Informatie-overload • Waaruit bestaat onze hedendaagse informatie?  [lijst]

Informatie-overload • Waaruit bestaat onze hedendaagse informatie? [lijst]

Wanneer je denkt dat je last hebt van een over­vloed aan infor­matie, dan heb je een punt. Maar waaruit bestaat die informatie-overload dan?

Op deze pagina vind je het antwoord op die vraag, maar ook niet meer of minder dan een lijst met aller­hande infor­ma­tie die dage­lijks op ons afkomt. Dit artikel is dan ook slechts bedoeld als supple­ment voor diverse andere artikelen.

 

Onze hedendaagse informatie‑consumptie

Als we kijken naar waaruit de heden­daagse informatie-overload wordt opgebouwd, dan kun je uitgaan van alles wat er dage­lijks op ons afkomt. Het is eigen­lijk alles wat we mentaal tot ons ‘kunnen’ nemen. Van dingen die we zien en horen tot het eten dat we ruiken en daar­na proe­ven, want ook smaken regis­tre­ren we. Van zoet tot bitter, van lekker tot getver!

Het is dus alles wat we via onze zintui­gen kunnen waar­nemen en zelfs onze eigen reac­ties daarop. Je zou dus het stil­staan bij onze eigen gevoe­lens ook daarbij kunnen tellen. De lijst is dus oneindig.

Wij weten dat je woorden als informatie-consumptie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

 

Persoonlijke communicatie en interacties

  • Persoonlijke communicatie, verbaal en non-verbaal;
  • aanrakingen;
  • telefoontjes;
  • e‑mail;
  • chat-applicaties als WhatsApp, Messenger, SMS en live-chat;
  • sociale-media-berichten;
  • et cetera.

 

Nieuws-kanalen

  • Radio en tv;
  • gedrukte pers als kranten of tijdschriften;
  • internet;
  • nieuws-apps en bijvoorbeeld e‑magazines;
  • social media;
  • et cetera.

 

Reclame-kanalen

 

Entertainment

 

Informatie-bronnen

  • Boeken en luisterboeken;
  • wetenschappelijke publicaties;
  • rapporten van overheidsinstanties;
  • onderzoek van academici;
  • whitepapers en andere downloadables;
  • podcasts;
  • statistieken;
  • beelden als infographics;
  • financiële gegevens;
  • kunstmatige intelligentie als BingChatGPT, et cetera;
  • bewegwijzering, wegenkaarten en navigatie-apps;
  • et cetera.

 

Overig

  • Verkeersinformatie;
  • weerberichten;
  • cultuur-agenda’s;
  • evenementen-agenda;
  • posts op sociale-media;
  • teksten op apparaten die we tegenkomen, denk hierbij aan de teksten op:
    • afstandsbedieningen;
    • huishoudapparatuur;
    • het paneel met de knopjes van de lift;
    • bordjes om bijvoorbeeld het juiste toilet te vinden.
  • et cetera.

 

Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en is daarbij dus niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij meer weten over dit soort onder­werpen en op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interes­sante infor­ma­tie op het gebied van zake­lijk blog­gen, content-marke­ting, conversie-opti­ma­li­sa­tie, branding, SEO en alles daar­omheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home