Conversie-optimalisatie • Welke soorten conversies en indelingen zijn er?
Conversies kun je indelen in groepen van diverse soorten of typen. Hierbij speelt het gewicht dat ze in de schaal leggen voor de buyer of customer journey een bepalende rol. Het ultieme conversie-doel aan het einde van die reizen is altijd ‘verkoop’, maar voor het zover is, heeft de (potentiële) klant vaak al een flinke reis afgelegd.
Dit is een reis met meerdere conversie-stappen, de één wat ‘zwaarder’ dan de ander. We zoomen in, zetten ze op een rij en leggen het allemaal uit.
Dit blogartikel is een direct vervolg op: Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie?. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie? • 1/2
- Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie? • 2/2
- Wat is de conversie-ratio? Hoe bereken je deze waarde en wat zegt het dan?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Inleiding – Indelingen en soorten conversies
- Micro-conversies, zachte conversies of soft conversions
- Macro-conversies, harde conversies en direct conversions
- Medium-conversie of medium conversions
- Moet je wel of niet alle soorten inzetten?
- Wat aan álle soorten conversies voorafgaat
- De website en/of de app moeten het afmaken
- Toekomstplannen
Inleiding
Indelingen en soorten conversies
Je voelt hem al aankomen: mensen die dagelijks bezig zijn met ‘conversie’ spreken niet over hoofddoelen en tussenstappen of over grote en kleine conversies, maar over:
- micro- en macro-conversies;
- zachte, medium en harde conversies;
- soft, medium en direct conversions.
Er is geen standaard of voorkeur. Bovendien mag iedereen en iedere organisatie ook een eigen indeling maken. De hier genoemde indelingen komen wel het meeste voor.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat alle hier genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.
Als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dan wil dat absoluut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigenzinnige merken die hebben bewezen dat tegendraads zijn, ook ‘kan’ werken.
Sowieso is het altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Micro-conversies, zachte conversies of soft conversions
Micro-conversies, zachte conversies of soft conversions zijn allemaal synoniemen voor gewenste transacties die een kleine waarde vertegenwoordigen voor het online succes van een merk, een organisatie of een specifieke campagne.
Door geen aandacht te besteden aan dit soort conversies, glippen veel potentiële klanten weg. Uiteindelijk kunnen deze kleine conversies wel resulteren in de aankoop van het aanbod.
Buiten de website
Een groot deel van dit soort conversies vindt buiten de website en/of app plaats. Het gaat vooral over kliks op advertenties en andere gelinkte elementen. De drempel ligt dus heel laag en ze leiden dan ook ‘niet direct’ tot extra omzet. Toch zijn deze conversies wel enorm belangrijk, want voor een werkelijke aankoop worden vaak eerst deze stappen gezet. Het zijn onmisbare stappen in het bouwen aan vertrouwen en autoriteit.
Niet alleen op websites en apps zie je conversies. Dit verhaal begint al ver voordat de website wordt bezocht of de app wordt gebruikt.
Identificeren van gasten
Daarnaast kan bij dit soort conversies het identificeren van de ‘gasten’ op de website of in de app centraal staan. Dit gebeurt door iets te ruilen voor een e‑mailadres en eventueel andere gegevens. Deze conversies kunnen ook onder de groep ‘medium conversies’ vallen.
Het belang van waarde toekennen
Om een totaalplaatje te krijgen van het rendement van alle investeringen in de conversie-optimalisatie, doe je metingen en maak je berekeningen. Iedere conversie-stap vertegenwoordigt een bepaalde waarde in het geheel. Hoe belangrijker de stap, hoe groter de waarde. Deze ‘waarde’ wordt uitgedrukt in een cijfer. Een organisatie kent zelf deze waarden toe aan de conversie-stappen.
Ook kan aan het soort ‘gasten’ een waarde worden gekoppeld. In de regel behoort iedere gast tot een van de doelgroepen en per doelgroep kan de waarde per type gast verschillen. Zie ook: conversie-attributie.
Wij weten dat je woorden als conversie-stap en conversie-doel ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Macro-conversies, harde conversies en direct conversions
Deze conversies zijn gewenste transacties die vaak werkelijk iets opleveren en dus bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Het zijn de conversies met een grote waarde. Denk hierbij aan het invullen van een contactformulier of het afrekenen van de winkelwagen. Hierbij spreek je van (potentiële) klanten en niet meer van leads.
Macro-conversies kunnen niet zonder micro- en medium-conversies. Deze conversies vormen de aanloop naar de macro-conversies. Tijdens de buyer en customer journeys zullen er steeds mensen afvallen. Je snapt dan ook wel dat de conversie-aantallen veel hoger liggen bij micro- en medium-conversies dan bij de macro-conversies.
Medium-conversies of medium conversions
Ja ja, die kunnen ook nog worden genoemd. Hiervoor kun je een laagdrempelig aanbod inzetten. Met dit aanbod draai je niet gelijk omzet, maar het is vooral bedoeld om de gasten nader kennis te laten maken met het merk, de organisatie, het gehele of duurdere aanbod.
Nadere kennismaking
Bij een nadere kennismaking kun je denken aan betaalde en gratis proefverpakkingen die je in fysieke winkels krijgt, een proefperiode op een bepaald abonnement en de deelname aan een gratis webinar waarbij het uiteindelijk draait om klantenwerving.
Ook onze Content Care Conversie Scan is hier een goed voorbeeld van. Wij bieden deze scan aan voor een weggeefprijs van € 125,–. Normaal zou dit meer dan het dubbele kosten.
Identificeren van gasten
Daarnaast speelt het identificeren van gasten hierbij een grote rol. Het verzamelen van e‑mailadressen staat hierbij centraal. Dit soort conversies noemden we ook al bij: Micro-conversies, zachte conversies of soft conversions.
Wat zijn fricties?
Tussen al deze termen, hoort de term ‘fricties’ eigenlijk ook thuis. Denk hierbij aan woorden als: wrijving, weerstand, onenigheid, et cetera.
Fricties in de context van converteren kun je omschrijven als knelpunten en hindernissen. Het zijn fysieke en psychologische drempels en gaan over de moeite die een ‘gast’ op de website of in de app moet nemen om te komen waar hij wil komen. Zijn deze fricties te groot, dan kun je ervan uitgaan dat deze gasten ‘uitstappen’. Dit is natuurlijk niet best voor de conversie-doelen.*
* In Conversie-optimalisatie • Quick wins voor de doe-het-zelver • 1/3.
zijn we ondertussen uitgebreid teruggekomen op fricties, hoe je ze herkent en verwijdert. Deel 2 staat inmiddels ook online, maar start gewoon met deel 1.
Moet je wel of niet alle soorten inzetten?
Veel organisaties zijn voor verkoop en dus voor het behalen van hun bedrijfsdoelstellingen geheel afhankelijk van hun website en/of app. Voor dit soort organisaties is het meer dan noodzakelijk dat zij zorgen voor een website en/of app die niet alleen passen bij het merk en de organisatie zelf, maar natuurlijk ook bij de doelgroepen.
Die websites en apps moeten (potentiële) klanten begeleiden tijdens hun buyer en customer journeys en hiervoor alle soorten conversies inzetten. Uitzonderingen kunnen het middelste soort overslaan, dat waren de medium-conversies.
Let op! Wat voor de één werkt, werkt niet voor de ander!
Dat niet ieder merk of iedere organisatie domweg alle adviezen en tips die je tegenkomt op moet volgen en de buyer en customer journeys nergens identiek zijn, is jou inmiddels vast wel duidelijk. Denk maar eens aan de voedselsector. Zelden tot nooit rekent een consument een fles Coca-Cola af op de website van Coca-Cola. De retailers ook niet. Hooguit de groothandel. Voor een Mars geldt hetzelfde.
Daarnaast hoeven niet alle soorten conversies door iedere organisatie te worden ingezet. Zo geeft Zalando geen mouwen weg om je kennis te laten maken met de stof en de pasvorm van een jas. Wel spelen ook bij hun micro- of medium-conversies een rol, afhankelijk van hoe je de indeling maakt. Niet voor niets vragen ze keer op keer om je in te schrijven voor de digitale nieuwsbrief… zelfs als je al heel lang klant bent.
De nieuwsbrief valt bij dit soort organisaties vaak onder micro-conversies en de verkoop van de jas onder macro-conversies. Medium-conversies vallen bij deze organisaties vaak af.
Wat aan álle soorten conversies voorafgaat
Voor gasten converteren, moeten er eerst aardig wat inspanningen worden gedaan. Sowieso moet het gehele business-model in orde zijn en het aanbod met bijbehorende prijsstelling en service meer dan interessant voor de doelgroepen zijn. Vervolgens komt de branding en de verspreiding van de merkbelofte om de hoek kijken. Deze laatsten kun je zien als voorverkoop.
Vertrouwen in en vindbaarheid van het merk moeten eerst op orde zijn, áls je gasten wilt laten converteren.
Dan is er nog de zoekmachine-optimalisatie (SEO) voor de vindbaarheid van het merk en het aanbod. Goede vindbaarheid in Google’s zoekmachine zorgt namelijk niet alleen voor meer gasten op de website of in de app, maar geeft mensen ook in bepaalde mate de garantie dat zij belanden op een veilige website of in een veilige app en dat die kwaliteit leveren. Cijfers tonen aan dat dit een gunstige invloed heeft op de conversie.
Meer weten over branding en SEO?
Wil je meer weten over onderwerpen als branding en SEO? Dan kun je gaan naar de volgende pagina’s met alle eerder verschenen blogartikelen over deze onderwerpen. Klik hier voor branding en hier voor SEO.
Je kunt je ook direct even aanmelden voor de gratis e‑mailalert. Hiermee houden wij jou op de hoogte van nieuw verschenen blogartikelen. Naar aanmelden.
De website en/of de app moeten het afmaken
Uiteindelijk moet de website en/of de app alle inspanningen laten samenvloeien en de laatste duwtjes geven naar ‘het ultieme conversie-doel’. Duwtjes in meervoud, want als mensen eenmaal op de website of in de app zijn, dan telt iedere tussenstap naar het hoofddoel én niet zo’n beetje ook. Deze tussenstappen zijn ook allemaal ‘gewenste transacties’ dus gewenste conversie-doelen.
Biedt de website en/of app niet wat de mensen dachten te vinden en geef je niet de juiste signalen richting die ‘gewenste transacties’, dan zijn alle investeringen en inspanningen die daaraan voorafgingen zo goed als voor niets geweest.
Toekomstplannen
Verdeeld over 3 blogartikelen delen we binnenkort een flink aantal quick wins voor de doe-het-zelver. Daarnaast helpen we je onder andere met het menu verbeteren. Sowieso bouwen we op naar een serie om de gehele conversie-optimalisatie-strategie op poten te zetten en uit te voeren. Met iedere stap daarnaartoe kun je direct al aan de slag.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en conversie-optimalisatie daarvan een belangrijk onderdeel vormt. Dit doen we met en voor zowel dienstverleners (B2B en B2C) als non-profit-organisaties.
Zo kunnen wij bijvoorbeeld de website en/of app verbeteren, maar werken we ook graag samen. Hierdoor kan iedereen (m/v/x) doen waar hij goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.