De doelgroep en de buyer persona • Vragenlijst [supplement]
Kennis van de markt, doelgroep en de buyer persona’s ligt aan de basis van succesvolle branding en dus van alle merksignalen. Hiervoor is gedegen onderzoek nodig. Dit kost tijd, maar is een broodnodige investering.
Met de vragen in dit blogartikel, hopen we je het zo makkelijk mogelijk te maken… en bespaar je vast en zeker ook nog eens veel kostbare tijd.
Dit is een supplement van de serie: ‘De doelgroep en de buyer persona’ en in het specifiek bij: ‘De doelgroep en de buyer persona • 4/5 • Hoe bepaal en maak je ze?’.
Wat gaan we doen?
De vragen in dit blogartikel dienen als leidraad bij het bepalen van de doelgroepen en buyer persona’s en moeten leiden tot inzichten voor onder meer de branding, de content-marketing en de conversie-optimalisatie.
Niet alle vragen moeten worden beantwoord, maar haal er wel uit wat voor het merk interessant is.
Inhoud
Inleiding
Vaar op data, interviews en enquêtes
De antwoorden op de vragen zullen niet uit de lucht komen vallen. Helaas. Vraag daarom een groep mensen binnen de organisatie die het dichtst bij de (potentiële) klanten staan, jou te helpen en zoek samen naar antwoorden op onderstaande vragen.
Maak daarnaast zoveel mogelijk gebruik van data, houd aanvullende interviews met (potentiële) klanten en zet enquêtes in voor de ontvangers van de (digitale) content. Lees meer.
Om de doelgroep beter te begrijpen en te bedienen, vul je data aan met interviews en enquêtes onder deze mensen.
Gebruik alle inzichten om de doelgroep als mensen te behandelen. Besef dat het gaat over mensen met unieke behoeften. Hoe meer je weet over deze mensen, hoe beter je ze kunt helpen met de merksignalen (waaronder de content).
Voor de ‘buyer persona voor de content’ heb je als aanvulling op de vragenlijst ook data van analyse-software nodig. Dit leggen we uit in een apart blogartikel over de ‘buyer persona voor de content’. Met deze persona worden de informatie-behoeften voor de content tijdens de buyer en customer journey inzichtelijk.
Behandel doelgroepen niet als cijfers op een scherm, maar als mensen met unieke behoeften.
Daarna kun je met de content hier de juiste invulling aan geven. Je kunt dan onder meer de spelende vragen beantwoorden, hobbels tijdens hun reizen gladstrijken en dus ook zorgen voor tevreden reizigers. Wil je dit blogartikel niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
* Wij weten dat je woorden als analyse-software en informatie-behoefte ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat alle hier genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.
Als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dan wil dat absoluut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigenzinnige merken die hebben bewezen dat tegendraads zijn, ook ‘kan’ werken.
Sowieso is het altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
De 1e vragen
- Voor wie is het aanbod geschikt?
- Welk type (potentiële) klant heeft de grootste behoefte aan het aanbod?
- Wie gebruiken het aanbod?
- Wie wil meer weten over het aanbod?
- Is er een bepaalde groep mensen met grote invloed op de (potentiële) klant? Zo ja, welke groep is dit?
Daarnaast is het handig om te kijken naar de klanten op zich. Met name voor zzp’ers is dit raadzaam.
- Droomklanten – Omschrijf deze vanuit het gevoel en denk er vooral niet te diep en te lang over na. Het 1e antwoord dat in je opkomt, is vaak het beste.
- Huidige klanten – Wie zijn dit en wat hebben zij gemeen?
- Leukste klanten – Deze klanten geven de meeste energie. Wie zijn dat?
- Meest winstgevende klanten – Wie en waarom?
Het is belangrijk dat eerst deze vragen worden beantwoord. Maak voor je verder gaat een keuze of tel de antwoorden bij elkaar op en kies dan. De volgende vragen zijn van toepassing op de gekozen doelgroepen.
Oppervlakkige vragen
Voor consumenten
- Mannen of vrouwen;
- leeftijdsgroep (kleine kinderen, tieners, starters, dertigers, senioren, et cetera);
- gezinssamenstelling;
- woonplaats (naam of soort);
- type wijk;
- inkomen (laag, gemiddeld of hoog);
- opleidingsniveau, werk, type functie;
- type mens;
- reden aankoop;
- koop- en beslisgedrag;
- daadwerkelijk gebruik.
Aan te vullen met:
- interesses, hobby’s en passies;
- favoriete merken, muziek, vakantiebestemming, et cetera;
- normen en waarden die ertoe doen;
- gebruik social-media-platformen.
Voor zakelijke klanten
- Classificatie:
- industrie en branche;
- werkzaamheden en specialisme;
- type bedrijf (zzp, mkb, familie-bedrijf, internationale concerns, non-profit, et cetera);
- grootte (aantal fte, omzet, aantal vestigingen, oppervlakte);
- locatie(s) (provincie, regio, stad en postcode);
- werkgebied (lokaal, regionaal, landelijk of internationaal);
- markt en type klanten;
- bedrijfsprocessen die een rol spelen;
- wat hun voorsprong (onderscheid) op hun concurrentie is;
- ambities;
- functionele behoeften;
- reden aankoop;
- aankoopproces, koop- en beslisgedrag;
- daadwerkelijk gebruik.
Ook belangrijk om te weten is, met wie je te maken hebt. Denk aan:
- beslisser(s);
- gebruikers;
- beïnvloeders;
- wie coördineert;
- inkoper(s).
Denk ook hierbij weer aan: leeftijd, opleidingsniveau, interesses, levensstijl, inkomen, et cetera.
Bij de laatste vragen zie je duidelijk andere informatie-behoeften ontstaan.
Diepgaande vragen
Mensen kunnen vaak niet onder woorden brengen wat ze wensen, een (potentiële) klant ook niet. Mensen begrijpen vaak zichzelf niet. Ze weten daarom ook niet te omschrijven wat ze wel willen en daarvoor nodig hebben.
Soms willen ze pas iets nadat ze weten dat het bestaat. Kijk maar naar de meest innovatieve producten die zeer succesvol werden. Ze zijn niet tot stand gekomen door een massale vraag van de markt, maar door vooruitziende blikken van de ontwikkelaars. Steve Jobs was zo’n persoon, maar er zijn er meer.
Om relevant te zijn, moet je weten wat de klant echt wil.
Je moet hiervoor op zoek naar behoeften (ambities, verlangens en onbewuste drijfveren) en (onuitgesproken) problemen. Je moet aanvoelen en vooral begrijpen. Dit is het moment dat je écht tussen de regels door moet gaan lezen!
Relevantie achterhalen
Voor welke noodzaak is het aanbod de oplossing? Als je weet wat het aanbod oplost voor de klant, dan weet je ook de relevantie. Is er geen relevantie? Dan is er toch écht een probleem.
Zoek antwoorden op vragen als:
- Wat hebben de huidige klanten gemeen?
- Welk type klant past het beste bij het aanbod?
- Bij welk type klant sluit het merk het beste aan?*
- Zijn dit ook de meest winstgevende klanten?
* Het heeft bijvoorbeeld geen zin voor een merk als Apple om zich voor de verkoop van hun iPhones te focussen op de verstokte gebruikers van de smartphones van Samsung. Andersom heeft het ook niet veel zin. Deze merken moeten het vooral hebben van nieuwe generaties én ‘nieuwer dan’ en ‘beter dan’ de vorige.
Ga op zoek naar problemen en onuitgesproken klantwensen
Een merk kan alles hebben wat ervoor nodig is, maar als het aanbod ‘de pijn’ niet verlicht, wordt het geen sterk merk. Het merk moet zich verdiepen in zijn (potentiële) klanten.
- Wat zijn hun …
- voorkeuren?
- frustraties?
- angsten?
- wensen?
- verlangens?
- Wat leeft er …
- in de omgeving?
- in de omgeving van de klant?
- bij de klant zelf?
- Wat leeft er in de belevingswereld van de (ideale) klant en wat zijn de …
- ambities?
- problemen?
- uitdagingen?
- in te vullen behoeften?
Kennis van de markt en de concurrentie
Tot slot is kennis van de markt en van de concurrentie ook belangrijk. Het heeft natuurlijk niet zo heel veel zin om te focussen op precies dezelfde doelgroepen. Zie de footnote hierboven over Apple en Samsung.
- Wie zijn de concurrenten en wie zijn hun klanten?
- Wat zijn de bewegingen in de markt?
- Wat is het toekomstperspectief voor het aanbod?
- Wat zijn de te verwachten veranderingen?
Vragen voor de ‘buyer persona’s voor de content’
Buyer en customer journey
- Hoe hebben deze gasten (bezoekers en/of gebruikers) voor het eerst over het merk of het aanbod gehoord?
- Hoe kwamen ze op de website of in de app?
- Wanneer, waar en waarmee gebruiken ze de website of app?
- Wat is het doel van het bezoek of gebruik?
- Wat zijn de fases van de specifieke buyer of customer journey die ze afleggen?
- Wat is de informatie-behoefte van ‘iedere’ specifieke fase?
- Wat voor informatie en/of type content hebben ze hierbij nodig?
- Welke stappen proberen ze tijdens hun journeys te maken?
- Wat is de gewenste uitkomst van het bezoek of gebruik?
- Hoe lang duurde de buyer journey?
- Wat waren de 1e ervaringen en bevindingen?
Aanvullende vragen
- Waar halen of haalden deze mensen hun informatie vandaan?
- Hebben ze vergeleken? Zo ja, wat, op welke basis en waarmee?
- Hoe is de beslissing uiteindelijk gevallen? Wat waren de doorslaggevende punten? Waren er nog andere mensen bij betrokken? (Vooral belangrijk bij zakelijke klanten.)
- Welke social-media-platformen gebruiken ze… en in relatie tot het merk en het aanbod? Op welke momenten van de dag en/of week?
- Wat consumeren ze verder nog on- en offline?
- Hebben ze nog iets nodig om enthousiast te worden?
Met betrekking tot de SEO
- Wat was het zoekgedrag?
Hiervoor heb je data nodig van bijvoorbeeld Google Analytics en de zoekfunctie op de website (en/of app). Hierop zoomen we binnenkort verder in in een blogartikel speciaal gewijd aan de ‘buyer persona voor de content’.
Meld je anders direct even aan voor de gratis e‑mailalert, dan hoef je dit en andere artikelen niet te missen. Klik hier.
Zelf vragen verzinnen
Aan de hand van bovenstaande vragen, moeten de doelgroepen goed inzichtelijk worden. Toch is het geen slecht idee om hier nog vragen aan toe te voegen. Mocht je daarvoor inspiratie zoeken, ga dan naar: ‘Marktsegmentatie • Criteria voor bepalen van de doelgroep en buyer persona [supplement]’.
Sowieso is het slim om daar even doorheen te lopen.
En toen?
Als je alle antwoorden en inzichten hebt, kun je overgaan tot het opstellen van de buyer persona’s. Wil je meer hierover weten? Dan kun je gaan naar de artikelen genoemd in onderstaande box.
Wil je op de hoogte blijven van de laatste verwikkelingen op dit tijd terrein? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Verder inzoomen? ga naar:
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en branding en brand-management (zoals hierboven omschreven) daarvan belangrijke onderdelen vormen.
Wij hebben niet alleen ruime ervaring met het begeleiden van branding-trajecten bij zowel dienstverleners (B2B en B2C) als non-profit-organisaties, maar samen met onze partners helpen wij ook regelmatig met het op de rit krijgen van het brand-management of de transitie hiervan.
Dit doen we dan in nauwe samenwerking met de huidige brand-managers of met de afdeling marketing. Samen kijken we naar wat nodig is en waar wij dan nodig zijn. Onze begeleidende rol is hierdoor bij iedere opdrachtgever net iets anders, maar één ding staat altijd centraal: het vergroten van de kans op succes. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij meer weten over buyer persona’s en op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.