De cookieless era • Checklist voor alternatieven en nieuwe oplossingen
Wat zijn de alternatieven voor third party cookies? Heb je even? Het belangrijkste is om nu ervoor te zorgen dat je straks niet met oude wijn in nieuwe zakken eindigt. Maar hoe doe je dat? Hoe voorkom je dat je straks alles hebt overgezet en dan opnieuw de privacy in het geding is? Hoe voorkom je dat je dan wéér op zoek moet? Je moet er toch niet aan denken straks nog meer tijd en geld te verliezen?
Dat doe je door je huiswerk goed te doen, zou mijn vader zeggen. Dit gaat je (helaas) wel wat tijd kosten, maar met onderstaande blogs en zeker met deze checklist zetten we je op het goede spoor. Aan de hand van onderstaande checklist vertellen we je gelijk waar je op moet letten bij de keuze voor een alternatief of een combinatie van alternatieven. We zoomen in!
Dit blogartikel is een direct vervolg op: De cookieless era • Welke alternatieven en oplossingen zijn er al?. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- De cookieless era • Wat is het en wat betekent het? • 1/3 [wat is er aan de hand?]
- De cookieless era • Betekent dit de reset voor addressability?
- De cookieless era • Wat is (data) anonimiseren? … en pseudonimiseren?
- De cookieless era • Welke alternatieven en oplossingen zijn er al?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Criterium #1 – Privacy-beleid en veiligheid data
- Criterium #2 – Controle en transparantie ontvanger
- Criterium #3 – Ervaring ontvanger
- Criterium #4 – Adresseerbaarheid
- Criterium #5 – Anoniem versus pseudoniem
- Criterium #6 – Meetbaarheid
- Criterium #7 – Ondersteuning campagnes
- Criterium #8 – Frequency capping
- Criterium #9 – Cross-platform-campagnes
- Criterium #10 – Beheersbaarheid inefficiënties
- Bronnen
- Wij helpen op meerdere manieren
Criterium #1
Privacy-beleid en veiligheid data
Sluit de oplossing aan bij het privacy-beleid van de organisatie?
De garantie dat de verkregen data (gegevens) beschermd zijn*, zou het belangrijkste criterium moeten zijn bij de keuze voor een aanbieder die data verzamelt of voor de in te zetten software.
* Data staat/staan voor gegevens of verzamelde gegevens en is dus (nog steeds) in het Nederlands officieel meervoud, maar je mag het ook als enkelvoud behandelen. De term ‘big data’ is inmiddels wel officieel enkelvoud. Wij volgen deze richtlijn.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat wat wij hier delen géén dringend advies is. Het is aan iedere organisatie om hierin zijn eigen weg te vinden. Het enige wat wij willen bereiken met de informatie in dit blogartikel is deze zoektocht te vergemakkelijken.
Sowieso is het altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Criterium #2
Controle en transparantie ontvanger
Wordt de huidige en toekomstige bescherming van de privacy-gevoelige* en andere persoonlijke gegevens (data) gewaarborgd?
Is de oplossing een aanvulling op de strategie die ‘gasten’ (bezoekers en/of gebruikers), klanten en andere relaties uiteindelijk de ultieme controle en transparantie biedt met betrekking tot hun gegevens?
Sowieso moet afmelding of beëindiging altijd via een snel vindbare en eenvoudige manier kunnen. Een opt‑out is wellicht de slimste manier.
* Wij weten dat je woorden als privacy-gevoelige aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Criterium #3
Ervaring ontvanger
Zorgt de oplossing voor een positieve ervaring?
De juiste oplossing is – natuurlijk – een aanvulling op de branding- of merkstrategie en onderstreept waar het merk voor staat.
Criterium #4
Adresseerbaarheid
Biedt de oplossing nu en in de toekomst de mogelijkheid tot zinvolle gepersonaliseerde marketing en ervaringen?
Criterium #5
Anoniem versus pseudoniem
Is de persoon zelf wel of niet te achterhalen?
Personen moeten anoniem blijven en dus niet te herleiden zijn… op welke manier dan ook. Lees meer.
Criterium #6
Meetbaarheid
Meet de oplossing van de voor jouw (of jullie) marketing essentiële zaken?
Criterium #7
Ondersteuning campagnes
Kan de oplossing worden aangepast om marketing-campagnes uit te rollen of te ondersteunen?
Voor de beste resultaten van de marketing-campagnes, moet de oplossing ondersteuning bieden die kan worden aangepast op basis van gegevens over het gedrag en andere verdere verfijningen binnen de doelgroep(en). De resultaten van de campagnes zijn natuurlijk nog steeds beter met de inzet van data-gestuurde personalisatie.
Je kunt natuurlijk ook in de cookieless era nog steeds stellen: hoe persoonlijker de content, hoe beter deze ontvangen wordt.
Criterium #8
Frequency capping
Biedt de oplossing de mogelijkheid tot frequency capping?
Veel oplossingen zijn slechts effectief in 1 (web)browser. Dit maakt frequency capping onmogelijk.
Frequency cappping is het bepalen van hoe vaak een advertentie aan dezelfde bezoeker of gebruiker (gast) wordt getoond. Hiermee voorkom je dat een persoon dezelfde advertentie te vaak te zien krijgt. Hiervoor is een identifier per persoon (ontvanger of gast) nodig die kan worden uitgewisseld over alle kanalen heen.
Let wel op dat de anonimiteit van criterium #5 hiermee niet in gevaar komt.
Criterium #9
Cross-platform-campagnes
Zijn cross-platform-campagnes mogelijk én meetbaar?
De laatste jaren hebben we meer streaming-diensten en telefoon-apps gebruikt dan ooit tevoren. Smart tv’s en andere OTT’s* doen het erg goed. Dit biedt nieuwe kansen voor online marketing en dat zonder de inzet van third party cookies of privacy-gevoelige en andere persoonlijke gegevens van gebruikers.
Voor de efficiëntie van de geïnvesteerde tijd en euro’s moet je dus ook kritisch kijken naar het bereik tussen diverse (nieuwe) platformen. Cross-platform-adresseerbaarheid biedt bovendien meer flexibiliteit én schaalbaarheid.
* OTT’s zijn mediadiensten via internet als bijvoorbeeld de streaming services Netflix, HBOmax en Disney+. Deze diensten zou je ook OTT streaming services kunnen noemen.
Criterium #10
Beheersbaarheid inefficiënties
Hoe beheersbaar zijn de vertoningen aan de doelgroep?
De laatste. Niemand wil mis schieten en ‘waste’, maar wel zoveel mogelijk rendement van de investeringen. Je kiest natuurlijk niet voor niets voor online marketing versus traditionele marketing en wilt dan ook zo min mogelijk inefficiënties (missers). Je wilt niet dat de dezelfde content steeds bij dezelfde doelgroep onder ogen komt.
Als je dit met de oplossing kunt beheersen, scheelt dat een hele hoop tijd en centjes en verhoog je de Return On Investment (ROI) van alle inspanningen.
Bronnen
Voor dit blogartikel hebben we onderstaande bronnen geraadpleegd en/of hebben we ze als waardevolle aanvulling op onze eigen kennis, ervaring en inzichten gebruikt.
Wij helpen op meerdere manieren
Dat was het. Voorlopig genoeg geschreven en geblogt over cookies en de cookieless era. Je hebt nu meer dan voldoende informatie én munitie om de komende tijd mee aan de slag te gaan. We wensen je heel veel plezier en succes met dit leerzame en waardevolle onderzoek.
Wij kunnen je natuurlijk ook hierbij helpen, geheel ontzorgen en taken overnemen. We snappen ook namelijk heel goed dat niet iedereen de tijd en/of de kennis in huis heeft om zich tot in de details te verdiepen in het ‘hoe nu verder?’ En dat ook werkelijk te doen. Zie verder de onderstaande box of bel ons direct op: [nummer opgeheven]. Samen kijken we dan hoe we ervoor kunnen zorgen dat je op tijd klaar bent voor de cookieless era en daarna.
Wil je niets missen?
Wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier morgen of anders binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en conversie-optimalisatie daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.