De doelgroep identificeren • 1/3  [waarom?]

De doelgroep identificeren • 1/3  [waarom?]

Een merk is nergens zonder doelgroep. Gelukkig hoef je je zonder doelgroep ook niet over de marketing te bekommeren. Daarentegen biedt een doelgroep een organisatie wel richting en focus én de kans op succes!

Maar hoe kom je aan een doelgroep of hoe herken je de doelgroep? Is het er altijd 1 of zijn het er meer? Hoe bereik je de doelgroep? Dit begint allemaal bij de doelgroep of doelgroep(en) identificeren. We zoomen in!

Wat gaan we doen?

We zoomen in op de doelgroepen, helpen je aan de hand van een stappenplan om deze te identificeren en ze uiteindelijk ook echt in je voordeel te gebruiken.

  • Deel 1 – We zoomen in op het belang en de voordelen van de doelgroepen identificeren. We leggen uit wat een doelgroep is en tikken kort het verschil aan tussen doelgroepen en doelmarkten. We introduceren ook de zogenaamde persona’s
  • Deel 2 – Dit deel is volledig gewijd aan het segmenteren van de doelgroep(en). We delen meerdere manieren om dit te doen en kijken of hierbij verschillen zijn bij grote en kleine organisaties.  Direct naar deel 2.
  • Deel 3 – In dit laatste deel beschrijven we in 10 stappen hoe je de doelgroep(en) identificeert.  Direct naar deel 3.
  • Supplement – Aanslui­tend op deze serie is er een supple­ment met alleen crite­ria voor het bepa­len van de doel­groep en de buyer persona.  Direct naar het supple­ment.

Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar de overzichten van alle blog­artikelen over branding, content-marketing of conversie-optima­li­sa­tie (CRO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van deze en gerela­teerde onder­­werpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

 

Inleiding
Het belang van de doelgroep identificeren

Wat je ook doet als organisatie, je doet het vrijwel altijd om het bestaansrecht veilig te stellen. Om dat te bereiken, ben je afhankelijk van afzet of verkoop en dus van de markt. Zonder kennis van die markt, maak je het jezelf natuurlijk erg moeilijk als het om verkopen gaat.

Kennis van de doelgroepen is onmisbaar voor het succes van de investeringen in marketing, maar sluit ook andere investeringen hierbij niet uit.

Van die hele grote markt is er een specifieke groep, die interesse heeft in het soort aanbod (product en/of dienst) dat wordt aangeboden. Vaak zijn het wel meerdere groepen. Dit zijn de doelgroepen en je moet ze laten weten dat het aanbod en het merk bestaan en waarom deze bestaan.

Je vertelt deze mensen wat ze eraan hebben. Je laat ze voelen dat ze het willen of misschien helemaal niet zonder kunnen. Tegelijk moet je ook nog vertellen waarom het aanbod beter voor ze is dan dat van de concurrentie. Dit doe je met marketing en tegenwoordig vooral met content-marketing.

Maar wie zijn deze mensen dan?

* Wij weten dat je woorden als content-marketing ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

Belangrijke noot

Het is belangrijk te beseffen dat als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dat absoluut niet wil zeggen dat het dan niet goed gaat of zelfs fout gaat.  Zie verder onze algemene disclaimer.


Diepgaande kennis nodig voor meer succes

Ja, wie zijn deze mensen? En hoe doe je dat? Hoe vertel je dat het aanbod goed voor deze mensen is? En dat het ook nog eens veel beter is dan dat van de concurrentie? Daarvoor moet je deze mensen wel door en door kennen.

Vervolgens moet je zorgen dat het klikt, maar hoe zorg je dan dat het klikt? Wat is er nodig voor die klik en waar, wanneer en hoe? Hoe moet je waar en wanneer de boodschap of de ‘waarde van het aanbod’ zien over te brengen op deze mensen?

Wie geen tijd en geld wil verspillen, doet eerst goed zijn huiswerk.

Wat een hoop vragen, maar alle antwoorden beginnen met de doelgroepen identificeren, want je wilt straks toch het liefste gelijk raak schieten en niet onnodig tijd en geld verspillen? (Om over de verspilde energie, het verloren enthousiasme en de moed die in je schoenen zakt, nog maar niet eens te spreken.)

Voor alle antwoorden moet je beginnen bij het begin en op onderzoek. Je moet eerst ontdekken wie de doelgroepen zijn en ze vervolgens door en door leren kennen. Je moet (!) weten wat ze zoeken en waarom ze dat zoeken.

Waar liggen hun behoeften? Wat vinden zij belangrijk en wat krijgt deze mensen in beweging? Waar hangen ze uit en wanneer? En wat is dan op dat moment de informatie-behoefte?*

Als je dat allemaal weet kun je deze mensen waarde leveren, eerder niet.

* Wij weten dat je woorden als content-marketing en informatie-behoefte ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Een paar voorbeelden

Onderstaande fictieve organisaties ontdekten ieder tijdens het segmenteren dat er 3 belangrijke segmenten zijn.

Bedrijf dat sportkleding ontwikkelt, fabriceert en verkoopt

  • Serieuze sporters – Zoeken hoogwaardige functionele sportkleding.
  • Recreatieve sporters – Zoeken comfortabele meer alledaagse sportkleding, waarmee ze na het sporten ook nog gezien kunnen worden.
  • Modebewuste klanten – Zoeken sportkleding als mode-item.

IT‑consultant

  • Startups – Behoefte aan advies over IT‑infrastructuur en basisoplossingen.
  • MKB’s – Behoefte aan meer reguliere ondersteuning voor IT‑beheer, systeemintegratie en cybersecurity.
  • Multinationals – Behoefte aan complexe IT‑oplossingen, strategisch advies en internationale IT‑ondersteuning.

Financieel adviesbureau

  • Jonge professionals – Willen advies voor onder andere sparen voor de toekomst.
  • Gezinnen – Willen advies voor (oversluiten) hypotheek en aanvullen pensioenpotje.
  • Klanten met hoog inkomen – Willen advies voor vermogensbeheer, belastingstrategieën en investeringen.

Terug naar het begin en vanaf daar verder

Alle informatie over de doelgroepen draagt bij aan het succes van de content-marketing én zelfs aan het succes van alle andere bezigheden en afdelingen. Je kunt dan ook zelden een goed aanbod ontwikkelen, zonder te weten waar de doelgroepen behoefte aan hebben.

De doelgroepen moeten centraal staan bij alles wat een merk doet.

In de regel waren de doelgroepen al voor een deel in beeld bij de oprichting van het merk. Ze maakten deel uit van de visie en de missie. Zonder te weten waarom het merk er moest komen en voor wie het de oplossing was, was het wel heel lastig om verder te komen dan een inschrijving bij de KvK.

Enige kennis van de doelgroepen moet er dus wel zijn (geweest). Toch kan dit nooit duidelijk omschreven zijn of te globaal omschreven zijn. Uiteindelijk moet dit wel heel duidelijk en gedetailleerd gebeuren, zeker voor de content-marketing.

Wie gaat op onderzoek?

Het is duidelijk. Kennis van de doelgroep begint bij onderzoek; bij identificeren en vervolgens bij definiëren. Doorgaans is dit de taak van de afdeling marketing, maar dat hoeft niet per se. Voor deze afdeling is het natuurlijk wel extreem belangrijk om te weten met wie ze te maken hebben.

De marketing moet de doelgroepen als eerste zien te raken, dus moet deze afdeling doorgaans wel meer weten van de doelgroepen dan andere afdelingen en op onderzoek als deze kennis ontbreekt of onvoldoende is.

Wat is het verschil tussen doelmarkt en doelgroep?

Wie zojuist goed door de regels heen las en/of voor wie deze stof niet geheel nieuw is, heeft vast wel door dat we over 2 soorten doelgroepen spreken. Het verwarrende is dat die 2 doelgroepen veel overeenkomsten hebben. In het Engels spreek je daarom ook over target market en target audience, want gelukkig zijn er ook duidelijke verschillen.

Target market

Target market kun je vertalen in doelmarkt, maar behalve door professionals die hiermee dagelijks bezig zijn, wordt die term in Nederland zelden gebruikt. De doelmarkt is breder dan de doelgroep en te generaliserend.

Target audience

De target audience is de doelgroep als het om ons vakgebied van content, marketing, SEO, branding, et cetera, gaat. Deze groep wordt soms ook wel je ‘publiek’ genoemd.

Introductie Erik

Laten we Erik aan je voorstellen. Erik is 27 jaar en woont in het centrum van Utrecht. Erik is verzekeringsadviseur en in zijn vrije tijd wandelt hij zo vaak als mogelijk. Hierover blogt hij al een paar jaar en heeft ondertussen aardig wat volgers via met name Instagram verzameld. Erik is dus ondertussen eigenlijk een interessante influencer geworden als het om wandelen gaat.

Momenteel organiseert Erik af en toe een wandeling voor geïnteresseerden. Binnen niet al te lange tijd hoopt Erik zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en te beginnen met het organiseren van wandelreizen binnen Europa, maar zover is het nu nog niet.

Erik als onderdeel van de target audience

Erik is representatief voor een doelgroep van jonge mannen of mensen tussen de 25 en 35 jaar. Mensen die naast hun werk graag wandelen en reizen én ook nog eens populair zijn op social media. Met hun grote groep volgers zijn mensen als Erik enorm interessant voor een reisorganisatie met zijn niche in actieve reizen.

Dat is 1 van de doelgroepen van deze reisorganisatie en een ‘target audience’. Deze groep is niet eens zo groot, maar wel enorm waardevol. Deze groep kan hun reizen namelijk wel enorm goed (door)verkopen. Hiervoor krijgen zij dan als dank een percentage.

De doelmarkt of target market hangt hierboven en bestaat bijvoorbeeld uit ‘alle’ influencers die de focus leggen op actief bewegen en reizen.

Kortom

Erik is een goed voorbeeld van een invloedrijke wandelaar die waardevol kan zijn voor het promoten van actieve reizen van een reisorganisatie. Dankzij zijn wandelblog en aanhang op social media maakt hij deel uit van hun target audience. Via dit publiek hoopt de organisatie meer reizen te verkopen.

 

De voordelen van het identificeren van de doelgroepen

Marketing wise

Met betrekking tot de marketing zie je in bovenstaand voorbeeld over Erik, dat door diepgaande kennis van de doelgroepen, het stukken eenvoudiger wordt om de doelgroepen straks op de juiste manier te benaderen. Dat is 1 !

Daarnaast zul je door gerichter en dus efficiënter werken, een hogere Return On Investment (ROI) behalen. Je bespaart immers tijd, energie en middelen door je te concentreren op die mensen waarvan de kans het grootst is dat ze ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in het aanbod (product en/of dienst) of dat kunnen worden.

Verder zijn onderstaande voordelen te noemen, maar de werkelijke lijst met voordelen is vrijwel oneindig.

 

We zoomen hierop nog iets verder in.


Gerichter en dus efficiënter werken

Wanneer je niet weet voor wie je iets doet, weet je ook niet wat die persoon zoekt en waarmee je de bekende klik kunt maken. Je weet niet waar je deze mensen treft en wat de beste tijd is om contact te leggen. Hierdoor produceer je content op goed geluk.

Wie zo min mogelijk kruit wil verschieten, moet zo scherp mogelijk richten. Niet alleen weten op wie je richt, maar ook weten wanneer en waarmee je dat het beste kunt doen.

Is al deze informatie er wel, dan kun je alles scherp afstellen. Dit bespaart je veel tijd, energie en geld. De kans op succesvolle branding, content-marketing, conversie-optimalisatie, et cetera, is zo het grootst en het reëelst.

Een paar voorbeelden

Stel een doelgroep gaat op zaterdagavond tot in de vroege uurtjes van de zondagochtend flink stappen. Dan weet je dat je met deze doelgroep zondag overdag niets hoeft.

Een doelgroep van wandelaars die er in het weekend al vroeg op uit trekt, probeer je door­de­weeks te bereiken.

En zakelijke dienstverleners die zich iedere werkdag rond 16 uur graag laten afleiden door even op X te kijken, probeer je natuurlijk dan daar te bereiken.


Een sterker merk

Een helder beeld van de doelgroepen helpt bij het versterken van de merkidentiteit zorgt dat de communicatie beter aansluit op de wereld van de doelgroep. Tegelijk zorgt dit voor een herkenbare en samenhangende merkidentiteit die met zeer weinig moeite consistent blijft in alle uitingen.

Deze consistentie en deze connectie zal de emotionele band met het merk versterken. Dit zal de markt­positie van het merk versterken.


Productie ‘relevante content’ beter haalbaar

Met diepgaande kennis van de doelgroepen is het altijd eenvoudiger om content te produceren die aansluit bij de interesses, pijnpunten en verlangens van deze potentiële klanten. Dit is ‘relevante content’.

‘Relevante content’ is tegenwoordig onmisbaar als je klanten wilt maken van bezoekers, gebruikers, volgers en fans. En dan natuurlijk wel het liefst: loyale terugkerende klanten.

Echter, ‘relevante content’ zorgt doorgaans niet alleen voor hogere betrokkenheid, maar levert vaak ook nog een flink concurrentie-voordeel.


Zelfs de SEO en de SEA genieten mee

Het identificeren van de doelgroepen, vereenvoudigt het zoekwoorden-onderzoek voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO). Daarnaast heb je zoektermen nodig voor het produceren van content en voor online advertentie-campagnes (SEA).


Persoonlijkere aanbiedingen voor nog meer succes

Dankzij het definiëren van de doelgroepen, kun je niet alleen de content persoonlijker maken, maar ook de aanbiedingen. Persoonlijke‘re’ marketing-aanbiedingen leveren natuurlijk altijd meer op dan generieke aanbiedingen. Ze zijn immers afgestemd op de unieke voorkeuren en behoeften van de ontvanger.

Dit vergroot ook weer de betrokkenheid van de ontvanger en dus de kans op succes, wat weer in het voordeel van de bedrijfsresultaten én van het bestaansrecht is.


Organisatiebreed

Naast de voordelen voor de marketing, zijn er van een helder beeld hebben van de doelgroepen ook organisatiebreed grote voordelen te noemen. Sowieso zullen producten en/of diensten beter aansluiten bij de wensen en behoeften van de doelgroepen. Dat dit leidt tot meer verkoop, laat zich raden.

Bovendien zullen door focus op de doelgroepen alle afdelingen doelgerichter werken. Dit zal uiteindelijk organisatiebreed (veel) tijd, energie en kosten besparen, de Return On Investment (ROI) verhogen en de kans op succes vergroten.

 

Wat is een doelgroep?

Een doelgroep wordt vaak gezien als een groep consumenten die je wilt bereiken met de marketing om meer omzet te genereren. Het is een weerspiegeling van een groep die behoefte heeft aan het aanbod en meer bereid zijn dit af te nemen dan andere groepen.

Wij vinden dat de term consumenten niet de lading dekt, zeker niet als het gaat om onze klanten die toch vooral in de persoonlijke en zakelijke dienstverlening werken. Zij hebben te maken met patiënten, cursisten, afnemers, et cetera.


Onze definitie

Een doel­groep is een specifieke groep mensen die de organisatie wil bereiken en kan helpen met het aanbod met het oog op meer verkoop, omzet en winst. Er is bijna altijd meer dan 1 doel­groep of de doel­groep bestaat uit meer­dere sub-doelgroepen.


Van grof naar fijn

Door te kijken met wie een organisatie te maken heeft en dit eerst grof in te delen in overeenkomende kenmerken, zie je al direct de veelzijdigheid van doelgroepen. Je gaat dan van geen indeling naar een 1e grove indeling. Dit noem je segmenteren en kun je steeds verder doen tot in de kleinste details.

Bij segmenteren deel je op basis van diverse criteria de grote taart als het ware op in kleinere puntjes.

Dit is enorm belangrijk voor onder andere effectieve content-marketing en dus krijgt dit – voor we daadwerkelijk aan de slag gaan – onze volle aandacht in deel 2.

Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

 

Vertalen in klantprofielen, buyer en customer persona’s

Tot slot kun je met de verzamelde informatie klant- of doelgroep-profielen maken. Vervolgens kun je ook handige buyer persona’s samenstellen en zelfs de voor de content slimme ‘buyer persona’s voor de content’.

Persona’s zijn fictieve personen die de ideale koper of klant uitbeelden. Deze figuren krijgen letterlijk een gezicht en een voornaam. Samen met een korte omschrijving op basis van een klant- of doelgroep-profiel, staan ze model voor een doelgroep. Hiermee leer je deze groep beter kennen en de behoeften te begrijpen.

Persona’s staan model voor een bepaalde groep en zorgen dat je ze beter begrijpt.

Bij wat wij doen, geniet het werken met persona’s de voorkeur boven het werken met doelgroepen en dat is niet alleen bij ons het geval. Hierop komen we binnenkort in een serie met direct toepasbare blogartikelen over de buyer en customer persona’s.

Wil je deze straks niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

Voorbeeld klantprofiel van een reisorganisatie

We gaan even terug naar Erik. In zijn profiel staat onder andere:

Erik, 27 jaar, verzekeringsadviseur te Utrecht. Naast zijn zakelijke baan is hij enthousiast wandelaar en heeft hij ook nog een populair wandelblog. Erik organiseert wandelingen op kleine schaal en overweegt wandelreizen te organiseren. Hij is ’s avonds en vooral in het weekend zeer actief op Instagram en Facebook en heeft daar meer dan 100.000 volgers.

Je kunt uiteraard ook met lijsten en bullets werken.

 

Volgende keer verder

Nu je weet waarom doelgroepen identificeren en specificeren belangrijk is, besteden we in het volgende deel aandacht aan het segmenteren zelf. Daarna helpen we je met dit onderzoek en kun je direct aan de slag.

Toekomstplannen?

Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de web­site en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en zien we jou hier binnen­kort weer terug. Tot gauw!

Uitbesteden heeft zo zijn voordelen

Uitbesteden is ook een inte­res­san­te optie en kan uiter­aard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze core­business is en content-marke­ting daar­van een belang­rijk onder­deel vormt. Zo hebben wij ruime erva­ring met het bepa­len, ontwik­ke­len én uit­voe­ren van content-marke­ting-strate­gieën.

Dit doen we in nauwe samen­werking met of voor zowel dienst­verlenende orga­ni­sa­ties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deel­oplos­singen. Hierdoor kan ieder­een doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en is daarbij dus niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere inte­res­sante infor­ma­tie op het gebied van content-marke­ting, zake­lijk blog­gen, con­ver­sie-opti­ma­li­sa­tie, bran­ding, SEO en alles daar­omheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home