De cookieless era • Google vertraagt nu tot eind 2024 [update]
De cookieless era, die zou dit jaar definitief van start gaan. De vervelendste cookies zouden verdwenen zijn, maar we wisten eerder al te melden dat Google dit niet ging halen. Het laatste uitstel was tot ergens in 2023 en nu weer recent deelden ze mee dat het eind 2024 gaat worden. Het scherpstellen van advertenties op de juiste doelgroep blijkt zonder cookies of een goed alternatief toch wel heel erg lastig.
Ondertussen worden wel third party cookies op Google’s (web)browser Chrome steeds verder geweerd, maar de meeste tijd gaat voor Google toch zitten in de manier waarop targeting bij adverteren op het internet moet veranderen. Google geeft zelf als reden dat het concern marketeers en adverteerders de kans en de tijd wil geven om zijn nieuwe tools – tools van de Privacy Sandbox – eerst te leren kennen.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- De cookieless era • Wat is het en wat betekent het? • 1/3 [wat is er aan de hand?]
- De cookieless era • Betekent dit de reset voor addressability?
- De cookieless era • Welke alternatieven en oplossingen zijn er al?
- De cookieless era • Checklist voor alternatieven en nieuwe oplossingen
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Hoe zit het nou precies?
Afgelopen maanden hebben we volop aandacht besteed aan de cookieless era. We hebben verteld wat het is, hoe het begonnen is en wat het resultaat is. Ook hebben we tijd besteed aan wat er al is aan alternatieven en oplossingen en waar je op moet letten bij deze nieuwe tools. Als je je nog wilt inlezen, dan staan diverse linkjes naar die blogartikelen in bovenstaande box en zoomen we hier nu verder in op Google en zijn vertraging.
Alphabet Inc. kun je zien als de voortzetting van Google Inc. (zie onderstaande box). De meeste inkomsten van Google en nu dus Alphabet Inc. komen uit adverteren. Het scherpstellen van advertenties op het internet (targeting) is wat adverteren via Google zo ontzettend interessant maakte en Google financieel groot maakte.
Privacy of geen privacy. Cookies of geen cookies. Google gaat zijn waanzinnig lucratieve bron van inkomsten niet zomaar opgeven.
Alphabet Inc. heeft dus flink wat tijd, geld en moeite gestopt in het ontwikkelen van alternatieven. Inderdaad meervoud, want je kunt nou eenmaal niet gelijk raak schieten met iets dat zo complex is. Zelfs Google niet. Zo werd er gezocht naar alternatieven voor third party cookies en naar alternatieven voor de software die marketeers gebruiken om de activiteiten van mensen online te volgen.
Een nogal complex geheel
Vervolgens is er ook weer nieuwe software nodig om de advertenties daarop te kunnen afstemmen en dan zijn we er vast nog lang niet. Bedenk hierbij ook dat Google’s advertentie-tools al jaren terug zijn geïntroduceerd en sindsdien steeds verder zijn geperfectioneerd. Dit gaat over meer dan 20 jaar kennis investeren. Dát kun je niet even vervangen.
Oké, het kan wel, maar niet door iets goeds en net zo lucratiefs. Daarom werkt Alphabet Inc. al jaren samen met online advertentie-bureaus, uitgevers, marketeers, adverteerders en toezichthouders aan zijn plan om de voor targeting benodigde cookies op een voor hen zo voordelig mogelijke manier te vervangen. Dit nieuwe initiatief staat bekend als de Privacy Sandbox.
Wij weten dat je woorden als advertentie-tools en advertentie-bureaus ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Wie of wat is Alphabet Inc.?
Vanwege een forse herstructurering van Google Inc. is Alphabet Inc. sinds 2015 het moederbedrijf van Google LLC en enkele andere technologie-bedrijven geworden. Het is net als Google Inc. opgericht door Larry Page en Sergey Brin en Larry Page is nu dan ook de CEO (bestuursvoorzitter) van Alphabet Inc.. Larry Page werd als CEO van Google opgevolgd door Sundar Pichai.
Alphabet Inc. nam min of meer alles over van Google Inc.. Denk hierbij onder andere aan de beursnotering, de aandelen, de historische financiële resultaten en de statuten. Hierdoor kun je Alphabet Inc. zien als de nieuwe Google Inc. En de herstructurering was september 2017 een feit.
Op 1 september 2017 werd Google Inc. omgezet in een Limited Liability Company (LLC), wat je kunt vergelijken met een Nederlandse Besloten Vennootschap (bv) en kreeg de naam Google LLC.
Bron: Wikipedia.
Meer tijd nodig om te testen
Over het uitstel en de overgang naar Privacy Sandbox deelde Google via een blogartikel op 27 juli jl. mee dat het de overgang naar het nieuwe systeem zou uitstellen om marketeers meer tijd te geven om de tools te testen. We snappen het, maar nemen het ook met een korreltje zout. Ze weten dondersgoed hoe ze hun gouden handel zolang mogelijk kunnen veiligstellen.
De meest consistente feedback die we hebben ontvangen, is de behoefte aan meer tijd om de nieuwe Privacy Sandbox-technologieën te evalueren en te testen voordat we cookies van derden in Chrome afschaffen.
Anthony Chavez, een vice-president bij Google.
Verder viel er te lezen dat ze nu van plan zijn om in de 2e helft van 2024 te beginnen met de geleidelijke afschaffing van third party cookies in Chrome. Deze waren/zijn nodig om mensen online te volgen om vervolgens advertenties aan te bieden die beter (zouden) aansluiten bij hun ambities en andere behoeften.
Nu zei Google vorig jaar dat deze cookies in Chrome vanaf begin dit jaar niet meer ondersteund zouden worden… zodra er een goed alternatief zou zijn. In juni 2021 werd dit door Google zelf alweer uitgesteld ‘om de digitale reclame-industrie meer tijd te geven om plannen uit te werken voor meer privacy-bewuste gerichte advertenties’. Volgens de nieuwe plannen zal het bedrijf die verandering nu dus pas over 2 jaar doorvoeren.
Zware tijden voor de online advertentie‑branche
Het 2e uitstel komt nu online advertentie-bureaus en e‑commerce-bedrijven een flinke klap incasseren van de privacy-veranderingen door de privacy-updates van het besturingssysteem van Apple. Hierdoor wordt targeting flink beperkt tot uitgesloten. Adverteerders krijgen beperkt toegang tot gebruikersgegevens in het iOS-besturingssysteem en helemaal geen toegang meer tot identificatie van de iPhone. Bam!
Meta (de eigenaar van onder andere Facebook, Instagram en WhatsApp) gaf eerder dit jaar aan dat zij verwachten dat de veranderingen het bedrijf dit jaar 10 miljard dollar zal kosten. Zelf kom ik nog uit de tijd van drukwerk en zie ik eigenlijk vooral een geschiedenis die zich herhaalt. Een geschiedenis waarbij de dader nu zelf het slachtoffer dreigt te worden?
Daarnaast zijn sommige deskundigen bezorgd dat Google’s stap om cookies af te schaffen juist zijn macht op de markt voor online adverteren zou kunnen vergroten. Momenteel nemen dan ook wetgevers in zowel de Verenigde Staten als het verenigd Koninkrijk de dominante rol van Alphabet Inc. in deze markt flink onder de loep.
Bronnen
Voor dit blogartikel hebben we onderstaande bronnen geraadpleegd en/of hebben we ze als waardevolle aanvulling op onze eigen kennis, ervaring en inzichten gebruikt.
Conclusie
Wordt vervolgd! Wat zouden we anders kunnen concluderen? Wij houden in ieder geval de ontwikkelingen scherp in de gaten voor jou. Houd jij ons dan scherp in de gaten? Om dat zo eenvoudig mogelijk voor je te maken, kun je je onder de volgende box aanmelden voor de gratis e‑mailalert.
Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding als er een nieuw artikel online staat. Op deze manier mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en conversie-optimalisatie daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.