
Google’s algoritme • De belangrijkste factoren • 1/3 • 3 pillars of SEO

Google’s algoritme is één groot geheim en behalve Google zelf weet niemand de exacte samenstelling. Er zouden wel ruim 200 ranking-factoren zijn en dit wordt overal lukraak verkondigd. Is dit waar of een urban myth?
Sowieso zijn er factoren die we op dit moment wel zeker weten, maar morgen kan Google alles weer veranderen. Houd hier altijd rekening mee!
We bespreken van die factoren de belangrijkste waar beheerders van websites zelf een rol in kunnen spelen. Wil je zelf met SEO aan de slag, dan is het handig als je van deze zaken op de hoogte bent. We zoomen in!
Gaat het over het optimaliseren van apps, dan spreek je over ‘App Store Optimalisatie’ (ASO). Je kunt gerust verder lezen, want tussen SEO en ASO bestaan zeer veel overeenkomsten. Zeker met betrekking tot de materie in dit blogartikel. Bij uitzondering gebruiken we in dit blogartikel niet steeds ‘websites en apps’ zoals je van ons gewend bent. Dit zou de tekst niet prettiger leesbaar maken en dus kiezen we hier alleen voor het begrip website.
Wat gaan we doen?
Deze en de komende weken zoomen we in 3 delen in op de 3 belangrijkste pijlers van SEO. Dit is deel 1.
- Deel 1 – Inleiding en pijler 3: autoriteit, off‑page SEO en backlinks.
- Deel 2 – Pijler 2: relevantie, on‑page SEO en content. Direct naar deel 2.
- Deel 3 – Pijler 1: techniek. Direct naar deel 3.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Hoe werken Google en andere zoekmachines?
- Wat is Google’s algoritme, PageRank en hoe dynamisch is het?
- Wat is SEO? En zoekmachine-optimalisatie? En hoe werkt het?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over zoekmachine-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
SEO en de factoren van het algoritme
Uit voorgaande blogartikelen heb je begrepen dat de zoekresultaten op de resultaat-pagina’s* worden gerangschikt aan de hand van een complex waarderingssysteem (algoritme) van de zoekmachines. Zo ook bij de zoekmachine van Google, dé marktleider in Nederland op het gebied van zoekmachines. We richten ons in Nederland dan ook met name op Google’s zoekmachine.
* Wij weten dat je woorden als resultaat-pagina ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Hoe werkt SEO?
Zoekmachine-optimalisatie (Search Engine Optimization, SEO) heeft als doel de beste plek op de resultaat-pagina’s te bemachtigen. Dit door zo goed als mogelijk (optimaal) te voldoen aan de normen van dat waarderingssysteem en op die manier uiteindelijk de best mogelijke plek op resultaat-pagina’s te bedingen.
Waarderingssysteem als synoniem voor algoritme
In ons eerdere blogartikel ‘Wat is Google’s algoritme, PageRank en hoe dynamisch is het?’ hebben we besloten om als synoniem voor algoritme het woord ‘waarderingssysteem’ in te zetten. Laten we dat hier ook doen. Het systeem kent immers per positief gewaardeerde factor een aantal waardepunten toe aan een webpagina en/of website. Hoe meer waardepunten hoe beter dit is voor de positie op de resultaat-pagina’s.
Kwaliteit staat voorop bij Google
Google wil – net als menig ander bedrijf – voor de bedrijfsresultaten en het bestaansrecht kwaliteit leveren. Daarom wil Google de beste resultaten bij de zoekopdracht van de gebruiker tonen.
Om beter te worden gevonden en dus hoger te worden getoond, ontstond er steeds meer gemanipuleer. Om dat te voorkomen heeft Google al menigmaal het algoritme flink aangepast. Dit om hun klanten kwaliteit te kunnen leveren. Daarom is het bedrijf ook zo enorm geheimzinnig over dit waarderingssysteem. Hoe Google de posities van websites exact bepaalt, weet niemand. Behalve Google zelf.
Omdat Google de klanten de beste zoekresultaten wil bieden, doet Google er alles aan ‘bedriegers’ buiten spel te houden.
Toch is er dankzij veel tests en analyses wereldwijd uitgevoerd door SEO-specialisten, veel bekend over waar je wel en niet hoog op moet inzetten. Mede dankzij de alsmaar veranderende regels, blijft het veel giswerk en ook nogal onduidelijk voor diegenen die dol zijn op details.
Let op de houdbaarheidsdatum!
Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kunnen Google en andere zoekmachines hun waarderingssysteem (al)weer hebben aangepast. Houd daarom altijd rekening met deze handelswijze en dus met de beperkte houdbaarheid van artikelen en berichten over SEO.
Demotiverend veel factoren
Minimaal 200 factoren zouden er dus moeten zijn. Er wordt dan alleen niet bij gezegd of die allemaal voor iedere taal gelden. Klinkt in ieder geval nogal indrukwekkend, maar ook ingewikkeld, oneindig én vooral demotiverend. Maar misschien is dat juist wel de bedoeling.
Algemene introductie
Maar goed, de mensen die dol zijn op details kunnen zichzelf een lol doen en met veel plezier eindeloos verdwalen in de informatie die online beschikbaar is op het gebied van SEO. Zij kunnen dan heel diep gaan in de materie. Dat doen wij hier in deze meer algemeen bedoelde introductie niet.
Uiteraard zoomen we steeds verder in – dieper en breder –, zolang jij er maar wat aan hebt en mee kunt.
De grote lijnen zie je van een afstand
Wanneer je het minder complex wilt maken en SEO voor Google’s zoekmachine van een afstand bekijkt, dan zie je de grote lijnen. Dan lijkt die SEO opeens veel minder complex. Dit zie je ook terug bij Three pillars of SEO bedacht door SEO-goeroe Barry Adams. Hij zag de 3 grote lijnen en deelde zoekmachine-optimalisatie in in 3 pijlers.
Deze serie blogartikelen hangen wij min of meer op aan deze 3 pijlers met dank aan Barry Adams.
3 pillars of SEO
De 3 pijlers voor SEO volgens Barry Adams zijn:
- techniek;
- relevantie / on‑page SEO (waaronder de content en de link juice);
- autoriteit / off‑page SEO (waaronder linkbuilding).
We bespreken ze allemaal, alleen in een andere volgorde. Dit omdat wij denken dat we met de meest ingewikkelde moeten eindigen. Bovendien beginnen we met pijler 3, omdat pijler 1 en 2 voldoende stof opleveren voor ieder een eigen blogartikel.
Pijler 3
Autoriteit en Off-page SEO
Hoe weet het waarderingssysteem van Google’s zoekmachine dat een artikel over een onderwerp op een bepaalde website meer waarde heeft dan een artikel over hetzelfde onderwerp op bijvoorbeeld nu.nl? Dit heeft te maken met de ‘autoriteit’* van een website en/of webpagina.
Als een door het publiek zeer gewaardeerde website zegt dat iets goed is, dan neemt Google dat al snel over.
Bij het rangschikken van de resultaten in de zoekmachine op de resultaat-pagina’s speelt die ‘autoriteit’ een zeer belangrijke factor. De ‘autoriteit’ van een website en/of webpagina heeft op zijn beurt weer alles te maken met de links die andere websites plaatsen naar de webpagina en/of website.
We spreken dan over ‘backlinks’ én ‘externe links’. Deze links bevinden zich buiten de website, dus ‘off page’. Het aanvragen en laten plaatsen van deze backlinks is een onderdeel van SEO en valt onder ‘linkbuilding’. Volg je het nog?
* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten. Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
We leggen het je helemaal uit
Alleen niet hier, want de ‘autoriteit’ van een website en/of webpagina is een vrij complex verhaal dat lastig kort samen te vatten is om goed uit te leggen. We komen hierop binnenkort terug in 2 aparte blogartikelen.
Wil jij niets missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Nice to know
Jouw eerdere zoekgedrag
Het zal je verbazen hoeveel mensen graag over zoekmachine-optimalisatie – of dan liever SEO – praten en het volgende niet weten of gewoon vergeten. Daarom nemen we deze ‘open deur’ tot slot hier als een invloedrijke factor toch even op. De invloed ervan op jouw zoekresultaten is namelijk nogal groot.
Wat doet Google?
Google houdt voor de zoekresultaten – naast de factoren die vallen onder de 3 pijlers van de SEO volgens Barry Adams – ook bij welke websites per browser eerder zijn bezocht. Zo weet de zoekmachine jouw of jullie voorkeuren (afhankelijk van wie de browser allemaal gebruikt). Dit persoonlijke surfgedrag is ook onderdeel van het waarderingssysteem van Google.
Hierdoor verschillen resultaat-pagina’s bijna altijd per browser en/of gebruiker. We hebben ondertussen allemaal wel door dat wanneer we recent op een rode trui hebben gezocht, we vervolgens her en der advertenties voor rode truien tegenkomen. Google onthoudt alleen nog veel meer van ons en dat heeft ook allemaal invloed op onze persoonlijke zoekresultaten.
Jouw website staat altijd bovenaan
Het opgeslagen zoekgedrag per browser en/of gebruiker is ook de reden dat ‘jouw’ website in ‘jouw’ browser vaak als een van de eersten of zelfs als 1e wordt getoond, maar dat zegt dus verder helemaal niets. Het zegt niets over de zoekresultaten bij anderen. Zoek je in de privé-modus van jouw browser opnieuw, dan krijg je het meest eerlijke resultaat.
Je snapt dat het opgeslagen zoekgedrag een hele belangrijke factor is bij het bepalen van de volgorde van de zoekresultaten. Een factor die vaak niet wordt meegenomen in het SEO-verhaal, omdat deze factor niet te beïnvloeden is met SEO en alléén effect heeft op persoonlijke zoekresultaten.
Zoek ook niet op bedrijfsnaam
En zoek dan ook niet op de bedrijfsnaam! Die is te uniek en zal altijd bovenaan staan. Zoek altijd op algemene zoektermen waarop de webpagina of de website gevonden ‘zou moeten worden’… én doe dat dan wel in de privé-modus!
Conclusie
Zoals de titel al aangaf, ging dit blogartikel over de belangrijkste factoren van Google’s algoritme en niet over zoekmachine-optimalisatie (Search Engine Optimization, SEO) zelf. Bovendien was dit slechts de inleiding en bespraken we eerst de indeling van Barry Adams en vervolgens pijler 3.
Uit pijler 3 bleek het belang van ‘autoriteit’ en het worden genoemd op andere websites die er voor de doelgroepen toe doen. Dit in combinatie met een gelinkte verwijzing naar de webpagina (een backlink) die met de content waarde levert voor de doelgroepen.
En toen?
Op het bouwen aan ‘autoriteit’ komen we in volgende blogartikelen nog uitgebreid terug, maar eerst ronden we deze serie af. Daarom zoomen we volgende week in op de noodzaak van ‘relevantie’ en de rol die on‑page SEO hierbij speelt. We sluiten volgende week deze serie af met de pijler techniek.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de box met de lezersaanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier volgende week of anders binnenkort weer terug. Tot gauw!
Tip! Lezersaanbieding SEO Care Scan
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op onze SEO Care Scan.
Aan de hand van de uitslag weet je wat goed is, waar de verbeterpunten zitten en wat de quick wins zijn. Desgewenst kunnen we hierna samen kijken wat er nodig is om de website en/of de app zelf te optimaliseren en als geheel op niveau te houden.
Wil je meer weten over deze scan? Vast wel, maar momenteel wordt de pagina met informatie en het aanvraagformulier voor deze scan geüpdate. Je kunt wel tijdens kantooruren ons hierover bellen.
Wil je van deze aanbieding gebruikmaken of meer informatie? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven] en gebruik het codewoord: ‘WE SEE O’.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.