De doelgroep en de buyer persona • 4/5 • Hoe bepaal en maak je ze?

De doelgroep en de buyer persona • 4/5 • Hoe bepaal en maak je ze?

Wanneer je weet met wie je precies te maken hebt, kun je (poten­tiële) klanten bieden wat ze nodig hebben. Dit lukt doorgaans enorm goed aan de hand van goede klant­profielen in de vorm van buyer persona’s.

Deze zaken vergen alleen wel wat aandacht, moeite en tijd. Toch is het ondanks al het uitzoek­werk wel een leuke klus. Zeker als de persona’s eenmaal hun vorm beginnen te krijgen.

We zoomen verder in en gaan met de persona’s aan de slag.

Wat gaan we doen?

  • Deel 1 – Hierin intro­du­ceerden we deze serie en de doel­groepen.  Terug naar deel 1.
  • Deel 2 – In dit deel stond de markt­segmen­tatie van vroeger naar nu centraal. Hierop aanslui­tend deelden we een supple­ment met alleen crite­ria voor het bepa­len van de doel­groep en de buyer persona.  Direct naar deel 2 en/of direct naar het supple­ment.
  • Deel 3 – In deel 3 zoomden we in op de buyer persona’s en leggen uit hoe deze nauw verbon­den zijn met buyer en customer journeys en de infor­matie-behoef­ten tijdens deze reizen.  Terug naar deel 3.
  • Deel 4 – Hierin deelden we de 1e hand­vatten om met de buyer persona’s aan de slag te gaan.
  • Deel 5 – In het laatste deel vind je een plan van aanpak om zoveel moge­lijk infor­matie te achter­halen om de buyer persona’s te ontwikkelen.  Direct naar deel 5.

Eerst meer weten?

Lees dan deel 1, deel 2 en deel 3.

Of ga naar de overzichten van alle blog­artikelen over branding, content-marketing of conversie-optima­li­sa­tie (CRO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van deze en gerela­teerde onder­­werpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

 

Terugblik
Wat weten we ondertussen over de buyer persona’s?

In voorgaande delen uit deze serie zijn we ingezoomd op de doelgroepen en op welke basis deze vroeger werden ingedeeld. We hebben in deel 2 ook gezien dat markt­segmen­tatie tegen­woor­dig vaak heel anders wordt gedaan. Dit heeft te maken met de veran­derde maatschappij.

Nu gebeurt markt­segmen­tatie – in de betere geval­len – aan de hand van de benefit-segmentatie, motivatie-segmentatie en/of levens­stijl-segmentatie.

De buyer persona is een fictief persoon die je helpt om de (potentiële) klant (m/v/x) voor je te zien en je hierdoor beter in te kunnen leven in zijn behoeften.

In het vorige deel zoomden we verder in op de buyer persona’s; wat het zijn, wat je eraan hebt en de voor- en nadelen. We gingen kort in op de ‘buyer persona’s voor de content’ en benadrukten de directe relatie tussen deze buyer persona’s, de buyer en customer journeys en de informatie-behoeften.

Het werd duide­lijk dat deze 3 zaken onlosmake­lijk met elkaar verbon­den zijn, maar we vertelden ook dat we deze verfijnde persona’s parkeerden tot een later tijdstip. We focussen ons eerst op de doelgroepen en de ‘traditionele’ buyer persona’s.

In dit deel gaan we verder met de hand­vatten die nodig zijn voor het ontwik­ke­len van deze of meer algemene buyer persona’s. We wensen je heel veel succes én plezier hiermee.

Wij weten dat je woorden als benefit-segmentatie en informatie-behoeften ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

 

Wat staat er in het profiel van de buyer persona?

Persoonlijke kenmerken

Deze antwoorden zijn aan te vullen met:

Extra persoonlijke kenmerken

Demografische en geografische kenmerken

  • Geslacht;
  • leeftijd;
  • inkomensklasse;
  • opleidingsniveau;
  • woonplaats (grote stad, platte­land, et cetera).

Kenmerken met betrek­king tot het aanbod

  • Reden van aankoop;
  • wat de koper (m/v/x) ermee wil bereiken en wat voor hem de aankoop tot een succes maakt;
  • waar hij zich de meeste zorgen over maakt;
  • vragen tijdens buyer en/of customer journeys;
  • beslissingsproces en de motivaties achter bepaalde beslissingen;
  • daadwerke­lijk gebruik.

Deze antwoorden zijn aan te vullen met:

Met betrekking tot de ‘buyer persona’s voor de content’

  • Fases van de speci­fieke klantreis;
  • informatie-behoeften van ‘iedere’ speci­fieke fase.

De gerepresenteerde groep

  • Wie de groep kopers vormen die de persona representeert.

Dit antwoord is aan te vullen met:

Vragen voor de doel­groepen

Er zijn allerlei vragen die je als leidraad kunt gebrui­ken om de doel­groepen nog verder te definiëren. We besteden daaraan in een blog­artikel dat bij deze serie hoort (supple­ment) aandacht, maar lees eerst nog even de infor­ma­tie bij het kopje ‘Aan de slag’.

Verder inzoomen?  Ga voor het supple­ment naar:

Belangrijke noot

Het is belang­rijk te besef­fen dat alle hier genoem­de zaken per orga­ni­sa­tie, merk, aanbod én doel­groepen verschil­len.

Als iets anders verloopt dan volgens de alge­meen gelden­de norm, dan wil dat abso­luut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigen­zin­nige merken die hebben bewe­zen dat tegen­draads zijn, ook ‘kan’ werken.

Sowieso is het altijd raad­zaam om bij dit soort zaken profes­sio­neel advies in te winnen.  Zie verder onze algemene disclaimer.

 

Aanvullende criteria

We spraken in deel 2 al over oldskool markt­segmen­tatie. Ondanks dat dit een verouderde werk­wijze is, kunnen die criteria wel tot goede inzich­ten voor het opstel­len van de buyer persona’s leiden. Je hoeft ze niet per se allemaal te gebruiken, maar pik eruit wat interessant is en tot meer inzich­ten leidt.

Ook hieraan besteden we aandacht in het blog­artikel dat bij deze serie hoort, zie onder­staande box.

Verder inzoomen?  Ga voor het supple­ment naar:

 

Man, vrouw, gender neutraal en/of LGBTQIAPK+?

Dit is niet alleen een gevoelig en belangrijk onderwerp, maar ook een vrij nieuw onder­werp wanneer het gaat om markt­segmen­tatie en buyer persona’s. Werd er jaren gedacht in man en vrouw, kun je nu in veel varian­ten denken.

Doe dit ook áls dit relevant is voor de content-marketing, maar pas tegelijk ook op dat het er niet te veel worden.

Misschien is het het meest waarde­vol om in zo’n geval even stap op de plaats te maken en je te richten op de ‘voor­delen’ voor de doel­groepen en/of op de levensstijl van de doel­groepen. Zoek daarin dan de gemene deler.


Simpelste indeling is goed voor minimaal 2 persona’s

Om de informatie over de doel­groepen en persona’s in deze serie niet te complex te maken, versim­pelen we de keuzes hier voor het gemak op het uitgangs­punt van de traditionele marketing; oftewel: op de man en de vrouw. We willen dus niemand uitsluiten, maar dit is voor de uitleg het werkbaarst.

Wan­neer de organi­sa­tie zich richt tot een zeer speci­fieke doel­groep van alleen vrou­wen, dan kom je uit op alleen vrouwe­lijke persona’s. Voor mannen geldt hetzelfde idee. Richt de organi­sa­tie zich op zowel mannen als vrouwen, dan worden het minimaal 2 persona’s, 1 man en 1 vrouw.

LGBTQIAPK+ speelt bij buyer persona’s nog maar zelden een rol, je wilt toch een zo groot mogelijke homogene groep weerspiegelen.

Dit is vrij logisch, maar pas op! Probeer niet 1 man en 1 vrouw aan 1 buyer of customer journey te koppe­len. Dit heeft geen zin. Ook niet als zij exact dezelfde klant­reis (lijken te) maken.

Bekijk dan liever de klant­reis nog eens kritisch. Grote kans dat het er toch 2 waren. Mannen en vrouwen beslis­sen immers in de regel niet op dezelfde gronden en/of manier. Doen ze dat toch, dan moet je kiezen, want: 1 persona per journey. Meer niet!


Nieuwe indelingen zijn soms goed voor te veel persona’s

Ondanks bovenstaande versim­pe­ling en de keuze voor man of vrouw, zijn er meer dan genoeg partijen in de dienst­ver­le­nende sector die te maken hebben met de proble­ma­tiek rond­om LGBHT, LHBT, LGBT of LGBTQIAPK+ en deze men­sen helpen.

Het is niet meer dan logisch dat deze partijen op persona’s uitko­men die afwij­ken van de traditio­nele indeling.


Wat nu dan wel?

Bij het opzetten van een persona, draait het dus voor­al en nog steeds in de mees­te geval­len om het geslacht man en/of vrouw. Dit is voor­al duide­lijk en bovendien gaat hierbij natuur­lijk ook om volume. Je wilt immers toch een zo groot moge­lijke en een zo interes­sant moge­lijke speci­fieke én homogene groep bereiken?

Het staat iedere organi­sa­tie vrij hiervan af te wijken. Uitein­de­lijk is het voor­al belang­rijk dat de buyer persona’s duide­lijk zijn en dat blijven voor ieder­een die ermee moet werken.

 

Conclusie en aan de slag

Conclusie

Het is niet alleen belang­rijk om te bepalen wie je precies wilt berei­ken of waarvoor je het doet, maar ook om deze mensen door en door te kennen. Het ontwik­ke­len van ‘traditionele’ buyer persona’s speelt hierbij een belang­rijke rol. De inzich­ten vormen de basis voor bijvoor­beeld de product-ontwikkeling en de branding-strategie.

Ken je doelgroep door en door om ‘relevante content’ op het juiste kanaal en juiste moment te bieden.

Voor de content kun je een stapje verder en ‘buyer persona’s voor de content’ ontwikkelen. Hierbij weet je beter welke informatie-behoeften (poten­tiële) klanten hebben en leer je ze ook steeds beter kennen. Zo vormen de persona’s een onmis­baar hulpmid­del als je (potentiële) klanten ‘rele­vante content’ wilt aanbieden, oftewel: de juiste content op de juiste plek op het juiste moment.

Uiteinde­lijk vormen deze verfijnde inzich­ten de basis voor de content-marketing-strategie, conversie-optimalisatie-strategie en zelfs voor de zoek­machine-opti­ma­li­sa­tie (SEO). Inzich­ten waar­mee je jaren voor­uit kunt… als je ze maar wel regel­matig evalueert.


Aan de slag

Hoe bepaal je de doel­groepen en/of buyer persona‘s? Het klinkt zo makke­lijk, maar het antwoord is minder eenvou­dig. Dat had je vast al door.

Je kunt hiervoor een duur marketing-bureau (of ons) onder­zoek laten doen, maar het is ook geen hoge­school-wiskunde. Het is een kwes­tie van op onder­­zoek gaan, van héél goed luisteren en van logisch nadenken.

Begin alvast met het verzamelen van wat je weet over:

Bekijk nog eens de volgende zaken:

Schrijf vervolgens alvast op wat in je opkomt. Een stappenplan met de laatste tips vind je in deel 5, het laatste ­artikel over de doel­groep en de buyer persona in deze serie.


Toekomstplannen?

Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de web­site en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en zien we jou hier binnen­kort weer terug. Tot gauw!

Uitbesteden heeft zo zijn voordelen

Uitbesteden is ook een inte­res­san­te optie en kan uiter­aard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze core­business is en content-marke­ting daar­van een belang­rijk onder­deel vormt. Zo hebben wij ruime erva­ring met het bepa­len, ontwik­ke­len én uit­voe­ren van content-marke­ting-strate­gieën.

Dit doen we in nauwe samen­werking met of voor zowel dienst­verlenende orga­ni­sa­ties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deel­oplos­singen. Hierdoor kan ieder­een doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en is daarbij dus niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij meer weten over buyer persona’s en op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home