De content-missie, óók voor succesvol bloggen en vloggen • 3/5 [stappenplan]
De content-missie is nodig om het doel van de content niet uit het oog te verliezen. Waarom is de content er en voor wie is het er?
De content-missie is de leidraad voor de te produceren content en de laatste check voor de content wordt gepubliceerd. Alle betrokkenen moeten de content-missie kunnen dromen. Maar hoe kom je eraan?
Met onze 6 stappen is dat een makkie, maar je moet er wel even voor gaan zitten. Na de inleiding duiken we nu in de eerste 2 stappen. We gaan op zoek naar de doelgroepen en de doelstellingen voor deze doelgroepen.
Wat gaan we doen?
Verdeeld over 5 blogartikelen zoomen we in op de content-missie en helpen we je om deze in 6 stappen zelf te bepalen.
- Deel 1 – De inleiding. Over het belang van een goede content-missie. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – Hierin ruim aandacht voor de 3 vragen van Joe Pulizzi die een hele goede basis vormen voor het bepalen van de content-missie. Terug naar deel 2.
- Deel 3 – We starten met het stappenplan. We gaan de nodige informatie verzamelen voor stap 1 en 2.
- Deel 4 – Stap 3 en 4. We gaan samen op zoek naar het beste publiek voor de content en wat hun informatie-behoeften zijn. Direct naar deel 4.
- Deel 5 – De laatste 2 stappen. We bekijken hoe de informatie-behoeften in te vullen zijn en gaan aan de slag met het omzetten van alle informatie in de content-missie. Direct naar deel 5.
Eerst meer weten?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zakelijk bloggen of het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
Stap 1
Pak eerst de brand guide erbij
Afhankelijk van de organisatie, is er een brand guide of niet? Als die er is, pak die er dan nu bij. In de brand guide staat – met betrekking tot het merk – alles over:
Allemaal erg handig om paraat te hebben.
Waarschijnlijk staat er niets in de brand guide over de content-missie. Deze komt sowieso niet 100% overeen met de missie van het merk. Je kunt uit de missie van het merk wel informatie halen om op verder te borduren.*
Alternatief
Is er geen brand guide? Dan kan bovenstaande informatie er toch wel al zijn. Pak erbij wat er is. Is er helemaal niets? Dan is dat absoluut geen reden tot paniek, want met onderstaande handvatten kom je er ook. Het zal alleen wat meer tijd kosten.
* Diverse merken hebben wel de informatie voor de content-marketing in de brand guide opgenomen. Dat is mooi en heb jij een makkie. Copy, paste en klaar is Kees.
Stap 2
De doelstelling(en) van de content‑marketing
Centrale vraag:
Wat moet er überhaupt met de content bereikt worden?
Het antwoord op deze vraag is de hoofddoelstelling van de content-marketing. Dit kan ook de doelstelling van het blog, de vlog en andere content zijn, maar deze kunnen ook allemaal om een eigen variant vragen.
Krijgen doelstellingen ieder hun eigen content-missie? Dán moeten deze wel naadloos op de hoofddoelstelling en op elkaar aansluiten.
* Wij weten dat je woorden als content-marketing en content-missie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Hoofddoelstellingen
De meestvoorkomende hoofddoelstellingen voor de content-marketing zijn:
Naar meer uitleg over deze doelstellingen.
Hoe kom je aan de doelstellingen?
Of de doelstellingen liggen al ergens vast of je kunt daar alsnog voor zorgen. Dit laatste kan dan bijvoorbeeld aan de hand van de volgende blogartikelen.
- Content-marketing-strategie • Doelstellingen en KPI’s, wat en hoe? • 1/2
- Content-marketing-strategie • Vragenlijst en suggesties voor doelstellingen
- Content-marketing-strategie • Doelstellingen en KPI’s, wat en hoe? • 2/2
In die blogartikelen vind je diverse handvatten én zelfs een handige vragenlijst om je op weg te helpen met de doelstellingen bepalen. Denk hier rustig over na en schrijf dit uit.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen, dat alle in deze serie genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.
Er zijn ontzettend veel zaken waarmee je rekening moet houden, we kunnen ze hier onmogelijk allemaal benoemen. Je vindt in deze serie dan ook slechts een stappenplan om deze zaken te bepalen. Naar eigen inzicht mag je hiervan natuurlijk afwijken of misschien zelfs op een geheel andere manier aanpakken. Observeer, meet, leer en verbeter!
Daarnaast is het sowieso altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Aan de slag
Met bovenstaande 2 stappen kun je direct aan de slag.
In deel 4 gaan we verder met het ideale publiek. Dit publiek kan op de doelgroep van het merk lijken, maar er kan ook opeens een geheel andere doelgroep tevoorschijn komen.
We gaan het zien, maar eerst deze 2 stappen. Veel plezier en succes ermee!
Nog meer toekomstplannen?
Wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is. Wij hebben ruime ervaring met bloggen en artikelen schrijven voor diverse doeleinden, met co‑writing en met de promotie van deze content.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.