Informatie-overload • Waaruit bestaat onze hedendaagse informatie? [lijst]
Wanneer je denkt dat je last hebt van een overvloed aan informatie, dan heb je een punt. Maar waaruit bestaat die informatie-overload dan?
Op deze pagina vind je het antwoord op die vraag, maar ook niet meer of minder dan een lijst met allerhande informatie die dagelijks op ons afkomt. Dit artikel is dan ook slechts bedoeld als supplement voor diverse andere artikelen.
Dit artikel hoort in het speciaal bij: Informatie-overload • Wat consumeren wij aan logo’s en informatie per dag? [cijfers].
Onze hedendaagse informatie‑consumptie
Als we kijken naar waaruit de hedendaagse informatie-overload wordt opgebouwd, dan kun je uitgaan van alles wat er dagelijks op ons afkomt. Het is eigenlijk alles wat we mentaal tot ons ‘kunnen’ nemen. Van dingen die we zien en horen tot het eten dat we ruiken en daarna proeven, want ook smaken registreren we. Van zoet tot bitter, van lekker tot getver!
Het is dus alles wat we via onze zintuigen kunnen waarnemen en zelfs onze eigen reacties daarop. Je zou dus het stilstaan bij onze eigen gevoelens ook daarbij kunnen tellen. De lijst is dus oneindig.
Wij weten dat je woorden als informatie-consumptie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Persoonlijke communicatie en interacties
- Persoonlijke communicatie, verbaal en non-verbaal;
- aanrakingen;
- telefoontjes;
- e‑mail;
- chat-applicaties als WhatsApp, Messenger, SMS en live-chat;
- sociale-media-berichten;
- et cetera.
Nieuws-kanalen
- Radio en tv;
- gedrukte pers als kranten of tijdschriften;
- internet;
- nieuws-apps en bijvoorbeeld e‑magazines;
- social media;
- et cetera.
Reclame-kanalen
- Social media en YouTube;
- video’s als reels en shorts;
- e‑mail;
- internet;
- zoekmachines;
- commercials op radio, tv en bioscoop;
- gedrukte media als folders, flyers en via tijdschriften;
- brievenbuspost;
- billboards;
- display-materiaal;
- et cetera.
Entertainment
- Radio en tv;
- films (thuis en in de bioscoop);
- evenementen en festivals, muziek , sport, cultuur, et cetera;
- podium-optredens als concerten, toneelstukken, musicals, operette en opera, cabaret en stand-up-comedy;
- video’s als reels en shorts, kanalen als YouTube en eigen video’s;
- podcasts;
- muziek;
- boeken en luisterboeken;
- tijdschriften;
- games;
- et cetera.
Informatie-bronnen
- Boeken en luisterboeken;
- wetenschappelijke publicaties;
- rapporten van overheidsinstanties;
- onderzoek van academici;
- whitepapers en andere downloadables;
- podcasts;
- statistieken;
- beelden als infographics;
- financiële gegevens;
- kunstmatige intelligentie als Bing, ChatGPT, et cetera;
- bewegwijzering, wegenkaarten en navigatie-apps;
- et cetera.
Overig
- Verkeersinformatie;
- weerberichten;
- cultuur-agenda’s;
- evenementen-agenda;
- posts op sociale-media;
- teksten op apparaten die we tegenkomen, denk hierbij aan de teksten op:
- afstandsbedieningen;
- huishoudapparatuur;
- het paneel met de knopjes van de lift;
- bordjes om bijvoorbeeld het juiste toilet te vinden.
- et cetera.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij meer weten over dit soort onderwerpen en op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.