De cookieless era • Hebben we het er zelf naar gemaakt?
De cookieless era rekent af met de ongebreidelde handel in onze privacy-gevoelige en andere persoonlijke gegevens. Niet zo raar, want wanneer er wordt gehandeld in onze persoonlijke ambities en andere hersenkronkels – en hieraan ook nog eens flinke bedragen worden verdiend –, dan weet je dat dit vroeg of laat fout gaat. Hebben we werkelijk toestemming gegeven aan Facebook om ons eigen kiezersgedrag te laten beïnvloeden?
Ja, maar het stond toch echt (ergens) in de pagina’s vol met gebruiksvoorwaarden. Is dit ethisch verantwoord? Voor de een wel en voor de ander niet. De grenzen van ons moraal zijn nogal flexibel… zeg maar. Gelukkig waren er ook nog moraalridders en worden we misschien in de toekomst wel behoed voor dit soort list en bedrog. Wie zal het zeggen?
Maar hoe kon dit allemaal zo ver uit de hand lopen? En waarom zitten we nu aan het begin van de cookieless era? Tijd voor een stukje geschiedenis, of moeten we het maatschappijleer noemen? We zoomen in ieder geval in!
Dit blogartikel is een supplement dat hoort bij: De cookieless era • Wat is het en wat betekent het? • 1/3. Het kan slim zijn om deze ook te lezen.
Even terug in de tijd
We herinneren ons waarschijnlijk allemaal nog wel (vaag) het moment dat Mark Zuckerberg in de Verenigde Staten (VS) voor de senaat moest verschijnen. Het moment dat hij op het matje werd geroepen om uit te leggen hoe de data (gegevens).* van Facebook-gebruikers in handen kwamen – en vervolgens ook bleven – van Cambridge Analytica. Een partij die grof geld verdiende aan het manipuleren van het kiezersgedrag in de VS… en niet alleen daar.
Facebook kreeg een standje en een boete van 5 miljard dollar (4,5 miljard euro) vanwege het overtreden van Amerikaanse privacy-wetgeving. Cambridge Analytica ging failliet, maar wij hebben een stil vermoeden dat andere ‘big tech’-bedrijven het stokje van dit soort wanpraktijken al lang hebben overgenomen. Wie zal het zeggen?
Dankzij moraalridders en klokkenluiders kwamen de praktijken van Cambridge Analytica aan het licht.
Godzijdank, zijn er dan ook nog klokkenluiders, moraalridders en partijen als Apple die voor ons opkomen. Daarnaast hebben we ook nog wat wetten voorhanden, wetten die de ongebreidelde handel in onze data een halt (moeten) toeroepen. Maar helaas – zoals zo vaak – worden de meeste zaken pas gereguleerd als het kwaad al is geschied.
Om nog maar te zwijgen over de tijd die nodig is om tot een goedgekeurde en goed gereguleerde wet te komen.
Wij weten dat je woorden als Facebook-gebruikers en privacy-wetgeving ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
*Data kun je in deze context het beste vrij vertalen in digitale privé-gegevens, gegevens die betrekking hebben tot jouw persoonlijke voorkeuren en dus privacy-gevoelig zijn. Data is in het Nederlands (nog steeds) officieel meervoud, maar je mag het ook als enkelvoud behandelen. De term ‘big data’ is inmiddels wel officieel enkelvoud. Wij volgen deze richtlijn.
Wat moet je weten om dit te begrijpen?
Data zijn goud waard en big data – inmiddels enkelvoud – is meer dan olie en goud waard, maar uiteindelijk gaat die handel wel om jouw en ieders privacy. Deze twee zaken staan dan ook loodrecht op elkaar en kunnen echt niet meer samen door één deur. Hierbij staat voorop dat jij de eigenaar bent van jouw gedrag en jouw denken.
Jij moet dus eigenlijk ook kunnen bepalen wat er met de informatie over jou gebeurt. Dat doe je ook door cookies te weigeren of te accepteren, maar 99,9% van ons weet niet eens wat er nou precies allemaal gebeurt met de data over ons. We laten ons ook hier weer sturen door angst en weigeren massaal de cookies. Een gewaarschuwd mens telt…
Ondanks dat 99,9% van ons niet eens weet wat er met de informatie over ons gebeurt, keuren we cookies bij voorbaat al af.
Daarnaast is het natuurlijk ook best vreemd te noemen, dat anderen steenrijk worden van de handel in jouw zeer persoonlijke gegevens en jij daar financieel niets voor terugkrijgt. Maar dat niet alleen. Het kan nog erger en werd nog veel erger!
Jouw data wordt gebruikt om jou te manipuleren
De informatie (gegevens/data) die jij partijen verschaft – als je overal mee instemt – wordt vervolgens ingezet om een profiel van je te maken en jou te manipuleren. Ja, je leest het goed. Het wordt gebruikt om jouw brein te kneden tot niet alleen de aanschaf van die waanzinnig vette rode sportauto of van die prachtige pumps van dat ene merk. Nee, het kan echt erger en werd ook echt veel erger!
Polariseer! Zorg voor angst, haat en chaos. Alleen zo win je de verkiezingen en kun je zaken naar je hand zetten.
Houd je vast, want al die data over jou worden bijvoorbeeld ook gebruikt om je bang te maken, om jou anderen te laten haten of te laten omarmen, om grenzen te sluiten of te openen, om muren te bouwen of neer te halen, om je bang te maken voor vaccinaties of om je te laten vaccineren… om de verkiezingsuitslagen te beïnvloeden en ga zo maar door. Het enige dat hiervoor nodig is, is jou die content voorschotelen waarop jouw hoofd gaat reageren. #fakenews
Volgens bepaalde bronnen leidden en leiden dit soort praktijken niet alleen tot angst en haat, maar ook tot fysiek geweld, moord en zelfs tot volkerenmoord. Dit kan niet en dit mag niet. In onderstaande documentaire kun je dit allemaal eens rustig bekijken.
Maar we gaven wel zelf toestemming
Dit zijn natuurlijk praktijken waarvan de honden geen brood lusten en ook wij niet achter staan. Praktijken waarvan anderen de vruchten plukken en niet zo’n beetje ook. Praktijken waarvoor we dus massaal – door bepaalde cookies te accepteren – zomaar even onze toestemming verleenden en/of verlenen.
Gelukkig zijn er wijze mensen die zagen wat er gebeurde en zich enorm hebben ingespannen om dit fenomeen een halt toe te roepen. Na veel bloed, zweet en tranen zijn zij uiteindelijk erin geslaagd overheden wakker te schudden. Hierdoor wordt er ook door overheden steeds verder ingegrepen. Eerst met de cookiewet, toen met de General Data Protection Regulation (GDPR) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en nu met aanpassingen op deze laatste twee.
Conclusie
Waar het uiteindelijk allemaal op neerkomt, is dat het voor iedereen ooit vrij toegankelijke internet absoluut niet meer zo verbindend en sociaal is als het door de ontwikkelaars ooit was bedoeld. Partijen als Facebook en Google zijn hun ambities van het eerste uur al lang vergeten en hebben zich eerder tegen ons gekeerd dan voor ons. En dat is ontzettend jammer! #understatement
Meer kijken?
Meer over dit verhaal zie je terug in The Great Hack op Netflix. Deze documentaire gaat over de big data van Facebook die gedeeld werd met Cambridge Analytica. Een gebeurtenis die invloed had op de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten en vervolgens de bescherming van onze privacy en de cookie-regulering in een stroomversnelling bracht.
De trailer kun je hieronder al bekijken en voor de documentaire zelf klik je hier.
Meer lezen?
Ga dan naar:
- Cookies • Wat zijn het en wat heb je eraan?
- Cookies en first, second en third party data [eenvoudige uitleg]
- Cookiewet, privacy, GDPR, AVG… hoe zat het ook alweer? • 1/2
- De cookieless era • Wat is het en wat betekent het? • 1/3 [wat is er aan de hand?]
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.