![De content-missie, óók voor succesvol bloggen en vloggen • 2/5 [3 vragen van Joe Pulizzi]](https://thecontentcarecompany.nl/wp-content/uploads/2023/11/content-missie-ook-voor-succesvol-bloggen-vloggen-2-joe-pulizzi.png)
De content-missie, óók voor succesvol bloggen en vloggen • 2/5 [3 vragen van Joe Pulizzi]
![De content-missie, óók voor succesvol bloggen en vloggen • 2/5 [3 vragen van Joe Pulizzi]](https://thecontentcarecompany.nl/wp-content/uploads/2023/11/content-missie-ook-voor-succesvol-bloggen-vloggen-2-joe-pulizzi.png)
Wie succesvol content wil produceren en publiceren, zal toch eerst moeten weten wat dat succes precies betekent. Dat succes is doorgaans gerelateerd aan het behalen van de content-missie.
Maar wat is een content-missie en wat is de content-missie die hoort bij het merk, bij de doelstellingen en bij de KPI’s?
Voor al deze antwoorden en het bepalen van de content-missie heeft Joe Pulizzi samen met zijn Content Marketing Institute (CMI) 3 vragen ontwikkeld.
We zoomen verder in!
Wat gaan we doen?
Verdeeld over 5 blogartikelen zoomen we in op de content-missie en helpen we je om deze in 6 stappen zelf te bepalen.
- Deel 1 – De inleiding. Over het belang van een goede content-missie. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – Hierin ruim aandacht voor de 3 vragen van Joe Pulizzi die een hele goede basis vormen voor het bepalen van de content-missie.
- Deel 3 – We starten met het stappenplan. We gaan de nodige informatie verzamelen voor stap 1 en 2. Direct naar deel 3.
- Deel 4 – Stap 3 en 4. We gaan samen op zoek naar het beste publiek voor de content en wat hun informatie-behoeften zijn. Direct naar deel 4.
- Deel 5 – De laatste 2 stappen. We bekijken hoe de informatie-behoeften in te vullen zijn en gaan aan de slag met het omzetten van alle informatie in de content-missie. Direct naar deel 5.
Eerst meer weten?
Lees dan deel 1.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zakelijk bloggen of het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
Hoe ga je te werk?
Doe net als Joe Pulizzi!
Joe wie? Joe Pulizzi. Joe Pulizzi is een man en woont in Engeland. Hij is ondernemer en oprichter van meerdere organisaties, waaronder het Content Marketing Institute (CMI). Deze organisatie produceert onderwijs-materiaal op het gebied van content-marketing en je kunt wel stellen dat deze organisatie op dit gebied wereldwijd leidend is.
Joe Pulizzi heeft met zijn team 3 vragen uitgedacht die de basis vormen van de content-missie. Als die 3 vragen beantwoord zijn en dat op een gedetailleerde niet verkeerd te begrijpen manier, dan is de missie van de content‑marketing volgens hem klaar.
Ook komt Joe Pulizzi met voorbeelden van de invulling van de content-missie. Die vind je op deze pagina. Wie weet heb je daar wat aan.
Wij weten dat je woorden als onderwijs-materiaal en content-missie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
De 3 vragen van Joe Pulizzi voor de content‑missie
- Publiek – Wat is het belangrijkste publiek? Wat zijn de doelgroepen van de content of content-marketing? Wie moeten er met de content worden bereikt.*
- Resultaat – Wat moet het resultaat na het lezen of bekijken (consumeren) van de content zijn? Wat zoeken deze doelgroepen? Groei (zakelijk en/of persoonlijk) of wil de ontvanger zich informeren over het aanbod? Of is het gemak, vermaak of plezier dat hij of zij zoekt? Dit zijn de informatie-behoeften.
- Invulling – Wat moet er aan deze doelgroepen worden geleverd? Waarmee kan het gewenste resultaat bij de doelgroepen worden bereikt?
* Hierover kon je in deel 1 bij het subkopje ‘Doelgroep of doelgroepen’ meer lezen en komen we ook in deel 4 weer op terug.
Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera
Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voorkomen dat we bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.
De ontbrekende vraag
Er is bij bovenstaande vragen 1 vraag die wij missen en die vraag is:
Wat wil je dat er met de content bereikt wordt of moet er bereikt worden?
Of anders gesteld:
Waarom wordt content-marketing ingezet?
Dit zou de 1e vraag moeten zijn en komt vaak in grote lijnen overeen met de doelstelling van het merk of de organisatie zelf. Daarna komen de doelgroepen die hierop aansluiten, et cetera.
Misschien dat Joe Pulizzi ervan uitgaat dat dat antwoord aan de basis van de content-missie ligt. Dat zou in ieder geval wel altijd zo moeten zijn. Dit is immers de ‘hoofddoelstelling’ van de content-marketing en dus ook van het blog, de vlog en alle andere content.
Meer informatie over doelstellingen kun je vinden in: Content-marketing-strategie • Doelstellingen en KPI’s, wat en hoe? • 1/2.
Publiek versus de doelgroepen
Dan is er nog een punt van aandacht. Het publiek zou volgens CMI identiek aan de doelgroepen moeten zijn, maar dat hoeft echt niet per se.
Een betere vraag wordt dan: wie moet het merk of de organisatie bereiken? … of: wie moet jij bereiken? Dit is je ‘ideale publiek’ en levert meer op dan ‘publiek’. Kortom:
Wie is je ideale publiek?
Denk hierbij ook aan het verhaal over de uitgeverij van de leesboekjes voor kinderen en al zijn doelgroepen van deel 1 uit deze serie. Wie hadden er ook alweer allemaal invloed op de inkopers? We kwamen aan 4 doelgroepen en die zouden zomaar ieder hun eigen content-missie kunnen krijgen.
Verder inzoomen? Ga naar:
Aldus en dan gaan we snel aan de slag
Uit het bovenstaande kunnen we concluderen dat als je de vragen voor de content-missie wil kunnen beantwoorden, je eerst een goed beeld moet hebben van zowel het doel als van de doelgroepen en/of het (lezers)publiek. Wanneer je die hebt, dan kun je de content-missie of de content-missies zeer goed formuleren aan de hand van Joe Pulizzi’s vragen.
Het is daarom geen slecht idee om ondertussen dat wat bekend is over de doelstellingen en de doelgroepen van de content-marketing te verzamelen. Is deze informatie er niet? Verzamel dan informatie over de doelstellingen en doelgroep(en) van het merk en/of de organisatie. Deze informatie kun je halen uit de brand guide die je naar aanleiding van deel 1 vast al erbij hebt gezocht.
Laten we in het volgende deel dan maar snel beginnen met het ontwikkelen van de content-missie.
Wij wensen je veel plezier en succes met het helder krijgen van de content-missie.
Nog meer toekomstplannen?
Wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is. Wij hebben ruime ervaring met bloggen en artikelen schrijven voor diverse doeleinden, met co‑writing en met de promotie van deze content.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.