Het logo • Wel of geen logo? … óf liever iets dat meer van deze tijd is?
Alweer een aantal jaren is er in de boeiende wereld van branding en visuele identiteiten een discussie gaande over of een logo nou wel of niet een zinvolle investering is. De waarde van logo’s is in deze tijd natuurlijk al flink gedaald en daalt steeds verder. Daartegenover staat de merkbeleving die veel belangrijker is geworden.
En dan is er ook nog eens de kritische consument. Kritischer dan ooit tevoren laat hij via social media van zich horen. Logo’s zijn ook gewoon duur en niet meer van deze tijd, en dat laat de consument weten ook.
Is de focus op de totale merkbeleving ondersteund door een woordmerk, een pictogram of een logogram – als de X van Twitter –, dan niet een veel betere keuze? Stap snel in, dan gaan we dat eens goed bekijken!
Dit blogartikel is een vervolg op: Wat is een logo? Is het nog wel van deze tijd? … én wat kost een logo? en Merkwereld • Wat is het en waarom is het belangrijk voor de merkidentiteit?. Het kan interessant zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Wat staat er vandaag op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
Na een uitgebreid bezoek aan Huisstijl belandden we op onze hoofdbestemming: het wereldberoemde Logo. Daar maakten we rondritten door Beeldmerk en Woordmerk, gingen op expeditie naar Geschiedenis van Logo en op zoek naar logo’s voor een prikkie.
We maakten een rit langs wereldberoemde merken waarvan de oprichters zelf het logo ontwierpen en organiseerden zelfs een bonus-uitje naar Walt Disney! Nu is het tijd om te kijken naar waarom je voor wel of geen Logo zou kunnen kiezen en wat de alternatieven zijn. Hop on, want we gaan!
Excursie of uitstapje gemist?
Dan vind je alle verslagen hier.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over branding en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Wel of geen logo?
Wel of geen logo? Het antwoord heeft alles te maken met de doelgroep(en) en wat het merk deze doelgroep(en) biedt. Kort door de bocht zou je kunnen stellen dat consumenten-producten voorzien moeten zijn van een logo. Voor deze sector geldt nog steeds:
Hoe meer concurrentie, hoe groter het belang is van een duidelijk uniek onderscheid van die concurrentie.
Als er geen logo is, dan moeten er voldoende merkelementen zichtbaar zijn om het merk te identificeren (te herkennen en te onderscheiden) van de concurrentie. Consumenten moeten weten welk merk ze kopen en dat wordt lastig als het onderscheid te klein is.
Want stel je nu eens voor wat Coca-Cola zou zijn zonder rood, zonder de golven in het logo én zonder de geribbelde fles? Kom je straks nog met een huismerk thuis. Je moet er toch niet aan denken?!
Wij weten dat je woorden als consumenten-producten ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Logo’s en lokale dienstverlenende organisaties
Aan de andere kant kun je je afvragen wat de waarde van een logo is voor lokaal opererende organisaties in de dienstverlening? En dan bedoelen we zowel B2C als B2B én in een tijd waar facturatie en betalingen digitaal verlopen.
Vraag jezelf dan ook eens af hoeveel logo’s jij kent van de partijen die jou een professionele dienst verlenen. Stel jezelf daarna de vraag wat hun logo voor jou betekent? Welke rol heeft het logo binnen jullie relatie?
Terwijl de kracht van logo’s vervaagt, zorgt de merkwereld voor verbinding en het vereenvoudigen van keuzes.
En waarom heb je voor deze dienstverlener(s) gekozen? Was dat bijvoorbeeld na grondig onderzoek, op doorverwijzing van een (medisch) specialist, naar aanleiding van een warme aanbeveling van een relatie óf kwam het door het logo?
We snappen dat een bepaald logo je hooguit had afgeschrikt.
En die van internationale dienstverlenende organisaties?
Wanneer we nu kijken naar de grote internationale accountants-kantoren, ken jij dan het logo van Deloitte, PwC (PricewaterhouseCoopers), EY (Ernst & Young), KPMG, BDO of Grant Thornton?
Vaag daagt er vast wel iets, want er zitten er een aantal naast de snelweg en daar prijkt het logo op de gevel. Zo’n locatie kiezen ze natuurlijk niet voor niets.
Hoe meer je thuis bent in een sector of industrie, hoe beter je de logo’s van de boegbeelden waarschijnlijk kent.
En denk dan nu eens aan Nike of Adidas! Wat een verschil, hè? En toch zijn dit allemaal geen lokale ondernemingen en ook geen start-ups in een digitaal tijdperk.
Ben jij zelf werkzaam in de financiële sector? Dan ken je de logo’s van deze kantoren vast beter dan andere mensen. Waarschijnlijk heb je het logo gekoppeld aan de reputatie van het merk. Máár wat is voor jou belangrijker: de reputatie, het gevoel dat je erbij hebt of het logo?
Wél een logo!
Om de waarde van logo’s te begrijpen: stel je jezelf eens een wereld voor zonder logo’s. Kijk eens naar de grootste sneaker-merken. Wat zijn…
- Adidas – 1949 – zonder zijn strepen?
- Asics – 1949 – zonder gestileerde hardloper?
- Champion – 1919 – zonder gestileerde ‘C’ en ‘H’?
- Converse – 1908 – zonder de cirkel met de ster op je enkel?
- Diadora – 1948 – zonder het V-vormige silhouet van een vogel?
- Fila – 1911 – zonder de minimalistisch gestileerde strakke letters in 2 kleuren (blauw, rood en soms wit)?
- Hi-Tec – 1974 – zonder de rode cirkel met de naam van het merk?
- New Balance – 1906 – zonder ‘N’?
- Nike – 1964 – zonder swoosh?
- Puma – 1948 – zonder gestileerde afbeelding van een poema op de zijkant?
- Reebok – 1958 – zonder… tja, hoe zullen we het noemen?
- Saucony – 1898 – zonder de gestileerde ‘S’ en de 3 stippen?
- Under Armour – 1996 – zonder de gestileerde ‘U’ en ‘A’?
- Vans – 1966 – zonder de aangepaste ‘V’?
Zonder logo’s zul je in sneakerland door de bomen al snel het bos niet meer zien. Máár besef ook dat dit een voorbeeld is van een sector waar de meeste merken al heel lang bestaan. We hebben de jaartallen niet voor niets erbij gezet.
Logo versus merkbeleving
Maar laten we eerlijk zijn. Deze merken – net als de meeste consumenten-merken – leveren allemaal gewoon goede producten. De meeste consumenten-producten scoren tegenwoordig een ruime voldoende. Bovendien investeren deze merken volop in research and development, maar het merk is ook niet meer heilig.
Zou een van deze merken slechte schoenen leveren, dan loopt het merk schade op. Niets is zo erg als teleurgestelde fans. Hun pijn is het grootst. Zij zullen hun teleurstellingen niet onder stoelen of banken steken en dit op social media duidelijk ventileren.
Teleurgestelde fans ruisen luider dan de zee van likes, de realiteit van deze digitale tijd.
Daarnaast is er nog een heel belangrijk punt, waarop deze merken scoren en vooral Nike heel goed scoort: de gehele merkbeleving. Logo’s zijn namelijk al lang niet meer de held. Je kunt ze niet meer geïsoleerd bekijken. Het gaat om het grotere geheel; om de merkwereld.
En zoals je in de geschiedenis van het logo kon lezen, stammen bijna al deze merken uit de tijd van de industrialisatie en de opkomst van massa-media en massa-marketing. We leven nu in een hele andere tijd en wij weten ook dat er niet alleen sneaker-merken zijn, maar bijvoorbeeld ook lokale dienstverleners. Zij vormen een geheel andere tak van sport.
Verder inzoomen? Ga naar:
Geen logo? Hoezo niet?
Zoals we in de intro al vermeldden, is er momenteel alweer een paar jaar een discussie gaande over de waarde van het klassieke logo. Dit heeft alles te maken met de online zichtbaarheid van het logo én de gereduceerde waarde van het logo voor een merk. Een merk is momenteel immers veel meer dan een logo.
Logos waren de helden, nu zijn ze vaak niet meer dan een penseelstreek op het canvas van merkbeleving.
Momenteel draait alles om de merkbeleving – om de experience – en die staat of valt met de algehele merkwereld. Dat kon je lezen in de artikelen die worden genoemd in bovenstaande box.
Laten we nu hier dan maar inzoomen op waar een nieuw logo tegenwoordig allemaal mee te maken krijgt.
Nieuwe wereld
Tijden zijn veranderd. We leven meer online dan offline en iedereen heeft recht op een logo. We leven in een wereld waar ons leven dagelijks digitaal de Nederlandse grens passeert. We komen hierdoor naar schatting dagelijks 500 tot 5.000 logo’s tegen.*
We spreken over een wereld met miljoenen – vooral goedkope – logo’s en dat getal groeit met het uur. Dit is ook de wereld waarin we blootstaan aan een overload van informatie en waarin we een groot deel van die informatie niet meer waarnemen. Je snapt dat hiermee de waarde van logo’s flink gekelderd is.
… maar ik denk steeds meer dat we een dood paard aan het bespelen zijn, als het gaat om het creëren van het zoveelste geestige symbool voor het zoveelste bedrijf, product of dienst.
Simon Manchipp
* Hierover vind je meer in: Informatie-overload • Wat consumeren wij aan logo’s en informatie per dag? [cijfers].
Hoeveel logo’s zijn er op de wereld?
Het is onmogelijk uit te zoeken hoeveel logo’s er precies op de wereld zijn. Dit heeft te maken met dat er voortdurend nieuwe logo’s worden gemaakt en de meeste niet worden gedocumenteerd of geregistreerd. En moet je nou logo’s die niet meer worden gebruikt wel of niet meetellen? Die kun je natuurlijk wel nog steeds tegenkomen.
Toch is het aan te nemen en geloofwaardig dat het aantal logo’s in de miljoenen of zelfs in de miljarden loopt.
Iedere organisatie van klein tot groot heeft een logo. Ieder zichzelf onderscheidend product heeft een logo, net als alle evenementen, goede doelen en persoonlijke merken ook hun eigen logo’s hebben. En vergeet niet: onder Gen Z zijn er heel wat persoonlijke merken te vinden.
Schattingen
Gelukkig zijn er ook serieuze schattingen gemaakt. Bijvoorbeeld in 2016 door de World Intellectual Property Organization (WIPO). Deze organisatie kwam toen op ongeveer 10 miljoen geregistreerde logo’s in zijn database. En dit zijn dus alleen de hierbij geregistreerde merken.
En in Europa?
Volgens de gegevens van het European International Property Office (EUIPO) in Spanje waren er eind 2021 meer dan 2,7 miljoen geregistreerde merken – dus niet logo’s – in deze database. Ieder merk heeft een of meerdere logo’s geregistreerd.
Je kunt dan denken aan bedrijfslogo’s, logo’s voor producten en diensten.
Denk maar alleen al aan een merk als Unilever. Hoeveel logo’s zou dit merk geregistreerd hebben?
Daarnaast zijn er ook nog merken die alleen in de landen waar ze handel drijven geregistreerd zijn of bijvoorbeeld alleen in de Benelux. Dus het totaal aan geregistreerde merken in Europa zal aanzienlijk hoger liggen dan 2,7 miljoen… om nog maar over het totaal aantal logo’s te zwijgen.
En in Nederland?
Voor een indicatie van het aantal geregistreerde logo’s in Nederland gaan we richting Benelux Office for Intellectual Property (BOIP) in Den Haag. Hier zijn ze verantwoordelijk voor de registratie van merken in Nederland, België en Luxemburg, maar dat had je vast al door.
Volgens de website van BOIP waren er in 2021 in totaal meer dan 130.000 geregistreerde merken in de Benelux, waarvan ook weer elk merk een of meerdere logo’s kan hebben, et cetera.
De Benelux was in 2021 goed voor meer dan 130.000 geregistreerde merken
Je voelt hem al aankomen: ook het aantal geregistreerde logo’s in Nederland is niet precies te bepalen. Het totale aantal geregistreerde merken in Nederland biedt wel een indicatie van het aantal geregistreerde logo’s in Nederland, maar niet van het aantal ongeregistreerde.
Conclusie
Het is gewoon onmogelijk om een exact aantal logo’s te vinden of te bepalen, maar we denken dat we veilig kunnen stellen dat het om miljoenen, misschien wel miljarden logo’s gaat.
Verder inzoomen? Ga naar:
Cultuurverschillen
Eerst wilde de reclame- en ontwerp-wereld niet buigen voor de nieuwe digitale wereld en ging menig bureau koppie onder en kwam ook niet meer boven. Nu houdt een groot deel weer vast aan het klassieke logo.
Logo’s en huisstijlen ontwikkelen is natuurlijk een geweldig verdienmodel, dus waarom zou je de klant wegsturen met de boodschap: investeer eerst maar eens in een onweerstaanbare merkbeleving?
Daarnaast kun je je ook nog afvragen of ze niets hebben geleerd van de problemen met sommige logo’s als deze de grens over gingen?
Symbolen en zelfs kleuren betekenen niet overal hetzelfde.
Met een Nederlands symbool kun je natuurlijk met een gerust hart de Nederlandse grens over, maar met een westers logo ben je niet altijd even welkom in andere werelddelen. Een symbool kan in het ene land omarmd worden en in het andere land totaal niet begrepen worden. Lees meer.
Een symbool kan de plank ook nog eens volledig misslaan. In het ergste geval leidt het tot afgrijzen en zullen mensen het merk resoluut de rug toekeren. Zelfs in eigen land kan een symbool de plank misslaan, maar gelukkig zijn mensen tegenwoordig totaal niet meer bezig logo’s.
U bent een touroperator genaamd Thomson, met een knipoog als logo. Een knipoog! … als in: ‘Wij zijn onbetrouwbaar’? Dat kan niet goed zijn.
Simon Manchipp
Woordmerken zijn neutraler
Woordmerken hebben daarentegen veel minder last van cultuur-verschillen. Dit geldt zeker in een wereld waar dankzij het internet Engels als wereldtaal steeds meer ingeburgerd raakt. Toch is het raadzaam wel de naam internationaal te checken voor je het merk over de grenzen uitrolt. Kijk maar eens naar deze blunders van de autobranche.
Budget en geldverspilling
Daarnaast is er ook nog het budget, want om een nieuw logo in deze tijd zo uit te rollen dat het de kracht van de logo’s van de sneaker-merken benadert, daarvoor heb je een serieuze bak met geld nodig.
En wie of welke start-up heeft zo’n budget? Welke start-up weet dat ze de eindstreep gaan halen en binnen enkele jaren geen bakzeil halen? Of zijn verkocht of gefuseerd?
Heb jij wel eens een protestmars gezien voor ‘meer logo’s’ of ‘nieuwe logo’s’?
Geïnspireerd door uitspraak van Simon Manchipp
Bovendien kun je je afvragen wie van de doelgroep(en) het een goed idee vindt om duizenden euro’s uit te geven aan een nieuw logo, zeker niet als er net zoveel man ontslagen zijn. Bedenk dat we in een tijdperk leven waarin merken onder een vergrootglas liggen en ook nog eens iedereen kan ontwerpen.
Dankzij de nieuwe aanbieders en allerhande apps kan iedereen voor weinig zelf een logo ontwerpen of aanschaffen. Een bedrag van € 1.000,– voor een logo is dan al snel veel te veel.*
* Voor gratis logo’s of logo’s voor een leuke prijs kun je onder andere gaan naar: Canva, FreeLogoDesign, Wix Logo Maker en Fiverr. Door deze mogelijkheden voor de volledigheid te benoemen, raden we ze nog niet aan.
Ook merken liggen onder een vergrootglas
Ook de doelgroepen weten dat ze via het aanbod betalen voor het dure logo. Bovendien vindt Gen Z bepaalde zaken waarvoor Gen X de schouders ophaalt, soms/vaak simpelweg niet kunnen.
Gen X denkt bijvoorbeeld al snel: maar we betaalden toch altijd al mee aan de marketing van merken? What’s new? Terwijl Gen Z dit niet als zoete koek slikt en van zich laat horen. Gen Z is nog niet zo murw geslagen als oudere generaties, maar ze zijn wel de toekomst en dát weten ze heel goed!
Gen Z denkt na over zaken die Gen X als normaal beschouwt of niet kritisch kan bekijken.
Gen Z is ook een zeer strijdbare generatie met minder vertrouwen in ‘het systeem’. Bovendien heeft het vertrouwen in de overheid, media en in merken anno 2023 een soort van dieptepunt bereikt. Daarom moeten merken er alles aan doen om het vertrouwen in het merk terug te winnen en/of op niveau te houden. En dát doe je niet met een duur logo.
Eisen digitale toepassingen
Een logo moest de afgelopen decennia linksboven op de website en graag zo plat mogelijk.
Nu zie je langzaam maar zeker weer dat logo’s minder plat worden. Dit hangt natuurlijk samen met het mobile website-verkeer. Websites worden steeds meer – meer dan 55% – via mobiel bezocht en veel grote consumenten-merken bieden een app.
Maar tegelijk moet het logo – of een herkenbaar deel ervan – wel ook als favicon, Twibbon en profielfoto (avatar) kunnen dienen. Slechts zeer eenvoudige vormen zijn hiervoor geschikt en werken op de nieuwe, digitaal voorgeschreven formaten. Denk maar aan de X van Twitter. Wat je ook ervan vindt, hij blijft – hoe klein ook – overeind.
Het was vroeger al een ramp toen een logo ook moest blijven staan op de ‘zwart-wit-fax’. Tegenwoordig mag het ook als ‘favicon’ of ’twibbon’ niet omvallen.
Geïnspireerd door uitspraak Simon Manchipp
Denk bij de nieuwe, digitaal voorgeschreven formaten aan de formaten van profiel-foto’s op de social-media-platformen en vervolgens aan de formaten van deze foto’s op de smartphone. We hebben het nu dus over extreem kleine toepassingen van het logo; kleinere formaten dan waar merken ooit mee te maken hadden. Dit zijn toepassingen waar klassieke logo’s het moeilijk hebben en waarvoor creatieve oplossingen moeten worden gezocht.
Testen, testen en nog eens testen
Ieder nieuw logo zal getest moeten worden op alle denkbare uitingen. Dit vraagt veel tijd; tijd voor vooronderzoek, voor de creatieve oplossingen, voor het testen ervan, voor keuzes maken en voor het uitleveren van alle varianten.
Een handleiding voor het juiste gebruik van het logo is hierbij absoluut geen overbodige luxe. En dan denken mensen nog steeds dat een logo voor een paar tientjes ook moet kunnen.* Think again!
Maar boven de (tien)duizenden euro’s hoeft een logo ook weer niet te kosten. Bovendien voldoen in de huidige wereld woordmerk en logogrammen vaak beter dan klassieke logo’s. We hebben het nu over de naam of enkele letters in een onderscheidend en herkenbaar lettertype in een kenmerkende kleur of kleuren.
Kies je voor een woordmerk, dan kun je voor de kleinste mini-varianten vaak kiezen voor alleen de belangrijkste letters of voor de 1e letter. ASOS, Facebook, Google, LinkedIn, Netflix, Vinted, et cetera, deden dit al voor.
* Een logo maken dat voldoet aan de brede hedendaagse eisen is voor een paar tientjes echt niet te doen. Het moet natuurlijk wel goed worden getest. Dat kost tijd, maar met Dagje Huisstijl bieden we hiervoor wel een mooie tussen-oplossing en dat voor een leuke prijs.
Let op! De kleinste ‘digitale’ weergave is leidend
De afgelopen decennia zijn er nogal wat ‘digitale’ eisen aan de herkenbaarheid van logo’s bijgekomen. Moest een logo eind vorige eeuw ook op de zwart-wit-fax overeind blijven, nu moet het nog kleiner dan je halve pinknagel ook herkenbaar zijn.
Is een uitgelicht icoon de oplossing voor digitale mini‑formaten?
Bedenk ook dat wanneer je per se een complex logo wilt, dat deze het waarschijnlijk niet gaat halen op de nieuwe formaten van de digitale platformen en media. Bekijk dan of er wellicht een herkenbaar aspect (icoon) uitgelicht kan worden voor deze super kleine formaten.
Denk maar eens aan het logo van Google’s zoekmachine. Wanneer het volledige logo wordt gebruikt, kun je ‘Google’ makkelijk lezen, maar de ‘G’ wordt ook los gebruikt. Wellicht is dit een uitkomst voor het (nieuwe) logo.
Waarom misschien toch wel een logo?
Wanneer je logo’s – en dan met name het beeldmerk – gaat zien als decoratie, dan heb je er een leuk element bij om de merkidentiteit en het gevoel dat daarbij past over te brengen op de doelgroepen. Zo kun je dan een heel herkenbaar beeld creëren en veel ontwerpers zullen erg dankbaar zijn met zo’n prachtige klus.
Een hedendaags logo zal ook zo ontworpen zijn, dat het geschikt is voor alle (online) uitingen. Maar geef je de ontwerpers de vrije hand, dan heb je straks vast en zeker iets briljants in handen. Iets dat verder gaat dan een logo; meer richting een ‘experience’.
Zoiets kost alleen wel wat.
Maar als het meer oplevert dan het kost,
waarom niet?
Maar pas op!
Weeg deze keuze serieus af, want de doelgroepen kijken ook hierbij kritisch mee. Kijk ook naar de rol die het logo voor het merk kan gaan spelen. Kan het succes er straks aan worden opgehangen of hangt het succes meer af van een goede dienst verlenen, zo goed dat die zichzelf via mond-tot-mond-reclame verder verkoopt?
Wij weten dat je woorden als mond-tot-mond-reclame mag schrijven als mond-tot-mondreclame, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Tip! Bescherm het logo en claim de copyrights
Heb je eenmaal geïnvesteerd in een uniek en krachtig logo, dan kun je deze bij merken-bureaus* als NLO hier in Den Haag laten registreren. Dat kan voor de Benelux, Europa en voor andere werelddelen. Hiermee wordt het merk in die gebieden min of meer veiliggesteld in de hoop zo plagiaat en oneerlijke concurrentie te voorkomen. Informeer eens naar de mogelijkheden. Het kost waarschijnlijk veel minder dan je denkt.
* Wij weten dat je woorden als merken-bureaus ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Waarom kiezen voor een pictogram- of monogram-logo?
Over pictogram- en icoon-logo’s kon je al lezen in ‘Wat is een beeldmerk, pictogram- en/of icoon-logo? En de waarde ervan?’ bij het kopje ‘Wat zijn pictogram- en icoon-logo’s?’.
Over monogramlogo’s en logogrammen kon je lezen in ‘Wat is een woordmerk, monogram en/of logogram? En de waarde ervan?’ bij het kopje ‘Wat zijn monogram-logo’s en logogrammen?’
Je kon lezen dat in de continu veranderende digitale wereld pictogram- en monogram-logo’s zeer populaire keuzes voor merken zijn. In al hun eenvoud blijven ze staan op de kleinste formaten en weten ze juist heel goed de aandacht te trekken. Zelfs als favicon en twibbon doen deze logo’s het doorgaans erg goed.
Hierdoor zijn deze logo’s voor een bepaald soort merken een onmisbaar element in de merkwereld geworden en dus onmisbaar binnen hun branding. Dit zijn in de regel merken die hun merkwereld voor het grootste deel online bouwen.
Andere redenen kunnen zijn:
- budget;
- reputatie van het merk in de nieuwe kritische wereld;
- laten zien dat het merk niet ingedut is.
Waarom kiezen voor een woordmerk, pictogram- of monogram-logo?
Samenvattend kunnen onderstaande redenen doorslaggevend zijn om niet te kiezen voor een logo, maar voor een woordmerk, een pictogram- of een monogram-logo?
- veelal betere Return On Investment (ROI);
- budget;
- reputatie van het merk in de nieuwe kritische wereld;
- bruikbaarheid op hedendaagse digitale media;
- en in het geval van een woordmerk: bouwen aan naamsbekendheid.
Bronnen
Voor dit blogartikel zijn we geïnspireerd door de onderstaande bronnen, hebben we ze geraadpleegd en/of hebben we ze als waardevolle aanvulling op onze eigen kennis, ervaringen en inzichten gebruikt.
- Design Week – The logo is dead, long live the brand world
- SomeOne. – Does the world really need just another logo?
- Logo Design Love – Pro-logo versus no logo
- Logo Design Love – Remove the logo and still know the brand
- David Airey – Remove the logo. Know the brand. Link was: https://www.davidairey.com/remove-the-logo.
- David Airey – Colour in branding Link was: https://www.davidairey.com/colour-in-branding.
Geen bronnen, maar wel leuk:
- 25 bekende logo’s met een verborgen betekenis
- Hilarisch onderzoek laat mensen bekende logo’s natekenen
Conclusie
Wel of geen logo? De conclusie stond eigenlijk al bovenaan dit artikel, want het antwoord heeft alles te maken met de doelgroep(en) en wat het merk deze doelgroep(en) biedt. We durfden te stellen dat consumenten-producten voorzien moeten zijn van een logo om de producten duidelijk te onderscheiden van soortgelijke producten van de concurrentie.
Je zal als Coca-Cola-drinker maar thuiskomen met Pepsi. Of erger! … met het huismerk!
Maar de wereld bestaat niet alleen uit consumenten-producten, wel uit miljarden logo’s. Het is belangrijk om kritisch te kijken naar wat het logo aan waarde kan brengen voor de doelgroep(en) én voor het merk? Weeg dat af tegen de kosten en de risico’s en stel ook de kritische vraag of het merk zich niet beter kan focussen op de hele merkwereld; op de hele visuele sfeer die rond het merk hangt en de ervaring die daarbij hoort.
Zet dat in waarmee het merk aan vertrouwen bouwt, dat onderhoudt en doelgroep(en) aan het merk verbindt. Dat is waar het in de kern om draait.
Grote kans dat het niet om weer een logo gaat.
En toen?
We zouden je dolgraag vertellen of een beeldmerk bij het merk past. Ook zouden we graag vertellen hoeveel waarde het beeldmerk voor het merk gaat leveren. We zouden je graag vertellen wat je zou kunnen overwegen, maar daarvoor moeten we het merk en de doelgroep(en) toch echt leren kennen.
En toch moet deze beslissing na deze ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ steeds eenvoudiger voor je worden. Daarom nodigen we je uit om niets meer van onze reis te missen.
Hopelijk weet je dan wat de beste keuze voor het merk is.
Toekomstplannen
In volgende blogartikelen in deze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nemen we je verder mee op reis. We reizen steeds verder door de boeiende wereld van visuele identiteiten.
Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van creativiteit en zet het merk in het zonnetje!
Inmiddels zijn we wel alweer dik over de helft, maar gelukkig nog lang niet uitgekeken in en rondom het wereldberoemde Logo. We gaan nog op zoek naar de 10 sleutels tot succes van een goed Logo (of Woordmerk) en komen natuurlijk langs nog meer plekken met volop Inspiratie.
Máár eerst maken we een heel bijzonder uitstapje. We vliegen namelijk over Informatie-overload en bekijken de indrukwekkendste Cijfers van Toen en Nu.
Excursie of uitstapje gemist? Of verder inzoomen?
Dan vind je het overzicht met alle verslagen hier.
Hoe zorg je dat je verder niets meer mist?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier morgen of anders binnenkort weer terug. Tot gauw!
Wij helpen ook met logo’s
Je hebt een logo nodig? Dat kan. the Content Care Company biedt logo’s, logo’s én… logo’s. Oftewel: beeldmerken, woordmerken en combinaties hiervan. Maar ook voor een restyling, refresh of redesign van het logo kun je bij ons terecht, want een groot deel van onze roots liggen nog steeds in de grafische wereld en de wereld van merken bouwen (branding).
Per merk verschilt wel onze aanpak. Wil je snel resultaat voor weinig geld? Dan kan dat. Wil je liever een logo als onderdeel van de merkwereld en die dus geheel aansluit bij de corporate identity? Dan kan dat ook. Het resultaat is afhankelijk van de wensen, de doelen, de doelgroep(en) én natuurlijk van het budget. Wat het ook wordt, wij gaan altijd voor het beste resultaat.
Je kunt ons bereiken via: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo (of het beeldmerk) en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.