Conversie-optimalisatie • Quick wins voor de doe-het-zelver • 1/2

Conversie-optimalisatie • Quick wins voor de doe-het-zelver • 1/2

Als je met conversie-optimalisatie aan de slag wilt, kun je eerst gaan meten en analyseren en vervolgens gaan verbeteren. Wat ook kan, is beginnen met de website (en/of app) eerst zelf eens heel kritisch onder de loep nemen.

Hoe duidelijk, geweldig en/of creatief jij de website misschien zelf ook vindt, het gaat erom wat de ‘gast’ vindt… en doet! We zoomen in en reiken je stap voor stap de helpende hand.

Let op!  Voor apps geldt min of meer hetzelfde

Ga je met de app aan de slag om deze bijvoor­beeld te opti­ma­li­seren en naar een hoger niveau te tillen? Dan kun je gerust verder lezen, want met betrek­king tot de infor­matie in dit blog­artikel bestaan er tussen web­sites en apps over­wegend over­een­komsten. Om die reden gebrui­ken we hier voor de lees­baar­heid alleen het begrip web­site en dus niet ‘website en/of app’ zoals je dat van ons gewend bent.

Wat gaan we doen?

Verdeeld over 2 delen helpen we je puntsgewijs de website te verbeteren voor meer conversie. Je gaat op zoek naar die zaken op de website die de ‘gast’ (bezoeker en/of gebruiker, m/v/x) frustreren en zorgen dat hij zich welkom en begrepen gaat en blijft voelen.

Het verwijderen of aanpassen van deze zaken, zijn de 1e quick wins om deze ‘gasten’ te laten converteren. Converteren in meer rendement van en omzet via de website. Succes!


Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar het over­zicht van alle blog­artikelen over conversie-opti­ma­li­satie (CRO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van conversie-opti­ma­li­satie en gerela­teerde onder­­werpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

 

Voorwoord
Alles draait om de gast

Is wat jij prettig vindt, ook wat de ‘gast’ (m/v/x) als prettig ervaart en hem of haar begeleidt op zijn buyer en/of customer journey? Of schrikt diegene zich een hoedje en weet hij niet hoe snel hij de website moet verlaten… zo in de armen van de concurrent?

Zorg ‘gewoon’ voor een warm bad voor je gasten!

Bekijk dan ook de website eerst eens zelf vanuit het perspectief van de gast, ga op zoek naar storende elementen en zorg dat deze heel snel worden verwijderd. Zorg altijd voor een meer dan prettige gebruikerservaring. Gebruikerservaring en conversie-optimalisatie gaan bij websites immers altijd hand in hand.

Tip! Ga stap voor stap

Aanpassingen op de website mogen nooit zo ingrijpend zijn dat je daarmee trouwe bezoekers en/of gebruikers vervreemdt of zelfs afschrikt.

In uitzonderlijke gevallen als een pittige ‘re-branding’ kan dit misschien juist weer heel wenselijk zijn, maar dan praat je ook over een ‘nieuwe’ website.

 

Quick win #1
Laadtijd, hoe sneller hoe beter

Laten we beginnen bij het begin. Mensen willen niet wachten en al helemaal niet als ze niet weten waarop. Je kunt dit niet checken met je eigen browser in verband met de cache. Die kun je uiteraard eerst legen, maar in de privé-modus kan het ook.

Toch is het beter om dit te doen op de site van GTmetrix. Je vult daar simpelweg de url van de website (homepage) of van de webpagina in en krijgt snel je antwoord. Maar doe dit niet alleen met de homepage. Er zijn vast en zeker nog andere belangrijke pagina’s; bijvoorbeeld: landingspagina’s.

Wat moet je doen?

Een laadtijd van 3 seconden is echt maximaal. Om de laadtijd te verbeteren heb je misschien al genoeg aan diverse tips die gaan volgen. Zo niet? Bel dan snel de devel­oper want hier moet echt iets aan gebeuren. Dit werkt namelijk niet alleen door op de conversie, maar speelt ook een grote rol bij de zoek­machine-opti­ma­li­sa­tie (SEO).

Wij zijn er ook om te helpen. Het enige dat je daarvoor nu hoeft te doen, is ons bellen op: 070 - 381 91 81 Je mag mij ook direct bellen op: 06 - 36 07 70 61 .

 

Quick win #2
Visuele stoorzenders en laadtijdvertragers

Alle elementen op de website die niet ertoe doen, maken vaak al vrij snel een rommelige indruk. Vraag je daarom bij ieder element op de website af wat de bezoeker eraan heeft.

Wat moet je doen?

Verwijder alle elementen die niets toevoegen aan het merkverhaal of aan het aanbod en verwijder sowieso die die er voor de gast niet toe doen.

We sommen veel voorkomende stoorzenders op.


Ongevraagde filmpjes en muziekjes

Dit is zó 1998. Behalve dat smaken verschillen, zit écht niemand te wachten op filmpjes of muziekjes die vanzelf starten wanneer iemand de website, een landingspagina of welke webpagina dan ook bezoekt.

Enorme invloed op laadtijd

Naast dat filmpjes en muziekjes die direct af gaan spelen als enorm irritant worden ervaren, benadelen ze ook nog eens de laadtijd.

Wat moet je doen?

Het antwoord is heel simpel: weg ermee!

Maar dienen ze werkelijk een belangrijk doel? Zorg dan dat de gast de film of de muziek zelf kan starten. Geef ze de keuze.

Gasten houden graag de controle, geef ze daarom de keuze.

Behalve dat je daarmee veel irritatie en hopelijk ook vluchtgedrag voorkomt, geef je de gast de controle. En controle hebben mensen nou eenmaal heel erg graag en vaak gewoon heel erg nodig. Pas dit dus aan.

Maar Reels en Shorts zijn toch erg populair?

Ja, inderdaad, Reels en Shorts zijn momenteel meer dan populair, maar dan wel op de social-media-platformen.

Natuurlijk kun je ze ook delen op de website. Besef alleen dan wel dat ze ook voor zoveel afleiding kunnen zorgen, dat mensen vergeten waarvoor ze ook alweer op de website waren. De aandachtscurve van mensen is online nou eenmaal erg kort.


Sliders en foto-carrousels in de header

Grote header slideshows zorgen direct voor een lagere conversie, dit geven diverse onderzoeken duidelijk aan.

Wat moet je doen?

Verwijder de slideshow of foto-carrousel. Gebruik hiervoor in de plaats één rustige vaste afbeelding die de content versterkt.

Moet je meerdere afbeeldingen tonen? Geef dan de gast de regie en laat hem zelf door de afbeeldingen klikken.


Bewegende ‘leuke’ plaatjes

Haha, heel grappig! Wat hebben we een lol jongen. Nee!!! Niet doen!

We hebben het hier over bewegende welkomst-boodschappen en stuiterende GIF’s. Ze leiden de gast af, verspillen hun tijd en zorgen voor langere laadtijden. Niets grappigs aan dus en ook nog eens dodelijk voor de SEO.

Wat moet je doen?

Verwijderen maar.


Pop-ups

Géén pop-ups. Punt!

Iedereen is het erover eens dat pop-ups mateloos irritant zijn. Zelfs Google denkt daar zo over. Een pop‑up op de mobiele versie die het hele scherm afdekt is zelfs extreem slecht voor de SEO.

Je moet dus wel een hele goede reden om hebben om een pop‑up in te zetten, maar dan nog. Gasten worden zelden blij van pop‑ups, hooguit de bedenker ervan. Maar als het dan per se moet…

Wat moet je doen?

  • Kies voor niet meer dan 1 pop‑up en dus alleen die ene die echt nodig is.
  • Toon die ene pop‑up pas na een paar minuten of bij vertrek.
  • Houd de pop‑up zo klein mogelijk.
  • Plaats de pop‑up aan de zijkant.
  • Kies voor een korte, krachtige en vooral simpele boodschap.
  • Zorg voor een duidelijke verberg-knop. Een duidelijke X rechtsboven zal men snel herkennen.
  • Niet meer dan 1 pop‑up per gast en dus per bezoek.
  • Zet de pop‑up sowieso uit op de mobiele versie.

Oh ja, en doe ons een lol. Kies s.v.p. voor een charmante styling die naadloos aansluit op de huis­stijl. Wel zo fraai.


Advertenties en banners

Ook met advertenties en banners maak je de gast zelden blij. Zeker niet met advertenties die vanzelf iets af gaan spelen, maar dat had je min of meer hierboven al begrepen.

Of wat dacht je van advertenties die opeens je hele scherm innemen als je er ‘per ongeluk’ met je muis overheen glijdt?

Wat moet je doen?

Advertenties en banners ook maar snel verwijderen.

Ja, maar…

Ja, maar dit is om geld te verdienen met de website, horen we enkele lezers al denken. Er valt immers via Google geld te verdienen als je Google advertenties laat plaatsen op de website. Dit wordt interessant bij hele hoge bezoekersaantalen.

Helaas levert een zakelijke website die bedoeld is om de bedrijfsresultaten positief te beïnvloeden, zelden meer geld op met advertenties en banners op de website dan zonder.

De vraag is – gezien je hier nu bent – of die hoge bezoekersaantalen al het geval zijn? Want in dat geval zal een goede conversie-optimalisatie véél meer opleveren.


Aanbiedingen en call to actions tussen de teksten

Van aanbiedingen en call to actions (CtA’s) tussen de teksten raakt iedere lezer compleet de weg kwijt en zal gefrustreerd kiezen om de website te verlaten. We nemen aan dat dat niet je bedoeling is. Toch is een call to action belangrijk voor de conversie-optimalisatie en moet je er minimaal 1 opnemen.

Wat moet je doen?

  • Verwijder alle aanbiedingen en advertenties ‘tussen’ de teksten.
  • Plaats de belangrijkste aanbieding of call to action onderaan de tekst.
  • Wil je er toch meer plaatsen? Beperk je dan tot 1 extra en plaats die tussen de tekst. Zorg wel dat deze niet gezien kan worden als tekst behorend bij het verhaal op de pagina. Kies voor een onderscheidend blok(je). Een kader of achtergrondkleur kan al voor veel duidelijkheid zorgen.

Verouderde promoties

Door tijdelijke aanbiedingen en datum gerelateerde call to actions tussen de teksten op te nemen, loop je de kans dat ze op een later tijdstip verouderd zijn. Je maakt de gasten blij met een dooie mus en in het ergste geval werkt de link niet meer. Wat ook weer nadelig is voor de SEO.

De beloning is een error-melding en in het ergste geval verschijnt er ook nog een mooie pop-up met de verouderde actie. Tadaa! Zó niet handig.

Wat moet je doen?

Het is even een werkje, maar je moet toch echt alle pagina’s waar een verouderde advertentie, aanbieding en/of call to action kan staan doorspitten. Kom je verouderde zaken tegen? Dan verwijder je ze natuurlijk direct.

Tip! Laat een verloopdatum inbouwen

Vraag de devel­oper de website zo te bouwen of aan te passen dat de toekomstige advertenties en de datum gerelateerde call to actions (CtA’s) automatisch verdwijnen aan de hand van een in het Content Management Systeem (CMS) in te geven verloopdatum.

Dit is geen extreem technisch hoogstandje en bij veelgebruikte CMS’en op te lossen met een plugin. Uiteraard kunnen ook wij hierbij helpen.

 

Quick win #3
Visueel en technisch ontwerp

Creativiteit en originaliteit

Regelmatig ontmoeten wij grafisch ontwerpers* en developers die uitgekeken zijn op bepaalde lettertypen en bepaalde protocollen. We snappen dat, maar het gaat om de gast en het gebruiksgemak (user expe­ri­en­ce (UX)) en niet om de ontwerper en/of developer.

Een goede IT’er of grafisch ontwerper is geen webdeveloper en ook geen webdesigner, laat staan een UX-designer. Webdesign is echt een vak apart.

Bovendien hebben die lettertypes die ontwerpers en developers vervelen, zich vaak al keer op keer bewezen vanwege hun leesbaarheid en de protocollen zijn er niet voor niets. Een logo hoort nou eenmaal linksboven in de header, het menu duidelijk bovenaan, inloggen rechtsboven en de footer onderaan (inkoppertje).

Dit is niet omdat het zo hoort en het internet bestuurd wordt door krasse knarren, maar omdat mensen dit zo gewend zijn. Staat het ergens anders? Dan raken zij gefrustreerd bij het gebruik van de website.

* Belangrijk is te begrijpen dat de meeste grafisch ontwerpers en developers geen webdesigners zijn en van UX design (UX = user expe­ri­en­ce) geen kaas gegeten hebben. Om met een converterende website te eindigen, spelen usa­bil­ity en user expe­ri­en­ce (UX) een grote rol, dat is wat anders dan grafisch ontwerp of techniek. Dit bedoelen wij niet lelijk, maar het zijn 4 verschillende specialismen. Uiteraard zijn er ontwerpers en developers die wel meerdere van deze expertises bezitten en misschien óók nog weten wat Google graag ziet.

Wat moet je doen?

Pas op met creativiteit om creatief te zijn.

Bestel het boek ‘Don’t make me think’ van Steve Krug voor € 47,79 en/of Verleiden op internet van Aartjan van Erkel voor € 21,99 bij Management Boek. Toets vervolgens de website aan de tips en adviezen in het boek en trek je plan.

Wat je ook kunt doen is een UX design (UX = user expe­ri­en­ce) – dus geen grafisch ontwerper, webdeveloper of IT’er – opdracht geven kritisch naar de website te kijken en met een lijst met verbeter-punten te komen. Ben je wel iets meer geld kwijt, maar je weet dan wel sneller meer en hebt naar verwachting ook sneller resultaat.

Je kunt ook ons bellen op: 070 - 381 91 81 , want ook wij hebben deze expertise in huis en zijn sowieso gewend kritisch te kijken. Je mag mij ook direct bellen op: 06 - 36 07 70 61 .


Sticky header en sticky menu

De ene webdesigner houdt ervan, de andere haat ze, de sticky header en sticky menubalk. Dit is de balk die aan de bovenkant van de website blijft kleven terwijl je naar beneden scrolt. Je ziet dan dat de header in beeld blijft, maar de hoogte ervan kan bij het scrollen wel halveren.

De sticky header en sticky menubalk zie je overigens zelden bij de versies van de websites die geschikt zijn voor mobiele apparaten.

Met de sticky header blijft het menu altijd in beeld, vandaar dat hiervoor ook de naam ‘sticky menu’ wordt gebruikt. Soms krijgt het menu een iets andere weergave en wordt bijvoorbeeld alleen nog herkenbaar aan 3 liggende streepjes. Om verder te navigeren over de website hoef je met de sticky header dus niet weer eerst naar boven te scrollen of te springen. Het menu staat immers nog gewoon bovenaan je scherm.

Grote ergenis

Persoonlijk zijn wij niet erg enthousiast. Zoals zwangere vrouwen alleen zwangere vrouwen zien, zie ik bijvoorbeeld alleen maar slechte sticky headers. Ik wil ze niet eens zien, maar ik schijn ze te moeten zien.

Uit onderzoek blijkt gelukkig dat wij niet de enige zijn die zich hieraan ergeren. Waarom? Ons stoort het omdat je op diverse laptops, soms nog maar net iets meer dan de helft van de webpagina kunt zien. Zeker bij 13 inch-schermen is dit vaak het geval.

Ook zien we varianten die wel bij omlaag scrollen kleiner worden, maar scroll je dan weer een klein stukje omhoog, dan klappen ze als het ware weer terug en wordt opeens een groot deel van je beeld weggekaapt. Scroll je weer omlaag dan klapt de sticky header weer in en zo wiebelt de header wat onrustig door je beeld. Geërgerd zuchten is het enige wat je kunt doen… of de site verlaten.

Bij grote schermen is dit minder irritant, maar dan zie je mensen wel een slechtere houding aannemen om onder de bovenbalk door te kijken. Wil je dat de gast aandoen?

Wat moet je doen?

  • Maak de desktop-variant van de sticky header zo’n 50 tot 70 pixels hoog als er naar beneden wordt gescrold.
  • Verklein hiervoor ook het logo. Het logo kan ook geheel verdwijnen. Dit kan wel nadelig zijn voor het gebruiksgemak, want waar ben ik ook alweer?.
  • Houd op de mobiele apparaten slechts 1 hoogte aan.
  • Bij de minder hoge versie kun je diverse elementen uit de header weglaten. Houd in ieder geval wel het menu over en de zoekfunctie moet in overweging worden genomen.

Menu en navigatie

Voor iedere gast moet het meteen duidelijk zijn waar de informatie die hij zoekt staat. Een overzichtelijk menu en andere navigatie-elementen zijn hiervoor essentieel. Als gasten een paar klikken verder zijn, moeten ook de vervolgstappen duidelijk zijn. En natuurlijk hoe ze terugkomen op de homepagina.

Wat moet je doen?

Bepaal ‘geheel’ opnieuw het menu. Voor we verder gaan met deel 2, leggen we je in een volgend blogartikel uit hoe je dit kunt aanpakken.

Vergelijken en conclusies trekken

Als je daarmee klaar bent, kun je gaan vergelijken. Het resultaat zou min of meer moeten lijken op het menu op de website. Je snapt dat er ‘misschien’ een geheel nieuwe indeling van het menu moet komen. Beide menu’s kunnen ook grotendeels of geheel overeenkomen, dan weet je dat het menu redelijk in orde of geheel in orde is. Daartussen zitten nog veel varianten.

Menu opnieuw opzetten

In de regel zijn heel veel menu’s vrij simpel zelf aan te passen via het CMS. Ontbreekt de handigheid of de mogelijkheid, vraag dan de developer dit in orde te maken. Wellicht moet de content ook worden aangepast of nieuwe pagina’s worden opgezet. Laat iedereen doen waar hij of zij het beste in is.


Winkelwagen, inlog-, zoekfunctie en andere functies

Zijn deze nodig en zo ja: zijn ze snel te vinden? Winkelwagens zijn natuurlijk alleen nodig bij webshops. Een zoekvenster is in de regel erg handig en alle functies moeten op een duidelijke plek staan.

Wat moet je doen?

Zorg dat alle nodige functies herkenbaar en snel vindbaar zijn. De winkelwagen hoort rechtsboven. ‘Inloggen’ ook. Het zoekvenster mag daar ook staan en zo niet dan in de buurt van de header. Het liefst rechts bovenaan dan, maar links bovenaan kan ook.

Voor andere functies gelden eigen protocollen en zijn ze uniek, dan moet je testen wat het beste werkt. Dit kan aan de hand van A/B-testing. Soms blijkt dat het niet de mooiste plek is die werkt, maar het gaat hier nog steeds over conversie-optimalisatie en dus om meer omzet via de website… en niet over een gelikt design.


Duidelijkheid

Duidelijkheid is enorm belangrijk. Onduidelijke websites zorgen voor irritaties, mensen raken verward en hebben het gevoel de controle kwijt te zijn én dat is exact dat wat ze juist niet willen. Ook niet wat jij wilt. Aangenomen dat je wilt dat de website converteert.

Wat moet je doen?

Controleer de website op de volgende punten en zorg voor de nodige verbeteringen:

  • Is het duidelijk welk beeld bij welke tekst hoort? Vormen deze teksten en beelden duidelijke blokken? Is er genoeg witruimte rondom deze blokken?
  • Horen de call to action en de promotie bij een bepaald blok, bij de gehele webpagina of bij de website (site-wide)? En is dat duidelijk?

 

Volgende keer verder

Met bovenstaande punten kun je aan de slag en ben je waarschijnlijk wel even bezig. Daarom pakken we over enkele weken weer de draad op en duiken in het verbeteren van het menu. Daarna volgt uiteraard deel 2.

Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan – voor­bij de lezers­aanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding als er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en zien we jou hier binnen­kort weer terug. Tot gauw!

Uitbesteden heeft zo zijn voordelen

Uitbesteden is ook een inte­res­san­te optie en kan uiter­aard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze core­business is en conversie-optimalisatie daarvan een belang­rijk onder­deel vormt. Dit doen we met en voor zowel dienst­verleners (B2B en B2C) als non-profit-organisaties.

Zo kunnen wij bijvoorbeeld de website en/of app verbeteren, maar werken we ook graag samen. Hierdoor kan iedereen doen waar hij of zij goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor je kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 070 - 381 91 81.

Tip!  50% korting op een onderzoeksessie

Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gele­zen. Dat verdient respect. Als blijk van waarde­ring willen we jou of het merk ter kennis­making 50% korting aan­bieden op een gezamen­lijke sessie. In deze sessie screenen we samen de web­site en gaan we op zoek naar de verbe­ter­punten. Er is ook ruimte om te brain­stormen over de verbe­te­ringen.

Na deze sessie heb je waar­schijn­lijk genoeg hand­vatten om zelf­stan­dig verder te gaan, maar kunnen we ook samen kijken wat er verder nog nodig is om tot een goed con­ver­te­rende web­site te komen.

Wil je van deze aan­bie­ding gebruik­maken of meer infor­matie? Bel ons dan op werk­dagen op: 070 - 381 91 81. Gebruik het code­woord: ‘WE SCREEN’.

Per organisatie kan er slechts van 1 kennis­makings­aanbieding worden gebruik­gemaakt.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles dat met haar vak­gebied te maken heeft. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en ze is zeker niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze hierbij uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interes­sante infor­matie op het gebied van con­ver­sie-opti­ma­li­sa­tie, SEO, content-marke­ting, zake­lijk blog­gen, bran­ding en alles daar­omheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mail­alert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home