Google’s algoritme • De belangrijkste factoren • 3/3 • Pijler 1: Techniek
Zoekmachine-optimalisatie is een proces dat alsmaar doorgaat, maar een must voor wie hoog tussen de zoekresultaten van de zoekmachine van Google wil staan. Dit proces begint met een technisch goede website. Daarom ligt bij deze pijler van de ‘three pillars of SEO’ de nadruk op techniek en bespreken we deze als laatste.
Voor een goede techniek is een goede developer (m/v/x) wel echt een vereiste. Deze specialist is al op de hoogte van de informatie in dit blogartikel. Daarnaast ligt hier ook een belangrijke taak voor beheerders van websites. Zij moeten zorgen voor goede URL’s van nieuwe pagina’s en dus dat jij soepel over de website kunt (blijven) surfen. We zoomen in!
Gaat het over het optimaliseren van apps, dan spreek je over ‘App Store Optimalisatie’ (ASO). Je kunt gerust verder lezen, want tussen SEO en ASO bestaan zeer veel overeenkomsten. Zeker met betrekking tot de materie in dit blogartikel. Bij uitzondering gebruiken we in dit blogartikel niet steeds ‘websites en apps’ zoals je van ons gewend bent. Dit zou de tekst niet prettiger leesbaar maken en dus kiezen we hier alleen voor het begrip website.
Wat gaan we doen en hebben we gedaan?
Dit is het 3e en laatste deel van een serie waarin we inzoomen op de 3 belangrijkste pijlers van SEO.
- Deel 1 – Inleiding en pijler 3: autoriteit, off‑page SEO en backlinks Terug naar deel 1.
- Deel 2 – Pijler 2: relevantie, on‑page SEO en content Terug naar deel 2.
- Deel 3 – Pijler 1: techniek
Het kan slim zijn eerst deel 1 en deel 2 te lezen. Gebruik de linkjes hierboven om daarheen te gaan.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Deel 1 en 2. (De linkjes staan hierboven.)
- Wat is Google’s algoritme, PageRank en hoe dynamisch is het?
- Wat is SEO? En zoekmachine-optimalisatie? En hoe werkt het?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over zoekmachine-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Inleiding – Wat verstaat Google onder techniek?
- Aandachtspunt #1 – Wat is een goed gebouwde website?
- Aandachtspunt #2 – De navigatie‑structuur
- Aandachtspunt #3 – Server‑configuratie
- Aandachtspunt #4 – HTTP‑status‑codes en SEO
- Aandachtspunt #5 – De URL’s en de slugs
- Aandachtspunt #6 – De canonical tags
- Extra aandachtspunt – Een sitemap kan geen kwaad
- Conclusie + lezersaanbieding
Inleiding
Wat verstaat Google onder techniek?
Voor een zoekmachine-vriendelijke website staat techniek voorop. Toch bespreken we dit als laatste, want niet iedereen heeft trek in een technisch verhaal. We proberen het verhaal zo toegankelijk mogelijk te houden, zodat je niet bedonderd wordt wanneer je partijen voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO) inhuurt en/of weet waarop je moet letten als je zelf hiermee aan de slag gaat.
Crawler-vriendelijkheid voorop
Om een website te kunnen indexeren zetten Google en andere zoekmachines zowel kunstmatige intelligentie (AI) als crawlers in. Het is dan ook belangrijk dat de website voor beide toegankelijk is en dat de crawlers eenvoudig de website kunnen doorzoeken. Daarom is dit pijler 1, want zonder de juiste techniek hebben pijler 2 en 3 weinig in te brengen.
Aandachtspunten
Onder techniek vallen met name de volgende aandachtspunten:
- goed gebouwde website;
- navigatie-structuur;
- server-configuratie;
- HTTP-status-codes;
- URL’s en slugs;
- canonical tags.
Let op de houdbaarheidsdatum!
Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kunnen Google en andere zoekmachines hun waarderingssysteem (al)weer hebben aangepast. Houd daarom altijd rekening met deze handelswijze en dus met de beperkte houdbaarheid van artikelen en berichten over SEO.
Aandachtspunt #1
Wat is een goed gebouwde website?
De wijze waarop een website wordt ontwikkeld, dient te voldoen aan de geldende standaard van dat moment. Google waardeert namelijk dat je investeert in de website.
Nu betekent dit:
- geen overbodige en/of rommelige codes;
- een goede weergave van de website op ALLE mobiele apparaten;
- pagina’s die snel laden.
Tip! Zorg dat de website op mobiel werkt!
Misschien overbodig te zeggen, maar om getoond te worden in de zoekmachine van Google, moet de website op alle mobiele apparaten goed werken. Met een van de laatste grote updates is hier nog een schepje bovenop gedaan.
Sinds zomer 2018 wordt voornamelijk de mobiele versie van een website gebruikt om een pagina te beoordelen. Deze keuze komt niet zomaar uit de lucht vallen. De meeste zoekopdrachten komen tegenwoordig via de smartphone en dit percentage zal alleen maar groter worden. Dus: mobile first!
Aandachtspunt #2
De navigatie-structuur
De navigatie-structuur* van de website heeft te maken met de manier waarop mensen de weg op de website of in de app kunnen vinden en erdoorheen of eroverheen kunnen bewegen. Naast het hoofdmenu, kunnen er submenu’s zijn. Submenu’s staan vaak helemaal aan de bovenkant en/of onderaan in de footer.
Daarnaast is de inzet van interne hyperlinks of links essentieel. Met deze hyperlinks kun je zonder gebruik van de menu’s toch over de website of door de app surfen. Dit wordt ook wel de link juice genoemd en een button is ook een interne link.
Kortom, de navigatiestructuur bestaat uit:
- hoofdmenu;
- submenu of submenu’s;
- link juice gevormd door hyperlinks in de content.
* Wij weten dat je woorden als navigatie-structuur ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Aandachtspunt #3
Server-configuratie
Hoe is de server waarop de website staat ingesteld en op welke locatie staat deze server? Op de instellingen gaan we zo in, nu eerst de locatie. Zoekmachines willen weten op welk land of welke landen de website is gericht. Is dat voor Nederland, dan geeft een .nl meer duidelijkheid dan een .com.
Daarnaast is het handig als de server in Nederland staat. Naast de korte lijnen voor sneller verkeer, heeft ook dit invloed op de SEO. Is het postadres ook in Nederland en de taal Nederlands, dan klopt het als geheel. Dan draagt het bij aan de waardering en levert het extra punten op.
Hoe het niet moet
Bij websites om te gokken en voor andere vage handel als crypto currency, porno, drugs of illegale medicijnen, zie je vaak dat bovengenoemde zaken verschillen. Het zou dan een .com kunnen zijn met de server op de Antillen, het postadres in Spanje en Nederlands als voertaal. Je snapt dat de crawlers het niet snel zullen begrijpen – of juist wel – en dat dit van negatieve invloed is.
Type server
Momenteel zijn er grofweg 2 soorten webservers:
- Apache;
- Nginx.
We begrijpen dat dit niet iets is waar je – naast de prijs en de reviews – bij stilstaat bij de keuze voor een hostingpartij, maar het komt op het volgende neer:
- Apache – Sneller voor dynamische content als bij webshops.
- Nginx – Sneller voor statische content.
Wat is het verschil tussen Apache en Nginx?
Dynamische content past zich aan aan de gebruiker en zie je veel bij webshops. De functie van de website is dus bij het kiezen van het type webserver relevant.
Apache
Apache is sneller voor dynamische content als bij webshops en maakt gebruik van een .htaccess-bestand. Dit is extra leesvoer voor de crawlers, maar zijn voor de (web)browsers wel nodig om een pagina met een flink aantal productfoto’s goed op te bouwen. Dit geeft Apache een voorsprong als het gaat om performance van de website.
Nginx
Voor websites met statische content – zoals veel voorkomt bij organisaties werkzaam in de dienstverlening – kun je kiezen voor Nginx, want Nginx zorgt ervoor dat juist deze websites sneller laden.
Apache of Nginx?
Je ziet momenteel een trend richting Nginx en er zijn signalen dat Nginx beter is voor de SEO. De toekomst zal het uitwijzen.
Aandachtspunt #4
HTTP-status-codes en SEO
Het doel van SEO is – naast zo hoog mogelijk op de resultaat-pagina’s terechtkomen – meer verkeer genereren naar en op de website. Je hebt net gelezen dat de website de crawlers moet verwelkomen. De crawlers vragen de inhoud op van de website en webpagina’s. Daarom is het noodzakelijk dat ze de juiste HTTP-status-codes in de juiste hoeveelheden aantreffen.
Wat zijn HTTP-status-codes?
HTTP staat voor Hypertext Transfer Protocol. Dit protocol wordt gebruikt om (web)browsers en zoekmachines (aan de ene kant) en servers (aan de andere kant) met elkaar te laten communiceren.
HTTP-status-codes zijn 3-cijferige antwoorden als bijvoorbeeld de ‘404’. Ze worden door de server geretourneerd op verzoek van bijvoorbeeld een browser of een zoekmachine, oftewel: clients. In totaal zijn er 5 soorten HTTP-status-codes en elk soort geeft een ander type bericht.
Wat doen HTTP-status-codes?
Wanneer je een webpagina in de browser opvraagt, worden er tientallen verzoeken gedaan aan de server waar de website op staat. Door de inzet van HTTP-status-codes wordt vliegensvlug alle informatie die nodig is om een pagina weer te geven verzameld en de pagina – als alles goed is – snel getoond.
Tot hier
Als we hier verder op ingaan, wordt deze introductie tot SEO wel heel technisch. De betere developers weten dit allemaal al en hebben hiervoor hun eigen bronnen. Voor nu dus tot hier.
Aandachtspunt #5
De URL’s en de slugs
De URL
Een URL is het volledige webadres naar een individuele webpagina, een afbeelding of een video, een document als een pdf, et cetera.
Bijvoorbeeld:
- onzewebsite.nl/onze-klanten/
- onzewebsite.nl/over-ons/onze-klanten/
Zoals je ziet, is het dus niet de domeinnaam. Die vormt wel altijd een onderdeel van de URL.
De slug
De slug is het laatste onderdeel van de URL en sluit dan ook aan op de domeinnaam. Het is het deel tussen forward slashes, maar een enkele keer ontbreekt de laatste forward slash.
Tussen de domeinnaam en de laatste slug kunnen ook nog 1 of meerdere tussenstappen tussen forward slashes staan. Bijvoorbeeld:
- onzewebsite.nl/onze-klanten/
- onzewebsite.nl/over-ons/wat-we-doen/onze-klanten/
De slug vormt samen met de domeinnaam de volledige URL.
Een goede ‘slug’ met daarin opgenomen de belangrijkste zoekterm waarbij de webpagina het beste resultaat is, is raadzaam voor de SEO van de pagina. Zie deel 2 bij het kopje ‘Wat kun je direct ingeven?’.
Verder inzoomen?
Lees meer over slugs op de pagina ‘SEO en webdevelopment • Veel gebruikte termen’ of ga direct naar het kopje ‘Slug’.
Aandachtspunt #6
De canonical tags
Om dit uit te leggen moeten we voor de gemiddelde lezer beginnen met duplicate content. Met duplicate content wordt bedoeld dat er op minimaal 2 plekken op internet dezelfde content te vinden is. Je weet waarschijnlijk al dat Google hiervan niet gecharmeerd is.
Nu kan het voorkomen dat er op de website toch duplicate content is ontstaan. Geen ramp, want met ‘canonical tags’ laat je Google weten dat je hiervan op de hoogte bent. Met de canonical tag verwijs je Google door naar de content die de voorkeur heeft en de crawlers moeten indexeren.
Dit is een hele beknopte uitleg. Wil je meer weten over duplicate content? Dan komen wij daar in volgende blogartikelen op terug. Ook om deze niet te missen, kun je je aanmelden voor de gratis e‑mailalert.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Extra aandachtspunt
Een sitemap kan geen kwaad
Een sitemap toont op slechts 1 pagina een overzicht van (bijna) alle webpagina’s binnen een website.
Toch draagt een sitemap niet echt bij aan de score in de zoekmachines. Wel helpt de sitemap bij complexere en/of grotere websites om ‘alle’ pagina’s mee te laten dingen naar een plekje op de resultaat-pagina’s. Daarom nemen wij de sitemap ook op in deze lijst met belangrijkste technische factoren voor de SEO voor Google’s zoekmachine.
1e generatie sitemaps
Even terug naar de vorige eeuw, naar de eerste jaren van het internet. Ter aanvulling op de reguliere menu’s (navigatie) werden sitemaps in die tijd vaak op een aparte pagina op de website gezet.
Het was een schematische weergave van de inhoud van de website en je kon vanaf de sitemap ‘iedere’ pagina direct en dus eenvoudig bereiken; 1 klik was voldoende.
2e generatie sitemaps
Inmiddels is er alweer flink wat jaartjes een 2e generatie sitemaps. Dit is een (XML-)bestand met codes dat de zoekmachines helpt bij het doorzoeken van complexere en/of grotere websites. Het bestand wordt geplaatst aan de achterkant van de website en is dus voor de bezoekers ‘aan de voorkant’ onzichtbaar.
De sitemap moet alle pagina’s binnen de website bevatten en voldoen aan het ‘Sitemaps-protocol’.
Ook is er informatie aan toe te voegen, bijvoorbeeld over het belang van een pagina binnen de website of de datum waarop de pagina is aangepast.
Wanneer de crawlers de website doorzoeken, hebben zij het met zo’n sitemap een stuk eenvoudiger.
Op deze manier helpt de sitemap om de anders moeilijk vindbare pagina’s toch te laten tonen. Moeten ze volgens de zoekmachines natuurlijk wel relevant genoeg zijn bij de ingegeven zoekopdracht.
Conclusie
Wie hoog tussen de zoekresultaten op de resultaat-pagina’s van de zoekmachine van Google wil staan, moet eerst zorgen voor een technisch goede website op de juiste server. Deze website moet voorzien zijn van de juiste toegangscodes en een goede navigatie-structuur. De naamgeving van de URL’s, de indeling van het menu en de link juice met de interne linkjes spelen hierbij ook een belangrijke rol.
Bij de zoekmachine-optimalisatie van een website worden daarom alle factoren die we hier en in deel 1 en 2 hebben genoemd – behalve ‘Jouw eerdere zoekgedrag’ – zo optimaal mogelijk ingezet, opgezet of verbeterd. Dit proces kan een startpunt hebben, maar heeft geen eindpunt. Want:
Zoekmachine-optimalisatie is een proces dat alsmaar doorgaat.
Toekomstplannen
Zoals de titel al aangaf, ging deze serie blogartikelen over ‘Google’s algoritme • De belangrijkste factoren’ en niet over zoekmachine-optimalisatie (SEO) zelf. Wel hebben we al een flink aantal tips en hints gegeven van wat je daarvoor kunt doen.
In komende blogartikelen gaan we steeds verder inzoomen op hoe je in de praktijk optimaal kunt voldoen aan de factoren van Google’s algoritme. Ook conversie-optimalisatie, content-marketing, branding en zakelijk bloggen komen aan bod. Deze zaken zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar en hebben dus ook grote invloed op elkaar.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de box met de lezersaanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Tip! Lezersaanbieding SEO Care Scan
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op onze SEO Care Scan.
Aan de hand van de uitslag weet je wat goed is, waar de verbeterpunten zitten en wat de quick wins zijn. Desgewenst kunnen we hierna samen kijken wat er nodig is om de website en/of de app zelf te optimaliseren en als geheel op niveau te houden.
Wil je meer weten over deze scan? Vast wel, maar momenteel wordt de pagina met informatie en het aanvraagformulier voor deze scan geüpdate. Je kunt wel tijdens kantooruren ons hierover bellen.
Wil je van deze aanbieding gebruikmaken of meer informatie? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven] en gebruik het codewoord: ‘WE SEE O’.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.