De doelgroep en de buyer persona • 5/5 • Stappenplan

De doelgroep en de buyer persona • 5/5 • Stappenplan

Kennis van met wie je te maken hebt, is de basis van bijna iedere goede relatie. Voor een goede relatie met de klant, net als voor succes­volle marketing en branding, heb je daarom dus ook meer nodig dan kennis van de markt.

Zelfs kennis van de doel­groepen kan zomaar niet voldoende blijken. Beter pak je het gelijk goed aan en kies je dan voor buyer persona’s, maar hiervoor is wel enig onder­zoek nodig. We zoomen in en gaan aan de slag!

Niet ieders favoriete bezigheid, maar het is wel enorm interessant en de investering zeker waard.*

* Onderzoek is niet ieders favoriete bezigheid, sommige mensen willen gewoon aan de slag. Desnoods varen ze dan op onderbuikgevoel, wat niet per se slecht uit hoeft te pakken. Boven­dien kost onder­zoek tijd, hoofdbrekens en dus energie, maar aan de andere kant is het de investering vaak wel meer dan waard. Zeker op de lange termijn. Boven­dien helpen we je met de hand­vatten in dit blog­artikel een flink eind op weg. Dus: schouders recht, niet piepen en aan de slag. Je doet het niet voor niets!

Wat gaan we doen?

  • Deel 1 – Hierin intro­du­ceerden we deze serie en de doel­groepen.  Terug naar deel 1.
  • Deel 2 – In dit deel stond de markt­segmen­tatie van vroeger naar nu centraal. Hierop aanslui­tend deelden we een supple­ment met alleen crite­ria voor het bepa­len van de doel­groep en de buyer persona.  Direct naar deel 2 en/of direct naar het supple­ment.
  • Deel 3 – In deel 3 zoomden we in op de buyer persona’s en leggen uit hoe deze nauw verbon­den zijn met buyer en customer journeys en de infor­matie-behoef­ten tijdens deze reizen.  Terug naar deel 3.
  • Deel 4 – Hierin deelden we de 1e hand­vatten om met de buyer persona’s aan de slag te gaan.  Terug naar deel 4.
  • Deel 5 – In dit laatste deel vind je een plan van aanpak om zoveel moge­lijk infor­matie te achter­halen om de buyer persona’s te ontwikkelen.

Eerst meer weten?

Lees dan deel 1, deel 2, deel 3 en deel 4.

Of ga naar de overzichten van alle blog­artikelen over branding, content-marketing of conversie-optima­li­sa­tie (CRO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van conversie-opti­ma­li­satie en gerela­teerde onder­­werpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

 

Terugblik
Wat weten we ondertussen over de buyer persona’s?

In voorgaande delen uit deze serie hebben we ingezoomd op de doel­groepen en op welke basis deze vroeger werden ingedeeld. We hebben in deel 2 ook laten zien dat markt­segmen­tatie tegen­woor­dig vaak anders wordt gedaan, simpelweg omdat de maat­schap­pij veran­derd is.

Nu gebeurt markt­segmen­tatie – in de betere geval­len – aan de hand van de benefit-segmentatie, motivatie-segmentatie en/of levens­stijl-segmentatie.

De buyer persona is een fictief persoon dat je helpt om de (potentiële) klant (m/v/x) voor je te zien en je hierdoor beter in te kunnen leven in zijn behoeften.

In het deel 3 vertelden we je over de buyer persona’s; wat het zijn, wat je ermee kunt en de nadelen. We hebben kort het concept van de ‘buyer persona’s voor de content’ aangestipt en hun directe verband tussen met buyer persona’s, de buyer en customer journeys en de informatie-behoeften.

Het werd duidelijk dat deze 3 elementen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. We legden ook uit waarom we deze verfijnde persona’s voorlopig opzijzetten. We focussen ons met deze serie eerst op de doelgroepen en de ‘traditionele’ buyer persona’s.

In deel 4 gingen we verder. We deelden de hand­vatten die nodig zijn voor het ontwik­ke­len van de buyer persona’s en zetten je al een beetje aan het werk. Nu gaan we écht aan de slag! Ein-de-lijk!

Wij weten dat je woorden als benefit-segmentatie en informatie-behoeften ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

 

Aan de slag

Hoe bepaal je de doel­groepen en/of buyer persona‘s? Het klinkt best makke­lijk, maar de uitvoe­ring van het antwoord is minder eenvou­dig. Je kunt een duur marketing-bureau (of ons) onder­zoek laten doen, maar het is ook geen hoge­school-wiskunde. Het is een kwes­tie van op onder­zoek gaan, heel goed luisteren en logisch nadenken.

Uiteinde­lijk vormen de inzich­ten de basis voor diverse strategieën, waar­onder die voor de branding, je blog, de content-marketing en de conversie-optimalisatie. Allemaal inzich­ten waar je door­gaans jaren mee vooruit kunt. Je moet moet ze alleen wel van tijd tot tijd weer even kritisch onder de loep nemen.

Voor de duidelijkheid

Met de volgende tips en vragen kom je zowel bij de doel­groepen als bij de buyer persona’s uit. De buyer persona’s komen met deze werk­wijze voort uit de doel­groepen.

 

Hoe kom je aan de informatie?

Nieuwsgierigheid legt de basis

Om de behoeften van de (poten­tiële) klant te begrij­pen, moet je wel nieuws­gierig zijn en zeker niet denken dat je het allemaal al weet. Dit vereist een open houding, nogal wat graaf­werk en héél goed luisteren! Want…

De klant weet vaak zelf niet wat hij wenst. Jij bent diegene die tussen de regels door moet lezen.


Gebruik kennis van anderen

De mensen die het nauwste contact hebben met de (poten­tiële) klanten, weten als geen ander antwoord te geven op vragen die gaan over waar het echt om draait bij de (poten­tiële) klant. Maak gebruik van hun kennis en inzich­ten en kijk eens wie je nog meer kunt uithoren.

Uiteraard denk je hierbij aan account-managers, mensen van de afde­lingen als sales en van de klanten­service. Toch kunnen mensen van bijvoor­beeld de admini­stratie en afdeling finan­ciën je ook wel het een en ander over de klant vertellen.

Verschillende afdelingen bieden verschillende inzichten in de klant en kunnen met enorm waardevolle details komen.

Deze mensen kennen de klant vaak weer van een hele andere kant. Zij kunnen een heel ander beeld hebben van de (potentiële) klanten dan de afde­ling marketing en/of de direc­tie. Misschien weten zij juist meer over belangrijke emoties van de klant dan wie dan ook.  Lees meer.


Ga met de interviews écht de diepte in

Stap 4 is een belang­rijke stap en draait om inter­­views en enquê­tes afnemen. Deze stap kun je echt niet overslaan!

Omdat dit zo’n belang­rijke stap is in het ontwik­kelen van de buyer persona, komen we hierna met een apart blog­artikel met tips en hand­vatten om met inter­views echt de diepte in te gaan.

Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mail­alert.  Klik hier.

Verder inzoomen?  Ondertussen kun je gaan naar:

 

Het stappenplan

Onderstaand stappen­plan is ontwik­keld voor aller­hande organi­sa­ties. Toch kun je als klein mkb of zelf­stan­dig onder­nemer moeite hebben met het forme­ren van de groepen mee­denkers en criti­casters. Wat niet gaat, gaat niet en dus moet je misschien zelf meer­dere rollen pakken.

Neem hiervoor dan steeds wat afstand van het onder­zoek en je resul­taten, door deze bijvoor­beeld een paar dagen weg te leggen. Als je er na een paar dagen weer ernaar kijkt, probeer dat dan te doen vanuit een andere (nieuwe) invals­hoek. Herhaal dit desnoods een paar keer.

Hierbij kan je ook hulp vragen aan genera­tieve AI‑modellen als ChatGPT, Copilot en Gemini. Dit zijn absoluut geen tools om alleen maar snel niet zo waarde­volle content en interes­sante codes voor software-ontwik­ke­laars te gene­re­ren. Je kunt ze ook om een kritische noot en andere invalshoeken vragen.

Stap 1
Selecteer

  • Formeer een groep van mensen binnen de organi­sa­tie. Selecteer die personen die het dichtst bij de (poten­tiële) klanten staan.
  • Verdeel deze groep in 2 groepen.
Meedenkers

Deze groep denkt vanaf stap 2 intensief mee en is dus zeer nauw betrok­ken. Zorg dat deze mensen hiervoor tijd kunnen vrijmaken. 1 à 3 dagdelen is een veilige indicatie.

Criticasters

Groep B is minder nauw betrok­ken en komt pas later bij stap 7 in beeld. Deze mensen vormen de kritische controle­groep en moeten de rol van advocaat van de duivel kunnen en durven pakken. Zij hoeven slechts een paar uurtjes vrij te maken.

Stap 2
Zoek

Stap 3
Cluster

  • Cluster de antwoor­den op over­een­komsten zodat er groepen ontstaan.
  • Kies 1 groep en ga daar­mee verder.

Kies bij voorkeur als 1e de groep met de grootste omzet­-potentie, maar vergeet bijvoor­beeld ook de waarde van de groep met afhakers niet, want waarom haken of haakten zij af?

Stap 4
Controleer

  • Controleer de gevon­den antwoor­den door het houden van inter­­views en enquêtes.
Interviews
  • Houd interviews met zowel (poten­tiële) klanten als afgehaakte klanten.  Zie het blok hierboven.
Enquêtes

Stap 5
Rechercheer

  • Zoek en vind samen met de groep ‘meedenkers’ over­een­stem­mende patronen.

Stap 6
Ontwikkel

Stap 7
Controleer

  • Kijk samen met de ‘mee­denkers’ kritisch naar de resul­taten.
  • Stuur de resul­taten waar nodig bij.

Stap 8
Bekritiseer

  • Kijk nu samen met de ‘criti­casters’ naar de resul­taten.
  • Zorg ervoor dat ze nu de rol van advocaat van de duivel pakken.
  • Waar nodig stuur je de resul­taten (nogmaals) bij.

Stap 9
Controleer

Dit is de laatste controle, de final check.

 

  • Als de resul­taten na opmer­kingen van de ‘criti­casters’ aangep­ast moesten worden en dat ook zijn, vraag dan nogmaals de ‘mee­denkers’ om nog een keer mee te kijken.
  • Pas waar dat nodig is, de resul­taten nog 1x aan.

Stap 10
Verspreid

Tijd om alles los te laten.

 

  • Verspreid de buyer persona’s onder ieder­een in de binnen­wereld van het merk en onder wie er verder baat bij heeft.
  • Laat dit even­tueel gepaard gaan met een goede presen­tatie.
  • Het visuele aspect speelt hierbij wel een belang­rijke rol.

Belangrijke noot

Het is belangrijk te beseffen dat alle hier genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.

Er zijn ontzettend veel zaken waarmee je rekening moet houden, we kunnen ze hier onmogelijk allemaal benoemen. Je vindt in dit blogartikel dan ook slechts een stappenplan om deze zaken te bepalen. Naar eigen inzicht mag je hiervan natuurlijk afwijken of het op een geheel andere manier aanpakken. Observeer, meet, leer en verbeter!

Daarnaast is het sowieso altijd raad­zaam om bij dit soort zaken profes­sio­neel advies in te winnen.  Zie verder onze algemene disclaimer.

 

De buyer persona voor de content

Voor de ‘buyer persona’s voor de content’ geldt ook boven­staand stappen­plan, maar dan ben je er nog niet. Vanaf Stap 6 en Stap 7 komen de buyer en customer journeys in beeld, en niet zo’n beetje ook. Dit is waar uit 1 traditionele of meer algemene buyer persona meer­dere ‘buyer persona’s voor de content’ kunnen ontstaan.

Dit heeft te maken met de speci­fieke infor­matie-behoef­ten van de ontstane doelgroepen tijdens het online beslis-proces. De rode draden die hier naar voren komen, bepalen de ‘buyer persona’s voor de content’.

Het begrijpen van de rode draden in het online beslis-proces is onmisbaar voor het ontwikkelen van effectieve content.

Van die persona’s moeten alle fases van hun journeys worden bepaald. Daaraan worden dan de speci­fieke informatie-behoeften gekop­peld. Hiervoor heb je ook data van analyse-software nodig, maar dat leggen we uit in volgende blog­artikelen.

Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

Verder inzoomen?

Lees meer over de voordelen van buyer persona’s voor de content in ‘Wat is een ‘buyer persona voor de content’? • 1/2  [voordelen]’ of ga direct naar het kopje ‘De voordelen – Waarvoor zijn ‘buyer persona’s voor de content’ belangrijk?’.

 

Beperkte houdbaarheid

Buyer persona’s hebben een beperkte houd­baar­heid. Na een paar jaar of eerder moet er worden geke­ken of de buyer persona’s nog wel bij de tijd zijn. Markten en mensen veran­de­ren, dus ook hun behoef­ten en manier van doen.

Controleer regelmatig of de persona’s nog wel bij de tijd zijn.

Zo kocht 15 jaar geleden slechts een handje­vol mensen bij web­shops. Dat aantal is flink gestegen. Tijdens het begin van de corona­-crisis in 2020 is daar nog eens een flinke schep boven­op gedaan. Je snapt de enorme impact hiervan op veel buyer en customer journeys.


Regelmatig controleren, maar NIET aanpassen

We vertellen je natuurlijk niets nieuws als we zeggen dat de behoef­ten en eisen van de buyer persona’s in de loop van de tijd veran­de­ren. Hierdoor zul je dus regel­matig moeten kijken of de persona’s nog voldoen.

Als de persona’s niet meer voldoen, pas ze dan niet aan! Ja, dat lees je goed. Niemand die Pascal door en kent, kan zich goed inleven in Pascal 2.0. Daar­om kan de persona voort­aan beter Michael of zo heten.

Met verouderde persona’s laat je heel veel kansen liggen.

Ook al lijkt de vernieuwde persona nog zo veel op de oude en mag je tal van kenmer­ken 1-op-1 over­nemen, besef dat je iemand niet zomaar andere karakter-eigen­schappen kunt toedich­ten. Zelfs niet een persona.

Pas dus nooit een persona aan, maar maak nieuwe persona’s. Geef ze een andere naam en een iets ander uiter­lijk… en vergeet ze niet te introduceren!

Tip!  Zet de controle nu alvast in je agenda

Noteer direct de 1e controle over 2 jaar in je agenda. Heb je op een eerder moment het gevoel dat dit nodig is, doe het dan direct. Met verou­der­de persona’s laat je kansen liggen.

 

Snel aan de slag dan maar

We hebben nu alles met je gedeeld om je te helpen met het formu­le­ren en produ­ce­ren van de doel­groepen en buyer persona’s. Het is dan ook nu aan jou of jullie. Heel veel plezier en succes ermee.

En kom je er niet uit, dan zijn wij en andere specia­lis­ten er altijd nog om te helpen. Ons telefoon­nummer staat in de volgende box.

Sowieso duiken we in komende blog­artikelen verder in deze materie. Je kunt dan denken aan bijvoor­beeld content-mapping waar­mee je in kaart brengt welke content waar en wan­neer nodig is; hét antwoord op de informatie-behoeften.

De ‘buyer persona’s voor de content’ vormen hiervoor het ideale uitgangspunt. Hieraan besteden we binnenkort 2 blogartikelen die voortborduren op de inhoud van deze serie.

Toekomstplannen

Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan – voor­bij de box met de lezers­aanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding als er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en zien we jou hier binnen­kort weer terug. Tot gauw!

Uitbesteden heeft zo zijn voordelen

Uitbesteden is ook een inte­res­san­te optie en kan uiter­aard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze core­business is en content-marke­ting daar­van een belang­rijk onder­deel vormt. Zo hebben wij ruime erva­ring met het bepa­len, ontwik­ke­len én uit­voe­ren van content-marke­ting-strate­gieën.

Dit doen we in nauwe samen­werking met of voor zowel dienst­verlenende orga­ni­sa­ties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deel­oplos­singen. Hierdoor kan ieder­een doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en is daarbij dus niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij meer weten over buyer persona’s en op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home