Het logo • Lachwekkende missers die geschiedenis schreven #logoblunders
Ook in de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten gaat wel eens wat fout… of pakt een idee anders uit dan verwacht. Vormen en symbolen gaan soms in de ogen van het publiek een geheel eigen leven leiden. Hun suggestieve impact werd voortgestuwd door onze percepties en onbedoelde interpretaties.
De ene is goed voor een grinnik, de andere voor een schaterlach. En als je ze eenmaal anders hebt gezien, is dat beeld niet meer terug te draaien.
Om te zorgen voor een vermakelijke terugreis, hebben we een flink aantal van deze lachwekkende missers voor je verzameld. Het zijn nog net geen logoblunders en ontwerprampen… of toch wel?
Wat staat er vandaag op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
Na een uitgebreid bezoek aan Huisstijl belandden we op het wereldberoemde Logo. Daar hebben we al enorm veel gezien en bekeken. We waren nogal onder de indruk van Brand Signature en volgden de route van handgeschreven meesterwerken naar digitale letter-ontwerpen tijdens ons bezoek aan Typografie.
Aan alles komt een eind en ook aan deze inspirerende ontdekkingsreis door Huisstijl en Logo. We hebben alle sleutels tot het succes ervan bekeken, zijn bedolven onder een overload aan inspiratie en hebben alles samengevat en concreet gemaakt aan de hand van de checklist in de briefing.
Het zit er bijna op, maar we hadden je nog wel deze logo-flaters tijdens de terugreis beloofd. Stap in en have fun!
Excursie of uitstapje gemist?
Dan vind je alle verslagen hier.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over branding en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Voorwoord
Het is wat ons hoofd ervan maakt
Logo’s zijn in de regel een vast onderdeel van de ‘visuele’ merkidenteit. Tijdens onze zomerse reis hebben we gezien dat er niet duizenden, maar miljarden logo’s zijn. Ze zijn werkelijk overal en iedereen (m/v/x) ziet ze zoals hij ze wil zien.
Iedereen geeft zijn eigen interpretatie eraan en dat mag ook. Alleen of de ontwerper daar nou zo blij mee is? Hoe dan ook hebben logo’s net als alle beelden te maken met pareidolia. Met wat? Met pareidolia. We leggen het uit.
Wat is pareidolia?
Pareidolia is een psychologisch fenomeen waarbij mensen dingen zien die er niet zijn, maar dat is wel vrij normaal. Niets raars of afwijkends dus. We hebben er (bijna) allemaal mee te maken. Het is het zien van herkenbare vormen, patronen of betekenisvolle figuren in willekeurige of ongestructureerde visuele stimuli.
Het gaat dus om dat wat we visueel waarnemen. Denk hierbij aan vlekken, stippen, strepen, patronen en objecten waarin we iets totaal anders zien, of aan wolken. Dit gebeurt omdat onze hersenen van nature geneigd zijn om bekende patronen te herkennen, zelfs als die er niet echt zijn.
Onze hersenen doen dit niet om ons in het ootje te nemen, maar om ons te laten overleven.
Het begint al vroeg
Dit natuurlijke en veelvoorkomende verschijnsel wordt al vroeg in het leven waargenomen en vormt zich eigenlijk al zo gauw als we onze ogen gaan gebruiken.
Pasgeboren baby’s kijken graag naar het gezicht van hun moeder (verzorger). Ze gaan patronen zien en die zien ze op den duur ook in andere gezichten en objecten die lijken op het gezicht van hun moeder. Zo leren ze al vrij snel gezichtskenmerken onderscheiden.
Pareidolie illustreert hoe onze geest voortdurend streeft naar het vinden van betekenis en structuur in de wereld om ons heen en zo onze overlevingskansen vergroot.
Het gezicht van de moeder bestaat voor deze mini-mensjes uit 2 stippen en een streepje. Al snel vinden ze ieder hoofd grappig… zolang er maar 2 stippen en een streepje in te herkennen zijn. Later zien we in 2 identieke stipjes al snel 2 ogen, en als het even kan ook een gezichtje.
Een veelvoorkomend en eenvoudig voorbeeld van pareidolie is dan ook het zien van gezichten in alledaagse objecten. We zien ze in wolken, maan, huizen, stopcontacten, voorkanten van sommige auto’s, et cetera.
We doen dat niet alleen als baby, want jong geleerd is oud gedaan. We komen er gewoon niet meer vanaf en waarom zouden we? Naarmate we volwassen worden gaan we ook in andere vormen bepaalde lichaamsdelen zien. Net waar het hart vol van is.
Deze manier van zaken waarnemen helpt ons om betekenis te geven aan onze omgeving en menselijke interactie. Het is een boeiend aspect van hoe onze hersenen informatie verwerken en de wereld laten begrijpen. Ook al is dit fenomeen niet echt objectief te noemen.
Terug naar de logo’s
Nu we weten wat pareidolia is, is het niet meer dan logisch dat logo’s ook lijden onder dit fenomeen en soms met hilarische gevolgen. Maar er zijn ook logo’s die gewoon te veel op iets anders lijken en als we dat eenmaal gezien hebben, krijgen we dat beeld niet meer weg.
Tegelijk is het ook nog cultuur- en mensafhankelijk. Mensen die nog nooit een spiraaltje (anticonceptie-middel) hebben gezien, zullen dit ook niet in het logo van Tesla zien. Onderstaande voorbeelden gelden dus niet voor iedereen, maar zijn voorbeelden die je her en der hoort of die algemeen bekend zijn dus vaker door anderen zijn waargenomen.
Als je het eenmaal ziet…
Adidas
Credits illustratie Titanic en foto ijsrots: OpenClipart-Vectors via Pixabay.
Chicago Bulls
Dodge Viper
Google Chrome
Rechts zie je Simon Says een geheugenspel uit 1978.
Credits foto Simon: Huffpost.
LG
Credits afbeelding Pac-Man: OpenClipart-Vectors via Pixabay
Mazda
Credits afbeelding uil: JL G via Pixabay.
Olympische Spelen van 2012 in Londen
Veel mensen vonden wel iets van dit logo: te moeilijk, een hakenkruis en Lisa Simpson.
Credits voor beeld Lisa Simpson: onduidelijk (internet).
Onvo Media
Of zie jij net als wij 2 slakken?
Credits schildpad: OpenClipart-Vectors via Pixabay.
Pepsi
Credits smiley: Gordon Johnson via Pixabay; sneakers en handen: OpenClipart-Vectors via Pixabay.
Sherwin Williams
Tesla
Vans
Credits beeld schoolbord: Gerd Altmann via Pixabay.
Walmart
Credits voor beelden Darth Vader en embleem Galactic Empire niet duidelijk.
Spatiëren kun je leren
Kids Exchange
Hier wissel je kinderkleding.
Megaflicks
Florida, Verenigde Staten.
Bronnen
Voor dit blogartikel zijn we geïnspireerd door de onderstaande bronnen en willen ze hartelijk danken voor hun vermakelijke voorbeelden tijdens deze terugreis.
- Trend Repository – 14 sfortunate prospettive del logo che non puoi non vedere
- Quality Logo Product Blog – 14 Funny Logo Perspectives You Can’t Stop Seeing Once You’ve Seen Them www.qualitylogoproducts.com/blog/14-unfortunate-logo-perspectives-cant-unsee/
- Acreditanisso – 6 logotipos que vão testar sua mente suja
Tot slot
Hoe jij dit bij jouw logo gaat voorkomen
- Zorg dat het origineel is en niet op andere logo’s lijkt.
- Lijkt het ook niet op iets anders?
- Draai het alle kanten op.
- Kies het juiste lettertype, kijk van een afstand en let op de spatiëring.
- En nog een laatste check op suggestieve vormen.
Op naar een goed logo en een sterk merk
Het zit erop. We nemen afscheid van onze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ en van deze boeiende wereld van visuele identiteiten.
We zijn bijna thuis en wensen jou of het merk wel thuis. We wensen je ook heel veel succes en plezier met het ontwikkelen of maken van het logo én dat het daarna helpt om de doelstellingen te halen.
Excursie of uitstapje gemist? Of verder inzoomen?
Dan vind je het overzicht met alle verslagen hier.
Wat gaan wij nu doen?
Uiteraard blijven wij bloggen over zaken binnen ons vakgebied die interessant zijn voor onze lezers en volgers. Deze blogartikelen zijn misschien wel onmisbaar als je van het merk, de website en/of de app een succes wilt maken.
Wil je deze blogartikelen niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de onderstaande box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Wij helpen ook met logo’s en huisstijlen
Je hebt een logo of een nieuwe huisstijl nodig? Dat kan, want een groot deel van onze roots liggen nog steeds in de grafische wereld én in de wereld van merken bouwen (branding). Het ontwikkelen en/of vernieuwen van logo’s, huisstijlen én huisstijl-handboeken is voor ons dus gesneden koek.
Daarnaast – of los daarvan – kunnen we zorg dragen voor de implementatie in programma’s als Microsoft Word en PowerPoint. Dit zorgt ervoor dat iedereen met dezelfde templates kan werken en alle communicatie in ieder geval visueel in lijn is met het merk.
Per merk verschilt wel onze aanpak. Wil je snel resultaat voor weinig geld? Dan kan dat. Wil je liever een logo als onderdeel van de merkwereld en die dus geheel aansluit bij de corporate identity? Dan kan dat ook. Het resultaat is afhankelijk van de wensen, de doelen, de doelgroep(en) én natuurlijk van het budget. Wat het ook wordt, wij gaan altijd voor het beste resultaat.
Je kunt ons bereiken via: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.