Cookiewet, privacy, GDPR, AVG… hoe zat het ook alweer? • 2/2
Wie gebruikmaakt van cookies, krijgt vroeg of laat te maken met de cookiewet, oftewel met de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) en de Nederlandse vertaalslag in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze regulatie of verordening heeft betrekking op vrijwel alle data behorend tot onze persoonlijke privacy. Het gaat dus niet alleen over cookies, maar ook over de opslag én de bescherming van persoonsgegevens. Een verordening met flink wat haken en ogen voor ondernemers.
Wie zich hierover liever geen juridische zorgen maakt, kan hiervoor beter eerst even rustig gaan zitten en zorgen dat zijn zaakjes goed geregeld zijn. Zorg sowieso voor goede informatie over de cookies die worden gebruikt en vraag toestemming voor dat gebruik. Maar dat niet alleen.
Zorg ook dat de verzamelde data (gegevens) enorm goed beschermd zijn* tegen inbraken door hackers en andere kwaadwillenden. Wat je allemaal precies kan en moet doen, daarover gaat dit blogartikel. Bovendien delen we gelijk diverse handvatten voor een goede nachtrust. We zoomen in!
* Data staat/staan voor gegevens of verzamelde gegevens en is dus (nog steeds) in het Nederlands officieel meervoud, maar je mag het ook als enkelvoud behandelen. De term ‘big data’ is inmiddels wel officieel enkelvoud. Wij volgen deze richtlijn.
Wat gaan we doen en hebben we gedaan?
In de aanloop naar diverse blogartikelen over de cookieless era en hoe je toch verder kunt zonder cookies, publiceren wij 4 inleidende artikelen. Dit is daarvan de 4e en laatste. Op deze manier hopen we dat wij jou zo volledig en helder mogelijk informeren over waar je nu al mee te maken kan hebben of straks kan krijgen én over wat je sowieso op orde moet hebben als je cookies inzet. Ook niet geheel onbelangrijk.
- Deel 1 – Inleidende algemene uitleg regelgeving en uitleg over de verschillende soorten cookies. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – Aandacht voor hoe je kunt voldoen aan de regelgeving.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Cookies • Wat zijn het en wat heb je eraan?
- Cookies en first, second en third party data [eenvoudige uitleg]
- Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie (CRO)? • 1/2
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Terugblik
Wat waren de GDPR, de AVG en cookies ook alweer?
Wat betekent GDPR en AVG?
In deel 1 hebben we uitgelegd dat de ongebreidelde handel in onze digitale persoonsgegevens – en dan met name onze persoonlijke voorkeuren – heeft geleid tot een regulering op Europees niveau. Dit resulteerde in de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) en de Nederlandse Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AVG is de Nederlandse vertaalslag van de GDPR en wordt door de Nederlandse autoriteiten toegepast en gehandhaafd.
Wat zijn en doen cookies?
Als je wilt weten wat cookies zijn of er meer over wilt weten, dan kun je ons eerder verschenen blogartikel ‘Cookies • Wat zijn het en wat heb je eraan?’ het beste eerst even lezen.
Wil je weten wat first en third party cookies zijn, lees dan ‘Cookies en first, second en third party data [eenvoudige uitleg]’.
Wet- en regelgeving voor het gebruik van cookies
In deel 1 hebben we dus al ingezoomd op de General Data Protection Regulation (GDPR), Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en over cookies hebben we in de artikelen daarvoor uitgebreid geschreven (zie de linkjes hier vlak boven), maar wat betekent dit voor gebruikers en/of aanbieders van cookies?
Websites en apps gericht op de Nederlandse markt moeten allereerst voldoen aan de Telecommunicatiewet en vervolgens is ook de AVG van toepassing. Deze laatste noemen we in de volksmond graag de cookiewet, maar die is eigenlijk al veel ouder.
Om wat preciezer te zijn
Zoals we in de intro reeds vermeldden, is de cookiewet gebaseerd op de Europese richtlijn inzake gegevensbescherming in de sector elektronische communicatie (EU ePrivacy Richtlijn 2002/58/EC), ook wel ePrivacy Directive genoemd. De richtlijn is vervolgens per land omgezet in de nationale wetgeving. Voor Nederland betreft dit dus een wijziging van de Telecommunicatiewet (artikel 11.7a).
De gast bepaalt voortaan wat wel en wat niet
De AVG is van 2018 en heeft als doel de ‘gast’ (bezoeker of gebruiker) controle te geven over de cookies die worden geplaatst en/of worden uitgelezen en dus over wat men wel en niet aan informatie over de gast mag weten… verzamelen, bewaren én verhandelen.
De cookiewet geeft je als gebruiker de controle over jouw online privacy weer terug.
Dit kan natuurlijk alleen binnen de bestaande kaders. Een gast kan bijvoorbeeld niet eisen wat hij wil dat er over hem wordt opgeslagen. Alleen op wat wel opgeslagen kan worden heeft hij invloed.
Let op de houdbaarheidsdatum!
Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kan de overgang naar de cookieless era verder zijn of is dit al een feit. Dit kan ook leiden tot onverwachte veranderingen, nieuwe wetten en nieuwe inzichten. Hierdoor kan de inhoud van dit blogartikel dan alweer wat verouderd zijn. We hebben nou eenmaal geen glazen bol, maar houden je via onze blogartikelen wel zo goed als mogelijk op de hoogte van belangrijke veranderingen en hoe hiermee om te gaan. Met de gratis e‑mailalert hoef je deze updates niet te missen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Niet betrekking op alle cookies
Websites en apps moeten volgens deze wet ‘gasten’ (bezoekers en/of gebruikers) eerst om toestemming vragen voor het plaatsen en/of het uitlezen van cookies vóór de website of app gebruikt mag worden. Toch is niet voor alle cookies toestemming vereist. Het verschil zit hem in de bescherming van de privacy-gevoelige en andere persoonlijke gegevens en in het verwerken van deze gegevens.
Zo vallen cookies die geen of weinig inbreuk op de privacy maken buiten deze wet. Hiervoor is dus geen toestemming van de gast nodig. Je spreekt dan over de zogenaamde analytische cookies en functionele cookies. Dit zijn cookies om bijvoorbeeld de bezoekersaantallen bij te houden en om een website beter te laten werken… zolang de privacy maar niet in het geding komt. En dat is nou juist het grijze gebied.
Hetzelfde principe geldt voor apps.
Tracking cookies, het hete hangijzer
Tracking cookies houden het individuele surfgedrag bij en zijn dus direct verbonden met veel persoonlijkere gegevens dan de analytische en functionele cookies. Met deze cookies is het mogelijk het online gedrag van gasten een flinke tijd te volgen. Dit type cookies kunnen ook bij bezoek aan een andere website worden uitgelezen. Vandaar natuurlijk ook de naam.
Profiling
Aan de hand van de verzamelde informatie van bezochte websites en apps worden de persoonlijke interesses afgeleid en gebruikersprofielen opgesteld (profiling). Dit gebeurt met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) en kan zich baseren op zowel gegevens verzameld binnen de website als daarbuiten.
Door deze techniek is het bijvoorbeeld mogelijk om gerichte advertenties te tonen aan de betreffende gast of deze gast anders te behandelen. Zie onderstaande box voor meer uitleg.
Voor apps geldt hetzelfde principe
Tracking cookies worden op dezelfde manier voor veel apps ingezet. Zeker die apps waarvan er ook een website is met dezelfde functie. Denk hierbij aan webshops en andere apps waarop producten en diensten worden aangeboden of waarop wordt geadverteerd. Cookies kunnen dus bewegen tussen zowel websites als apps.
Vuistregel
Ga per definitie ervan uit dat tracking cookies persoonsgegevens verwerken. Je begrijpt dan vanzelf dat voor deze cookies altijd toestemming is vereist. Op moment van schrijven is de AVG dus ‘altijd’ op tracking cookies van toepassing. We komen hierop dadelijk terug.
Hoe behandel je een gast ‘anders’?
Het anders kunnen behandelen van een ‘gast’ (bezoekers en/of gebruikers) heeft alles te maken met profiling en dus met kunstmatige intelligentie (AI), conversie-optimalisatie en A/B-testing of split-testing.
Als simpel voorbeeld kun je hierbij denken aan het tonen van een net iets andere versie van een webpagina of pagina in de app. Een bepaald type gebruiker reageert bijvoorbeeld beter op groene buttons en de andere op rode. Je schotelt uiteindelijk een bepaald type gast die kleur voor waarop hij zeer waarschijnlijk het liefst klikt en gaat klikken.
Dit is wel een hele beknopte en versimpelde uitleg van hoe de gast de behandeling krijgt die het beste bij hem past, maar geeft een goede eerste indruk. Het is allemaal in het voordeel van de beste bezoekersbeleving en –gebruikservaring én natuurlijk van de hoogst haalbare conversie.
Voer voor de online advertentie‑bureaus
Tracking cookies worden niet alleen ingezet door webshops, maar vooral door online advertentie-bureaus als Google Ads [voorheen AdWords] en Meta for Business (de eigenaar van onder andere Facebook, Instagram en WhatsApp).
Wanneer je een bepaalde aan deze advertentie-bureaus verbonden website bezoekt, worden de cookies na toestemming opgeslagen. Kom je daarna op een andere website die aan ditzelfde bureau verbonden is, dan zal waarschijnlijk de reeds bestaande cookie worden opgevraagd. Dit zijn de zogenaamde ‘Cookies van derde partijen’ of ‘Third party cookies’.
Hoe groter de groep van ‘derde partijen’ is, des te meer de verzamelaar van je te weten komt.
Hoe groter het aantal verbonden websites, hoe meer informatie deze bureaus kunnen verzamelen voor hun gebruikersprofielen. Voor adverteerders is dit zeer interessant, want hierdoor kunnen zij heel precies targeten en retargeten en zo de advertentie-budgetten optimaal besteden. Voor de online advertentie-bureaus is dit het fundament onder hun business-model.
Bij deze gegevensverwerking is de AVG altijd van toepassing en ook hier geldt voor veel apps hetzelfde principe.
Wij weten dat je woorden als advertentie-bureau en advertentie-budgetten ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Verwerking persoonsgegevens
Met cookies kun je ook ervoor kiezen om alleen persoonsgegevens te verwerken en op te slaan, dus zonder een profiel aan te maken. Simpel gezegd komt het erop neer dat een gast met deze cookies wordt herkend. Bijna alle webshops en banken doen dit. Ook bij deze verwerking is de AVG van toepassing.
De GDPR en AVG in hoofdlijnen
- Gasten, klanten en andere relaties moeten altijd expliciet toestemming geven voor het verzamelen en gebruiken van data over hen als persoon.
- Deze personen hebben het recht te weten:
- welke gegevens er over ze worden verzameld;
- waarvoor deze worden gebruikt;
- hoe deze worden gedeeld voor commerciële doeleinden.
- Ze hebben het recht eerder gegeven toestemming in te trekken en om ‘vergeten te worden’.
- Personen moeten – uiteraard binnen de bestaande kaders – kunnen bepalen welke gegevens er over hen wel of niet mogen worden verzameld.
- De personen waarop de verzamelde gegevens betrekking hebben, hebben het Recht op inzage van hun gegevens en om deze gegevens te wijzigen.
Daarnaast is de definitie van persoonsgegevens recent uitgebreid. Niet alleen cookies, maar bijvoorbeeld ook identificatie-informatie van apparaten als smartphones behoren tot Persoonlijk Identificeerbare Informatie (PII). Dit betekent dat niet alleen cookies, maar alle vormen van tracking, opslag van persoonsgegevens alsmede web beacons, digital fingerprinting en dergelijke niet zijn toegestaan zonder dat de gast hiervoor toestemming heeft gegeven.
Opslag gegevens
De opslag van alle verkregen persoonlijke gegevens moet heel zorgvuldig gebeuren, dat schreven we al in de intro. De GDPR en AVG zijn het strenge gevolg van data-lekken, ongebreidelde handel in data en het misbruik van onze privacy-gevoelige en andere persoonlijke gegevens. Deze verordeningen moe(s)ten juist de handel in die gegevens aan banden leggen en zo ons beschermen. Deze wetten gaan dan ook zeker niet alleen over het verzamelen van gegevens door cookies.
Cookies zijn één, maar de bescherming van privacy-gevoelige en andere persoonlijke gegevens is van een geheel andere prioriteit.
De bescherming van de verzamelde data tegen inbraken door hackers en andere kwaadwillenden heeft de hoogste prioriteit. Het gaat hierbij vooral om het verkleinen van de kans dat deze data op de digitale straat komen te liggen of – simpelweg – gejat worden. Wat het allemaal precies inhoudt, vind je hier.
Waar komt dit op neer?
Wanneer er gegevens van gasten, klanten en/of andere relaties worden opgeslagen, zorg je allereerst voor een waterdicht systeem. Dit is een systeem dat voldoet aan alle hedendaagse veiligheidseisen (cybersecurity). Daarna moet dit worden gecommuniceerd met deze personen.
De privacy-statement moet in klare taal aangeven wat er met iemands gegevens gebeurt en hoe hij daar zelf sturing aan kan geven.
Het belangrijkste is dat deze personen goed worden geïnformeerd over wat er met hun gegevens gebeurt. Wat er wordt opgeslagen, hoe dit wordt opgeslagen, voor hoe lang en wat ermee gedaan wordt, het moet allemaal worden opgenomen in een privacy statement.*
In die privacy statement moet ook duidelijk én snel te vinden zijn hoe iemand de gegevens over hem kan opvragen en inzien. Instructies voor hoe iemand zijn gegevens kan laten verwijderen, moeten ook erin en natuurlijk alles in heldere taal. Dat betekent dat de teksten door iedereen eenvoudig te lezen en snel te begrijpen moeten zijn. Oftewel: gebruik geen onleesbare juridische lange zinnen, maar liever jip-en-janneke‑taal.**
*Een privacy-statement is een verklaring of juridisch document waarin enkele of alle manieren worden onthuld waarop een partij de gegevens van gasten, klanten en/of andere relaties verzamelt, gebruikt, beheert en openbaar maakt. Bron: Wikipedia (Engels).
** Wij weten dat je jip-en-janneke‑taal ook als jip-en-janneketaal kunt schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Recht op vergetelheid
Tot slot hebben mensen ook het Recht op vergetelheid. Iedere persoon kan de organisatie die data over hem heeft verzameld, vragen om ‘vergeten’ te worden. Dan worden alle persoonlijke gegevens definitief gewist en mag deze informatie niet langer worden gebruikt. Logisch.
Een verandering van gedachte of mening van iemand over de eerder verleende gegeven toestemming, is al voldoende voor een aanvraag en om zijn gegevens ook echt te wissen. Het maakt dus eigenlijk niet uit wat de reden is, want iedere reden is dus al goed genoeg om ‘vergeten’ te worden.
Wat moet je doen?
Altijd eerst toestemming vragen
Moet je nou wel of geen toestemming vragen? Hanteer de volgende vuistregel:
Iedere website en app die gebruikmaakt van cookies die gevolgen (kunnen) hebben voor de privacy van de gasten, moet hiervoor toestemming vragen aan alle gasten vóór ze de website of app kunnen gebruiken.
Vraag dus om toestemming op de ‘eerste pagina’ die gasten te zien krijgen, máár weiger ze niet de toegang.
De verkregen toestemming moet voldoen aan de vereisten zoals deze in de AVG zijn opgenomen en hierover moeten de gasten dus ook direct worden geïnformeerd. We leggen het hieronder allemaal uit.
Sowieso moet je te allen tijden kunnen bewijzen dat de toestemming is gegeven.
Informatieplicht en cookie‑verklaring
Voor iedere partij die cookies inzet – of er nu wel of geen toestemming nodig is – geldt een informatieplicht.
Het is raadzaam hiervoor een ‘cookie-verklaring’ in te zetten.
Soorten cookies
Benoem in de verklaring de (soorten) cookies die worden ingezet met een korte uitleg per soort. Geef in deze uitleg antwoord op de volgende vragen:
- Waarom worden deze cookies gebruikt?
- Waarvoor worden deze cookies gebruikt?
Wat er gebeurt en hoe het gebeurt
Informeer de gast ook zo duidelijk mogelijk over het feit dat zijn gegevens worden opgeslagen en/of worden uitgelezen. Dit haakt in op de informatie bij het kopje ‘Opslag gegevens’ wat terug naar boven.
Wees duidelijk over de volgende zaken:
- welke informatie er wordt verzameld;
- hoe deze informatie wordt verzameld (bijvoorbeeld met cookies, scripts, web beacons, digital fingerprinting, et cetera);
- wat er met de verzamelde informatie gebeurt (doel).
Op de juiste plek en conform de richtlijnen
Verwerk de uitleg in een cookie-verklaring of neem het op als onderdeel van de privacy statement, maar doe het geheel conform de richtlijnen van de AVG. Dat zijn op dit moment de richtlijnen zoals wij hier beschrijven.
Verwijs vanuit de algemene cookiebalk – die balk waar gasten hun toestemming kunnen geven – met behulp van een (hyper)link naar die verklaring en houd die verklaring kort, simpel en vooral duidelijk.
Wat zijn web beacons?
Web beacons zijn kleine grafische afbeeldingen die op websites, apps en diverse op internet-technologie gebaseerde diensten en hulpmiddelen kunnen voorkomen. Net als cookies zijn ze onzichtbaar en kunnen ze worden gebruikt voor het meten van de prestaties van websites, apps en andere technologieën.
Wat zien web beacons?
Web beacons worden gebruikt voor het bepalen van het aantal gasten en hoe ze zich bewegen over de website of in de app. Ze kunnen ook zien hoeveel specifieke items, artikelen of (hyper)links er zijn bekeken. In de meeste gevallen verzamelen web beacons ook persoonsgegevens van de gast, zoals het IP-adres, het type (web)browser en zelfs de locatie.
Web beacons zijn ook zeer interessant voor het monitoren van campagnes. Zo kunnen ze de effectiviteit van advertentie-campagnes bijhouden en bijvoorbeeld zien hoeveel per e‑mail verzonden nieuwsbrieven er zijn geopend.
Zijn web beacons een goed alternatief voor cookies?
Web beacons zijn eventueel een alternatief voor cookies, maar vallen in de meeste gevallen onder dezelfde regelgevingen. De GDPR en de AVG zijn dus ook van toepassing op het gebruik van web beacons en dus gelden dezelfde regels als in dit artikel worden besproken. Het draait natuurlijk ook hierbij om privacy-gevoelige en andere persoonlijke gegevens.
Synoniemen
Pixel tags en clear GIF’s zijn andere benamingen voor web beacons en web beacons worden vaak afgekort tot beacons.
Wat is digital fingerprinting?
Digital fingerprinting is een techniek om ‘gasten’ te volgen. Met deze techniek wordt bij bezoek aan de website of bij gebruik van de app het apparaat waarmee dat gebeurt geregistreerd. Zo worden computers, smartphones of andere apparatuur geïdentificeerd door middel van de eigenschappen van het apparaat.
Wat wordt zichtbaar bij digital fingerprinting?
De (web)browser, de browserversie, het besturingssysteem en zelfs de schermresolutie kunnen hierbij worden geregistreerd. Dit levert een vrij duidelijk en uniek beeld op van de gast. De gast kan dus ook hiermee worden geïdentificeerd en wel zonder de inzet van cookies.
Is digital fingerprinting het alternatief voor cookies?
Digital fingerprinting kun je als alternatief voor cookies noemen, maar de techniek valt onder dezelfde regelgevingen. De GDPR en de AVG zijn dus ook van toepassing op het gebruik van digital fingerprinting en dus gelden hiervoor dezelfde regels als in dit artikel worden besproken. Ook hierbij draait het natuurlijk weer om privacy-gevoelige en andere persoonlijke gegevens.
Synoniemen
Digital fingerprinting wordt ook wel browser fingerprinting, device fingerprinting of canvas fingerprinting genoemd.
Inzage gegevens
We noemden het al, maar voor de volledigheid voegen we het hier nog even kort toe: het Recht op inzage. Neem in de privacy statement ook op hoe gasten en klanten hun gegevens kunnen opvragen en inzien. Zorg dat ook dit snel vindbaar, eenvoudig en overduidelijk is.
Maak hier een snel en dus eenvoudig uitvoerbare procedure van. Doe dit om er straks als iemand zijn toestemming wil intrekken, zo min mogelijk (onnodige) tijd aan te verliezen.
Intrekken toestemming
In verband met de hierboven vermeldde Recht op vergetelheid moet in de privacy statement ook vermeld staan, hoe de gast of klant zijn toestemming kan intrekken. Dit natuurlijk ook weer duidelijk en snel vindbaar. Maak ook deze procedure zo eenvoudig mogelijk, want daarbij zijn alle partijen gebaat.
Besef hierbij dat wanneer mensen iets wat belangrijk voor ze is niet kunnen vinden, de toon al snel gezet is. Dat is nergens goed voor. Zeker niet voor het merkgevoel. Aan het vertrouwen in het merk wil je natuurlijk geen afbreuk doen door onduidelijk te zijn over dit soort zaken. Zeker niet op gebied van privacy en het intrekken van een toestemming, dat moet gewoon op orde zijn.
Voorbeelden
Voorbeelden voor uitgebreidere toestemmingsformulieren vind je op websites die volop gebruikmaken van cookies van zogenaamde ‘derde partijen’. Denk hierbij aan magazines als Auto Review en Elle, luchtvaart-maatschappijen als Transavia en de betere reisorganisaties als TUI. Op dit soort websites vind je (op moment van publicatie) formulieren ter inspiratie.
Juridisch laten checken
Het is verstanding om de privacy statement juridisch te laten controleren. Voor een goede cookie-verklaring hoeft dat niet per se, maar het kan natuurlijk nooit kwaad.
Laat de keuze altijd aan de gast
De toestemming zelf wordt verleend met een zogenaamde opt‑in. De gast kan (direct) kiezen om alle cookies goed te keuren, om ze te weigeren of om dit per type cookie aan te geven. Geef de gast dus de keuze en laat deze keuze – voor de geldigheid – geheel open. De eerder genoemde voorbeelden, tonen wat wij hiermee bedoelen.
Noot!
Voordat er toestemming is gegeven, mag de website of app alleen functionele en analytische cookies die geen gevolgen hebben voor de privacy inzetten. Je hebt immers wel een cookie nodig om nieuwe gasten te herkennen en vervolgens om toestemming voor gebruik te vragen.
Ook als er geen toestemming wordt gegeven, zijn deze cookies volgens de verordening toegestaan.
Let op! Hiermee kom je ‘niet’ weg!
Een zinnetje in de algemene voorwaarden of privacy statement als: ‘bij bezoek aan onze website geeft u automatisch toestemming voor de plaatsing van cookies’ voldoet niet als toestemming en is dus wettelijk onvoldoende. Ook een reeds aangevinkt hokje geldt niet als een geldige manier van toestemming vragen, maar over 2 weken meer hierover.
Bronnen
Voor dit blogartikel hebben we onderstaande bronnen geraadpleegd en/of hebben we ze als waardevolle aanvulling op onze eigen kennis, ervaring en inzichten gebruikt.
Wij helpen
Wanneer wij een website of app ontwikkelen, zorgen we uiteraard voor de juiste manier van toestemming geven … als deze ook echt nodig is. Websites en apps die zijn gegroeid en nu wel cookies waarvoor toestemming nodig is willen gebruiken, kunnen wij alsnog voorzien.
De kosten hiervoor zijn relatief laag, want dit is – in de regel – niet enorm lastig om aan een website of app toe te voegen. Alleen, het moet dan wel direct goed gebeuren.
Daarnaast kunnen wij helpen met het opstellen van zowel de cookie-verklaring als de privacy-statement. Dit doen we uiteraard in samenwerking met een derde partij, met een partij die gespecialiseerd is op dit juridische vlak. We kunnen natuurlijk niet overal in gespecialiseerd zijn, maar wat wij doen of laten doen, gebeurt wel goed en daar zijn we – uiteraard – heel erg trots op.
Voor meer informatie kun je bellen met: [nummer opgeheven]. Je mag mij ook direct bellen op: 06 - 36 07 70 61.
Toekomstplannen
Over een paar weken duiken we dan eindelijk in de cookieless era. Wat is het en vooral: wat betekent het? Wat is er al aan alternatieven en oplossingen? Hoe gaat addressability er straks uitzien? We zoomen in op deze vragen en geven uiteraard alle antwoorden om je goed voor te bereiden op de veranderingen. We delen vervolgens ook nog een checklist waaraan je alternatieven en nieuwe oplossingen kunt toetsen en we maken tussendoor een zijstap naar hoe het zover heeft kunnen komen. Hebben we het er misschien wel zelf naar gemaakt?
Maar voor het zover is, zoomen we over 2 weken eerst nog even verder in op die vinkjes van het toestemmingsformulier.
Bereid je goed voor
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.