Klanten maken met de website • Waarop leg jij de focus? En hoe?
Hoe zorg je dat eind van de maand de rekeningen weer kunnen worden betaald en waarborg je het bestaansrecht van de organisatie? Dat doe je niet door bovenaan te staan in Google en hordes bezoekers op de website (of app) te krijgen. Nee, dat doe je door de bezoekers zo te begeleiden dat zij betalende klanten worden.
Zelfs al gaat het om een website of app van de overheid, semi-overheid of ideële instelling, de bezoekers en/of gebruikers moeten converteren en uiteindelijk tevreden ‘klanten’ worden. Noem ze donateurs, ambassadeurs, studenten, tevreden inwoners of burgers.
Bij alle organisaties gaat het erom dat ze converteren. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je van gasten klanten? … en bouw je gelijk aan een sterk merk?
* Bezoekers van websites en gebruikers van apps noemen wij hier verder ‘gasten’ (m/v/x).
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie (CRO)? • 1/2
- Waarom is conversie-optimalisatie zo belangrijk? • 5 overtuigende argumenten
- Conversie-optimalisatie • De voordelen én de nadelen • 1/3
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Hoe maak je van gasten klanten?
Hoe maak je van gasten klanten? Het antwoord is vrij simpel: zorg dat de conversie-optimalisatie perfect geregeld is en er dagelijks een heel team bovenop zit. Bespaar hiervoor geen kosten of moeite, dán komt het vast goed.
Maar helaas hebben de meeste organisaties hiervoor niet het budget. En tóch is dit het antwoord, ervan uitgaande dat alles rondom het merk en het aanbod (dienst en/ofproduct) meer dan in orde is. Dus wat gaan we hieraan doen?
We gaan je de komende maanden aan de hand van een reeks blogartikelen stap voor stap gidsen door alles wat nodig is om zelf een flinke optimalisatie-slag te slaan. Stuk voor stuk zijn dit inhoudelijk zeer interessante blogartikelen, die je niet mag missen. Tenminste, niet áls je meer uit de online investeringen wilt halen. Meld je dus direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
In al die blogartikelen staat eigenlijk maar een ding centraal en dat is:
Zoveel mogelijk gasten begeleiden met converteren naar klant.
Hiervoor komen we met allerhande tips en helpen we je de website en/of app zo te optimaliseren dat de doelstellingen van deze middelen met beperkte middelen zo dicht als mogelijk wordt benaderd. Maar…
Wat je ook doet, als je de gast niet centraal stelt, is iedere investering waardeloos. Zelfs je eigen tijd en moeite.
En dan kun je nog zo hoog staan in Google, dat maakt geen ene … uit. Laten we daarom nu eerst eens kijken waar het wel om draait als je zoveel mogelijk gasten wilt converteren tot klant.
Uiteindelijk kun je dan hiermee vandaag al een start maken.
Wij weten dat je woorden als conversie-optimalisatie en optimalisatie-slag ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Verleg eerst de focus van SEO naar de gast
Hoog staan op de resultaat-pagina’s van Google’s zoekmachine is natuurlijk prachtig. Veel (unieke) bezoekers op de website en/of gebruikers van de app zijn echt helemaal te gek. Hiervan ben je stellig overtuigd.
… tot je afkickte van je SEO-verslaving, omdat je inzag dat gasten toch echt iets heel anders zijn dan klanten.
Want wat heb je aan gasten die alleen kijken en niet kopen?
Gasten dragen niet per se bij aan de omzet. Ze dragen meestal ook niet bij aan het bestaansrecht van de organisatie. Misschien krijg je een enkele gast zo enthousiast dat hij fan wordt, maar ga daarvan vooral niet uit.
Onthoud heel goed dat geen enkele organisatie met SEO alleen klanten maakt en/of een duurzame klantenkring opbouwt, dat gebeurt wel door:
- Te zorgen voor een extreem goed aanbod in de ruimst mogelijke betekenis.
- Alles rondom de branding meer dan op orde te hebben.
- Enorm hoog in te zetten op conversie-optimalisatie.
- De gast bij alle hierboven genoemde punten continu centraal te stellen.
Conversie-optimalisatie is gasten centraal stellen en begeleiden op hun reis om klant te worden én om klant te blijven.
De SEO komt écht vanzelf in orde
Nu is het leuke dat wanneer de website of app goed converteert en/of mensen langere tijd op de website of in de app aanwezig zijn, Google dit allemaal registreert.
Dit is ook eigenlijk waar SEO zich tegenwoordig op focust. Hierdoor zal een goed converterende website of app flink stijgen in de zoekresultaten.
Dus maak je niet zo druk over de SEO. Laat het los! En geloof ons nou maar:
De SEO komt écht vanzelf in orde als je je werkelijk focust op de gast.
Méér dan in orde.
En als alles in orde is, dán kun je ook hoger inzetten op bijvoorbeeld SEA en andere mogelijkheden op het gebied van online marketing. Wanneer de website in orde is, behaal je ook duidelijk meer rendement uit deze investeringen.
Stel de gast centraal
Het gaat niet over jou! En ook niet over jullie. Op je moeder of je partner na is iedere bezoeker of gebruiker toch vooral met zichzelf bezig. Vergeet dat nooit!
Gasten willen ook zeker geen moeite doen om de website of app, het merk, het aanbod en alles wat daarbij hoort te begrijpen. Waarom zouden ze?
Wel willen ze ‘direct’ weten, wat het bezoek of gebruik hiervan hun oplevert. Wat hebben ze verder aan het aanbod, het merk of de organisatie?
Hun tijd is kostbaar.
De behoefte die wordt ingevuld, die moet van het scherm afdruipen en óók feilloos inhaken op de belevingswereld van de gasten. Zij zijn diegenen die het direct moeten snappen en zich vooral direct begrepen moeten voelen.
Geef in de vorm van een gevoel direct het antwoord op de vraag ‘What’s in it for me?’.
Iedere website of app die niet overduidelijk direct communiceert vanuit de voordelen voor de gast, zal niet optimaal converteren.
Soms geeft dat ook niet, een rockband met hordes fans moet juist zichzelf laten zien. Dat is wat hun gasten willen, alleen voor de meeste websites werkt dat dus niet.
Weet alles van de potentiële koper
Weet jij wie van de gasten de potentiële kopers zijn?
Dit is wel de belangrijkste doelgroep.
Kennis van de gasten – en vooral van de potentiële kopers – is dus essentieel voor online succes. Wat zijn hun behoeften, hun koopmotieven, hun twijfels en hun persoonlijke barrières? Ga in hun schoenen staan en kom daar nooit meer uit.
Weet met wie je te maken hebt, ken ze door en door, alleen dan kun je ze verder helpen.
Hoe meer bekend is over de (potentiële) klanten, hoe beter je met de juiste signalen met hen kunt communiceren.
Neem deze mensen bij de hand en begeleid ze zo op hun buyer en customer journeys. Help ze de juiste keuzes te maken en zorg zo voor een hoogstaande bezoekersbeleving en ‑ervaring.
Dit kan niet anders dan blije klanten opleveren!
Gebruikers van apps moeten ook converteren
Voor apps geldt min of meer hetzelfde, maar dit is wel sterk afhankelijk van het type app en het doel ervan. Is verkoop het doel? Dan heb je weinig aan gebruikers die niet kopen.
Bij apps met een ander doel als een afval- of trainingsprogramma, apps om een taal te leren en natuurlijk games, is dat niet of veel minder van belang. Je betaalt dan vaak voor het gebruik, aangezien dit het verdienmodel is.
Toch speelt conversie bij bijna alle apps een rol. Of het nou gaat om verkoop, afvallen, educatie of games, je wilt toch dat de gebruiker de volgende stap zet..
De meeste punten om de website te optimaliseren voor meer conversie in dit en volgende blogartikelen, kunnen daarom ook voor de meeste soorten apps worden gebruikt.
Zet de bezoekersbeleving voorop
We schreven het al: veel gasten zijn leuk, maar hoe ervaren zij de website of de app?
Een prettige bezoekersbeleving en ‑ervaring is belangrijker dan veel traffic. Zo’n ervaring leidt ook eerder tot meer omzet, dan een drukbezochte website of veel gebruikte app waar iedereen te snel weer weg is.
Het gaat hierbij duidelijk om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. En vergeet ook nooit: Google is gek op kwalilteit!
Wat je daarvoor moet doen, is heel simpel:
Maak het de gast zo eenvoudig mogelijk!
Wat je daarvoor moet doen, is wat lastiger:
- Verplaats je in de schoenen van de gast en het liefst in de ‘buyer persona voor de content’ (zie direct hieronder).
- Besef dat ieder denkmoment een afhaakmoment kan zijn.
- Bedenk steeds weer hoe kun je de gast begeleiden om ‘zonder enige moeite’ de volgende stap te zetten.
- Verwijder alles dat niet van belang is en kan leiden tot verwarring en frustraties.*
- Voor je iets een verbetering noemt en definitief doorvoert:
* Als leidraad kun je straks hiervoor onze blogartikelen met ‘Quick Wins voor de doe-het-zelver gebruiken’. Met de gratis e‑mailalert hoef je die niet te missen. Inmiddels is het 1e deel hiervan verschenen. Ga naar: Conversie-optimalisatie • Quick wins voor de doe-het-zelver • 1/3.
Bied iedere gast wat hij wil
Maak gebruik van ‘buyer persona’s voor de content’
Om het meeste rendement met de website of app te genereren, is conversie-optimalisatie een must. Daarover zijn we het ondertussen wel eens. Om met alle verbeteringen van de conversie-optimalisatie het beste resultaat te behalen, kun je niet om het gebruik van ‘buyer persona’s voor de content’ heen.
Wat zijn buyer persona’s voor de content?
‘Persona’s’ zijn fictieve personen. ‘Buyer persona’s’ zijn fictieve (potentiële) klanten. En ‘buyer persona’s voor de content’ zijn fictieve (potentiële) klanten waarvan je met betrekking tot zijn buyer of customer journey zoveel mogelijk weet.
Een ‘buyer persona’ is representatief voor hooguit 1 doelgroep en heeft eigen specifieke kenmerken. Deze kenmerken zijn vaak te vinden in de brand guide (als die er is).
Buyer persona’s voor de content zijn fictieve (potentiële) klanten met ieder een eigen journey.
‘Buyer persona’s voor de content’ gaan net een stapje verder. Iedere ‘buyer persona’s voor de content’ heeft naast zijn eigen kenmerken ook zijn eigen journey. Hiervoor is diepgaand onderzoek nodig, waarbij intensief gebruikgemaakt wordt van analyse-software.
Als er nog geen ‘buyer persona’s voor de content’ zijn, zorg dan dat die er komen. Gebruik hierbij straks de handvatten in het blogartikel ‘De doelgroep en de buyer persona • Hoe bepaal en maak je ze? [stappenplan]’. Dit artikel verschijnt binnenkort. Zorg dus dat je aangemeld bent voor de gratis e‑mailalert. Dan hoef je deze niet te missen. Aanmelden.
Tijdelijke oplossing
Omdat je ‘buyer persona’s voor de content’ niet binnen een dag kunt samenstellen, kun je als tijdelijke oplossing gebruikmaken van de ‘buyer persona’s’ uit de brand guide (als die er is). Controleer deze met wat bekend is van de gasten met serieuze klant-potentie.
Aan gasten zonder klant-potentie besteed je natuurlijk geen tijd en aandacht… of je moet daar een hele goede reden voor hebben.
Tip! Zet in op de juiste bronnen
Wanneer er buiten de website of app wordt geadverteerd of gepost, kan het zo zijn dat dit niet de juiste gasten oplevert. Je snapt dat je hiernaar kritisch moet kijken. Blijkt dit inderdaad niet de juiste gasten op te leveren, kijk dan waar de doelgroep zich wel bevindt. Ga daar dan testen.
Wanneer het gaat om adverteren, begin dan met kleine budgetten te testen. Pas als dit goed blijkt te gaan, ga je hoger inzetten op die kanalen.
En vergeet niet aan ieder extern kanaal een unieke landingspagina te koppelen. De gast wil zich immers wel begrepen voelen.
Verplaats je in alle persona’s
Als de ‘buyer persona’s voor de content’ zijn samengesteld, verplaats je dan in alle persona’s om hun buyer of customer journeys per fase te matchen met de informatie-behoeften en hun gedrag op dat specifieke moment.
De een stormt misschien zelfverzekerd recht op zijn einddoel af en de ander is wat onzekerder. Hij wil graag eerst bellen, iets downloaden, (live-)chatten, mailen, nadenken, et cetera. Bied voor iedere gast wat hij nodig heeft om vroeg of laat zijn aankoop of andere reis te voltooien.
Van homogene groep naar ieder een eigen buyer en customer journey
Ben je eenmaal aan het optimaliseren, bedenk dan tijdens het proces steeds weer dat je met verschillende gasten (persona’s) te maken hebt. Ieder type zal zijn eigen conversie-pad volgen en dus zijn eigen buyer en customer journey.
Deel de gasten in in groepen en test op basis van de overeenkomsten in de verschillen. Ga vooral niet op zoek naar de ideale combinatie waarmee je alle persona’s tegelijk kunt bedienen. Die bestaat niet en verkleint daarmee alleen maar de kans op conversie.
Conclusie
Om te zorgen dat eind van de maand de rekeningen weer kunnen worden betaald en het bestaansrecht van de organisatie is gewaarborgd, stel je de juiste gasten centraal en zorg je dat zij zich gehoord voelen.
De website en app moeten als een warm bad aanvoelen.
Wanneer gasten klanten moeten worden, moeten ze ‘converteren’. Begeleid ze hiervoor op hun eigen buyer en customer journeys, anders kan een website of app nooit het maximaal haalbare aan inkomsten genereren.
Conversie-optimalisatie is een must
Uiteindelijk draait dit dus allemaal om conversie-optimalisatie; de zorg om van bezoekers op de website en gebruikers van de app betalende bezoekers en gebruikers te maken… en dus van gasten klanten te maken.
Je hebt nu de eerste handvatten en in onze volgende blogartikelen helpen we je steeds verder. We duiken eerst in op de quick wins. Daarna zoomen we nog verder in op de ‘aanpak conversie-optimalisatie’.
Maak je borst maar nat, want we gaan dan in 6 artikelen en net zoveel supplementen echt de diepte in. Hierbij moet je dan ook zorgen voor de nodige software om de resultaten steeds te meten. We begeleiden je van A tot Z.
Al deze series en andere blogartikelen mag je natuurlijk straks niet missen, zeker niet als je meer rendement uit de website of app wilt halen. Meld je daarom direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Tot slot nog een laatste wijze raad
Bedenk, onthoud en vergeet dit dus nóóit meer:
Liever 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht.
Een heel oud gezegde, maar het geldt hierbij ook. Realiseer je keer op keer dat veel gasten niet per se leiden tot meer verkoop. Het gaat om ‘kwalitatieve bezoekers’, niet om hele hordes kijkers (die niet kopen).
SEO mag dan ook niet langer prioriteit zijn, máár de SEO zal in de slipstream van de verbeteringen wél vanzelf verbeteren. Maak je daar vooral geen zorgen over. Kortom:
Stel de gast en de conversie-optimalisatie voorop, dan zit je ook voor de SEO altijd goed.
En als het eenmaal goed zit, dan kun je ook gaan inzetten op SEA.
Wij helpen
Op het gebied van conversie-optimalisatie zijn wij een van de weinige specialisten in regio Den Haag. In deze regio ligt ons hart, net als bij ons vak.
Ben je benieuwd wat conversie-optimalisatie voor de website en/of app van de organisatie kan betekenen? Bel ons dan om een afspraak te maken voor een vrijblijvend gesprek waarin we samen kritisch kijken wat het eerlijkste antwoord is op die vraag. Is dat antwoord positief? Dan kijken we samen verder.
Je kunt ons bereiken op: [nummer opgeheven].
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.