Interviews voor buyer persona’s • Tips om de diepte in te gaan
Interviews vormen een belangrijk onderdeel voor de ontwikkeling van de buyer persona’s. Zonder kwalitatief onderzoek is het ontwikkelen van goede buyer persona’s zelfs niet eens haalbaar.
Deze belangrijke stap in dit proces mag je dus niet overslaan, maar waar moet je beginnen? Wie moet je interviewen? Wat moet je vragen? En vooral hoe moet je dat vragen en hoe schep je de juiste sfeer?
We zoomen in en delen allerlei handige en eenvoudig toepasbare tips!
Dit blogartikel is een direct vervolg op onze serie over de doelgroep en de buyer persona en sluit ook aan op De doelgroep en de buyer persona • Vragenlijst [supplement]. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in deze en andere artikelen.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dat absoluut niet wil zeggen dat het dan niet goed gaat of zelfs fout gaat. Kijk altijd kritisch naar de resultaten. Observeer, meet, leer en verbeter!
Daarnaast is het sowieso altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Inhoud
Tips voor…
Wie precies de interviews af gaat nemen
In dit blogartikel vind je genoeg tips en handvatten voor waardevolle interviews om de buyer persona’s goed te ontwikkelen, maar eerst even het volgende.
Ondanks de tips en handvatten in dit artikel, kan het zijn dat je je niet comfortabel voelt bij het afnemen van de interviews. Niet iedereen is even handig in het communiceren met anderen, maar je bent niet de enige en ook zeker niet alleen.
Draag het over aan de juiste persoon
Kijk in dat geval of je een collega of partner (m/v/x) hebt die dagelijks meer klantcontact heeft. Het mogen er ook meerdere zijn. Deze mensen zijn gewend aan gesprekken voeren met de klant en hebben vaak voelsprieten ontwikkeld om niet met het 1e antwoord direct genoegen te nemen.
Sidekick
Vraag of hij de interviews wil doen of doe de interviews samen. Je collega of partner voert dan het gesprek met jou aan zijn zijde. Als sidekick kun je dan wanneer dat nodig is, aanvullende vragen stellen.
Bereid samen de interviews voor
Is je collega of partner niet dagelijks betrokken bij de content of content-marketing? Bereid de interviews dan samen voor. Help hem inzicht te krijgen in waarvoor de interviews en de resultaten belangrijk zijn.
Uitbesteden kan altijd
Mocht het overdragen aan een collega of partner ook geen optie zijn, dan kunnen wij inspringen en dit onderdeel van je overnemen. Wij hebben hier veel ervaring mee, waardoor we de interviews efficiënt aanpakken en snel de juiste informatie voor je boven water krijgen.
Het enige dat je daarvoor nu hoeft te doen, is ons bellen op: [nummer opgeheven]. Je mag mij ook direct bellen op: 06 - 36 07 70 61. Samen kijken we dan waar en hoe onze hulp echt nodig is. Zo kunnen we ook elkaars sidekick worden.
Tips voor…
Wie je precies gaat interviewen
Om een goed beeld te krijgen van het gehele scala aan ideale klanten, houd je je interviews onder:
- potentiële klanten;
- bestaande klanten;
- loyale klanten;
- afgehaakte klanten
- afgehaakte potentiële klanten.
Deze mensen behoren wel tot de vooraf gekozen groep. Hierop komen we in een volgend blogartikel terug.
De ‘afhakers’ zijn ook een zeer interessante groep. Probeer te achterhalen wie dat zijn en nodig ze uit. Doe hier écht je best voor, want juist deze mensen geven vaak de waardevolste inzichten.
In stap 3 van het stappenplan voor de buyer persona samen te stellen zijn al klantgroepen geformeerd. Nodig mensen uit die tot die groep behoren voor een interview.
Tips voor…
De uitnodiging
Voor de meesten onder ons een open deur, maar verstop je niet achter de mail en bel deze mensen om ze persoonlijk uit te nodigen voor de interviews.
Persoonlijk contact doet echt wonderen!
Tips voor…
De voorbereiding
Apparatuur
Voice-recorder
Zorg voor een voice-recorder. Dat kan al de app zijn die standaard op je smartphone zit.
Test hem wel voor de interviews zodat je weet hoe die werkt en wat het resultaat is.
Zorg natuurlijk ook dat de batterij van je telefoon voldoende is opgeladen.
Twee laptops of desktops met toegang tot internet
De persoon tegenover je wil misschien iets laten zien of aanwijzen op de website en/of in de app. Dit is vaak eenvoudiger dan iets proberen te omschrijven met een hoop handgebaren en elkaar nog niet begrijpen.
Zorg daarom voor 2 werkende laptops of desktops, een Mac en een Windows. De meeste mensen kunnen niet goed met zowel Mac als Windows overweg en je wilt ze zeker niet frustreren.
Natuurlijk zijn beide al met wifi verbonden met het internet.
Doe dit echt op deze manier, want de persoon tegenover je is niet dagelijks met de website en/of app bezig.
Voor de app zal de persoon waarschijnlijk het liefst zijn eigen telefoon gebruiken.
Achterhaal informatie
Voorafgaand aan het interview weet je natuurlijk niet alleen wat je moet vragen (zie laatste box), maar verdiep je je ook in de persoon die je gaat interviewen. Dit maakt straks niet alleen een goede indruk, maar je bouwt hiermee ook aan vertrouwen. Je snapt dat je vertrouwen later in het gesprek hard nodig hebt.
Achterhaal:
- waar de persoon (m/v/x) werkt;
- zijn functie en loopbaan;
- zijn gebruik van en aanwezigheid op social media.
Tips voor…
Tijdens het interview
Maak het persoonlijk
- Je en jij – Gebruik na toestemming je en jij en probeer ook hiermee het gesprek persoonlijk te maken.
- Toon je interesse in de persoon – Je hebt je vooronderzoek gedaan waarmee je eenvoudiger je interesse in de persoon zelf kunt tonen. Diegene die tegenover je zit zal dit niet alleen waarderen, maar dit maakt het ook een stuk eenvoudiger om later in het gesprek de achterliggende emoties beter te achterhalen.
- Eerlijke antwoorden – Benadruk dat het gaat om eerlijke antwoorden en feedback (en dus niet om het beste antwoord).
Ga de diepte in
- Vermijd de vragenlijst – Ga de diepte in en gebruik daarom tijdens het interview zelf liever géén vragenlijst. Maak wel gebruik van een interview grid of canvas met steekwoorden.
- Vraag door – Jij bent diegene die door moet vragen op de gegeven antwoorden om (we zeiden het al) de achterliggende emoties beter te achterhalen.
Wat moet je te weten komen?
Algemene zaken
- Persoonlijke kenmerken; Zie Wat staat er in het profiel van de buyer persona? in De doelgroep en de buyer persona • 4/5 • Hoe bepaal en maak je ze?.
- bij zakelijke klanten ook:
- werkhistorie; Kijk onder andere op LinkedIn.
- dagelijkse bezigheden;
- benodigde competenties;
- hiërarchie;
- hoe blijft de persoon up to date?
Met betrekking tot het aanbod
Onderstaande lijst zijn zaken die je moet zien te achterhalen. Voorkom een vraag-en-antwoord-spelletje, maar ga de diepte in en vraag daarom door op de 1e antwoorden.
- Waar zocht hij naar?
- De reden hiervoor?
- Waar is nog meer gezocht?
- Wat zijn de behoeften, doelstellingen, prioriteiten en succes-factoren?
- Wie heeft de norm hiervoor gesteld?
- Wat vormden de barrières voor deze persoon?
- Welke angsten en bezwaren speelden er? Zie onderstaande box.
- Ontdek de buyer of customer journey.
- Wat waren de ‘algemene’ informatie-behoeften?
- Welke besliscriteria spelen of speelden er?
- Wat was zijn klantbeleving en klantervaring?
- En de bezoekersbeleving en bezoekerservaring?
Meer ideeën voor vragen nodig?
Ga naar onderstaande blogartikelen of fragmenten ervan, loop ze door en haal eruit waar je wat aan hebt.
Gouden tip! Achterhaal bezwaren
Vraag tijdens de interviews wat de bezwaren zijn of waren of het aanbod niet te kopen. Straks kan de content deze bezwaren weerleggen. Daarnaast kunnen de resultaten worden gedeeld met het management om – mocht dat nodig en mogelijk zijn – het aanbod aan te scherpen.
Tips voor…
De buyer persona voor de content
Bij de ‘buyer persona voor de content’ gaat het om ‘zeer gedetailleerde informatie-behoeften’ tijdens de online buyer en customer journeys. Dit is vrij lastig om in een interview te achterhalen.
Daarom zijn er ook allerlei tools ontwikkeld om de online journeys beter in kaart te brengen.
Verder inzoomen?
Lees meer over deze tools ’ in ‘Wat is een ‘buyer persona voor de content’? • 2/2 [stappenplan]’ of ga direct naar de box ‘Hulpbronnen’ bij Stap 5.
De buyer of customer journey samen bekijken
Aangezien je hebt gezorgd voor 2 laptops en/of desktops, kun je in ieder geval samen de buyer of customer journey van de persoon tegenover je – indien nodig – bekijken. De persoon (m/v/x) wil misschien laten zien waar hij (bijna) afhaakte of heeft misschien wel een zeer waardevolle tip voor een bepaalde pagina.
Dit blijft lastig, maar kijk hoe ver je komt. Ieder stukje informatie kan later bijzonder waardevol blijken.
Aan de slag
Je hebt nu genoeg tips en handvatten om je goed voor te bereiden op waardevolle interviews waarna je de buyer persona’s kunt ontwikkelen. We wensen je hiermee veel succes en plezier.
Onze toekomstplannen
Met de buyer persona’s en de buyer en customer journeys heb je straks al flink wat informatie verzameld om effectief met content-mapping aan de slag te gaan. Een content-map is een soort route-wijzer waarmee je straks kunt zorgen voor optimale invulling van de informatie-behoeften.
In de aanloop naar de serie over de content-marketing-strategie zullen we de komende tijd onder andere op deze onderwerpen inzoomen.
Jouw toekomstplannen?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en content-marketing daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij meer weten over buyer persona’s en op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.