De doelgroep en de buyer persona • 1/5 • De doelgroep  [wat en hoe]

De doelgroep en de buyer persona • 1/5 • De doelgroep  [wat en hoe]

De doel­groep eist versmalling en focus, maar levert zo volgens onder­zoek wel veel en veel meer op dan alles voor ieder­een willen doen. Of het nu om sterke merken gaat of om kleine zelfstandigen, de doel­groep door en door kennen is ronduit belang­rijk.

Je moet natuur­lijk wel weten wie werke­lijk wat aan het aanbod hebben, wie het daad­werke­lijk (zouden) kopen en waar­voor deze mensen het uitein­de­lijk gebruiken. Laten we uitvoerig inzoomen op de doel­groepen en zorgen dat jij de doel­groepen straks door en door kent.

Wat gaan we doen?

  • Deel 1 – Hierin intro­du­ceerden we deze serie en de doel­groepen. 
  • Deel 2 – In dit deel staat de markt­segmen­tatie van vroeger naar nu centraal. Hierop aanslui­tend delen we een supple­ment met alleen crite­ria voor het bepa­len van de doel­groep en de buyer persona.  Direct naar deel 2 en/of direct naar het supple­ment.
  • Deel 3 – In deel 3 zoomen we in op de buyer persona’s en leggen uit hoe deze nauw verbon­den zijn met buyer en customer journeys en de infor­matie-behoef­ten tijdens deze reizen.  Direct naar deel 3.
  • Deel 4 – Hierin delen we de 1e hand­vatten om met de buyer persona’s aan de slag te gaan.  Direct naar deel 4.
  • Deel 5 – In dit laatste deel vind je een plan van aanpak om zoveel moge­lijk infor­matie te achter­halen om de buyer persona’s te ontwikkelen.  Direct naar deel 5.

Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar de overzichten van alle blog­artikelen over branding, content-marketing of conversie-optima­li­sa­tie (CRO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van deze en gerela­teerde onder­­werpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

 

Inleiding
Waarom zijn de doelgroep en buyer persona belangrijk?

Inzicht in wat de organi­sa­tie nu echt doet, is belang­rijk. Alleen inzicht in het ‘voor wie’ en dat in de ruim­ste bete­ke­nis is nog belang­rijker en vrijwel onmis­baar. Daar draait het om en is deze serie aan gewijd.

In de online wereld draait alles om het kennen van de doelgroepen. Of je nu blogt of content creëert, content verspreidt en/of content managet, diep­gaande inzich­ten in deze mensen zijn onmis­baar voor het succes ervan. Zelden is er slechts 1 doelgroep, vaak zijn het er meerdere.

Het is dan ook niet genoeg om enkel te weten wie ze zijn; je moet werke­lijk álles van ze weten. Wie zijn ze, wat drijft hen, welke problemen proberen ze op te lossen? Waar en wanneer kun je ze ontmoe­ten… welke distributie-kanalen gebrui­ken ze… op welke dagen… op welke tijden? En op welk soort content haken ze dan aan?

Buyer persona’s gaan verder dan doelgroepen en helpen je om content te creëren die de betrokkenheid echt vergroot.

Als je alles weet van de doelgroepen, kom je al snel bij de buyer persona’s uit. Op zijn Haags zijn het gewoon handige nepklanten die bepaalde typetjes binnen de klanten­groep moeten voorstellen. Professio­neler gezegd zijn het fictieve (poten­tiële) klanten die model staan voor de doel­groepen.

Dit zijn wat wij noemen ‘traditionele’ buyer persona’s. Ze zijn bedoeld voor diverse doelen en voor het succes van een merk en/of organisatie.

Verfijn je deze persona’s nog verder, dan kom je bij de ‘buyer persona’s voor de content’ en vormen ze mede de basis van elke succes­volle content-marketing-strategie.

Wij weten dat je woorden als distributie-kanalen en content-marketing-strategie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Inzichten voor meer dan alleen content-marketing

Buyer persona’s bieden waarde­volle kennis die interes­sant is voor allerlei doelen en vrijwel alle afdelingen van een organisatie. Het zijn natuurlijk niet alleen bloggers en content-marketeers die hiervan profiteren en weten waar en waarmee ze (poten­tiële) klanten on- en offline kunnen treffen.

Kennis van de doelgroepen is de basis voor het bestaans­recht van iedere organi­sa­tie. Daarom komt ook geen enkele organi­sa­tie onder het bepalen van de doel­groepen uit.

Buyer persona’s bieden namelijk ook een sterke basis voor de branding en marketing, voor de sales en de klantenservice. Zelfs óf juist de afdeling Research & Development heeft er ontzettend veel aan. Buyer persona’s leren je immers wat (poten­tiële) klanten willen.

We leggen het je in 5 delen allemaal uit en helpen je gelijk met de nodige infor­ma­tie verza­me­len, met hoe je ze ontwikkelt en samenstelt.

Even kort over de ‘buyer persona’s voor de content’

‘Buyer persona’s voor de content’ gaan wat betreft de kennis van de doelgroep nog een flink stap verder. Deze persona’s bieden je de kans om exact te begrij­pen wat de doel­groe­pen wan­neer en waar van de content nodig hebben.

Dit is in het voordeel van de conversie-optimalisatie (CRO), want met deze persona’s weet je de conversie-funnels perfect te optimali­se­ren.

Verhoog de conversies en de plek in Google door de doelgroepen echt te kennen.

Ook de zoek­machine-opti­ma­li­sa­tie (SEO) zal met deze diepgaande kennis van de doel­groe­pen verbeteren. Dit soort kennis stelt je name­lijk keer op keer in staat om content te creëren die mensen werke­lijk zoeken.

Samen met de soepel lopende conversie-funnels zorgt dit voor een betere ranking in de zoek­machines en dus voor een betere vindbaar­­heid. Uiteinde­lijk zorgt dit voor meer orga­nisch verkeer.


Oftewel

Het succes van de content-marketing-strategie hangt af van hoe goed je de doelgroepen en de buyer persona’s kent… en verder wilt leren kennen.

Het gebruik van buyer persona’s bij het creëren van de content is een zeer geschikte keuze, maar besef wel dat deze persona’s minder input geven dan ‘buyer persona’s voor de content’.

Het is voor nu belang­rijk dat je het volgende begrijpt:

  • Diepgaande kennis van 1 doelgroep leidt tot meerdere buyer persona’s.
  • Diepgaande kennis van 1 buyer persona leidt tot meer­dere ‘buyer persona’s voor de content’.
  • Diepgaande kennis van 1 ‘buyer persona voor de content’ leidt tot maximaal rende­ment van de content.

Grenzen van deze serie en toekomstplannen

Deze serie gaat met name over de doel­groe­pen en de buyer persona’s en hoe je ze ontwikkelt. Kennis van deze zaken legt name­lijk de basis voor de volgen­de stappen van de content-marketing–strategie.

Kennis van de ‘buyer persona’s voor de content’ speelt daarin wel een belang­rijke rol, maar laten we simpel beginnen en ons beperken tot de doel­groe­pen en de buyer persona’s. Wanneer dat van toepassing is, zullen we hier en daar kort uitwijden naar deze ‘buyer persona’s voor de content’ die dus voort­bor­du­ren op de buyer persona’s.

Voor ‘buyer persona’s voor de content’ ligt wel al een aparte serie van 2 blog­artike­len op stapel. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

 

Wat is een doelgroep en wat is een buyer persona?

Onze definities

Doelgroep

Een doel­groep is een specifieke groep mensen die de organisatie wil bereiken en kan helpen met het aanbod met het oog op meer verkoop, omzet en winst. Er is bijna altijd meer dan 1 doel­groep of de doel­groep bestaat uit meer­dere sub-doelgroepen.

Buyer persona

Een buyer persona is een fictieve (potentiële) klant met een gedetailleerd profiel op basis van behoeften en gedrag die 1 (sub-)doel­groep representeert, waardoor je je eenvoudiger kunt inleven in een specifieke groep (potentiële) klanten.


In normale taal

Eigenlijk valt hier weinig aan toe te voegen. Hooguit dat alle commu­ni­ca­tie op de doel­groepen of de buyer persona’s gericht moet zijn. Dit is een cruciale stap als je mensen echt wilt helpen bij hun koop­proces of ander doel. Doorgaans is er meer dan 1 doel­groep en 1 buyer persona. Wat moet je nog meer weten?

Zelf hanteren wij een hele brede definitie voor doel­groep in onze blog­artikelen. Dat was je waarschijn­lijk al opgevallen. Wij bedoelen daar­mee de groep mensen waar­op een ‘organi­satie’ zich voorname­lijk met de content richt.

Gerichte communicatie naar de doelgroepen verhoogt het succes van een merk.

Deze doelgroepen zijn de ontvangers van de merk­signalen en de gebruikers van de content. Noem ze leads, pros­pects, poten­tiële, nieuwe of bestaande klanten, fans, volgers, beïnvloe­ders, bezoe­kers van de web­site, gebrui­kers van de app, et cetera. Alleen daar­om al kom je nooit uit met 1 ‘homogene’ doelgroep.

Belangrijke noot

Het is belang­rijk te besef­fen dat alle hier genoem­de zaken per orga­ni­sa­tie, merk, aanbod én doel­groepen verschil­len.

Als iets anders verloopt dan volgens de alge­meen gelden­de norm, dan wil dat abso­luut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigen­zin­nige merken die hebben bewe­zen dat tegen­draads zijn, ook ‘kan’ werken.

Sowieso is het altijd raad­zaam om bij dit soort zaken profes­sio­neel advies in te winnen.  Zie verder onze algemene disclaimer.

 

Wat je verder nog eerst moet weten

Voor we aandacht besteden aan de doel­groepen, buyer persona’s en hoe je deze kunt bepalen, eerst het volgende… eerst aandacht voor het belang ervan.


Voorwaarde voor succes

Wil een merk succes­vol zijn en een sterk merk worden, zal het merk heel goed moeten weten wat de behoeften van de doel­groepen zijn en welke rol het daarin wil en kan vervullen. Je moet dan wel eerst weten wie de doel­groepen zijn.

Niet alleen het aanbod, maar ook alle merk­signalen zullen moeten aanslui­ten op die behoeften. Doorgaans ontstaat het aanbod uit een visie over een vraag in de markt. De mensen die die vraag hebben, vormen het uitgangs­punt voor alle ontwik­ke­lingen.

Deze groep mensen hoeft echter niet per se tot de doel­groepen te behoren. Ze zullen hier vaak wel uit ontstaan.

Als de doel­groepen eenmaal duide­lijk zijn, kan het merk duide­lijke bood­schap­pen naar hun verzen­den. Zij zullen zich meer aange­sproken voelen dan wan­neer er een bood­schap lukraak voor ieder­een de lucht in wordt gestuurd.


Het belang van de doel­groep en duidelijkheid

Veel organisaties denken de doel­groepen en (poten­tiële) klanten te kennen. De ene organi­sa­tie vaart hierbij op aannames met de ideale klant (m/v/x) voor ogen. De andere organi­sa­tie denkt de doel­groepen te kennen, doordat ze veel contact hebben met hun klanten. Denk hierbij aan organi­sa­ties werk­zaam in de dienst­verlening.

Dit kan soms prima uitpak­ken. Het kan. Dit zijn die unieke graag gelezen succes­verhalen, maar uit de prak­tijk blijkt vaak het tegen­deel (zie de box hieronder). Voor die partijen is het nog altijd gewoon keihard werken aan hun succes.

In de alledaagse praktijk blijken (te) veel organi­sa­ties niet aan te sluiten op hun ideale klant en zijn ‘huidige’ koop­proces. Afdelingen werken hierdoor nogal eens flink langs elkaar heen. Zonde van alle tijd, moeite en budgetten.

Klantprofielen uitwerken tot buyer persona’s levert altijd verfrissende inzichten op.

Voor veel partijen is het daar­om meer dan slim om hun doel­groepen eens flink onder de loep te nemen. Om hun klant­pro­fie­len eens grondig te bestuderen en uit te werken tot buyer persona’s. Dit levert door­gaans zeer verfris­sen­de inzich­ten op.

Door dit vervol­gens te delen met de binnen­wereld weet iedere betrok­kene (m/v/x) waar­voor en waar­mee hij bezig is.* Veel werkzaamheden gericht op meer omzet zullen hierdoor efficiënter worden uitge­voerd. Simpel­weg omdat je beter weet wat de (poten­tiële) klant echt nodig heeft.

Door nu tijd te investeren in het bepalen van de persona’s, zul je straks deze tijd meer dan terugverdienen.

Dit zal tijd en geld uitspa­ren, want vergeet niet dat je door je te richten op de juiste doel­groepen, je geen tijd meer verspilt aan mensen die nooit klant zullen worden.

Dit is zeer kostbare tijd, want in die tijd kan de concur­ren­tie wel op volle kracht vooruit gaan. Alleen daar­om al is het bepalen van de doel­groepen en buyer persona’s een must.

* Buyer persona’s zijn zeer geschikt om de klant­pro­fie­len visueel aantrek­ke­lijk te maken en je beter in de (poten­tiële) klant te verplaat­sen, maar dat is niet alles. Hierop komen we straks terug.

Onderzoekscijfers over het gebruik buyer persona’s

Uit onderzoek onder 367 verant­woor­de­lijken voor marketing, sales of PR door Marcommit (een allround PR‑ en marketing-bureau) bleek:

  • 53% van de Nederlandse organi­sa­ties heeft géén klant­pro­fie­len (buyer persona’s) gedefinieerd.
  • 14% geeft aan niet eens te weten wat een buyer persona is.
  • 33% van de Nederlandse organi­sa­ties heeft dus wel klant­pro­fie­len (buyer persona’s) gedefi­nieerd, maar…
    • 1/4 hiervan deelt de klant­pro­fie­len niet met de rest van de organisatie;
    • 46% deelt ze alleen met de com­mer­ciële afdelingen binnen de organisatie;
    • 28% deelt ze met de hele organisatie.

74% (28 plus 46) van de 33% deelt de profielen dus met de afdelingen die ertoe doen. Wij komen dan aan een score van nog geen 25% waar klant­pro­fie­len bestaan en hope­lijk ook worden gebruikt. Dus 75% laat héél veel kansen liggen!

En ook al zijn deze cijfers van 2017, heel veel is er nog niet verbe­terd. Hoog tijd om daar samen veran­de­ring in  te brengen. Met deze serie ben je al een eind op de goede weg.

Bron: EMERCE, 2017.

 

Wie moet de organi­sa­tie bereiken?

Stel de vraag: ‘wie moet de organi­sa­tie bereiken?’ in plaats van ‘wie is de doel­groep?’ of ‘wie is het publiek?’. Waarom?

Wie is de doel­groep?

Stel het aanbod helpt kinderen beter te leren lezen en is bedoeld voor gebruik op scholen. Richt de organi­sa­tie zich dan op de kinderen, de ouders van die kinderen, de docenten of het management van de school?

In dit geval zou je op 4 doel­groepen uitko­men, gebrui­kers, belang­rijke beïnvloe­ders en beslis­sers. De 1e groep is de kinderen, die het (zeg maar) geen moer kan schelen. De 2e groep is de docenten, omdat zij het nut ervan moeten inzien en met hun enthou­sias­me het manage­ment weer moeten zien te enthou­sias­meren.

De 3e groep is dus het manage­ment zelf. Zij beslis­sen uitein­de­lijk hoe het budget verdeeld wordt. Daarom moeten ook alle buyer en customer journeys eerst in beeld zijn. Deze geven veel inzich­ten in het besluit­vormings­proces.

Met alleen de doel­groep bepalen, ben je er nog niet als je echt wilt converteren.

En dan zijn er nog de ouders. Zij kunnen ook via allerlei organen druk uitoefenen op het management.

Het beantwoorden van de vraag ‘wie is de doel­groep?’ volstaat dus door­gaans niet. Boven­dien zul je ook altijd meer dan 1 ‘buyer persona voor de content’ hebben. In dit geval: 1 voor de docen­ten, 1 voor de ouders en 1 voor de mensen binnen het management.

De kinderen zijn uiteraard ook belang­rijk, want het aanbod moet hen – in 1e instan­tie helpen – leren lezen. Wat ons betreft, mag je dit ‘de doel­groep voor de product­-ontwik­ke­ling’ noemen.

Wie is het publiek?

Publiek zegt iets over de lezers van blog­artikelen of kijkers van vlogs. Het zegt weinig over de werke­lijke kopers; over de buyer persona’s. Stel ook hier de vraag: ‘wie moet de organi­sa­tie bereiken?’.

De ontvanger is niet altijd de koper.

Vervolgens moet je keuzes maken over wie interes­sant zijn en wie niet. Lezers kunnen kopers beïn­vloeden, maar zijn kopers niet interes­santer? Dit hoeft niet altijd, dat zag je in boven­staand voor­beeld. Kijk goed naar de waarde van al die mensen binnen het aankoop- en beslis-proces.


De kunst van afbakenen en heel diep graven

Om de doel­groepen en/of de buyer persona’s duide­lijk voor ogen te krijgen, is het de kunst om deze goed af te bake­nen. Vervolgens moet je heel diep willen graven. Dat is waar het vaak fout gaat, er ontstaat een mismatch.

Ook hier zitten God én de duivel in de details.

Als je niet graaft, kom je er ook niet achter hoe de doel­groepen zich precies tegen­over elkaar verhou­den. Je weet niet naar wie je waar en op welk moment welke bood­schap moet verstu­ren. De bood­schap zal zijn doel bij voorbaat al missen.

De buyer en customer journeys spelen hierbij een zeer belang­rijke rol. Ze helpen bij het bloot­leggen van de informatie-behoeften van de doel­groepen (zie box).

Wat is het verschil tussen behoeften en informatie-behoeften?

Er is een duide­lijk verschil tussen de behoef­ten van de doel­groepen en de infor­matie-behoef­ten van de doel­groepen. Een behoefte is waar het aanbod invul­ling aan geeft en waar de branding met de merk­signalen op moeten inspe­len.

De informatie-behoeften zijn met name relevant voor de content en de conver­sie. De content moet antwoord geven op de vragen (lees: informatie-behoeften) die rijzen tijdens de buyer en customer journeys.

Verder inzoomen?

Lees meer over behoeften en informatie-behoeften.

 

Conclusie en volgende keer verder

Om met de branding te zorgen voor relevantie van het merk, moet je precies weten wie de poten­tiële klanten zijn en waar die mensen op interes­sante momen­ten aanwezig zijn.

Inzicht in hun behoeften en wat daar­op weer van invloed is, is – naast hoe je ze waar­mee, waar en op welke momenten kunt berei­ken – onmis­baar voor de juiste merk­signalen én dus voor effec­tieve content.

Door naar deel 2

In deel 2 zoomen we in op een stukje geschie­de­nis over markt­segmen­tatie. Lange tijd en tot in het begin van deze eeuw gebeurde dat name­lijk op geheel andere gronden dan tegen­woordig. Het is belang­rijk te weten wat nu niet meer werkt en wat nu wel werkt.

Het waar­om daarvan is handig om nooit meer terug te vallen op oldskool markt­segmentatie.

Wat kun je ondertussen doen?

Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de web­site en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en zien we jou hier binnen­kort weer terug. Tot gauw!

Uitbesteden heeft zo zijn voordelen

Uitbesteden is ook een inte­res­san­te optie en kan uiter­aard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze core­business is en content-marke­ting daar­van een belang­rijk onder­deel vormt. Zo hebben wij ruime erva­ring met het bepa­len, ontwik­ke­len én uit­voe­ren van content-marke­ting-strate­gieën.

Dit doen we in nauwe samen­werking met of voor zowel dienst­verlenende orga­ni­sa­ties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deel­oplos­singen. Hierdoor kan ieder­een doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en is daarbij dus niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij meer weten over buyer persona’s en op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home