De doelgroep en de buyer persona • 2/5 • Van vroeger naar nu  [marktsegmentatie]

De doelgroep en de buyer persona • 2/5 • Van vroeger naar nu  [marktsegmentatie]

Anno 2020 is er een hoop veran­derd vergeleken met 50 jaar en nog langer geleden. Toen hadden mensen minder geld om uit te geven, nog niet (bijna) ieder­een dezelfde opleidingskansen en er was zelfs nog helemaal geen internet.

Dit maakte de bevolking indelen in groepen voor marketing-doeleinden een stuk eenvou­diger of juist niet?

Door veranderingen in de samen­leving lijken de verschil­len die er toen waren, er steeds minder toe te doen. Maar wat doet er dan wel toe? En wat zijn de verschil­len tussen markt-segmen­tatie vroeger en nu? We zoomen in!

Wat gaan we doen?

  • Deel 1 – Hierin intro­du­ceerden we deze serie en de doel­groepen.  Terug naar deel 1.
  • Deel 2 – In dit deel stond de markt-segmen­tatie van vroeger naar nu centraal. Hierop sluit een supple­ment met alleen crite­ria voor het bepa­len van de doel­groep en de buyer persona aan.  Direct naar het supple­ment.
  • Deel 3 – In deel 3 zoomen we in op de buyer persona’s en leggen uit hoe deze nauw verbon­den zijn met buyer en customer journeys en de infor­matie-behoef­ten tijdens deze reizen.  Direct naar deel 3.
  • Deel 4 – Hierin delen we de 1e hand­vatten om met de buyer persona’s aan de slag te gaan.  Direct naar deel 4.
  • Deel 5 – In dit laatste deel vind je een plan van aanpak om zoveel moge­lijk infor­matie te achter­halen om de buyer persona’s te ontwikkelen.  Direct naar deel 5.

Eerst meer weten?

Lees dan deel 1.

Of ga naar de overzichten van alle blog­artikelen over branding, content-marketing of conversie-optima­li­sa­tie (CRO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van deze en gerela­teerde onder­­werpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

 

Inleiding
Wat zijn doel­groepen en buyer persona’s?

Wil jij deze inleiding gebaseerd op deel 1 overslaan? Klik dan op boven­staande button.

Doelgroepen zijn geen klanten, mensen wel. Met deze stelling begon­nen we deze serie. Aan de andere kant van de lijn, van het beeld­scherm, van de balie zijn het ook altijd echte mensen. Het zijn mensen die de merk­signalen ontvangen. Voelen zij zich aange­sproken? Worden zij enthou­siast? Gaan ze iets doen?

Effectieve marketing begint vaak met bestaande en potentiële klanten door en door kennen.

Je moet weten wie ze zijn en wat ze willen. Doel­groepen geven een gemene deler, buyer persona’s maken het speci­fieker. Buyer persona’s ontstaan vaak uit de doel­groepen, maar dat hoeft niet per se.

Buyer persona’s helpen je wel met het verplaat­sen in de doel­groepen. Daarop komen we in deel 3 uitge­breid terug. Nu tijd voor een stukje geschie­de­nis over markt-segmen­tatie want er is de laatste decen­nia veel veranderd.

Wij weten dat je woorden als markt-segmentatie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

 

Van vroeger naar nu

Vroeger toen mensen minder geld hadden om uit te geven, niet (bijna) ieder­een dezelfde opleidingskansen had en er nog geen internet was, was segmenteren (zie volgend kopje) eenvou­diger.

Nu loopt werke­lijk alles door elkaar heen. Door veran­de­ringen in de samenleving lijken de verschil­len die er vroeger waren, er steeds minder toe te doen. Gezamen­lijke interes­ses zijn belang­rijker gewor­den dan opleiding en inkomen.

Het draait nu niet meer om de zender, maar om de ontvanger (m/v/x) én dan voor­al om de voordelen voor die persoon.

Studenten kunnen naar prijzige festivals. Net afgestu­deer­den kunnen maan­den op werel­dreis. Terwijl je vroeger blij was met je eerste baan of droomde van een vakantie-baantje aan de costa’s van Zuid-Europa.

Nu ‘lijkt’ alles voor ieder­een toeganke­lijk. Natuur­lijk zijn er beper­kingen, dat kunnen en gaan we abso­luut niet ontkennen. De verschil­len tussen rijk en arm worden ook steeds groter, maar deze zijn niet meer zo belang­rijk voor de marketing als vroeger.

Marketing – en met name content-marketing – richt zich steeds meer op het invullen van behoeften. Boven­dien ligt de tijd van eenzijdig zenden echt al heel ver achter ons.

In de huidige marketingwereld staat het bouwen aan vertrouwen en de invulling van informatie-behoeften centraal.

Daarnaast leven we nu ook in een tijd van invloed en influ­en­cers. Dit dank­zij de niet meer weg te denken wereld van social media. Hierdoor kan iemand die het aanbod nooit zal kopen, tóch heel interes­sant zijn voor de content-marketing.

Content-marketing gaat ook niet over directe verkoop, maar over voldoen aan informatie-behoeften* en zo relaties opbouwen met de mensen die er voor het merk toe doen. Én dat kan alleen op basis van vertrouwen.

 

Oldskool segmenteren

We hadden het al over ‘vroeger’, de tijd waar nog niet alles door elkaar heen liep zoals nu. Toen splitsten organisaties de totale markt op in kleinere, min of meer homo­gene deel­markten (segmenten). Ze verdeelden de taart in punten, wat kan in grote en/of kleine puntjes. Dit noem je markt­segmentatie.

Vervolgens werd een (taart)punt geko­zen en het aanbod en de marketing-strategie hierop afge­stemd. Zo verschoot men geen kruit op de totale markt. Segmen­teren werd lange tijd toegepast door grotere organisaties en dan door met name die in de retail-branche.

Segmentatie voorkomt verspilling van marketing-inspanningen op een te brede markt.

Wan­neer zij reclame maak­ten voor bijvoor­beeld halva­rine, deden ze dat sowieso door te adver­te­ren. Ze kozen dan voor tijd­schriften voor huis­vrouwen als de Margriet en Libelle. Was er voldoende budget, dan werd dit aange­vuld met commer­cials op radio en tv.

Marktsegmentatie gebeurde aan de hand van de volgende criteria:

  • geografisch;
  • demografisch (zie uitleg verderop);
  • psychografisch;
  • geslacht;
  • et cetera.

Verder inzoomen?  Voor meer criteria en informatie over de criteria kun je gaan naar:

 

Modernere vormen van segmenteren

Benefit-segmentatie

Nu leven we in een andere tijd en wordt er steeds vaker gekoz­en voor benefit-segmen­tatie. Hierbij wordt de markt opgesplitst op basis van bepaalde voor­delen die de kopers in het aanbod zien of erdoor ervaren. We spreken nu over eigen­schappen en/of toepas­sings­moge­lijkheden.

Door aan deze voor­delen kenmer­ken te koppe­len als leeftijd, levens­stijl, et cetera, ontstaat een bepaald uniek profiel voor elk benefit-segment. Denk je naast benefit-segmen­tatie aan de doel­groepen of de buyer persona’s, dán is de vraag:

Wie heeft wat aan het aanbod en welk voordeel halen ze uit het aanbod?

Hulpbronnen

Checklist

Voor een behulpzame lijst met handvatten, klik je hier.


Motivatie-segmentatie

Ook segmen­teren op basis van motivatie wint steeds meer terrein en dat is natuur­lijk niet zomaar. Deze manier van segmen­teren gaat verder dan alleen voor­delen (benefits) en kijkt naar de diepere redenen en psycho­lo­gische drijf­ve­ren achter het aankoop-­gedrag.

Je kijkt hierbij dus eigen­lijk naar de motiva­ties achter de motiva­ties; naar ‘het waarom’. Waarom zoeken deze mensen naar een specifiek aanbod (dienst of product)? Wat drijft ze om dat aanbod wel of niet af te nemen? Dit zijn de zogenaamde aankoop-intenties.

Je kunt dan denken aan:

  • motivaties als behoefte aan status;
  • behoefte aan veiligheid;
  • behoefte aan zelf­expressie.

Van deze motiva­ties zijn veel mensen zich ‘niet eens bewust’ of ‘niet altijd even bewust’. Soms kunnen ze het zelfs niet toegeven tegenover zichzelf.

Gerichte strategieën ontstaan vaak dankzij inzicht in de werkelijke emoties van de doelgroep.

Deze specifieke emoties van de doelgroe­pen uiten zich niet alleen in speci­fieke behoef­ten, maar ook in speci­fieke wensen. Hierdoor ontstaat een gede­tail­leerd profiel van elk segment.

Ook aan de hand van motivatie-segmen­tatie kun je dus gerich­tere en effectie­vere content, content-marketing-strategieën en andere marketing-strategieën ontwikkelen, want je weet beter in te spelen op die emoties die er werkelijk toe doen. Je begrijpt beter wat mensen motiveert om tot conversie en/of tot aankoop over te gaan en dus ook hoe je deze mensen het beste kunt benaderen.

Hulpbronnen

Checklist

Voor een behulpzame lijst met handvatten, klik je hier.


Levensstijl-segmentatie

De effectiefste traditio­nele marketing speelt in op ons ideale zelfbeeld; onze ideale ik met bijbehorende levensstijl. Bij levensstijl-segmentatie kijk je naar zaken die het ‘zelf-concept’ onderstrepen. Dit zijn de zaken waar mensen hun geld aan willen uitgeven en die we in de basis niet nodig hebben om te overleven.

De levensstijl van de (potentiële) klant is voer voor de branding en content-marketing.

Wanneer je de levens­stijl van de poten­tiële klant (m/v/x) weet, weet je meer over zijn behoef­ten en hoe je met de branding en content-marketing hieraan invul­ling geeft.

Levensstijl-segmentatie richt zich dan ook op diverse kenmer­ken als vrijetijdsbesteding, werk, interes­ses, meningen, consump­tie, waarden, et cetera. Levens­stijl en consu­men­ten­-gedrag zijn nauw met elkaar verbon­den en moet je terug kunnen zien in de buyer persona’s.

Hulpbronnen

Checklist

Voor een behulpzame lijst met handvatten, klik je hier.

Belangrijke noot

Het is belang­rijk te besef­fen dat alle hier genoem­de zaken per orga­ni­sa­tie, merk, aanbod én doel­groepen verschil­len.

Als iets anders verloopt dan volgens de alge­meen gelden­de norm, dan wil dat abso­luut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigen­zin­nige merken die hebben bewe­zen dat tegen­draads zijn, ook ‘kan’ werken.

Sowieso is het altijd raad­zaam om bij dit soort zaken profes­sio­neel advies in te winnen.  Zie verder onze algemene disclaimer.

 

Volgende keer verder

In de volgende delen (deel 3 en deel 4) zoomen we in op de buyer persona’s en hoe je deze samen met de doel­groepen ontwikkelt.

Wat kun je nu verder doen?

Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de web­site en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en zien we jou hier binnen­kort weer terug. Tot gauw!

Uitbesteden heeft zo zijn voordelen

Uitbesteden is ook een inte­res­san­te optie en kan uiter­aard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze core­business is en content-marke­ting daar­van een belang­rijk onder­deel vormt. Zo hebben wij ruime erva­ring met het bepa­len, ontwik­ke­len én uit­voe­ren van content-marke­ting-strate­gieën.

Dit doen we in nauwe samen­werking met of voor zowel dienst­verlenende orga­ni­sa­ties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deel­oplos­singen. Hierdoor kan ieder­een doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en is daarbij dus niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij meer weten over buyer persona’s en op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home