vragen:
- Wat is het doel van de content‑marketing of de content?
- Wat moet ermee worden bereikt?
- Waarop zit het ideale publiek – de doelgroepen voor de content-marketing – te wachten?
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dat absoluut niet wil zeggen dat het dan niet goed gaat of zelfs fout gaat. Zie verder onze algemene disclaimer.
De voordelen van een goede content‑missie
- Je bouwt gericht aan vertrouwen, aan relaties en dus aan een sterk merk.
- Tijd- en geldbesparing.
- Je verspilt geen of veel minder kansen
- Toont duidelijk de expertise.
- Geeft duidelijk het onderscheid ten opzichte van de concurrentie aan.
- Google loves it! … Het is dus enorm goed voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO).
- Toegang tot een rijke bron aan onderwerpen.
Je bouwt aan vertrouwen, relaties en aan een sterk merk
Door te werken aan de content én deze te distribueren met de content-missie als leidraad, bouw je doelgericht aan herkenning en vertrouwen. Het is de manier om met de content een relatie met de ontvanger op te bouwen en zo tegelijk te bouwen aan een sterk merk. Dat is branding!
Mensen weten dan precies waarvoor ze bij het merk moeten zijn. Ze zullen dan niet alleen terugkerende klanten worden, maar ook loyale fans. Hiervoor is het wel belangrijk dat je dat waaraan je hebt gebouwd, vervolgens ook goed onderhoudt.
Voor het succes van het merk is het blog, de vlog of welke content dan ook een alsmaar doorgaand proces. Content-marketing is – net als marketing – een investering die nooit stopt!
Je bespaart tijd én verspilt geen kansen
Wanneer jij een duidelijke content-missie hebt en die goed voor ogen houdt, bespaar je tijd, energie en geld. Tegelijk biedt de content-missie enorm veel focus. De content-missie geeft bijvoorbeeld de grenzen aan waarbinnen de onderwerpen moeten blijven.
Op uitgekauwde onderwerpen zit niemand (meer) te wachten, ook Google niet.
Dit lijkt misschien een beperking, maar zorgt ook ervoor dat je geen kansen verspilt door content te produceren, te publiceren én te promoten die er voor de doelgroepen niet echt toe doet. Dit bespaart niet alleen tijd en geld, maar ook energie. Bovendien helpt het om het enthousiasme op peil te houden.
Je etaleert de expertise en dat beloont Google
Een goede content-missie zorgt bij veel organisaties in de zakelijke dienstverlening ervoor dat de content de diepte in gaat. Je etaleert immers met een (goede) content-missie duidelijker de expertise en bouwt zo aan de nodige autoriteit.* Hierdoor zal de content en het merk zich ook nog eens duidelijk onderscheiden van de concurrentie.
Maar dan zijn we er nog niet, want Google zal deze inspanningen ook nog eens graag belonen. Dit is SEO anno 2024!
* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten. Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Een rijke bron aan onderwerpen
Is er eenmaal een goed beeld van de doelen en van de doelgroepen van de content-marketing – en dus ook van het blog en de vlog –, dán heb je met een goede content-missie eenvoudig toegang tot een waardevolle bron van onderwerpen.
Verschil content‑missie en de missie van het blog of de vlog
Voor je aan de slag gaat, is het belangrijk dat je het volgende weet. Dit is namelijk straks met het bepalen van de content-missie belangrijk om geen tijd te verdoen door eerst de verkeerde kant op te gaan.
Zoals je weet of waarschijnlijk wel begrijpt, hebben vaste klanten hele andere content nodig, dan mensen die nog nooit van het merk hebben gehoord. Voor beiden heb je dus een andere missie nodig. Daarom red je het vaak niet met 1 enkele content-missie voor de content-marketing. Zo’n content-missie is zelden tot nooit in staat sturing te geven aan ‘alle’ uitingen.
Kijk dus straks tijdens het uitvoeren van het stappenplan of je aan 1 content-missie voldoende hebt of dat het er meer moeten worden. Dit klinkt nu misschien ingewikkelder, dan het straks in de praktijk is.
Overlappingen en verschillen
Of het nou gaat om de content-missie van de content-marketing of die van een blog, die van een vlog of die van andere content, ze zullen waarschijnlijk sterk op elkaar lijken of zelfs vrijwel identiek zijn. Ze zijn ook allemaal gebaseerd op de mission statement van de organisatie of het merk. Alleen zijn dat strategische keuzes en die horen niet thuis in deze serie.*
Met content maak je het verschil door te letten op de details, daardoor kom je vaak niet weg met 1 globale content-missie.
Het verschil tussen alle content-missies zit – net als bij de meeste zaken – vooral in de details. Toch is er bij alle content-missies 1 groot en belangrijk verschil. Dat verschil zit hem in de doelgroep of de doelgroepen en dan met name in de specifieke informatie-behoeften per groep.
* Binnenkort zoomen we verder in op de content-marketing-strategie. Hiervoor hebben we recent de doelstellingen en KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren) al uitgebreider besproken dan we in deze serie doen. Wil je volgende blogartikelen over de strategie niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera
Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voorkomen dat we bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.
Doelgroep of doelgroepen
Omdat god en de duivel in de details zitten, is het belangrijk om het volgende goed te beseffen:
- de ‘doelgroepen van het merk’ zijn niet per se identiek aan de ‘doelgroepen van de content-marketing’;
- verschillende ‘doelgroepen van de content-marketing’ eisen vaak verschillende strategische invullingen;
- uit al deze verschillen zullen vaak verschillende content-missies ontstaan.
Uit deze opsomming kun je opmaken dat de volgende zaken gerelateerd zijn aan elkaar, maar ook van elkaar verschillen:
- missie van het merk of de organisatie;
- marketing-missie;
- globale (overkoepelende of algemene) content-missie;
- specifieke content-missies als die voor:
Bij de overkoepelende content-missie heb je vaak met ‘alle’ doelgroepen van het merk te maken. Dit hoeven dus niet per se de kopers of gebruikers straks te zijn. Dat zie je aan het lijstje hieronder.
Clusteren aan de hand van informatie‑behoeften
Uit die algemene content-missie vloeien vaak meerdere content-missies; 1 missies per doelgroep, maar ook dit hoeft niet per se.
Soms heeft een merk maar 1 specifieke doelgroep en soms kun je voor 2 of meerdere doelgroepen dezelfde content-missie gebruiken. Belangrijke voorwaarde hierbij is dat deze doelgroepen dezelfde informatie-behoeften hebben.
1 boek, 1 doelgroep, maar 4 doelgroepen voor de content missie
Zo kan een uitgeverij leesboekjes voor kinderen tussen 6 en 8 jaar (de doelgroep van de uitgeverij) waarmee ze beter leren lezen, zich met hun content-marketing onder andere richten op:
- kinderen van 6 tot circa 8 jaar;
- ouders/verzorgers van deze kinderen;
- leraren van deze kinderen;
- diegenen die de boeken op scholen voor deze kinderen inkopen.
Deze diversiteit vraagt om meerdere content-missies, want iedere groep heeft zijn eigen specifieke informatie-behoeften en dus andere content nodig. En wie het lijstje goed bekijkt, ziet ook de invloedrijke rollen van de eerste 3 groepen op de inkopers.
Ieder merk zijn eigen keuze
Je begrijpt dat een content-missie dus betrekking kan hebben op 1 van de doelgroepen, op meerdere doelgroepen of op alle doelgroepen. De verschillen en overeenkomsten in informatie-behoeften zijn hierbij leidend. De groepen worden immers gevormd op basis van informatie-behoeften.
Kijk dus altijd eerst kritisch naar de informatie-behoeften van de uiteenlopende doelgroepen en bepaal dan pas of het om 1 doelgroep, meerdere doelgroepen of alle doelgroepen gaat. Daarna maak je op basis van de betreffende informatie-behoeften de meer gedetailleerde keuzes.
In deel 4 bij ‘Stap 3 – Doelgroep en ideale publiek’ komen we hierop nog terug, maar het is belangrijk om dit voor de start goed door te hebben. je kunt dan straks vrij snel doorzien of je voor 1 of meerdere content-missies moet gaan.
Aan de slag
In deel 2 gaan we verder met de 3 vragen van Joe Pulizzi die een goede basis leggen voor het bepalen van de content-missie. Daarna gaan we echt aan de slag met ‘Stap 1 – Pak eerst de brand guide’ erbij.
Toch is het geen slecht idee om de brand guide er nu al bij te zoeken en deze eens rustig door te nemen. Kijk eens naar de missie, de mission statement, de doelstellingen en de doelgroep(en) van het merk. Dit is enorm handige informatie om voor ogen én paraat te hebben.
Is er geen brand guide? Dan heb je wel wat meer onderzoek straks te doen, maar je komt er ook wel zonder.
Wij wensen je veel plezier en succes met het helder krijgen van de content-missie(s).
Nog meer toekomstplannen?
Wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en content-marketing daarvan een belangrijk onderdeel vormt. Zo hebben wij ruime ervaring met het bepalen, ontwikkelen én uitvoeren van content-marketing-strategieën.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.