De huisstijl • 10 eisen voor de juiste impact en experience [merkbeleving]
Waaraan moet een huisstijl voldoen? Een belangrijke vraag waarop het antwoord niet eenduidig en eenvoudig te geven is. De huisstijl is natuurlijk een essentieel onderdeel van de visuele identiteit van een merk en gaat verder dan alleen een logo, een kleurtje en een lettertje.
Een effectieve huisstijl moet voldoen aan diverse eisen en de laatste eisen. Ja, ook via de populaire Reels en Shorts moet de huisstijl de ‘experiences’ ondersteunen. Daarom hebben we de 10 belangrijkste eisen voor de juiste impact voor jou verzameld. We zoomen in op die eisen en besteden extra aandacht aan de testfase.
Dit blogartikel is een supplement van: Wat is een huisstijl nou écht? … en wat is de rol ervan voor een sterk merk?. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Wat staat er vandaag op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
We vertrokken bij Huisstijl en bekeken het belang ervan. We maakten een uitstapje naar overeenkomsten en verschillen tussen Huisstijl en Corporate Identity. Nu is het tijd voor de (mogelijke) eisen waaraan een goede Huisstijl moet voldoen. Ga je mee?
Excursie of uitstapje gemist?
Dan vind je alle verslagen hier.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van branding en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Waaraan moet een huisstijl minimaal voldoen voor de juiste impact?
Bij het ontwikkelen van een huisstijl zijn er verschillende belangrijke eisen die moeten worden overwogen. Deze eisen zijn vrijwel cruciaal voor het waarborgen van een effectieve en consistente visuele presentatie van het merk, maar zeker niet alles bepalend.
Hoewel er ook geen garanties zijn, is het wel belangrijk om de juiste eisen te stellen en doordrongen te zijn van het belang ervan. Onderstaande eisen zijn de eisen die vaak worden gesteld aan een huisstijl, maar zijn dus zeker niet alle. Ze spelen doorgaans een belangrijke rol bij het ontwikkelen van de huisstijl en helpen bij het bepalen van de richtlijnen voor het gebruik.
Belangrijke noot
Het is belangrijk om te beseffen dat als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dat absoluut niet wil zeggen dat het dan niet goed gaat of zelfs fout gaat.
Zaken als eisen, voorwaarden, stappenplannen en andere richtlijnen die we via onze uitingen delen, zijn slechts bedoeld als algemene leidraad en/of ter inspiratie en variëren per merk en situatie.
Sowieso is het altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Eis #1
Uniek
De huisstijl moet uniek zijn om het merk vliegensvlug te kunnen onderscheiden van de concurrentie.
Eis #2
Onthoudbaar
Het merk moet voor de doelgroep(en) eenvoudig te onthouden zijn aan de huisstijl. De huisstijl mag dus niet ingewikkeld zijn, maar moet juist direct te begrijpen zijn. De boodschap moet moeiteloos worden overgebracht en dus:
K.I.S.S., Keep it Simple and Stupid.
Eis #3
Representatief
Uniek en onthoudbaar zijn weinig waard als de huisstijl de merkidentiteit en dus de authenticiteit van het merk niet nauwkeurig weergeeft.
Daarnaast zal het tegelijk…
- moeten aansluiten op de ambities en/of toekomstplannen van het merk;
- moeten passen bij de doelgroep(en);
- het gewenste beeld moeten oproepen bij de doelgroep(en) en ander belangrijk publiek.
Eis #4
Flexibel in toepasbaarheid
Anno 2024 zijn er zeer veel sterk uiteenlopende soorten communicatie-middelen en ‑kanalen, zowel online als offline. De huisstijl moet flexibel genoeg zijn om toegepast te kunnen worden op al deze middelen en kanalen.
Eis #5
Experience proof
Met ‘experience proof’ bedoelen we dat de huisstijl moet aansluiten op de ervaring met het merk. Dit gaat over onvergetelijke ervaringen met het merk op met name de social-media-platformen. Deze ‘experiences’ moeten doelgroep(en) blijven betrekken en keer op keer inspireren.
Hier nemen vandaag de dag korte video’s als de Reels en Shorts de leiding. De huisstijl moet ook bij deze vluchtige dynamische communicatie-uitingen zijn bijdrage leveren aan de visuele herkenbaarheid. Het moet ook hier weer zorgen voor een consistente ervaring met het merk.
Ook in een wereld waar Reels en Shorts domineren, moet de huisstijl bijdragen aan een consistente merkbeleving
Dit is zo belangrijk dat we onderaan dit artikel hierop verder inzoomen. Ga naar ‘Hoe pas je de huisstijl toe op de ‘experiences’ op social media?’.
De wereld staat niet stil
Tegelijk is dit een eis om duidelijk te maken dat de huisstijl ook naadloos moet blijven aansluiten op de veranderende behoeften en verwachtingen van de doelgroep(en) in de toekomst. Trends kunnen elkaar in hoog tempo opvolgen. De huisstijl moet zich keer op keer kunnen aanpassen, maar dat wel zonder aan kracht te verliezen. Zie ook Eis #7 – Duurzaam.
Eis #6
Schaalbaar
Dit lijkt enorm veel op eis #4, alleen nu hebben we het over de grootte. Het logo en andere visuele elementen moeten in verschillende formaten herkenbaar en bruikbaar zijn.
We hebben het nu over van héél erg klein tot heel groot. ‘Leesbaar’ kan indien nodig het rijtje herkenbaar en bruikbaar prima aanvullen.
Eis #7
Duurzaam
De huisstijl moet tijdloos zijn en niet snel verouderd raken. Het moet het merk kunnen blijven communiceren en los staan van trends of andere veranderingen in de omgeving.
Eis #8
Compleet
Aan alle elementen en bouwstenen moet worden gedacht. Niet alleen aan het logo, de kleuren en het lettertype, maar ook aan andere visuele elementen en hoe die moeten worden gebruikt in relatie tot elkaar.
Denk ook aan alle dragers van de huisstijl als visitekaartjes, website, bedrijfspagina’s op social media, et cetera. Zet alle mogelijke dragers voor jezelf en andere belanghebbenden overzichtelijk op een rijtje.
Eis #9
Getest en goedgekeurd
Dit is zo belangrijk, dat we hieronder op de testfase uitgebreid terugkomen.
Eis #10
Richtlijnen
Als de huisstijl zo goed als af is, moeten ook de richtlijnen worden bepaald, worden vastgelegd en worden gedeeld met interne en externe belanghebbenden. Alleen zo kunnen deze mensen de huisstijl op de juiste manier toepassen en hun steentje bijdragen in het bouwen aan een sterk merk.
Het vastleggen van de richtlijnen gebeurt doorgaans in het huisstijl-handboek. Het huisstijl-handboek is natuurlijk ook een bezoek waard tijdens onze reis van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’. Het verslag van deze excursie, met daarin een leuk stukje geschiedenis, vind je door op de link te klikken.
Het belang van de testfase
Deze fase wordt tegenwoordig vaak overgeslagen, maar is eigenlijk onmisbaar om te bepalen of de nieuwe huisstijl ook werkelijk voldoet aan alle eisen. Tijdens deze fase moet er voldoende tijd en aandacht worden besteed aan het testen van de huisstijl op alle dragers en in diverse contexten.
Nu zie je steeds vaker dat bijvoorbeeld web-developers of ‘snelle’ ontwerpers het logo en/of de huisstijl wel even erbij doen. Voor een paar tientjes extra heb je je huisstijl bij de website. Deze kans mag je niet laten lopen! Maar uiteindelijk is goedkoop toch vaak weer duurkoop.
Een grondige testfase zorgt ervoor dat de huisstijl effectief en doelgericht kan worden toegepast en kan bijdragen aan het bouwen van een sterk merk.
Deze partijen beperken zich vaak tot het bepalen van logo, lettertype en kleur, zonder rekening te houden met andere essentiële factoren. Er wordt onvoldoende getest op de grote diversiteit aan toepassingsmogelijkheden. Uiteindelijk kan de huisstijl niet op effectieve wijze ‘breed’ worden ingezet en komt de kracht ervan in gevaar.
En geloof ons maar: dit komt in de praktijk te vaak voor en dan moeten er allerlei (kostbare) trucjes worden bedacht om de huisstijl alsnog breed inzetbaar te maken. In het ergste geval is het terug naar start. Je snapt dat dit op de doelgroep(en) niet erg professioneel overkomt en dus het bouwen aan een sterk merk niet ten goede komt.
Het is daarom van groot belang dat er voor de introductie van de nieuwe huisstijl, genoeg aandacht wordt besteed aan de testfase. Hierbij moeten niet alleen de diverse toepassingsmogelijkheden onder de loep worden genomen, maar ook de richtlijnen hiervoor. Als alles klopt en glansrijk door de tests heen komt, dan zal dit de effectiviteit van de huisstijl garanderen.
Hoe pas je de huisstijl toe op de ‘experiences’ op social media?
Wanneer we spreken over korte video’s als de Reels en Shorts, is een onvergetelijke ervaring met het merk belangrijk als je een merk wilt bouwen en onderhouden. Voor zo’n ervaring draait alles om het inspelen op de juiste emoties en dus om het overbrengen van het juiste gevoel en de juiste sfeer.
Wees hierbij bewust dat die ervaring momenteel nog belangrijker is, dan wat het merk verder zegt en doet. Zeker voor de jongere generaties die bijna leven op social media én de consumenten van de toekomst zijn, is dit iets dat moet worden meegenomen bij de ontwikkeling van de huisstijl.
De rol van de huisstijl
De huisstijl moet ook in deze trend zorgen voor een consistente en memorabele ervaring. Het is essentieel dat de huisstijl is toe te passen op de ervaring met deze formats en deze platformen. Hierbij moet rekening worden gehouden met de snelle en visueel aantrekkelijke aard van deze formats én platformen.
Dynamische elementen voor de juiste impact
Door gebruik te maken van de juiste elementen, kan de huisstijl de gewenste impact creëren. Dit gaat verder dan statische visuele elementen zoals we dit afgelopen decennia gewend waren; dit gaat ook over animaties, dynamische visuele content en andere bewegende beelden. Deze elementen kunnen ook als een overlay over ‘het filmpje’ worden gelegd.
Beperk je eerst tot de schetsfase
Uiteindelijk moeten deze elementen aan iedere video kunnen worden toegevoegd. Met de ontwikkeling van de huisstijl moeten ook deze dynamische visuele elementen worden ontwikkeld, of in ieder geval worden meegenomen als ‘blauwdruk’. Deze schetsfase wordt vaak aangeduid als ‘storyboarding’.
Om geen onnodige kosten te maken, zijn potloodstrepen prima als startpunt. Daarna laat je de beste ideeën stap voor stap verder uitwerken.
Een storyboard heeft veel weg van een stripverhaal. Het is een visuele weergave van de verschillende scènes en shots die in de video zullen voorkomen. Die scènes en shots hoef en kun je nu niet allemaal al bepalen. Dat is nu ook niet belangrijk. Het gaat nu om die momenten waarbij de huisstijl medebepalend is voor de merkbeleving én vooral de manier waarop dat gebeurt. Vaak is dat aan het begin en einde.
Het is wel belangrijk het uiteindelijke resultaat zo dicht als mogelijk al te benaderen. Een paar vlotte potloodstrepen waarop de huisstijl zichtbaar is, zijn in het begin prima. Niets mis mee, maar uiteindelijk moeten deze schetsen wel verder worden uitgewerkt om het beoogde resultaat beter te kunnen inschatten en beoordelen.
Uitwerking als het moment daar is
Zo gauw als er besloten is om deze communicatie-middelen ook daadwerkelijk in te zetten, moeten deze schetsen wel omgezet worden in toepasbare dynamische elementen. Eerder zou verspilling van tijd en budget zijn.
Testen en polijsten
Het is daarom belangrijk om als het zover is ook deze elementen te testen op consistentie en herkenbaarheid en tegelijk te zorgen voor een optimale merkbeleving via deze korte video’s op social media.
Verder inzoomen?
Tijdens deze ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ hebben we Merkbeleving ook uitgebreider bekeken. Het verslag vind je hier: Merkbeleving • Dé verbinding tussen merk en doelgroepen.
Aan de slag
Het stellen van duidelijke eisen aan de huisstijl helpt ervoor te zorgen dat alle uitingen van het merk consistent en professioneel overkomen, ongeacht het communicatie-middel. Het zorgt ervoor dat zowel interne als externe belanghebbenden de huisstijl op de juiste manier kunnen toepassen en beoordelen.
Dit moet een flinke bijdrage leveren aan het bouwen en onderhouden van een sterk merk. Dus aan de slag… al is het maar in je hoofd. Het is natuurlijk wel vakantietijd!
En daarnaast is het misschien toch wel verstandig, effectief of gewoon enorm relaxed om hierbij professionele zorg in te schakelen. Daar zijn we voor. Bovendien kan dit beginnen met een gratis Content Care Consult en lees ook de box hieronder even door.
Toekomstplannen
In volgende blogartikelen in deze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nemen we je verder mee op reis. We reizen verder door de boeiende wereld van visuele identiteiten.
Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van creativiteit en zet het merk in het zonnetje!
We komen langs nog meer inspirerende inzichten en praktische tips en delen steeds meer mooie reisverhalen. Na deze uitgebreide stop aan de eisen voor een goede huisstijl, reizen we naar Huisstijl-handboek.
We steken vanaf hier over naar Corporate Identity en Merkwereld en gaan zo richting Dopamine en Merkbeleving. Daarna vervolgen we onze reis richting onze hoofdbestemming: het wereldberoemde Logo.
Excursie of uitstapje gemist? Of verder inzoomen?
Dan vind je het overzicht met alle verslagen hier.
Hoe zorg je dat je verder niets meer mist?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Wij helpen ook met huisstijlen
Je hebt een nieuwe huisstijl nodig? Dat kan, want een groot deel van onze roots liggen nog steeds in de grafische wereld én in de wereld van merken bouwen (branding). Het ontwikkelen van huisstijlen én huisstijl-handboeken is voor ons dus gesneden koek.
Daarnaast – of los daarvan – kunnen we zorg dragen voor de implementatie in programma’s als Microsoft Word en PowerPoint. Dit zorgt ervoor dat iedereen met dezelfde templates kan werken en alle communicatie in ieder geval visueel in lijn is met het merk.
Per merk verschilt wel onze aanpak. Wil je snel resultaat voor weinig geld? Dan kan dat. Wil je liever een logo als onderdeel van de merkwereld en die dus geheel aansluit bij de corporate identity? Dan kan dat ook. Het resultaat is afhankelijk van de wensen, de doelen, de doelgroep(en) én natuurlijk van het budget. Wat het ook wordt, wij gaan altijd voor het beste resultaat.
Je kunt ons bereiken via: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.