![De cookieless era • Wat is het en wat betekent het? • 2/3 [Chrome / Safari / Firefox]](https://thecontentcarecompany.nl/wp-content/uploads/2023/01/cookieless-era_wat-is-het-en-wat-betekent-het_2_chrome-safari-firefox.png)
De cookieless era • Wat is het en wat betekent het? • 2/3 [Chrome / Safari / Firefox]
![De cookieless era • Wat is het en wat betekent het? • 2/3 [Chrome / Safari / Firefox]](https://thecontentcarecompany.nl/wp-content/uploads/2023/01/cookieless-era_wat-is-het-en-wat-betekent-het_2_chrome-safari-firefox.png)
De cookieless era, een transitie waar iedereen die online wat wil verdienen niet meer omheen kan. Het einde van cookies is immers nu echt in zicht. Beknopte eerst Apple met Safari het gebruik, volgde Firefox een paar jaar later. Nu is het nog even wachten op Google en Chrome. De dag dat cookies – en dan met name de ‘third-party cookies’ – ook niet meer in Chrome bruikbaar zijn, komt nu toch wel erg dichtbij.
De impact hiervan op online marketing en dan met name op het nauwkeurig identificeren, specificeren, targeten en retargeten van doelgroepen is enorm. Een groot deel van de data (gegevens) die hiervoor nodig zijn*, is al weggevallen. Straks zal naar verwachting in totaal zo’n 80% niet meer beschikbaar zijn. Dit betekent dat iedere workflow die met third party cookies te maken heeft, moet worden herzien. Maar wat dreef deze partijen nou eigenlijk om cookies te weren? Laten we eens verder inzoomen!
* Data staat/staan voor gegevens of verzamelde gegevens en is dus (nog steeds) in het Nederlands officieel meervoud, maar je mag het ook als enkelvoud behandelen. De term ‘big data’ is inmiddels wel officieel enkelvoud. Wij volgen deze richtlijn.
Wat gaan we doen en hebben we gedaan?
Na een uitleg over cookies en de huidige cookiewet dit voorjaar, zijn we 2 weken geleden gestart met inzoomen op een tijdperk zonder stalkende cookies; op de cookieless era. We doen dat in een serie van 3 blogartikelen.
- Deel 1 – Hierin legden we uit wat de cookieless era in grote lijnen is, inhoudt en betekent. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – In dit deel zoomen we in op hoe en waarom Safari, Firefox en Google de overstap naar de cookieless era maakten en maken.
- Deel 3 – In het laatste deel besteden we aandacht aan de gevolgen. Direct naar deel 3.
Ondertussen zijn alle delen verschenen. Gebruik de linkjes om daarheen te gaan.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie (CRO)? • 1/2
- Cookies • Wat zijn het en wat heb je eraan?
- Cookies en first, second en third party data [eenvoudige uitleg]
- Cookiewet, privacy, GDPR, AVG… hoe zat het ook alweer? • 1/2
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Terugblik
Over de cookieless era
Verlies essentiële data
Cookieless era, de term zegt het al: een tijdperk zonder cookies. Dit betekent een tijd waarin third party cookies standaard geblokkeerd zijn en alleen bruikbaar zijn na explicite toestemming van de eindgebruiker. Hierdoor wordt het heel lastig – en misschien ook wel onmogelijk – om privacy-gevoelige en andere persoonlijke data te achterhalen.
Deze data waren en zijn onder andere nodig voor het identificeren en specificeren en het zogenaamde targeten en retargeten; oftewel: data die nodig is voor het scherpstellen van online advertentie-campagnes.
Wij weten dat je woorden als privacy-gevoelige en advententie-campagnes ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Effect op gebruiksgemak
Het is ook een tijdperk waarin de houdbaarheid van first party cookies wordt verkort en wel van 30 dagen naar slechts 1 etmaal. Een fors verschil wat een nogal negatieve impact heeft op de conversie-optimalisatie van websites en apps. Dit betekent dat het verbeteren van websites en apps om zo goed als mogelijk te voldoen aan de wensen van hun ‘gasten’ (bezoekers en/of gebruikers) voor een prettig gebruik ervan, enorm lastig wordt.
Vertraging dankzij Google
Dit jaar (2022) zou het jaar worden waarin de cookieless era over de hele linie een feit zou zijn, door de vertraging van Google is dat tot nu toe nog niet gelukt.
Het waarom?
Alles draait bij de cookieless era om onze privacy-gevoelige en andere persoonlijke gegevens – en dus om onze privacy – en dat die online beter beschermd worden en zijn. Dat is bijna alles.
Dankzij een aanpassing in de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) en de Nederlandse Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) moeten we nu ook zelf kunnen bepalen wat men wel en niet over ons mag opslaan, voor welk doel dit wel of niet mag én we moeten de verzamelde data in kunnen zien.
Begrijp hierbij goed dat er dus 2 zaken gaande zijn. Aan de ene kant heb je dus de aanpassingen in de (web)browsers en aan de andere kant de aanpassingen van de wet.
Tip! Zet alle vinkjes uit!
Inmiddels is het trouwens ook bij wet bepaald, dat je geen reeds aangevinkte voorkeuren meer te zien mag krijgen in het venster waar je toestemming kunt geven voor het gebruik van cookies. Bezoekers van websites en gebruikers van apps moeten deze zelf bewust aanzetten en dus overduidelijk zelf hun toestemming geven voor het gebruik van cookies en het verwerken van gegevens.
Alleen dit muntje is nog niet overal gevallen. Heb je een website of app? Kijk dan direct even hoe dit is ingesteld en neem het zekere voor het onzekere. Lees meer.
De gevolgen
Voor jou als gebruiker
Voor jou als persoon kan dit beter ‘voelen’. Je wordt online immers niet meer zo duidelijk achtervolgd en hoeft jezelf niet meer af te vragen wat er met informatie over jou gebeurt. Waar je wel tegenaan kunt lopen, is dat je na 24 uur op een leeg winkelmandje stuit en/of opnieuw moet inloggen.
Voor marketeers
Daarentegen is voor marketeers de impact enorm groot. Wanneer mensen online geen toestemming meer geven voor het gebruik van cookies, wordt het lastig om te zien welke wegen mensen op de website of in de app bewandelen. Deze wegen kun je ook niet verbeteren om frustraties van deze en toekomstige gasten weg te nemen.
Voor adverteerders
Daarnaast wordt het voor adverteerders weer in het wilde weg schieten… net als vroeger. Dit is niet alleen zonde van het geld, maar leidt ook tot minder omzet. Dit kan zelfs leiden tot bezuinigingen en ontslagen.
Terug naar jou als gebruiker
Uiteindelijk krijg jij alleen maar meer advertenties te zien waar je totaal niet in geïnteresseerd bent. Of je daar nou echt gelukkiger van wordt… maar dan zijn er altijd nog de adblockers.
Verder inzoomen? Ga terug naar:
Google’s enorme achterstand op Safari en Firefox
Ondanks de achterstand van Google is het einde van de third party cookies en/of de tracking cookies nu dus wel echt in zicht. In 2021 zijn Firefox en Safari (Apple) reeds definitief gestopt met het ondersteunen van deze cookies. Nu is Google Chrome de meest gebruikte browser in Nederland, maar op het moment van schrijven ervaren marketeers al een behoorlijk data-verlies. Er wordt zelfs beweerd dat het bij diverse adverteerders nu al om 50% gaat. Hoe zit dat?

Waarom en hoe weren Safari en Firefox cookies?
Het waarom
Privacy is een fundamenteel mensenrecht, dat stellen diverse personen, entiteiten en autoriteiten. Apple en Firefox ook. Bovendien zetten deze partijen hun woorden vrij snel om in daden, wat in deze context toch niet echt over Google kan worden gezegd.
Meer lezen of kijken?
Meer lezen over de stelling ‘privacy is een fundamenteel mensenrecht’ kan in het blogartikel ‘De cookieless era • Hebben we het er zelf naar gemaakt?’. Hierin vind je ook een trailer van en een link naar de documentaire The Great Hack (Netflix) waarin big data, Facebook, Cambridge Analytica en het gemanipuleer van kiezersgedrag centraal staan.
Hoe weren Safari en Firefox cookies?
Om te begrijpen hoe Safari en Firefox cookies weren, moet je eerst het volgende begrijpen.
- Cookies zijn kleine bestandjes met stukjes code.
- In principe krijg je van een website of app maar 1 cookie en die wordt opgeslagen in jouw browser, in de app die waarvan de cookie afkomstig is of op het apparaat dat je gebruikt.
- Cookies zijn op zich onschadelijk.
- Een cookie kan voor meerdere taken worden ingezet.
- Afhankelijk van de taak wordt de cookie ingedeeld in een groep met een bepaalde verzamelnaam. Afhankelijk van het type verzamelt de cookie minder of meer over jouw online gedrag.
- De cookie geeft de verzamelde data door aan de server waarvan deze afkomstig is. Daar worden de data door kunstmatige intelligentie (AI) omgezet tot bruikbare informatie. Die informatie wordt dan weer ingezet voor het doel waarvoor die data zijn verzameld.
We hebben de tekst ‘Een cookie kan voor meerdere taken worden ingezet’ natuurlijk niet voor niets vet gemaakt, want die bullet staat centraal in wat nu volgt. Een cookie kan zich namelijk beperken tot jouw surfgedrag op de website of in de app waarvan de cookie afkomstig is. De cookie noem je dan first party cookie.
Cookies kunnen eenvoudig van gedaante veranderen.
Daarnaast kan diezelfde cookie jou achtervolgen over een groot deel van het internet. Dan behoort de website of app bijvoorbeeld tot een advertentie-netwerk. Dat is tracking en je spreekt dan opeens over third party cookie, maar het is vaak dezelfde cookie.
Het ligt dus eigenlijk aan de taak waarvoor de cookie wordt ingezet of deze taak wel of niet is toegestaan en voor hoe lang deze wordt toegestaan.
Indeling cookies
Cookies worden ingedeeld in:
- first party cookies, waaronder:
- third party cookies, waaronder:
Tracking prevention
Al in 2014 kon je als gebruiker met Safari (werkt alleen op Apple) third party cookies en dus tracking blokkeren. Dit dankzij het zogenaamde Intelligent Tracking Prevention (ITP). Wanneer je deze functie inschakelt, zijn cookies niet meer in staat om je gedrag te volgen en door te meten. Dit is nadelig voor het zogenaamde targeten bij marketing– en advertentie-campagnes.
Firefox volgde in 2019 met Enhanced Tracking Prevention (ETP) waarmee het blokkeren van tracking standaard is ingesteld. Dit was dus 5 jaar later en Chrome volgt naar verwachting 9 jaar later… oh ja, ze wilden de grote verandering voor alle partijen natuurlijk wel goed uitrollen. Uhuh!
Beperking houdbaarheid
Daarnaast was Apple de eerste die de levensduur van cookies aan banden legde. De levensduur van cookies werd met maar liefst 29 dagen verkort en wel van 30 dagen naar 1 etmaal. Dit maakt het voor marketeers moeilijker om de buyer en customer journeys volledig te volgen.
Dit is ook de reden waarom je in Safari én Firefox keer op keer de cookies moet accepteren. Dit betekent voor de aanbieder dat bijvoorbeeld herhaalbezoeken niet meer goed in beeld komen. Op deze manier wordt het wel heel lastig te achterhalen waar de struikelblokken op websites of in apps zitten en deze te verbeteren.
En hoe zit het dan met mobiel?
Ook op de mobiele apparaten (smartphones en tablets) is al het een en ander veranderd. Het gaat dan bij Apple om de IDentification For Advertising (IDFA) en bij de Android-apparaten om de Google Advertising ID (AAID). Afhankelijk van de instelling passeren cookies wel of niet deze firewall, maar wat betekent dit?
Allereerst zorgt de standaard-instelling ervoor dat bepaalde data-diensten niet meer werken. We spreken nu over data-diensten die werken op basis van kunstmatige intelligentie (AI) als bij het zogenaamde ‘cross-app targeting’ en ‘retargeting’. Daarom zie je bij apps steeds vaker de smeekbede om je te mogen volgen op andere apps en websites.
Voortaan moet je zelf moeite doen als je cookies wilt.
Daarnaast moeten gebruikers zeer nadrukkelijk zelf toestemming geven voor tracking cookies door andere bedrijven en apps (third party). Zo kunnen bijvoorbeeld de gebruikers van de Facebook-app niet langer door adverteerders worden getrackt, als ze dat niet zelf willen en de instelling hiervoor niet zelf aanpassen. En als je weet hoeveel data er via Facebook over ons worden verzameld, dan begrijp je ook wel hoe belachelijk veel data we (gaan) missen.
Let op de houdbaarheidsdatum!
Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kan de overgang naar de cookieless era verder zijn of is dit al een feit. Dit kan ook leiden tot onverwachte veranderingen, nieuwe wetten en nieuwe inzichten. Hierdoor kan de inhoud van dit blogartikel dan alweer wat verouderd zijn. We hebben nou eenmaal geen glazen bol, maar houden je via onze blogartikelen wel zo goed als mogelijk op de hoogte van belangrijke veranderingen en hoe hiermee om te gaan. Met de gratis e‑mailalert hoef je deze updates niet te missen. Zie verder onze algemene disclaimer.
De achterstand van Google
Zo’n 8 jaar na Apple hoopte Google zijn zaakjes in 2022 voor elkaar te krijgen, maar kondigde in juni 2021 dat zij de ondersteuning van third party cookies pas in het najaar van 2023 beëindigen. Het excuus dat Google hiervoor heeft, is dat het in ieders belang is om straks met de juiste oplossingen te komen. Ondertussen casht het bedrijf nog even flink door, maar begint bijna heel marketingland zich toch wel bezorgd achter de oren te krabben.
Besef heel goed dat cookieless era een van de grootste veranderingen in de huidige geschiedenis van digital marketing gaat worden.
Toch kan dit wel eens heel nadelig uitpakken voor Google. Het kan zomaar zo zijn dat jongeren massaal Safari (de webbrowser van Apple) gaan verkiezen boven Chrome en jongeren zijn de toekomst. Zij zijn niet voor niets in de regel de meest interessante doelgroep voor de grotere en grote merken. Bovendien zijn ze meer up to date als het om nieuwtjes op dit gebied gaat.
Jongere gebruikers
Chrome loopt door zijn achterstand naar de cookieless era dus wel het risico dat veel jongere en andere bijdetijdse gebruikers overstappen op het anonymous web en dus op Safari (of Firefox). Nu kozen de meeste jongeren toch al voor Mac en iPhones en hebben ze dus ook direct toegang tot Safari. Chrome loopt dan ook een enorm groot risico om zijn positie snel te verliezen.
Tel daarbij ook nog eens het nog steeds toenemende gebruik van adblockers op en je ziet de bui al hangen… als die niet al valt.
Verder inzoomen? Ga naar:
Bronnen
Voor dit blogartikel hebben we onderstaande bronnen geraadpleegd en/of hebben we ze als waardevolle aanvulling op onze eigen kennis, ervaring en inzichten gebruikt.
- Annalect https://www.annalect.nl/blog/steeds-minder-data-tijd-voor-een-frisse-blik-op-addressability/
- Marketingfacts
- Marketing in the Age of Digital
- MT/Sprout
- Netflix
- Traffic Builders
- ZIGT https://zigt.nl/nieuws/the-cookieless-era-wat-kunnen-we-verwachten
Over 2 weken verder
Over 2 weken sluiten we deze serie af met de gevolgen, maar dan zijn we er nog niet. We kijken daarna naar wat de cookieless era betekent voor addressability en vervolgens kijken we naar de alternatieven en nieuwe oplossingen. Tot slot delen we ook nog een checklist om de alternatieven en nieuwe oplossingen aan te toetsen. Zo zorgen we dat je klaar bent voor de cookieless era en ook nog eens zo future-proof als mogelijk bent.
Sowieso houden we je via ons blog op de hoogte van nieuwe veranderingen en alle ins en outs op het gebied van een sterk merk bouwen. Zo helpen we je om de investeringen in de online activiteiten optimaal te laten renderen.
Wij kunnen je nog veel verder helpen
Ontbreekt in huis de tijd of de kennis om in de details van het ‘hoe nu verder?’ te duiken? Dan kun je dit verhaal natuurlijk ook uitbesteden… bijvoorbeeld aan ons. Zie hiervoor onderstaande box of bel direct met: [nummer opgeheven].
Samen kijken we dan hoe we ervoor kunnen zorgen dat je op tijd klaar bent voor de cookieless era en daarna.
Wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij onder de onderstaande boxen – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en conversie-optimalisatie daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.