![De doelgroep identificeren • 3/3 [stappenplan]](https://thecontentcarecompany.nl/wp-content/uploads/2024/12/doelgroep-identificeren-3-stappenplan.png)
De doelgroep identificeren • 3/3 [stappenplan]
![De doelgroep identificeren • 3/3 [stappenplan]](https://thecontentcarecompany.nl/wp-content/uploads/2024/12/doelgroep-identificeren-3-stappenplan.png)
De doelgroepen helder in beeld hebben, is onmisbaar voor ieder merk met ambities. Ook voor de content is dit onmisbaar. Je moet de doelgroepen natuurlijk wel door en door kennen áls je ‘relevante content’ wilt produceren en zo veel mogelijk rendement uit de marketing-investeringen wilt halen.
Maar dit geldt niet alleen voor de afdeling marketing en content-creators, ook andere afdelingen en specialisten moeten zich kunnen inleven in de doelgroepen. Dit begint bij de ‘doelgroepen identificeren’, maar hoe pak je zoiets aan? We zoomen verder in en gaan op onderzoek!
Wat gaan we doen?
We zoomen in op de doelgroepen, helpen je aan de hand van een stappenplan om deze te identificeren en ze uiteindelijk ook echt in je voordeel te gebruiken.
- Deel 1 – We zoomden in op het belang en de voordelen van de doelgroepen identificeren. We legden uit wat een doelgroep is en tikten kort het verschil aan tussen doelgroepen en doelmarkten. We introduceerden ook de zogenaamde persona’s. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – Dit deel is volledig gewijd aan het segmenteren van de doelgroep(en). We deelden meerdere manieren om dit te doen en keken of hierbij verschillen zijn bij grote en kleine organisaties. Terug naar deel 2.
- Deel 3 – In dit laatste deel beschrijven we in 10 stappen hoe je de doelgroep(en) identificeert.
- Supplement – Aansluitend op deze serie is er een supplement met alleen criteria voor het bepalen van de doelgroep en de buyer persona. Direct naar het supplement.
Eerst meer weten?
Of ga naar de overzichten van alle blogartikelen over branding, content-marketing of conversie-optimalisatie (CRO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van deze en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
Terugblik
‘Het waarom’ van de doelgroep identificeren
Wie ‘relevante content’ wil produceren en zo veel mogelijk rendement uit zijn marketing-investeringen wil halen, moet de doelgroepen door en door kennen. Je weet de antwoorden op vragen als:
- Wat zoeken ze en waarom zoeken ze dat?
- Wat zijn hun behoeften?
- Wat krijgt deze mensen in beweging?
- Waar hangen ze uit en wanneer?
- En wat is dan op dat moment op die plek de informatie-behoefte?
Maar ook al wil je helemaal geen content maken, je moet sowieso weten met wie de organisatie te maken heeft. Dit begint allemaal bij het identificeren van de doelgroepen. Daarna kun je definiëren en verder. Je stopt als je weet wat voor jouw vakgebied nodig is, alhoewel je natuurlijk wel altijd scherp moet blijven toezien op bewegingen in de markt. Lees meer.
Wij weten dat je woorden als marketing-investeringen en informatie-behoeften ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
De rol van de doelgroep
Een doelgroep is een concrete weergave van een groep die behoefte heeft aan het aanbod (dienst en/of product) en meer bereid is dit af te nemen dan andere groepen.
Er is bijna altijd meer dan 1 doelgroep. Zo heb je een doelgroep waarvoor de organisatie bestaat. Deze is vaak vrij generiek en/of breed en wordt ook wel doelmarkt genoemd.
Voor bijvoorbeeld het maken van content, heb je vrijwel niets aan 1 (te) grote groep en zeker niet aan de doelmarkt. Wie ‘relevante content’ wil produceren, moet invulling geven aan de informatie-behoeften. Hiervoor moet je verder graven en starten met het identificeren van doelgroepen. Lees meer.
De voordelen van het identificeren van de doelgroepen
Het helder in beeld hebben van de doelgroepen, maakt het stukken eenvoudiger om de doelgroepen op de juiste manier te benaderen. Dat is 1 ! Daarnaast zijn de onderstaande en nog veel meer voordelen te noemen.
- Je richt je niet tot iedereen, maar gerichter tot de groep(en) met de grootste groeipotentie.
- Hogere klanttevredenheid door afstemming aanbod op de behoeften van de doelgroepen.
- De merkidentiteit versterkt.
- Productie ‘relevante content’ is/wordt beter haalbaar.
- Inzichten in de doelgroepen zijn ook in het voordeel van:
- Persoonlijke‘re’ marketing-aanbiedingen.
- Focus, efficiënter gebruik van middelen leidt tot besparingen binnen de hele organisatie.
- Concurrentie-voordeel door kansen die zij laten liggen te pakken.
Segmenteren
In deel 2 zoomden we in op segmenteren. We vertelden dat je door de grote algemene doelgroep te verdelen in kleine punten – segmenten – je enorm veel inzichten kunt krijgen. Dat je hierdoor potentiële en bestaande klanten persoonlijker en dus beter kunt benaderen.
We vertelden je ook dat je door steeds verder te segmenteren een specifieke doelgroep het juiste verhaal op de juiste plek op het juiste moment kunt leveren. Je zou dan ook kunnen stellen dat je door te segmenteren de kans dat content ook werkelijk ‘relevante content’ wordt, aanzienlijk wordt vergoot.
Nu is het tijd om aan de slag te gaan… om te gaan segmenteren!
Stappenplan doelgroep identificeren
Om de voordelen van segmenteren volledig te benutten en recht op je doel af te vragen, is een gestructureerde aanpak wel zo slim. Onderstaand stappenplan biedt hiervoor concrete handvatten om het proces van marktsegmentatie zo soepel en efficiënt mogelijk te laten verlopen.
Shortcuts
- Stap 1 – Doelmarkt
- Stap 2 – Informatie verzamelen
- Stap 3 – Criteria bepalen
- Stap 4 – Clusteren
- Stap 5 – Segmenteren
- Stap 6 – Profielen maken
- Stap 7 – Selecteren
- Stap 8 – Evalueren
- Stap 9 – Kiezen
- Stap 10 – Vertalen
- Stap X – Ontwikkel door tot strategieën
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen, dat alle in deze serie genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.
Er zijn ontzettend veel zaken waarmee je rekening moet houden, we kunnen ze hier onmogelijk allemaal benoemen. Je vindt in deze serie dan ook slechts een stappenplan om deze zaken te bepalen. Naar eigen inzicht mag je hiervan natuurlijk afwijken of misschien zelfs op een geheel andere manier aanpakken. Observeer, meet, leer en verbeter!
Daarnaast is het sowieso altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Stap 1
Doelmarkt
Bepaal eerst de brede markt waarvoor je producten of diensten bedoeld zijn; oftewel: de doelmarkt.
Bepaal wie je klanten zijn door demografische, geografische en psychografische gegevens te verzamelen. Dit helpt je te begrijpen wie je klanten zijn en wat hun behoeften zijn.
Dit kan op basis van:
Je blijft hier dus min of meer ‘op de vlakte’.
Stap 2
Informatie verzamelen
We gaan iets dieper en verzamelen allerhande gegevens over de doelmarkt om hiervan een breed overzicht te krijgen.
Kijk wat er al bekend is en vul dit aan met bijvoorbeeld:
Uiteindelijk leg je alle gegevens overzichtelijk vast en kom je vanzelf bij Stap 3.
Tip! Waar haal je zoal informatie vandaan?
Enquêtes en interviews
Is er al contact met de doelgroepen op social media of bijvoorbeeld via het abonnement op de nieuwsbrief? Dan kun je deze contacten vragen een enquête in te vullen. Daarnaast kun je informatie halen uit interviews met mensen die representatief zijn voor een doelgroep.
Je kunt deze mensen eventueel ook een lijst met vragen mondeling voorleggen, maar ga vooral het gesprek aan. Op die manier kom je vaak dichter bij de werkelijke motivatie.
Ga het gesprek aan
Het gesprek aangaan én dan vooral luisteren is eigenlijk de beste manier om de doelgroepen beter te leren kennen en meer te weten te komen over wat zij belangrijk vinden in relatie tot het aanbod.
Op social media kan dit middels social listening en je kunt onder posts van het merk zelf het gesprek prima aangaan. Stel dan vooral open vragen. Voorkom wel dat dit overkomt als een ondervraging of wees gewoon eerlijk en zeg dat het antwoord belangrijk, leerzaam of beide is.
Dit kun je ook doen onder andere posts – dus niet van het merk zelf –, maar wees hierbij wel voorzichtig. Rond sowieso gesprekken altijd netjes af.
Verder inzoomen?
Lees meer over luisteren en social listening in ‘Marktonderzoek in een notendop + stappenplan’ of ga direct naar de box ‘Luister, luister en luister’.
Stap 3
Criteria bepalen
Zoals je uit deel 2 al kon opmaken, is het belangrijk om de (te) grote taart in kleinere punten te snijden. Je verdeelt dan de grote doelmarkt in verschillende specifieke groepen. Dit kan op 2 manieren:
- aan de hand van de verkregen inzichten en de gemene delers;
- door eerst de criteria te bepalen en aan de hand daarvan de gemene delers ontdekken.
Vaak biedt de 2e manier het meeste houvast. Je kijkt dan bijvoorbeeld naar:
- leeftijd;
- inkomen;
- interesses;
- locatie;
- koopgedrag;
- levensstijl;
- voordelen (benefits);
- motivaties.
De 1e 4 punten zijn de meer klassieke criteria. Tegenwoordig zijn de onderste populairder. Op de vraag hoe je de verdeling het beste kunt maken? Moeten we je het antwoord schuldig blijven.
Het is voor ons vanaf hier nu niet exact aan te geven. Dit verschilt enorm van organisatie tot organisatie en het staat ook iedere organisatie vrij om dat naar eigen inzicht te doen.
Natuurlijk hebben wij onze voorkeur, máár je moet toch echt eerst kijken naar wat de meeste waarde heeft voor het merk. Dat doen wij ook.
Leeftijd, inkomen en adres zijn inmiddels de klassiekers. Levensstijl, voordelen en motivaties zijn meer van deze tijd.
Wel hebben we onder dit stappenplan nog extra handvatten opgenomen die van toepassing kunnen zijn voor organisaties werkzaam in de dienstverlening en voor online ondernemers.
Daarnaast vind je in het artikel vermeld in onderstaande box nog tal van veel gehanteerde criteria voor deze 1e verdeling van de doelmarkt.
Hulpbronnen
Criteria
Voor behulpzame lijsten met handvatten, ga je naar: Marktsegmentatie • Criteria voor bepalen doelgroep en buyer persona [supplement].
Stap 4
Clusteren
Tijd voor de 1e verdeling. Die maak je aan de hand van de gemene delers van Stap 3. Hierbij kun of zul je automatisch gebruikmaken van zogenaamde cluster-analyse.
Cluster-analyse klinkt heel interessant. Toch is het niet meer of minder dan een statistische techniek waarmee je klanten kunt groeperen op basis van hun gemeenschappelijke kenmerken en gedragingen. That’s all!
Stap 5
Segmenteren
Tijd voor de 1e verdeling. Die maak je aan de hand van de gemene delers van Stap 3.
Stap 6
Profielen maken
Aan de hand van wat je nu weet, kun je segment-profielen maken. In principe zijn dit gedetailleerde profielen voor elk klantsegment. Dit omvat hun behoeften, voorkeuren en koopgedrag.
Toch is het slim om hier nog niet te gedetailleerd te werk te gaan. Dit om te voorkomen dat je tijd, moeite en andere middelen gaat investeren in segmenten die sowieso niet interessant genoeg zijn. Besteed aan die groepen dus weinig tot geen aandacht.
Groepen waarover twijfel bestaat, neem je nog wel mee. Maar daarom moet je nu dus nog niet te diep gaan. Dat komt bij of na Stap 10 wel.
Stap 7
Selecteren
Je hebt nu diverse groepen. Om te beoordelen welke het meest interessant is onderzoek je nu elk segment los van de ander. Kijk naar de haalbaarheid en aantrekkelijkheid van de segmenten.
Beoordeel elk segment op:
- grootte / marktomvang;
- groeipotentieel (vergelijk kosten en inkomsten);
- winstgevendheid;
- concurrentie.
Kijk bij de concurrentie naar hoe goed zij de segmenten al bedienen. Liggen er ergens kansen voor een beter aanbod? En is het aanbod hieraan aan te passen?
Lijst maken
Maak vervolgens een lijst van de meest veelbelovende groepen, met de interessantste bovenaan en de minst interessante onderaan.
Daaronder benoem je de groepen die ‘nu’ zijn afgevallen. Wie weet zijn die in de toekomst opeens interessant. Sla deze informatie ergens op, maar doe er nu verder niets meer mee.
Stap 8
Evalueren
Bekijk nu de lijst nog eens heel kritisch. Verschuif waar nodig de rangorde en parkeer weer wat toch niet zo interessant blijkt.
Stap 9
Kiezen
Je kunt je niet op alle groepen tegelijk concentreren. Selecteer daarom die segmenten die het beste passen bij de bedrijfsdoelen en de middelen.
Het aantal segmenten dat je kiest, hangt af van de situatie; van het soort bedrijf, de grootte ervan, grootte van de doelmarkt, grootte afdeling, et cetera.
Maar om je een hint te geven:
- 3 tot 5 segmenten – Dit aantal is vaak goed haalbaar en effectief voor de meeste organisaties. Het biedt voldoende focus zonder te complex te worden.
- Maximaal 7 segmenten – Dit kan interessant zijn bij grotere organisaties of grotere doelmarkten met veel diversiteit.
Voor maximale impact, moet je er straks voor zorgen dat je elk segment effectief kunt bedienen. Kies daarvoor een aantal dat je in staat stelt om effectief te bedienen en te beheren zonder dat dit de middelen overschrijdt.
Ook de informatie over segmenten die nu afgevallen zijn, bewaar je weer ergens. Wie weet komt het ooit nog van pas.
Tip! Werk segment voor segment
Het is natuurlijk altijd beter 1 ding goed te doen, dan van alles maar half. Kies daarom liever voor 1 segment of doelgroep tegelijk. Misschien is 1 segment per kwartaal wel een goed idee. Begin dan met dat segment die het belangrijkste en dus het waardevolste is voor de bedrijfsresultaten en het bestaansrecht van de organisatie.
Sowieso, hoef je straks niet voor allemaal tegelijk een gerichte strategie te ontwikkelen. Dat kan ook segment voor segment. Daarnaast kun je de segmenten verdelen onder ‘task forces’. Iedere groep heeft dan zijn focus!
Stap 10
Vertalen
Het segmenteren zelf is gebeurd. Nu komt de vertaalslag en kun je de gekozen segmenten uit gaan werken. Zorg voor een helder beeld van ieder segment.
Werk verfijnd en segment voor segment, of verdeel de segmenten onder task forces.
Doe aanvullend onderzoek
Je weet van ieder segment wat mensen daarbinnen belangrijk vinden, wat hun voorkeuren en gewoonten zijn. Toch kan dit onvoldoende zijn en meer verfijning nodig zijn. Daarvoor kun je aanvullend onderzoek doen en dus extra analyses uitvoeren, waarbij je je dan specifiek richt op het onderzoeken van een bepaald segment.
Maak segment-profielen
Je kunt segment-profielen ontwikkelen, waarin je alles beschrijft dat interessant is voor de bedrijfsvoering en/of marketing.
Overweeg buyer persona’s
Ontwikkel het liefs buyer persona’s. Dit zijn fictieve personen, of gewoon nepklanten, met een naam, een gezicht en eigen kledingstijl. Persona’s creëren een duidelijk beeld van met wie je te maken hebt; van het soort persoon die het merk en het aanbod moet zien te raken en te bewegen.
Omdat buyer persona’s zo waardevol zijn, komen we hierop binnenkort nog uitgebreid terug. Wil je deze serie blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Stap X
Ontwikkel door tot strategieën
Deze stap hoort eigenlijk niet bij het segmenteren zelf, maar voor de volledigheid ronden we hiermee het stappenplan af.
Wanneer je eenmaal een helder beeld hebt van een segment, kun je daarvoor een marktpositionering en merkpositionering ontwikkelen. Creëer hiervoor een duidelijke merkbelofte en marketing-strategie of pas deze aan.
Begin met 1 segment. Als deze staat als een huis, ga je door met de volgende.
Blijf vervolgens steeds verder scherpstellen en agendeer hiervoor periodieke evaluatie-momenten. Pas als het 1e segment goed op de rit staat, focus je je op de volgende doelgroep.
Bedrijfsmatig moet je er natuurlijk ook voor zorgen dat het aanbod uniek en relevant is voor deze doelgroep en dat de prijsstrategie klopt.
Tip! Kies, focus en verfijn
Vanaf nu is het voor de content-marketing en de conversie-optimalisatie belangrijk dat je per doelgroep nog dieper duikt in de details van die doelgroep. Je moet uiteindelijk weten waar de doelgroep op welk moment uithangt en wat dan daar op dat moment de informatie-behoefte is.
Wil je een doelgroep echt leren kennen? Dan zul je je moeten concentreren op die doelgroep.
Ook dit kun je niet tegelijk voor alle doelgroepen uitzoeken, tenminste niet goed genoeg. Bovendien is er grote kans dat door de verschillen in specifieke informatie-behoeften uit het segment weer nieuwe segmenten ontstaan.
* Wij weten dat je woorden als content-marketing en conversie-optimalisatie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Extra handvatten voor segmenteren
Segmenteren voor dienstverleners
Voor een goede verdeling kunnen organisaties werkzaam in de dienstverlening eerst kijken naar hun directe netwerk.
- Wie zijn de potentiële klanten?
- Wie zijn de prospects?
- Wie zijn de leads?
- Wie zijn de bestaande klanten?
- Wie zijn de oud-klanten?
Neem deze groepen eens goed onder de loep, kijk naar de gemene delers, de patronen en vooral naar wat daarachter zit. Ga altijd voorbij the obvious.
Kijk bij de bestaande klanten ook naar aankoop-geschiedenis? Wat vertelt deze aankoop-geschiedenis? Kijk daarnaast naar de vraagstukken, problemen of pijnklachten waarvoor ze niet alleen klant werden, maar ook later hulp bij vroegen… en klant bleven.
Bij oud-klanten kun je veel leren over hun vertrek.
Verder inzoomen?
Lees meer over segmenteren op basis van klanten in ‘Marktonderzoek in een notendop + stappenplan’ of ga direct naar de kopjes ‘Afnemersanalyse’ en ‘Doelgroep-analyse’.
Segmenteren voor online ondernemers
Partijen die het vooral van inkomsten via de website en/of app moeten hebben, zijn sterk afhankelijk van informatie over de bezoekers. Naast bijvoorbeeld de aanmeldingen voor de gratis downloadables, kun je denken aan cookies en andere informatie (gegevens) verkregen door kunstmatige intelligentie (AI).
Cookies helpen enorm bij het begrijpen van de doelgroep, maar privacy-regels kunnen roet in het eten gooien.
Wat hierbij wel en niet mag en kan in relatie tot de bescherming van privacy-gevoelige gegevens, is momenteel nogal in beweging. Uiteraard zitten partijen die dag en nacht bezig zijn met hun business via het internet verkopen hier zelf al bovenop.
Het heeft voor veel onze lezers dan ook geen zin om in dit artikel dieper in te gaan op de ‘cookieless era’, maar je kunt altijd verder inzoomen.
Tip! Check de downloads
Wat wel altijd zeer interessant kan zijn voor bijvoorbeeld organisaties in de dienstverlening, is om te kijken naar de conversie op de website en/of app en dan met name naar die van de downloads en andere aanvragen. Aan de hand van de getoonde interesse kun je natuurlijk (ook) perfect segmenteren.
Oldskool en newskool segmenteren
De geijkte manier van de doelgroep segmenteren, is op basis van de demografische gegevens. Hieraan worden de laatste decennia steeds vaker de psychografische gegevens toegevoegd of ze worden geheel vervangen door de psychografische gegevens. Zie de tabel hieronder voor de verschillen.
De wereld verandert continu
In de huidige wereld waarin iedereen connected kan zijn via het internet, doen opleiding en werk er veel minder toe. In deze wereld spelen gezamenlijke interesses een veel belangrijkere rol. Dit is wat mensen verbindt, maar ook wat merken en mensen met elkaar verbindt.
Op basis van deze veranderingen is er zelfs nog een manier van segmenteren ontstaan. Deze gaat op basis van motivatie. Lees meer.
Demografisch en psychografisch segmenteren
Demografisch gegevens | Psychografische gegevens |
Geslacht | Interesses |
Leeftijd | Vrije-tijds-besteding |
Alleenstaand, samenwonend, getrouwd, kinderen | Online-gedrag |
Woonplaats | Wat lezen of kijken ze en waar doen ze dat? |
Opleiding, werk, inkomen | Waar en wanneer komen we in contact deze groep? |
Verder inzoomen? Ga naar:
Aan de slag
In deze serie hebben we gekeken naar wat een doelgroep is (deel 1) en het segmenteren (deel 2) onder de loep genomen. Met het concrete stappenplan in dit deel kun je nu aan de slag en de doelmarkt segmenteren… je kunt doelgroepen identificeren en specificeren.
Met de segmenten en de inzichten die daaruit volgen, kun je weloverwogen keuzes maken om de doelgroepen gepast te benaderen. Dit zou moeten zorgen voor de sterke marktpositie.
Binnenkort verder
De vraag is nu: hoe ga je deze groepen gepast benaderen? Daarop zoomen we uiteraard binnenkort uitgebreid in, maar eerst zoomen we nog in op de buyer persona’s en de buyer persona’s voor de content.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en content-marketing daarvan een belangrijk onderdeel vormt. Zo hebben wij ruime ervaring met het bepalen, ontwikkelen én uitvoeren van content-marketing-strategieën.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
![Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor](https://thecontentcarecompany.nl/wp-content/uploads/2023/05/Nancy-Moorman_content-creator_merken-bouwer_conceptor_copywriter_the-content-marketing-care-company_den-haag_XS.png)
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.