Interviews voor buyer persona’s • Tips om de diepte in te gaan

Interviews voor buyer persona’s • Tips om de diepte in te gaan

Interviews vormen een belang­rijk onder­deel voor de ontwik­ke­ling van de buyer persona’s. Zonder kwali­ta­tief onder­zoek is het ontwik­ke­len van goede buyer persona’s zelfs niet eens haalbaar.

Deze belang­rijke stap in dit proces mag je dus niet over­slaan, maar waar moet je begin­nen? Wie moet je inter­­­viewen? Wat moet je vragen? En voor­al hoe moet je dat vragen en hoe schep je de juiste sfeer?

We zoomen in en delen allerlei handige en eenvou­dig toepas­bare tips!

Dit blogartikel is een direct vervolg op onze serie over de doelgroep en de buyer persona en sluit ook aan op De doel­groep en de buyer persona • Vragen­lijst  [supplement]. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in deze en andere artikelen.

Belangrijke noot

Het is belangrijk te beseffen dat als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dat absoluut niet wil zeggen dat het dan niet goed gaat of zelfs fout gaat. Kijk altijd kritisch naar de resul­taten. Observeer, meet, leer en verbeter!

Daarnaast is het sowieso altijd raad­zaam om bij dit soort zaken profes­sio­neel advies in te winnen.  Zie verder onze algemene disclaimer.

 

Tips voor…
Wie precies de interviews af gaat nemen

In dit blog­artikel vind je genoeg tips en hand­vatten voor waarde­volle inter­views om de buyer persona’s goed te ontwikkelen, maar eerst even het volgende.

Ondanks de tips en hand­vatten in dit artikel, kan het zijn dat je je niet comfor­tabel voelt bij het afnemen van de inter­views. Niet ieder­een is even handig in het commu­ni­ce­ren met ande­ren, maar je bent niet de enige en ook zeker niet alleen.

Draag het over aan de juiste persoon

Kijk in dat geval of je een collega of partner (m/v/x) hebt die dage­lijks meer klant­contact heeft. Het mogen er ook meer­dere zijn. Deze mensen zijn gewend aan gesprek­ken voeren met de klant en hebben vaak voelsprieten ontwikkeld om niet met het 1e antwoord direct genoegen te nemen.

Sidekick

Vraag of hij de inter­views wil doen of doe de inter­views samen. Je collega of partner voert dan het gesprek met jou aan zijn zijde. Als sidekick kun je dan wan­neer dat nodig is, aanvul­­­len­­­de vragen stellen.

Bereid samen de interviews voor

Is je collega of partner niet dagelijks betrok­ken bij de content of content-marketing? Bereid de inter­views dan samen voor. Help hem inzicht te krijgen in waar­voor de inter­views en de resul­taten belang­rijk zijn.

Uitbesteden kan altijd

Mocht het overdragen aan een collega of partner ook geen optie zijn, dan kunnen wij inspringen en dit onder­deel van je over­nemen. Wij hebben hier veel erva­ring mee, waar­door we de inter­views efficiënt aanpakken en snel de juiste infor­matie voor je boven water krijgen.

Het enige dat je daar­voor nu hoeft te doen, is ons bellen op: [nummer opgeheven]. Je mag mij ook direct bellen op: 06 - 36 07 70 61. Samen kijken we dan waar en hoe onze hulp echt nodig is. Zo kunnen we ook elkaars sidekick worden.

 

Tips voor…
Wie je precies gaat interviewen

Om een goed beeld te krijgen van het gehele scala aan ideale klanten, houd je je inter­views onder:

  • potentiële klanten;
  • bestaande klanten;
  • loyale klanten;
  • afgehaakte klanten
  • afgehaakte poten­tiële klanten.

Deze mensen behoren wel tot de vooraf gekozen groep. Hierop komen we in een volgend blog­artikel terug.

De ‘afhakers’ zijn ook een zeer interes­sante groep. Probeer te achter­halen wie dat zijn en nodig ze uit. Doe hier écht je best voor, want juist deze mensen geven vaak de waarde­volste inzichten.

In stap 3 van het stappenplan voor de buyer persona samen te stellen zijn al klant­groe­pen geformeerd. Nodig mensen uit die tot die groep beho­ren voor een interview.

 

Tips voor…
De uitnodiging

Voor de meesten onder ons een open deur, maar verstop je niet achter de mail en bel deze mensen om ze persoon­lijk uit te nodigen voor de interviews.

Persoon­lijk contact doet echt wonderen!

 

Tips voor…
De voorbereiding

Apparatuur

Voice-recorder

Zorg voor een voice-recorder. Dat kan al de app zijn die standaard op je smart­phone zit.

Test hem wel voor de inter­views zodat je weet hoe die werkt en wat het resultaat is.

Zorg natuur­lijk ook dat de batte­rij van je telefoon voldoende is opgeladen.

Twee laptops of desktops met toegang tot internet

De persoon tegen­over je wil misschien iets laten zien of aanwij­zen op de web­site en/of in de app. Dit is vaak eenvou­diger dan iets proberen te omschrij­ven met een hoop hand­gebaren en elkaar nog niet begrijpen.

Zorg daarom voor 2 werkende laptops of desktops, een Mac en een Windows. De meeste mensen kunnen niet goed met zowel Mac als Windows over­weg en je wilt ze zeker niet frustreren.

Natuur­lijk zijn beide al met wifi verbon­den met het inter­net.

Doe dit echt op deze manier, want de persoon tegen­over je is niet dage­lijks met de web­site en/of app bezig.

Voor de app zal de persoon waarschijn­lijk het liefst zijn eigen telefoon gebruiken.


Achterhaal informatie

Voorafgaand aan het inter­view weet je natuur­lijk niet alleen wat je moet vragen (zie laatste box), maar verdiep je je ook in de persoon die je gaat inter­viewen. Dit maakt straks niet alleen een goede indruk, maar je bouwt hiermee ook aan vertrou­wen. Je snapt dat je vertrou­wen later in het gesprek hard nodig hebt.

Achterhaal:

  • waar de persoon (m/v/x) werkt;
  • zijn functie en loopbaan;
  • zijn gebruik van en aanwezig­heid op social media.

 

Tips voor…
Tijdens het interview

Maak het persoonlijk

  • Je en jij – Gebruik na toestem­ming je en jij en probeer ook hiermee het gesprek persoon­lijk te maken.
  • Toon je interesse in de persoon – Je hebt je voor­onder­zoek gedaan waar­mee je eenvou­diger je interesse in de persoon zelf kunt tonen. Diegene die tegen­over je zit zal dit niet alleen waar­de­ren, maar dit maakt het ook een stuk eenvou­diger om later in het gesprek de achter­liggende emoties beter te achter­halen.
  • Eerlijke antwoorden – Benadruk dat het gaat om eerlijke antwoor­den en feed­back (en dus niet om het beste antwoord).

Ga de diepte in

  • Vermijd de vragenlijst – Ga de diepte in en gebruik daarom tijdens het interview zelf liever géén vragen­­­lijst. Maak wel gebruik van een inter­view grid of canvas met steekwoorden.
  • Vraag door – Jij bent diegene die door moet vragen op de gege­ven antwoor­den om (we zeiden het al) de achter­liggende emo­ties beter te achter­halen.

Wat moet je te weten komen?

Algemene zaken

Met betrekking tot het aanbod

Onderstaande lijst zijn zaken die je moet zien te achter­halen. Voorkom een vraag-en-antwoord-spelletje, maar ga de diepte in en vraag daarom door op de 1e antwoorden.

 

Meer ideeën voor vragen nodig?

Ga naar onder­staande blog­artikelen of frag­men­ten ervan, loop ze door en haal eruit waar je wat aan hebt.

Gouden tip!  Achterhaal bezwaren

Vraag tijdens de inter­views wat de bezwa­ren zijn of waren of het aanbod niet te kopen. Straks kan de content deze bezwa­ren weer­leggen. Daarnaast kunnen de resul­taten worden gedeeld met het manage­ment om – mocht dat nodig en moge­lijk zijn – het aanbod aan te scherpen.

 

Tips voor…
De buyer persona voor de content

Bij de ‘buyer persona voor de content’ gaat het om ‘zeer gedetail­leerde informatie-behoeften’ tijdens de online buyer en customer journeys. Dit is vrij lastig om in een inter­­­view te achter­halen.

Daarom zijn er ook allerlei tools ontwikkeld om de online journeys beter in kaart te brengen.

Verder inzoomen?

Lees meer over deze tools ’ in ‘Wat is een ‘buyer persona voor de content’? • 2/2  [stappenplan]’ of ga direct naar de box ‘Hulpbronnen’ bij Stap 5.


De buyer of customer journey samen bekijken

Aangezien je hebt gezorgd voor 2 laptops en/of desk­tops, kun je in ieder geval samen de buyer of customer journey van de persoon tegen­over je – indien nodig – bekijken. De persoon (m/v/x) wil misschien laten zien waar hij (bijna) afhaakte of heeft misschien wel een zeer waarde­volle tip voor een bepaalde pagina.

Dit blijft lastig, maar kijk hoe ver je komt. Ieder stukje infor­matie kan later bijzonder waarde­vol blijken.

 

Aan de slag

Je hebt nu genoeg tips en hand­vatten om je goed voor te bereiden op waarde­volle inter­­­views waarna je de buyer persona’s kunt ontwik­­­kelen. We wensen je hiermee veel succes en plezier.

Onze toekomstplannen

Met de buyer persona’s en de buyer en customer journeys heb je straks al flink wat infor­matie verza­meld om effec­tief met content-mapping aan de slag te gaan. Een content-map is een soort route-wijzer waar­mee je straks kunt zorgen voor optimale invul­ling van de infor­matie-behoef­ten.

In de aanloop naar de serie over de content-marketing-strategie zullen we de komende tijd onder andere op deze onder­werpen inzoomen.

Jouw toekomstplannen?

Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de web­site en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en zien we jou hier binnen­kort weer terug. Tot gauw!

Uitbesteden heeft zo zijn voordelen

Uitbesteden is ook een inte­res­san­te optie en kan uiter­aard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze core­business is en content-marketing daarvan een belangrijk onderdeel vormt.

Dit doen we in nauwe samen­werking met of voor zowel dienst­verlenende orga­ni­sa­ties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deel­oplos­singen. Hierdoor kan ieder­een doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en is daarbij dus niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij meer weten over buyer persona’s en op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home