Conversie-optimalisatie • De voordelen én de nadelen • 1/3
Het belangrijkste voordeel van conversie-optimalisatie is meer rendement van de website. Tenminste, dat is wat je vaak hoort. Meer rendement van apps natuurlijk ook. En wat dacht je van het effect op alle andere (marketing-)investeringen in het voordeel van de bedrijfsresultaten?
Maar er is meer en er is slechts 1 nadeel: je moet er wel in (kunnen) investeren. Al is dat alleen maar kostbare tijd. Toch zou die investering peanuts moeten zijn, vergeleken met de opbrengst. We zoomen in!
Wat gaan we doen?
- Deel 1 – Dit deel gaat over de 5 belangrijkste en interessantste voordelen van conversie-optimalisatie en is bedoeld om je een eerste globale indruk te geven van de essentie en de noodzaak ervan. We tikken hier de financiële voordelen en de voordelen voor de SEO (zoekmachine-optimalisatie) slechts kort aan, want …
- Deel 2 – In deel 2 zoomen we volgende week verder in op de financiële voordelen en dus op de voordelen die min of meer direct van invloed zijn op de omzetcijfers. Direct naar deel 2.
- Deel 3 – In het laatste deel schenken we alle aandacht aan de voordelen die leiden tot de financiële voordelen van deel 2. Dit zijn de voordelen waardoor de buyer en customer journeys versoepelen en waarvan de SEO duidelijk meegeniet. Direct naar deel 3.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie (CRO)? • 1/2
- Wat is de conversie-ratio? Hoe bereken je deze waarde en wat zegt het dan?
- Conversie-optimalisatie • Welke soorten conversies en indelingen zijn er?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Inleiding – Conversie-optimalisatie in het kort
- Voordeel 1 – Financiële voordelen
- Voordeel 2 – Verbetering gebruiksgemak en gebruikservaring
- Voordeel 3 – Vertrouwen in merk en aanbod vergroot
- Voordeel 4 – En er was Google!
- Voordeel 5 – Concurrentie bijhouden of voorblijven
- Extra voordeel – Uitbesteden tegen een relatief laag kostenplaatje
- Conclusie en hoe nu verder?
Inleiding
Conversie-optimalisatie in het kort
Met conversie-optimalisatie perfectioneer je de website en/of de app. Het zorgt ervoor dat online ‘de belangrijke duwtjes om van prospects klanten te maken’ op de juiste manier worden gegeven. Je kunt zelfs met een optimale website en/of app ervoor zorgen dat deze klanten ook vaste klanten worden, maar dat is wel geheel afhankelijk van het business-model.*
Een investering in conversie-optimalisatie moet zichzelf – in de regel – snel terugbetalen en meer dan terugbetalen. Hoe kan dat? Dat leggen we je in deze serie uit aan de hand van de voordelen.
* Wij weten dat je woorden als business-model ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat de in deze serie genoemde voor- en nadelen algemeen van aard zijn. De werkelijke waarde van ieder voor- en nadeel zal dan ook per organisatie, merk, aanbod, ondernemer én doelgroep(en) verschillen. Hierdoor kan zelfs een voordeel in een nadeel veranderen en andersom.
Bekijk daarom eerst kritisch wat ze stuk voor stuk betekenen voor de te bereiken doelen en verbind er vervolgens een eigen waarde aan. Pas daarna is een goede afweging te maken.
Daarnaast is het sowieso altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Voordeel 1
Financiële voordelen
Bezuiniging marketing-budget
Laten we maar gelijk beginnen met de bezuinigingen, want dat spreekt de meeste ondernemersgeesten altijd wel aan. Zelf kijken wij liever naar hoe de winst te vergroten is, maar we weten natuurlijk ook heel goed hoe we de aandacht moeten trekken.
Bezuiniging marketing-budget heeft simpelweg te maken met dat de weg die potentiële klanten afleggen om klant te worden (steeds) soepeler verloopt. Hierdoor worden dus meer potentiële klanten over dezelfde weg klant. Deze weg wordt per klant (steeds) goedkoper, wat uiteindelijk doorwerkt op het totale marketing budget.*
* In de regel wordt met conversie-optimalisatie weg voor weg aangepakt, beginnend met de belangrijkste.
Of liever een veel hogere ROI van alle marketing-inspanningen?
Je hebt nu vast wel begrepen dat het belangrijkste voordeel van conversie-optimalisatie in de regel niet alleen meer rendement van de website en/of app is, maar ook van alle andere marketing-investeringen. Laten we daar nog wat verder op inzoomen.
ROI staat voor Return on Investment en geeft de verhouding (in procenten) tussen de opbrengst en de gedane investering weer. Hiermee kun je zien hoe rendabel een investering is.
Conversie-optimalisatie voorkomt geldverspilling
Je kunt heel veel geld uitgeven aan allerlei promotie-doeleinden, maar als de website en/of de app uiteindelijk niet doen wat zij moeten doen – converteren –, dan is al dat ‘voorwerk’ verspilde moeite en weggegooid geld. Dit kun je voorkomen door goed te optimaliseren.
Conversie-optimalisatie laat ook andere investeringen renderen
Doe je het wel goed? Zijn de website en/of app in staat de ‘gasten’ te belonen voor hun moeite en in staat ze verder te begeleiden tijdens hun buyer en/of customer journeys?
Dán renderen alle investeringen die tot dan toe zijn gedaan om het merk te bouwen, het vertrouwen bij de doelgroepen te winnen en te onderhouden plus ‘de juiste mensen’ naar de website en/of app te trekken. Dat is waar iedereen zijn best voor heeft gedaan en als dat goed gaat, mag daar best op getoast worden!
Merk en aanbod gaan altijd voorop
Voor we verder gaan eerst even dit. Wanneer een organisatie start met het ontwikkelen van een website en/of van een app, met de nodige SEO en de conversie-optimalisatie, moeten toch echt eerst een paar zaken goed op orde zijn. Het business-model, de business-strategie, het aanbod en alles daaromheen moeten kloppen.
We bedoelen hier niet alleen de kwaliteit en de prijs, maar ook de productie, distributie, service, et cetera. Werkelijk alles moet goed op orde zijn. Bovendien moet de branding als een paraplu overal boven hangen. Branding gaat vooral over bouwen aan vertrouwen en dat te onderhouden. Dat doe je met alles wat een merk zegt en doet.
Als andere zaken die van invloed zijn op de verkoopresultaten rammelen, kun je dat met content-marketing, conversie-optimalisatie en SEO niet rechttrekken.
Pas als dat zo is, komt het ontwikkelen van de website en/of app. Deze moeten aansluiten op het geheel van zojuist genoemde zaken. In dit en andere blogartikelen gaan wij ervan uit dat al die zaken meer dan op orde zijn. Dit vormt ons uitgangspunt en is essentieel voor onder andere het succes van de conversie-optimalisatie. Als dat niet zo is, kunnen wij met diverse zaken helpen… máár niet met alles. Wanneer deze zaken niet op orde zijn, wordt de kans op succes niet groter. Andersom wel.
Het succes van de SEO en de advertentie-investeringen is op zijn beurt weer direct afhankelijk van de kwaliteit van de website en/of app én dus van de conversie-optimalisatie. Daarnaast speelt bij dit alles het vertrouwen in het merk een hele grote rol. Tot slot is er ook nog de invloed van de concurrentie op de resultaten. Die invloed heeft een grote impact en is niet te omzeilen.
Je begrijpt: niets staat los van elkaar voor het succes van de organisatie én van de conversie-optimalisatie.
Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera
Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voorkomen dat we bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.
Andere financiële voordelen
- ‘Waarde per gast’ omhoog en ‘kosten per aankoop’ omlaag;
- meer omzet via de website en/of app = meer totale omzet;
- hoger rendement advertentiebudget;
- hoger rendement van alle (marketing-)investeringen;
- vrij duurzame investering (de investering gaat zeer lange tijd mee);
- meer dan voldoende quick wins.
Op al deze voordelen zoomen we in deel 2 uitgebreid in. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Voordeel 2
Verbetering gebruiksgemak en gebruikservaring
Conversie-optimalisatie gaat over alsmaar testen, verbeteren, meten, analyseren, testen, verbeteren, meten, … en dat is niet voor niets. Hierin staat de gast centraal. Door deze werkwijze worden ‘de onuitgesproken eisen van de gasten aan de website en/of app in teken van het gebruiksgemak’ steeds duidelijker en zo kun je steeds verfijnder werken.
Dit voordeel heeft ook weer positieve gevolgen. Denk hierbij aan het gebruiksgemak, de gebruiksvriendelijkheid en de indruk die de gebruikservaring achterlaat. Als dit allemaal goed zit, heeft dit mooie gevolgen voor de SEO (zoekmachine-optimalisatie). Zoals we al aangaven, zoomen we hierop in een volgend blogartikel uitgebreid in.
Als je je nog niet hebt aangemeld voor onze gratis e‑mailalert, klik dan hier.
Voordeel 3
Vertrouwen in merk en aanbod vergroot
Als het niet lekker zit
We schakelen nu even over op onze psyche, op ons ‘onbewuste’ en ‘bewuste’. Bij ons vak gaat het vaak om de ‘onbewuste’ bezoekerservaring en/of gebruikservaring. Een ervaring die pas een ‘bewuste’ ervaring wordt wanneer het fout gaat. Ja, je leest het goed.
We hebben het nu over het vertrouwen in het merk en in het aanbod. Een slechte bezoekers- of gebruikservaring kan dit vertrouwen compleet afbreken. Opeens is iemand dan wel heel bewust van hoe hij over het merk denkt!
Dán wel.
En weg zijn ze.
De gast is verdwenen. Het vertrouwen dat te voet kwam, is te paard gegaan. Het vertrouwen dat zo hard nodig is om te converteren. Slechts bij een handjevol extreem tevreden trouwe klanten zal het vertrouwen ook te voet weer gaan. Enkelen zullen het merk zelfs hoe dan ook trouw blijven, maar hierop zouden wij niet en nooit durven inzetten. De kans is te groot dat je zo niet veel klanten overhoudt. Dat kan dus beter.
Als het wel lekker zit
Professionele indruk
Met conversie-optimalisatie leer je de gasten steeds beter kennen en bied je ze de hoogst haalbare bezoekers- en gebruikservaring. Niet direct, maar wel geleidelijk aan.
De website en/of app worden niet alleen gebruiksvriendelijker, tegelijk maak je een professionele indruk die misschien niet eens opvalt. Dit wordt onbewust wél geregistreerd en als positief geregistreerd.
Met conversie-optimalisatie bied je de hoogst haalbare gebruikservaring.
Meer vertrouwen om de volgende stap te zetten
Met een goed geoptimaliseerde website en/of app voelen de gasten zich (min of meer) welkom, begrepen en op hun gemak. Diverse invloedrijke zaken worden dus onbewust geregistreerd en zorgen ervoor dat gasten niet direct vertrekken. En als het écht goed voelt, dan zijn de gasten bereid de volgende stap te maken in hun buyer en customer journeys.
Hapert er iets in hun gevoel, dan zoeken ze waarschijnlijk verder. Grote kans dat dat bij de concurrent is.
Voordeel 4
En er was Google!
Google! Eindelijk! Conversie-optimalisatie gaat over gasten, gebruiksvriendelijkheid, gebruiksgemak, gebruikservaring. Dat kon je hierboven lezen bij voordeel 3. We schreven ook dat dit een heel positief effect heeft op de SEO en we daar in deel 3 uitgebreid op terug gaan komen.
Je zult dus nog 2 weken moeten wachten, maar weet dat Google altijd kritisch meekijkt en dan observeert hoe soepel de gasten over de website of in de app bewegen. Als gasten converteren, is dat voor Google het bewijs dat de website of app de belofte waarmaakt. Google zal dit belonen met leads van hogere kwaliteit via bijvoorbeeld de zoekmachine.
Hierover dus in deel 3 meer. Vergeet je niet direct even in te schrijven voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Voordeel 5
Concurrentie bijhouden of voorblijven
Het is altijd noodzakelijk de concurrentie geen voorsprong te geven en zeker geen voorsprong te geven die nooit meer in te halen is. Ook hierbij is voor conversie-optimalisatie een cruciale rol weggelegd.
We stipten dit al kort aan in de box over merk en aanbod, maar het is wel een zeer belangrijk punt om verder op in te zoomen.
Achterblijven kan écht niet meer
Steeds meer organisaties zijn allang bezig of gaan nu bezig met conversie-optimalisatie. Wanneer concurrenten wel investeren in conversie-optimalisatie en jij (of jullie) niet, betekent dit in de regel dat zij gasten van je wegkapen en er zo met de buit vandoor gaan.
Dit betekent ook dat zij hun bestaansrecht vergroten, terwijl die van jou verkleint. Mooier kunnen we het niet maken, duidelijker ook niet.
Door serieus in te zetten op conversie-optimalisatie, zorg je dat je niet ver achterblijft op de concurrentie. Hun voorsprong zal verkleinen. Misschien zijn ze zelfs wel in te halen en achter te laten.
En stel nou dat die klanten straks bij deze concurrenten zeer tevreden zijn, dan zijn ze straks enorm lastig tot niet meer te bereiken, laat staan: binnen te halen. Denk daar nog eens heel goed over na. Dat voelt niet écht lekker, hè?
En ligt de concurrentie al op achterstand, dan is het zorgen voor het behoud van die afstand en deze steeds verder te vergroten. Laat je in ieder geval nooit inhalen!
Extra voordeel
Uitbesteden tegen een relatief laag kostenplaatje
… met een hoog rendement
Waarom zou je na het lezen van bovenstaande voordelen als organisatie niet willen investeren in conversie-optimalisatie, terwijl het voor bijna iedere organisatie meer oplevert dan het kost? Bovendien zal ieder zichzelf serieus nemend bureau dat gespecialiseerd is in conversie-optimalisatie, eerlijk aangeven wat je ervan kunt verwachten.
Als wij denken dat de investering niet voldoende rendement gaat opleveren, geven we dat netjes aan en gaan we er niet eens aan beginnen. Ook wij hebben liever blije klanten, dan teleurgestelde klanten. We nemen aan onze conculega’s ook.
… en zonder al te veel afleiding
Bovendien vallen de kosten meestal enorm mee, maar je kunt er ook zelf mee aan de slag gaan. Dit kost tijd, maar hieraan besteden we in komende blogartikelen wel volop aandacht. Dus houd ons goed in de gaten. Direct even aanmelden voor de gratis e‑mailalert, kun je hier.
Toch is het inschakelen van hierin gespecialiseerde professionals een veel gekozen oplossing voor organisaties met serieuze online ambities. Uitbesteden van de conversie-optimalisatie is dan ook zeker aan te raden, want ons motto is natuurlijk niet voor niets:
Als iedereen doet waar hij goed in is, dan is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.
Bovendien is er een groot verschil tussen:
- zaken aanpassen op gevoel en hopen op een goed resultaat;
en:
- wijzigingen doorvoeren op basis van testen, metingen, analyses én ervaring en zo goede – effectieve en consistente – resultaten kunnen garanderen.
Conclusie en hoe nu verder?
Door hoog in te zetten op conversie-optimalisatie verbeteren niet alleen de ROI van de website en/of app, maar ook die van alle andere marketing-investeringen. Zelfs de ROI’s van andere investeringen binnen de gehele organisatie verbeteren mee. Op deze manier wordt er meer omzet gemaakt en worden dus álle investeringen (veel) sneller terugverdiend.
Naast deze voordelen zal het vertrouwen in het merk en het aanbod groeien en op hoog peil blijven. Bovendien is het positieve effect op de SEO en eventuele Google Ads-campagnes meer dan significant. De ‘waarde per gast’ zal stijgen.
Vroeg of laat staat niets doen aan conversie-optimalisatie gelijk aan zakelijke zelfmoord.
Zorg dus dat de ROI van alle investeringen wordt vergroot en er hoog wordt ingezet op conversie-optimalisatie. Beter gisteren, dan morgen!
Voorkom zakelijke zelfmoord!
Het is altijd noodzakelijk de concurrentie geen voorsprong te geven en zeker geen niet in te halen voorsprong. Realiseer je goed dat steeds meer organisaties hoog inzetten op hun content én op conversie-optimalisatie, en dat achterblijven op de concurrentie zomaar gelijk kan staan aan zakelijke zelfmoord. En waarom zou je ze deze kans geven?
Hoe nu verder?
Wij snappen dat kleine tot middelgrote organisaties huiverig zijn om budget vrij te maken om de website en/of app te optimaliseren tot een krachtige lead-machine. Deze zaken hebben vaak al een aardige duit gekost.
Toch is dit meer dan alleen jammer. Zeker gezien de kosten van conversie-optimalisatie. Met een redelijk klein budget voor de eerste aanzet van de conversie-optimalisatie, kun je namelijk al ervoor zorgen dat de website en/of app beter gaan presteren!
Wie A zegt, moet ook B zeggen
De website en/of app zijn er toch al. Om meer uit de huidige gasten te halen, is het dan ook vaak niet meer dan een kwestie van doorpakken. Het zijn de laatste loodjes, maar wel essentiële loodjes om meer gasten te converteren tot klant.
Het gezegde ‘Wie A zegt, moet ook B zeggen’, is hier meer dan zomaar een gezegde.
En dan verder
Vanaf daar kun of moet je verder. Nu je het beste uit de website en/of app weet te halen, kun je verder met leads genereren door de juiste gasten uit te nodigen op de website en/of in de app. De eerste winst uit de conversie-optimalisatie kun je weer investeren in nog meer waardevolle leads én klanten. Met andere woorden:
Conversie-optimalisatie is investeren in meer omzet én in de toekomst… investeren in een organisatie met een stabiel bestaansrecht.
Toekomstplannen
In deel 2 en 3 zoomen we verder in op de financiële voordelen, de voordelen waardoor de buyer en customer journeys versoepelen en waarvan de SEO duidelijk meegeniet. Daarna gaan we steeds verder de diepte en de breedte in en delen informatie, tips en handvatten om zelf met conversie-optimalisatie aan de slag te gaan.
Bovendien spelen onderwerpen als content-marketing, bloggen en branding hierbij een grote rol. Ook deze onderwerpen krijgen net als conversie-optimalisatie en SEO volop aandacht in onze blogartikelen.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Wij helpen
Op het gebied van conversie-optimalisatie zijn wij een van de weinige specialisten in regio Den Haag. In deze regio ligt ons hart, net als bij ons vak.
Ben je benieuwd wat conversie-optimalisatie voor de website en/of app van de organisatie kan betekenen? Bel ons dan om een afspraak te maken voor een vrijblijvend gesprek waarin we samen kritisch kijken wat het eerlijkste antwoord is op die vraag. Is dat antwoord positief? Dan kijken we samen verder.
Je kunt ons bereiken op: [nummer opgeheven].
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.