![De content-missie, óók voor succesvol bloggen en vloggen • 4/5 [stappenplan]](https://thecontentcarecompany.nl/wp-content/uploads/2023/11/content-missie-ook-voor-succesvol-bloggen-vloggen-4-stappenplan-2.png)
De content-missie, óók voor succesvol bloggen en vloggen • 4/5 [stappenplan]
![De content-missie, óók voor succesvol bloggen en vloggen • 4/5 [stappenplan]](https://thecontentcarecompany.nl/wp-content/uploads/2023/11/content-missie-ook-voor-succesvol-bloggen-vloggen-4-stappenplan-2.png)
De content-missie geeft sturing aan de content-marketing en dus aan de te produceren content. Een effectieve content-missie kan alleen worden bepaald op basis van de doelstellingen en de doelgroepen.
Dat betekent dat je niet alleen op de hoogte moet zijn van wie de doelgroepen zijn, maar ook van wat ze precies zoeken én wat daaraan ten grondslag ligt. Als je dat weet, dan is het mogelijk om daar met de content-marketing invulling aan te geven.
In de content-missie omschrijf je dan kort, bondig, krachtig en duidelijk wat daarvoor nodig is. Maar eerst op zoek naar antwoorden. Dat is stap 3 en 4. We zoomen verder in!
Wat gaan we doen?
Verdeeld over 5 blogartikelen zoomen we vanaf deze week in op de content-missie en helpen we je om deze in 6 stappen zelf te bepalen.
- Deel 1 – De inleiding. Over het belang van een goede content-missie. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – Hierin ruim aandacht voor de 3 vragen van Joe Pulizzi die een hele goede basis vormen voor het bepalen van de content-missie. Terug naar deel 2.
- Deel 3 – We starten met het stappenplan. We gaan de nodige informatie verzamelen voor stap 1 en 2. Terug naar deel 3.
- Deel 4 – Stap 3 en 4. We gaan samen op zoek naar het beste publiek voor de content en wat hun informatie-behoeften zijn.
- Deel 5 – De laatste 2 stappen. We bekijken hoe de informatie-behoeften in te vullen zijn en gaan aan de slag met het omzetten van alle informatie in de content-missie. Direct naar deel 5.
Eerst meer weten?
Lees dan de voorgaande delen (zie de linkjes hierboven).
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zakelijk bloggen of het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
Stap 3
Doelgroep en ideale publiek
Centrale vragen:
Welke groepen mensen sluiten aan op de doelstellingen?
Op wie ga ik of gaan we de content richten?
Bepaal ‘de doelgroep van de content’
Geef antwoord op bovenstaande vragen en zorg voor een heel goed beeld van de doelgroepen waarop de content-marketing zich moet richten.
Dit zijn in de regel meerdere verschillende doelgroepen. De doelgroep van het blog, van de vlog of van andere specifieke content is in de praktijk duidelijker en effectiever dan ‘de doelgroepen van de content-marketing’.
Zoals we in deel 1 al aangaven kan hierdoor een gelaagdheid in content-missies optreden. We herhalen hier de hoofdlijnen.
De missies kunnen afhangen van:
- doelgroepen en ideale publiek;
- informatie-behoeften;
- type content dat nodig is voor de missie.
Door efficiënt te groeperen kun je op meerdere content-missies uitkomen, maar – let op! – dat hoeft niet per se. Het kán betekenen dat je uitkomt op:
- 1 globale content-marketing-missie;
- minder globale content-missie voor meer dan 1 doelgroep;
- 1 of meerdere zeer specifieke content-missies als die voor:
Wij weten dat je woorden als content-marketing, content-missies en informatie-behoeften ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Content‑missie of content‑marketing‑missie?
Een content-missie is vaak specifieker dan de content-marketing-missie, maar er kan ook hetzelfde mee worden bedoeld. Dit verschilt per merk en gebeurt op basis van de doelstellingen en de doelgroepen. Het staat iedere partij vrij hoe deze indeling te maken en het dan te noemen zoals het voor hen duidelijk is. Het gaat ook niet om de naam of term die je gebruikt, maar om de inhoud en het resultaat.
Iedere doelgroep heeft zijn eigen informatie‑behoeften
De informatie over de doelgroepen is belangrijk voor effectieve content-marketing. Alle content moet straks aansluiten op de ‘specifieke’ behoeften van 1 doelgroep én op de informatie-behoeften die daarbij horen.
Iedere doelgroep van de content-marketing – dus niet ‘de doelgroep van het merk’ – heeft andere informatie-behoeften. De doelgroep van het blog kan bijvoorbeeld totaal anders zijn dan die van het vlog. Beide groepen hebben hun eigen specifieke informatie-behoeften. In dit voorbeeld betekent het dat er niet 1, maar minimaal 2 content-missies ontstaan. Zie ook deel 1 bij het kopje ‘Doelgroep of doelgroepen’.
De (gedetailleerde) omschrijvingen van de informatie-behoeften horen alleen niet thuis in de korte en bondige content-missie, maar wel in de content-marketing-strategie. De diversiteit aan informatie-behoeften leidt ook vaak tot meerdere strategieën, want iedere specifieke doelgroep heeft immers zijn eigen specifieke informatie-behoeften én vice versa.
Omdat we niet alles in 1 keer kunnen publiceren, moeten we op het ideale publiek terugkomen in een ander blogartikel. Dit doen we in een serie over het bepalen van de doelgroepen en de buyer persona’s. Het is namelijk van cruciaal belang dat je de doelgroepen door en door kent. Je weet dan op den duur ook hun informatie-behoeften tijdens vrijwel iedere fase van hun specifieke buyer en customer journeys. Die heb je nodig om deze ‘gasten’ op hun reizen te begeleiden en te helpen te converteren tot klant. Die informatie-behoeften verdienen allemaal hun eigen verhaal én eigen content. Net als de content-missie is al deze informatie nodig voor het bepalen van de content-marketing-strategie en ook die krijgt uiteindelijk een eigen serie met stappenplan. Als je al deze series niet wilt missen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Tip! Wees zo specifiek mogelijk
Wees zo specifiek mogelijk, want dit levert doorgaans veel meer op.
Stel de organisatie helpt mensen om zo slim mogelijk met de belastingregels om te gaan, maar dit geldt natuurlijk niet voor zomaar iedereen. Dan kan ‘alleenstaanden tussen de 30 en 60, die gestudeerd hebben, een eigen huis hebben en boven modaal verdienen’ zomaar veel meer opleveren dan ‘iedereen tussen de 30 en 60 jaar’.
Denk hierbij ook aan prospects, klanten, lezers, ambassadeurs, influencers, et cetera.
Liever 10 lezers die betrokken zijn, dan 100 die niet meer opleveren dan een hoge bounce rate.
Hoe specifieker de omschrijving van de doelgroep voor bepaalde content is, hoe gerichter de content zal zijn. Dit vergroot de kans op succes van de content aanzienlijk en dat geldt waarschijnlijk ook voor het succes van het merk.
Wees dus ook niet al te bang voor weinig lezers of kijkers. Als deze selecte groep mensen veel opleveren, heb je er veel meer aan dan aan tig volgers die alleen kijken en niet kopen.
Pak de doelgroepen van het merk erbij
Globalere aanpak voor de content‑marketing
‘De doelgroep van de content’ is dus niet hetzelfde als ‘de doelgroep of de doelgroepen van de content-marketing’, maar ‘de doelgroep of de doelgroepen van de content-marketing’ komen vaak wel geheel overeen met ‘de doelgroep(en) van het merk’. Al hoeft dat ook niet per se. Toch is dit een slim uitgangspunt.
Bij organisaties waar ze vaak wel overeenkomen, kun je denken aan organisaties die hun omzet alleen of voor een zeer groot deel genereren via online inspanningen. Webshops zijn hier een duidelijk voorbeeld van. Je kunt ook denken aan websites om te gokken en websites die mensen ergens mee begeleiden, zoals online coaching op allerlei terreinen.
We spreken hier nadrukkelijk over ‘de doelgroepen van het merk’, want deze vormen vaak niet meer of minder dan de basis voor het antwoord op de vraag:
Op wie richt de content zich precies?
Voor partijen als hierboven omschreven in de voorbeelden geldt: copy, paste en klaar.
Noot!
Dit is de basis voor de content-missie.
Soms zijn de doelgroepen identiek aan een subdoelgroep
Als je nog wat verder de diepte ingaat, kom je via globale content uit bij de content voor bijvoorbeeld het blog, de vlog en andere specifieke uitingen.
‘De doelgroep van bepaalde content’ kunnen dan in bepaalde gevallen identiek zijn aan ‘de doelgroepen van het merk’, maar bestaat doorgaans uit ‘1 specifieke doelgroep van het merk’. Dat komt zeer regelmatig voor, omdat er met de branding vaak al is gekeken naar wie zich wanneer waar bevindt en dus met welk distributie-kanaal deze doelgroepen te bereiken zijn.
Keek men vroeger vaak naar inkomen, tegenwoordig gaat het eerder om gemeenschappelijke interesses en tijdbesteding.
Ben je bezig met met de content-missie voor het blog, dan wordt de vraag: Op wie richt het blog zich precies?. Voor de vlog vervang je blog door vlog. Hetzelfde kun je doen voor andere specifieke content. Soms zijn ook deze doelgroepen identiek, zeker als het blog of de vlog gelijk het merk zelf is (zoals we zojuist beschreven).
Ook dan is het: copy, paste en klaar.
Noot!
Dit is de basis voor een content-missie en kan dan dienen als basis voor de missie van het blog, de vlog of van andere specifieke content.
Maar helaas is het voor veel partijen niet zo’n feest.
Meer verfijning voor nog specifiekere content
In tegenstelling tot bovenstaande 2 manieren om de doelgroepen van de content te omschrijven, kun je nog verder de diepte in moeten. Dit komt niet vaak voor, maar kan soms wel nodig zijn.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan een blog of een vlog dat alleen nodig is om de informatie-behoeften van een hele specifieke doelgroep te vervullen. Een website met verschillende bloggers is hier een mooi voorbeeld van. Iedere blogger heeft dan vaak zijn eigen doelgroep.
Het kost wat moeite, maar met iedere stap verder de diepte in, maak je de content wel steeds effectiever.
Zoals je wellicht inmiddels wel helder is, moet je dus als de informatie-behoeften van een hele specifieke doelgroep vervuld moeten worden, nog eens een extra selectie maken uit de genoemde doelgroepen. Dán is er ook een extra content-missie nodig.
Met iedere stap verder de diepte in, maakt de content-missie steeds duidelijker voor wie je met deze specifieke content aan de slag moet. Je weet hierdoor steeds beter wat de eisen aan de content zijn.
Begrijp ook dat dit niet voor ieder merk nodig is en slechts in extreme gevallen een waardevolle toevoeging aan het geheel is.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen, dat alle in deze serie genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.
Er zijn ontzettend veel zaken waarmee je rekening moet houden, we kunnen ze hier onmogelijk allemaal benoemen. Je vindt in deze serie dan ook slechts een stappenplan om deze zaken te bepalen. Naar eigen inzicht mag je hiervan natuurlijk afwijken of misschien zelfs op een geheel andere manier aanpakken. Observeer, meet, leer en verbeter!
Daarnaast is het sowieso altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Waar vind je de doelgroepen?
‘De doelgroepen van het merk’ staan in de meeste brand guides onder het kopje ‘Doelgroep’.
Geen informatie te vinden?
Kun je helemaal niets vinden over ‘de doelgroepen van het merk’ en wil je toch hiermee aan de slag? Dan zijn er binnen ons blog diverse op elkaar aansluitende series verschenen om zelf effectief met de doelgroepen én de buyer persona’s aan de slag te gaan. Een overzicht vind je hier.
En wie zijn de huidige ontvangers?
Kijk naast ‘de doelgroepen voor de content’ ook eens naar de ontvangers van de content. Behoren zij wel tot de doelgroepen? En wat wil je met deze mensen als zij daar niet tot behoren? Misschien zijn ze wel enorm interessant vanwege hun invloedrijke rol, of toch niet?
De rol van ‘buyer persona’s voor de content’
‘Buyer persona’s voor de content’ zijn fictieve (potentiële) klanten die allemaal hun eigen en dus specifieke buyer journey en/of customer journey afleggen. Tijdens die journeys hebben ze specifieke informatie-behoeften om hun reis te kunnen vervolgen en te voltooien.
Ze hebben stuk voor stuk hun eigen kenmerken en worden tot leven gebracht met een naam, een gezicht en soms met kleding. Je zet ze in om vanuit hun positie beter te begrijpen wat ze nodig hebben om te converteren.
Buyer persona’s voor de content brengen de doelgroepen tot leven.
Als straks de content-missie staat, is het raadzaam deze persona’s te ontwikkelen. Dit is de volgende stap op weg naar de content-marketing-strategie.
Verder inzoomen? Ga naar:
Stap 4
Wat hebben de doelgroepen nodig?
Centrale vraag:
Wat moet het resultaat zijn na het consumeren van de content?
Wat willen de doelgroepen? Willen ze worden vermaakt en bijvoorbeeld voor de ontspanning de content consumeren? Of gaat het om groei op zakelijk en/of persoonlijk gebied?
Willen ze zich beter informeren over het aanbod? Of moeten de doelgroepen eerst nog geënthousiasmeerd worden voor het merk en het aanbod?
Om deze informatie-behoeften te vervullen, bestaan er diverse soorten content:
- Entertainende content – met ondermeer snackable content Lees meer.
- Verbindende content Lees meer.
- Behulpzame content Lees meer.
- Actiematige content Lees meer.
Het goede antwoord leidt tot relevante content
Als je het antwoord weet op de vraag: Wat moet het resultaat zijn na het consumeren van de content?, dan kun je zorgen voor wat men noemt ‘relevante content’.
Het antwoord heeft dus alles te maken met de eerdergenoemde informatie-behoeften van de doelgroepen en vormt het uitgangspunt voor ‘de zoektocht naar de invulling’.
Behoeften eerst, dan de informatie‑behoeften
Denk bij behoeften vooral aan groei (zakelijk en persoonlijk), gemak en plezier, maar er zijn er meer. Denk aan de gaten om dat schilderij eindelijk eens op te hangen en de witte tanden die zorgen voor meer zelfvertrouwen. Dit is het eindresultaat van het aanbod, van de boormachine en van de whitening-tandpasta.
Het vervullen van behoeften van de doelgroepen maakt een merk relevant. Dit eindresultaat vormt het startpunt van alle communicatie.
Dit eindresultaat is een behoefte – niet de boormachine of de tandpasta zelf – en vormt ook het startpunt voor de content. Daarna komen pas de informatie-behoeften. Dat zijn alle vragen die bij de doelgroepen vervolgens opkomen. Die spelen bij de content-missie een belangrijke rol, want deze moeten worden vervuld om de doelstellingen van de content-marketing te bereiken.
Verder aan de slag
Je kunt na dit deel verder met de specifieke doelgroepen en het verwoorden van wat ze nodig hebben met betrekking tot de content. Misschien kun je nu al een keuze maken voor het aantal content-missies, maar geen haast.
In deel 5 gaan we verder met hoe die informatie-behoeften te vervullen en met het omzetten van alle verzamelde informatie in een concrete én motiverende content-missie. Daarna hoeft de content-missie alleen nog maar verspreid te worden. That’s it!
Wij wensen je veel plezier en succes met het helder krijgen van de content-missie.
Nog meer toekomstplannen?
Wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is. Wij hebben ruime ervaring met bloggen en artikelen schrijven voor diverse doeleinden, met co‑writing en met de promotie van deze content.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.