Conversie-optimalisatie • De voordelen én de nadelen • 2/3 • De financiële voordelen
Conversie-optimalisatie (CRO) zorgt voor soepele(re) buyer en customer journeys. Dit leidt tot meer rendement van websites, apps en meestal ook van alle andere (marketing-)investeringen. Hierbij is iedere organisatie gebaat. Het kost geld, dat is het nadeel.* Alleen dat geld zou peanuts moeten zijn vergeleken met de opbrengsten. Bovendien betaalt het zich vaak vrij snel terug.
Allemaal mooi en aardig en kon je in deel 1 ook al lezen. Alleen daarin gingen we niet uitvoerig in op de financiële voordelen van conversie-optimalisatie. We beloofden wel dat in dit deel te doen. Laten we dan maar eens daarop flink inzoomen.
* Dit nadeel – de investering in conversie-optimalisatie – betaalt zich in de regel snel en meer dan terug, maar je kunt ook kiezen om de conversie-optimalisatie zelf te verzorgen. Dan kost het vooral tijd en energie. Het is niet eenvoudig en wil je het goed doen, moet je in meerdere expertises thuis zijn. Daarnaast moet je ook investeren in analyse-software, maar… het is te doen.
De vraag is echter of je al deze moeite niet beter kunt stoppen in die zaken waarin jij enorm goed bent om zo met jouw tijd en energie meer omzet kunt genereren?
Toch kan het budget ontbreken, dat begrijpen we. In onze serie blogartikelen Conversie-optimalisatie • Quick wins voor de doe-het-zelver vind je de 1e verbeteringen om zelf door te voeren.
Daarna besteden we aandacht aan het hele conversie-optimalisatie-proces. Voor beide onderwerpen werken wij nu aan diverse blogartikelen. Wil je die niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Wat gaan we doen?
- Deel 1 – Het vorige deel ging over de algemene voordelen van conversie-optimalisatie en was bedoeld om je een eerste globale indruk te geven van de essentie en de noodzaak. Hierin tikten we de financiële voordelen en de voordelen voor de SEO (zoekmachine-optimalisatie) slechts kort aan. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – In dit deel zoomen we vandaag verder in op de financiële voordelen en dus op de voordelen die min of meer direct van invloed zijn op de omzetcijfers.
- Deel 3 – In het volgende en laatste deel schenken we volgende week ruim aandacht aan de voordelen die leiden tot de hier besproken financiële voordelen. Dit zijn de voordelen waardoor de buyer en customer journeys versoepelen en waarvan de SEO duidelijk meegeniet. Direct naar deel 3.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie (CRO)? • 1/2
- Conversie-optimalisatie • Welke conversie-types zijn er?
- Waarom is conversie-optimalisatie zo belangrijk? • 5 overtuigende argumenten
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Eerst ‘alle’ voordelen op een rijtje
- Financieel voordeel 1 – Bezuinigingen en/of meer profijt?
- Financieel voordeel 2 – Meer ‘waarde per gast’ = minder ‘kosten per aankoop’
- Financieel voordeel 3 – Meer omzet via de website en/of app = meer totale omzet
- Financieel voordeel 4 – Hoger rendement advertentie-budget
- Financieel voordeel 5 – Hoger rendement van alle (marketing-)investeringen
- Financieel voordeel 6 – Vrij duurzame investering
- Financieel voordeel 7 – Quick wins zijn er ook!
- Extra voordeel – Uitbesteden tegen een relatief laag kostenplaatje
- Conclusie en hoe nu verder?
Eerst ‘alle’ voordelen op een rijtje
- Voordeel 1 – Financiële voordelen (deel 2)*
- Voordeel 2 – Verbetering gebruiksgemak en gebruikerservaring (deel 3) Naar voordeel.
- Voordeel 3 – Vertrouwen in merk en aanbod vergroot (deel 1)* Naar voordeel.
- Voordeel 4 – En er was Google (deel 3) Naar voordeel.
- Voordeel 5 – Concurrentie bijhouden of voorblijven (deel 1)* Naar voordeel.
* Voordeel 3 en 5 hebben we in deel 1 besproken net als voordeel 2 en 4, maar die laatsten bespreken we volgende week uitgebreider in deel 3. Gebruik de linkjes om naar voordeel 3 en 5 te navigeren.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat de in deze serie genoemde voor- en nadelen algemeen van aard zijn. De werkelijke waarde van ieder voor- en nadeel zal dan ook per organisatie, merk, aanbod, ondernemer én doelgroep(en) verschillen. Hierdoor kan zelfs een voordeel in een nadeel veranderen en andersom.
Bekijk daarom eerst kritisch wat ze stuk voor stuk betekenen voor de te bereiken doelen en verbind er vervolgens een eigen waarde aan. Pas daarna is een goede afweging te maken.
Daarnaast is het sowieso altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Financieel voordeel 1
Bezuinigingen en/of meer profijt?
Dit voordeel hebben we in deel 1 al uitvoerig besproken. Voor de volledigheid een korte samenvatting.
Conversie-optimalisatie leidt tot:
- Bezuinigingen marketing-budget en/of een veel hogere ROI (Return On Investment) van alle marketing-inspanningen.
- Minder tot geen geldverspilling omdat andere promotie-activiteiten nu beter kunnen renderen.
- Andere bedrijfsmatige investeringen die door meer verkoop ook beter renderen.
Wij weten dat je woorden als marketing-budget en marketing-inspanningen ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Financieel voordeel 2
Meer ‘waarde per gast’ = minder ‘kosten per aankoop’
Meer ‘waarde per gast’
Door meer ‘gasten’ te converteren met micro-, medium- en macro-conversies, verhoog je de ‘waarde per gast’. Verhoogt de ‘waarde per gast’, dan nemen de ‘kosten per gast’ automatisch af. (Zie uitleg onder de volgende box.)
Wat is de ‘waarde per gast’ en bezoekerswaarde?
De term ‘waarde per gast’ wordt officieel bezoekerswaarde genoemd, tenminste als het gaat om bezoekers van de website en/of app. Omdat wij met gasten meer bedoelen dan alleen maar bezoekers, gebruiken we deze term niet. Bij ons staat de term gasten namelijk ook voor gebruikers van de app en voor nog veel meer. Lees hier wat we met ‘gast’ nog meer bedoelen.
‘Waarde per gast’ kun je hier ook vervangen door ‘opbrengst per gast’, maar helemaal identiek zijn ze niet.
Minder ‘kosten per aankoop’
Streeft de organisatie naar een verlaging in de ‘kosten per aankoop’ (kosten per acquisitie), dan levert conversie-optimalisatie hieraan dus een positieve bijdrage. In betrekkelijk weinig tijd kun je met conversie-optimalisatie grote veranderingen teweegbrengen en het aantal conversies verhogen. Hiermee laat je vanzelf de ‘kosten per aankoop’ zakken.
Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera
Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voorkomen dat we bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.
Financieel voordeel 3
Meer omzet via de website en/of app = meer totale omzet
Is de gast op zijn buyer journey zover dat hij klaar is om klant te worden, dan volgt bij goede conversie-optimalisatie aanzienlijk vaker de aanschaf van het aanbod dan zonder. De omzet via de website en/of app zal hierdoor stijgen. Aannemelijk is dat ook de totale omzet en waarschijnlijk zelfs de winst zal stijgen.
Financieel voordeel 4
Hoger rendement advertentie-budget
Om gasten naar de website en/of app te trekken, investeren veel organisaties nogal wat tijd én geld in kanalen als Google Ads [vh. AdWords]*, social media en digitale nieuwsbrieven. Voor de eerste 2 diensten betaalt de organisatie per click – het zogenaamde: Pay Per Click (PPC) – en soms per vertoning. Als vervolgens de website en/of app zijn geoptimaliseerd om de conversie te bespoedigen, dan levert hetzelfde aantal gasten via deze kanalen veel meer conversies op dan wanneer dat niet is gedaan.
Door de inzet van conversie-optimalisatie haal je duidelijk meer uit hetzelfde advertentie-budget.
Hetzelfde advertentie-budget levert hierdoor dus veel meer op dan voorheen. Weet je het rendement flink op te schroeven, dan kun je kijken of het advertentie-budget omlaag kan of dat je juist nog vaker gaat adverteren. Nu je toch weet dat het voldoende oplevert, is dat misschien helemaal niet zo’n gek idee.
* We komen in deel 3 nog uitgebreid terug op Google Ads. Met onze gratis e‑mailalert hoef je dat en andere blogartikelen niet te missen.
Een simpel rekenvoorbeeld
Laten we ervan uitgaan dat een organisatie iedere maand € 10.000,– uitgeeft aan Google Ads. Wat gebeurt er als zij dit budget verdubbelen of halveren en wat is het resultaat voor en na optimalisatie?
Het voorbeeld in woorden
Doordat je met conversie-optimalisatie de ‘waarde per gast’ vergroot, is het volgende mogelijk:
- Met een kleiner advertentie-budget kun je hetzelfde resultaat bereiken. Er blijft dan geld over.
- Het overgebleven geld is te besteden aan het uitproberen van andere manieren om nog meer gasten voor de website en/of app uit te nodigen.
- Het geld dat nu extra wordt verdiend (als je niets verandert), kun je ook opnieuw investeren voor nog meer nieuwe gasten via dezelfde weg. Juist, omdat je nu zeker weet dat adverteren hoe dan ook meer oplevert dan het kost.
- Niets te veranderen aan het budget en gewoon te genieten van de hogere verkoopcijfers.
Sowieso kun je een groter advertentie-budget inzetten. Het betaalt zichzelf na de verbeteringen qua conversie-optimalisatie immers toch ruim terug.
En zo kun je zonder dat het extra geld aan de organisatie onttrekt, toch flink met de schuiven en knoppen spelen. Waarvoor je ook kiest, het is na en met conversie-optimalisatie best lastig om nog foute keuzes te maken.
Verder inzoomen?
Voor meer argumenten en rekenvoorbeelden kun je gaan naar:
Financieel voordeel 5
Hoger rendement van alle (marketing-)investeringen
Op het moment dat de website en/of app de nodige laatste duwtjes geven om gasten te converteren tot klanten, dan heb je goud in handen. Hoe meer gasten je weet te converteren, hoe hoger het rendement van alle marketing-investeringen. Dat had je ondertussen vast wel begrepen.
Maar eigenlijk is het resultaat nog veel beter, want álle investeringen krijgen nu een hogere ROI. Iedere investering én iedere afdeling is gebaat bij meer omzet. Zo profiteert de hele organisatie mee van de website en/of app die werkelijk doen waarvoor ze er zijn. Ze doen nu eindelijk wat ze moeten doen.
Financieel voordeel 6
Vrij duurzame investering
Een online-advertentie gaat niet langer mee dan de periode waarvoor betaald is. Het effect duurt zelden langer dan dat deze advertentie getoond wordt. Sowieso is het de vraag of mensen de advertentie überhaupt wel zien, maar je moet wat. Daarnaast is adverteren vaak wel de manier om mensen op de website en/of de app te wijzen.
Zijn de website en/of de app eenmaal goed geoptimaliseerd, dan heb je daar veel langer en dus veel en veel meer profijt van dan van 1 advertentie.
Alle leerscholen en verbeteringen gaan lang mee. Die gooi je niet zomaar overboord. Dát zou eeuwig zonde zijn.
Natuurlijk is conversie-optimalisatie wel een doorgaand proces, want de wereld en de gast staan niet stil. Toch is het dan vooral steeds verder fine tunen en soms een tikkie bijsturen, wat ook vaak weer meer rendement oplevert. Zelden tot nooit is de eerste grote slag voor niets geweest. Hierdoor is conversie-optimalisatie sowieso een vrij duurzame investering.
De invloed van het soort aanbod
Duurzaamheid van conversie-optimalisatie hangt wel sterk af van het type organisatie en van het aanbod. Neem bijvoorbeeld een snel wisselend groot assortiment als bij kleding of schoenen. Beide zijn doorgaans enorm afhankelijk van het seizoen en de trends.
Hierbij is optimaliseren vaak dagelijks werk. Zalando en concurrenten zijn hier een goed voorbeeld van. Dit type partijen meten en verbeteren continu. Dit doen zij aan de hand van A/B-testing.
Wat is A/B-testing?
Met A/B-testing test je met 2 varianten van een element of pagina (variant A en variant B) en meet je vervolgens de resultaten. Zo kom je erachter welke variant het beste werkt. Je zet vervolgens diegene in die het beste werkt. Desgewenst ga je daarna met 2 nieuwe varianten daarop verder testen.
Dit proces kun je steeds herhalen. Met name websites en apps gericht op directe verkoop worden hiermee continu naar het hoogst haalbare niveau getild.
De resultaten van A/B-testing komen op andere vlakken ook weer van pas. Stukjes tekst, kleuren en beelden die goed scoren, kun je bijvoorbeeld bij andere promotie-doeleinden gebruiken. Nog een voordeel dat aantoont dat conversie-optimalisatie verder reikt dan alleen de website en/of app. Lees meer.
Synoniemen
A/B-testing en split-testing zijn synoniemen.
Financieel voordeel 7
Quick wins zijn er ook!
Zoals we al stelden eindigt conversie-optimalisatie nooit. Je moet continu testen, verbeteren, meten, en analyseren. Het leuke is dat je altijd wel een aantal verbeteringen vindt die vrij snel op te lossen zijn. Deze quick wins doen de conversie-ratio al in korte tijd stijgen.
Verder inzoomen? Ga dan naar:
Extra voordeel
Uitbesteden tegen een relatief laag kostenplaatje
Dit voordeel hebben we ook in deel 1 besproken.
… met een hoog rendement
Waarom zou je na het lezen van bovenstaande voordelen als organisatie niet willen investeren in conversie-optimalisatie, terwijl het voor bijna iedere organisatie meer oplevert dan het kost? Bovendien zal ieder zichzelf serieus nemend bureau dat gespecialiseerd is in conversie-optimalisatie, eerlijk aangeven wat je ervan kunt verwachten.
Als wij denken dat de investering niet voldoende rendement gaat opleveren, geven we dat netjes aan en gaan we er niet eens aan beginnen. Ook wij hebben liever blije klanten, dan teleurgestelde klanten. We nemen aan onze conculega’s ook.
… en zonder al te veel afleiding
Bovendien vallen de kosten meestal enorm mee, maar je kunt er ook zelf mee aan de slag gaan. Dit kost tijd, maar hieraan besteden we in komende blogartikelen wel volop aandacht. Dus houd ons goed in de gaten. Direct even aanmelden voor de gratis e‑mailalert, kun je hier.
Toch is het inschakelen van hierin gespecialiseerde professionals een veel gekozen oplossing voor organisaties met serieuze online ambities. Uitbesteden van de conversie-optimalisatie is dan ook zeker aan te raden, want ons motto is natuurlijk niet voor niets:
Als iedereen doet waar hij goed in is, dan is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.
Bovendien is er een groot verschil tussen:
- zaken aanpassen op gevoel en hopen op een goed resultaat;
en:
- wijzigingen doorvoeren op basis van testen, metingen, analyses én ervaring en zo goede – effectieve en consistente – resultaten kunnen garanderen.
Conclusie en hoe nu verder?
Door hoog in te zetten op conversie-optimalisatie, kun je veel geld besparen, verdienen en zelfs meer omzet draaien in algemene zin. En dat allemaal tegen een relatief lage investering.
Door conversie-optimalisatie verbetert niet alleen de ROI (Return On Investment) van de website en/of app, maar ook die van alle andere marketing-investeringen. Zelfs de ROI van andere investeringen wordt vergroot. Door meer verkoop worden immers alle investeringen sneller terugverdiend.
En dit zijn alleen nog maar de financiële voordelen. Andere voordelen bespraken we in deel 1 en bespreken we volgende week in deel 3.
Maar het is duidelijk. Zorg dan ook direct dat de ROI van alle investeringen wordt vergroot en er hoog wordt ingezet op conversie-optimalisatie. Beter gisteren, dan morgen.
Hoe nu verder?
Wij snappen dat kleine tot middelgrote organisaties huiverig zijn om budget vrij te maken om de website en/of app te optimaliseren tot een krachtige lead-machine. Deze zaken hebben vaak al een aardige duit gekost.
Toch is dit meer dan alleen jammer. Zeker gezien de kosten van conversie-optimalisatie. Met een redelijk klein budget voor de eerste aanzet van de conversie-optimalisatie, kun je namelijk al ervoor zorgen dat de website en/of app beter gaan presteren!
Wie A zegt, moet ook B zeggen
De website en/of app zijn er toch al. Om meer uit de huidige gasten te halen, is het dan ook vaak niet meer dan een kwestie van doorpakken. Het zijn de laatste loodjes, maar wel essentiële loodjes om meer gasten te converteren tot klant.
Het gezegde ‘Wie A zegt, moet ook B zeggen’, is hier meer dan zomaar een gezegde.
En dan verder
Vanaf daar kun of moet je verder. Nu je het beste uit de website en/of app weet te halen, kun je verder met leads generen door de juiste gasten uit te nodigen op de website en/of in de app. De eerste winst uit de conversie-optimalisatie kun je weer investeren in nog meer waardevolle leads én klanten. Met andere woorden:
Conversie-optimalisatie is investeren in meer omzet én in de toekomst… investeren in een organisatie met een stabiel bestaansrecht.
Toekomstplannen
In deel 3 zoomen we volgende week verder in op voordelen waardoor de buyer en customer journeys versoepelen en waarvan de SEO duidelijk meegeniet. Wat natuurlijk in het voordeel is van de hier besproken financiële voordelen.
Daarna gaan we steeds verder de diepte en de breedte in en delen informatie, tips en handvatten om zelf met conversie-optimalisatie aan de slag te gaan.
Bovendien spelen onderwerpen als content-marketing, bloggen en branding hierbij een grote rol. Ook deze onderwerpen krijgen net als conversie-optimalisatie en SEO volop aandacht in onze blogartikelen.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Wij helpen
Op het gebied van conversie-optimalisatie zijn wij een van de weinige specialisten in regio Den Haag. In deze regio ligt ons hart, net als bij ons vak.
Ben je benieuwd wat conversie-optimalisatie voor de website en/of app van de organisatie kan betekenen? Bel ons dan om een afspraak te maken voor een vrijblijvend gesprek waarin we samen kritisch kijken wat het eerlijkste antwoord is op die vraag. Is dat antwoord positief? Dan kijken we samen verder.
Je kunt ons bereiken op: [nummer opgeheven].
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.