De content-missie, óók voor succesvol bloggen en vloggen • 5/5 [stappenplan]
Zonder content-missie is het als varen zonder kompas. Je weet niet welke kant je precies op moet varen en vaart dus eigenlijk doelloos rond. Nu is ronddobberen af en toe best lekker, maar niet slim áls je een zakelijk doel moet bereiken.
De content-missie vertelt je wat je doet, voor wie en waarom. Het vertelt je ook waar je heen moet én wat daarvoor nodig is. Dit héél beknopt, want het is geen strategie. Zie het als een uitvoerige lijfspreuk die je motiveert en bij de les houdt.
Tijd voor de laatste 2 stappen van ons stappenplan om de content-missie te bepalen en te formuleren. Wat hebben de doelgroepen qua content nodig en hoe zet je de verzamelde informatie om in een content-missie?
Weet je daarvan ook nog een content driver te maken, dan heb je een mooie mantra voor de content in handen. We zoomen in!
Deze serie over de content-missie is een direct vervolg op: Content-marketing-strategie • Doelstellingen en KPI’s, wat en hoe? • 1/2. Het kan slim zijn om deze serie eerst te lezen, want hierop borduren we nu verder richting de content-marketing-strategie. Waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Wat gaan we doen?
Verdeeld over 5 blogartikelen zoomen we vanaf deze week in op de content-missie en helpen we je om deze in 6 stappen zelf te bepalen.
- Deel 1 – De inleiding. Over het belang van een goede content-missie. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – Hierin ruim aandacht voor de 3 vragen van Joe Pulizzi die een hele goede basis vormen voor het bepalen van de content-missie. Terug naar deel 2.
- Deel 3 – We starten met het stappenplan. We gaan de nodige informatie verzamelen voor stap 1 en 2. Terug naar deel 3.
- Deel 4 – Stap 3 en 4. We gaan samen op zoek naar het beste publiek voor de content en wat hun informatie-behoeften zijn. Terug naar deel 4.
- Deel 5 – De laatste 2 stappen. We bekijken hoe de informatie-behoeften zijn in te vullen en gaan aan de slag met het omzetten van alle informatie in de content-missie.
Eerst meer weten?
Lees dan de voorgaande delen (zie hierboven).
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zakelijk bloggen of het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Stap 5
Hoe de behoeften te vervullen?
Centrale vraag:
Wat moet er aan de doelgroepen worden geleverd?
Dit is de laatste stap, met het beantwoorden van deze vraag is de input voor de content-missie compleet.
Soort content per fase
Het gaat nu om de grove lijnen van de informatie-behoeften per fase van de buyer en customer journeys. Het is hierbij belangrijk dat je inzicht hebt in deze fases van deze reizen en weet welk soort content bij welke fase past.
Zonder een probleem om op te lossen of een behoefte om in te voorzien, heb je niets te doen en is een effectieve content-missie onmogelijk.
Maak slechts een globale inschatting door de informatie-behoeften te clusteren, meer niet! Details zijn voor later, want die horen bij de content-marketing-strategie. Nu ligt de focus op de content-missie.
* Wij weten dat je woorden als content-missie, informatie-behoeften en content-marketing-strategie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Onze indeling
Iedere organisatie heeft eigen buyer en customer journeys die hun (potentiële) klanten doorlopen en zal aan de hand hiervan een eigen indeling moeten maken. Een vuistregel hierbij is, dat per fase de (potentiële) klant een stap (conversie) zet… van de ene fase naar de volgende. De ene keer is zo’n stap veel duidelijker dan de andere keer.
Wij onderscheiden regelmatig de volgende fases in de buyer en customer journeys:
- buyer journey:
- customer journey:
Nog meer fases
In de oriëntatie-fase en herhaal-fase zien we vaak diverse tussenstappen ontstaan en dus meer fases ontstaan. Vandaar de (s) erachter bij bovenstaande opsomming.
Andere indelingen hebben vaak minder stappen. Hierbij bestaat de kans dat je de potentie van een fase niet volledig benut en dus kansen verspeelt of geheel laat liggen.
We zoomen binnenkort verder in
Binnenkort besteden we uitgebreid aandacht aan deze fases, hoe je de bijbehorende informatie-behoeften eraan koppelt en hoe je daar vervolgens op kunt inspelen. We doen dit weer in een serie blogartikelen, want dit is niet eventjes goed te gieten in slechts 1 blogartikel.
Wil je ook deze serie niet missen? Meld je dan – als je dat nog niet hebt gedaan – direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen, dat alle in deze serie genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.
Er zijn ontzettend veel zaken waarmee je rekening moet houden, we kunnen ze hier onmogelijk allemaal benoemen. Je vindt in deze serie dan ook slechts een stappenplan om deze zaken te bepalen. Naar eigen inzicht mag je hiervan natuurlijk afwijken of misschien zelfs op een geheel andere manier aanpakken. Observeer, meet, leer en verbeter!
Daarnaast is het sowieso altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Voorbeelden van antwoorden
Algemene globale antwoorden op de vraag ‘Wat moet er aan de doelgroepen worden geleverd?’ kunnen zijn:
- vermaak en ontspanning;
- groei;
- informatie.
De bedoeling is de antwoorden straks als de content-missie staat verder uit te werken tot een onderscheidend idee. Nu nog niet, houd het globaal!
Vermaak en ontspanning
Denk bij vermaak en ontspanning aan entertainende content (waaronder snackable content) waarvan er genoeg op bijvoorbeeld YouTube, Instagram en het hele internet te vinden is. Denk aan van alles om je vrije tijd mee in vullen.
Dit kan ook content zijn om een bepaalde doelgroep kennis te laten maken met het merk en/of het aanbod.
Groei
Sommige organisaties werkzaam in de dienstverlening helpen met hun aanbod mensen groeien. Voor de ene partij is dat groeien op zakelijk gebied en voor de andere partij op persoonlijk gebied. Soms op beide.
Ook kan het zijn dat mensen psychisch krachtiger, fysiek fitter of fysiek beter willen worden. Dit mag je ook onder groei rekenen.
Voor al deze gebieden wil en moet je deze mensen inhoudelijk sterke content aanbieden. Deze content kun je zien als verbindende content.
Informatie
Er zijn doelgroepen die op den duur op zoek gaan of alleen op zoek zijn naar informatie over het aanbod en/of gerelateerd aan het aanbod. Net als jij nu. Dit noemt men behulpzame content.
Maar pas op!
We schreven het net al: ga voor de content-missie niet al te diep in op deze zaken. Voor je het weet, ben je al bezig met de informatie-behoeften te omschrijven voor de content-marketing-strategie. We kunnen het je niet verbieden, maar pas op dat je hierdoor niet je focus verliest.
Tip! Mix it up!
Het kan absoluut geen kwaad om binnen de content, binnen het blogvlog, binnen een blogartikel of binnen een andere vorm van verspreiding van de content, de bovenstaande 3 doelen te mengen. Het kan zelden kwaad verschillende onderwerpen en ingangen door en/of naast elkaar in te zetten. Als je dat goed aanpakt, wordt het vaak hierdoor juist interessanter voor de doelgroepen.
Stap 6
Maak er ‘een goed verhaal’ van
Je hebt nu alles voor de content-missie. Werk dit uit als een globale bondige, krachtige en duidelijke missie op een A5’je. Mocht het lukken, dan liever op een A6’je. Het is natuurlijk geen strategie. Zie het meer als een wat uitvoerige lijfspreuk die de betrokkenen motiveert en bij de les houdt. Beperk je tot 5 niet te lange zinnen, met in totaal hooguit 2 komma’s. Dit is écht the limit.
Zorg wel dat iedereen die bij de content-marketing of bij een specifiek onderdeel ervan betrokken is, op de hoogte is van de content-missie die bij zijn taak hoort. Misschien moet je er wel gewoon ouderwetse printjes van uitdelen.
Laatste tip! Zet de missie om in een mission statement en content driver
Mission statement
Als er nog geen mission statement op de website staat, kijk dan eens of je de missie van het merk uit de brand guide om kunt zetten in een mooie mission statement. Dit is een korte krachtige niet verkeerd te begrijpen tekst van hooguit 5 zinnen. Als het gelukt is, plaats die dan op de website (bijvoorbeeld bij ‘Over ons’) of op de homepage van je vlogkanaal.
Brand driver
Dit is een kort en krachtig zinnetje dat de mission statement van het merk samenvat. Zie het als een soort mantra voor intern gebruik. De brand driver kan soms ook dienst doen als tagline of pay-off.
Content driver
Het idee hierachter lijkt op de brand driver. Het verschil is dat dit korte zinnetje de content-missie samenvat. De content driver moet als een mantra in je hoofd resoneren, iedere keer als je bezig bent met de content. Voor iedere andere betrokkene geldt uiteraard hetzelfde.
De content-driver moet, net als de brand driver, klinken als een slogan en goed blijven hangen.
Maak het resultaat mooi op en hang het op een prominente plek. Op deze manier kan het ook echt een mantra worden.
Zet hem op de website!
Is bloggen of vloggen het verdienmodel? Zet de content driver dan – als die daarvoor geschikt is – op een zichtbare plek op je blog of vlog. Misschien kun je hem wel net als de brand driver als tagline onder het logo in de header plaatsen of als pay-off onderin de footer. Je kunt hem hiervoor natuurlijk ook een beetje aanpassen.
Aan de slag
We denken dat je zelf aan de hand van ons stappenplan en bovenstaande handvatten een prima missie voor de content(‑marketing), het blog of de vlog kunt ontwikkelen. Mocht het toch niet lukken, dan staat een heel leger professionals klaar om te helpen.
Natuurlijk, kunnen wij ook helpen. Graag zelfs, daarvoor komen we direct ons bed uit. Het enige dat je daarvoor nu hoeft te doen, is ons bellen op [nummer opgeheven]. Je mag mij ook direct bellen op 06 - 36 07 70 61.
Wij wensen je veel plezier en succes met het helder krijgen van de content-missie.
Toekomstplannen
In volgende blogartikelen borduren we verder op het resultaat van deze serie en gaan zo richting de content-marketing-strategie. Op de weg daarheen zoomen we onder andere in op de onderwerpen en de vormen waarmee je de content-missie kunt invullen.
We zoomen ook in op de doelgroepen en de buyer persona’s voor de content. Vanaf daar komen we bij content-mapping en het Content Care Canvas. Hiermee helpen we de informatie-behoeften tijdens de buyer en customer journeys goed in beeld te brengen. Zo zoomen we stap voor stap steeds verder in.
Marketeers met een gedocumenteerde content-marketing-strategie hebben 5 keer meer kans van slagen dan marketeers zonder.
Bron: NewsCred
Wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is. Wij hebben ruime ervaring met bloggen en artikelen schrijven voor diverse doeleinden, met co‑writing en met de promotie van deze content.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.