Het logo • Restyling, refresh of redesign? Wat is wat en wat zijn de verschillen?
Restyling, refresh en redesign zijn termen die vaak worden gebruikt bij het moderniseren van een bestaand logo. Het verschil tussen deze termen zit ’m met name in hoe ingrijpend deze aanpassing is.
Een mooi onderwerp voor deze verkenningstocht. Ga je weer mee, dan gaan we op weg… op weg naar vernieuwing!
Wat staat er vandaag op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
Na een uitgebreid bezoek aan Huisstijl belandden we op het wereldberoemde Logo. Daar bekeken we onder meer Beeldmerk, Woordmerk, Geschiedenis van Logo en de keuze voor wel of geen Logo. We bezochten Walt Disney en Informatie-overload en waren enorm onder de indruk van Brand Signature.
Vandaag is het tijd voor vernieuwing en bekijken we hoe verouderde logo’s een nieuw leven krijgen. Stap maar snel in en laat je verrassen.
Excursie of uitstapje gemist?
Dan vind je alle verslagen hier.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over branding en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Wat is een…
Logo restyling
Bij restyling gaat het om subtiele aanpassingen van het bestaande logo. Subtiele aanpassingen betekenen hier dat de vormen, kleuren, typografie (gebruik lettertype) en/of verhoudingen van het logo ‘iets’ worden aangepast.
- Het logo wordt niet fundamenteel veranderd; de herkenbaarheid en bekendheid blijven overeind.
De algemene uitstraling van het logo blijft dus behouden.
Redenen voor restyling van een logo
Door de restyling lijkt het logo weer up-to-date en kan dus weer even mee. Het kan een signaal zijn naar de buitenwereld dat het merk niet is ingedut en klaar is voor de toekomst.
Alleen de niet-oplettende kijker neemt de verandering vaak niet eens waar. Hoeveel mensen van buiten de sector hadden in 2019 door dat de ‘F’ in het icoon van Facebook was aangepast? En gingen daardoor meer mensen Facebook gebruiken of Facebook vaker gebruiken?
Belangrijke noot over de beelden
Zoals altijd hebben wij ons best gedaan zaken zo helder mogelijk uit te leggen en daar het juiste beeldmateriaal bij te vinden. Toch heeft het zien van iets als restyling, refresh of redesign enorm veel te maken met persoonlijke perceptie. Daarnaast worden de termen door en voor elkaar gebruikt. Doe indien nodig zelf aanvullend onderzoek en wees extra helder in de communicatie hierover. Zie verder onze algemene disclaimer.
Wat is een…
Logo refresh
Je voelt hem al aankomen. Een refresh van een logo gaat een stapje verder dan een restyling. De basis van het ontwerp wordt meer aangepast dan bij de restyling, waarbij de term subtiel vervalt. Toch is het verschil met een restyling nog wel heel subtiel en het gaat niet zover als een redesign.
Er is ook geen duidelijke grens van waar het een stopt en het ander begint. Er zijn ook geen regels voor de benamingen. De termen restyling en refresh worden daardoor ook door en voor elkaar gebruikt, wat uiteraard voor de nodige verwarring kan zorgen.
En een enkele keer wordt ook nog de term redesign hiervoor gebruikt. De chaos is compleet.
Een refresh betekent vaak:
- Het logo wordt bijgewerkt zonder deze volledig te veranderen.
- Een duidelijke (verdere) stilering van het symbolische deel in combinatie met een eigentijdser lettertype.
Redenen voor refresh van een logo
Het doel van een refresh is een echte opfrisbeurt. De herkenbaarheid en bekendheid van het logo blijven behouden, maar de verandering is hierbij wel voor iedereen zonder visuele of andere hierop invloed hebbende beperking zichtbaar.
Ook door de refresh lijkt het logo weer up-to-date en dus meer van deze tijd. Het zal een duidelijk signaal zijn naar de buitenwereld dat het merk niet is ingedut en klaar is voor de toekomst.
Een refresh kun je inzetten als het imago en de reputatie van het merk eens flink opgefrist moeten worden, maar laat het succes daarvan niet van het logo afhangen.
Volgens Simon Manchipp staat refresh in de ontwerpwereld vaak synoniem voor een verandering die niet groot genoeg is om het label ‘redesign’ te rechtvaardigen. “De ingreep is meestal wel groot genoeg voor een leuke factuur en dito persbericht vol vakjargon. Alleen of die tegenwoordig nog met de loftrompet wordt ontvangen? Tijden zijn veranderd.” Lees meer.
Toch kan een refresh marketing-technisch wel voor de nodige reuring zorgen. Wanneer je er op de juiste manier flink wat tam-tam aan koppelt, kan het een mooie manier zijn om de markt te vertellen dat het merk weer helemaal van deze tijd is. Terug uit de winterslaap.
Zo kun je het imago en de reputatie van het merk helpen opfrissen, maar laat het succes daarvan nooit van het logo afhangen. Een merk is natuurlijk veel en veel meer dan een logo.
Wat is een…
Logo redesign
Bij een redesign van een logo gaat het wel om een radicale verandering van het oorspronkelijke ontwerp. Het is een ingrijpende aanpassing, die je eigenlijk geen aanpassing meer kunt noemen. Het hele concept en de visuele uitstraling gaan op de schop. Het logo wordt (bijna) onherkenbaar veranderd.
Redenen voor redesign van het logo
Redenen voor een redesign kunnen zijn dat het bestaande logo niet meer geschikt is en/of aansluit bij:
- Huidige ontwikkelingen van het merk – Nieuwe doelstellingen en/of identiteit van het merk.
- Nieuwe positionering – Markt en/of doelgroep(en) zijn flink veranderd. Lees meer.
- Nieuwe bezems – De nieuwe CEO of marketing-manager wil zijn stempel drukken en/of achterlaten.
Bij een redesign begint het hele ontwerpproces opnieuw. Het logo kan en/of zal een compleet andere uitstraling krijgen, inclusief andere vormen, kleuren, typografie (gebruik lettertype), et cetera. Toch kunnen elementen van het oude logo – of oudere logo’s – weer terugkomen.
Net als bij een refresh kun je hier marketing-technisch je voordeel mee doen. Het kan een leuke bijdrage leveren aan de verbetering van het imago en de reputatie van het merk.
Pas wel op, want er kleven flinke nadelen aan een redesign
Een groot nadeel van een redesign is dat het ook kan afschrikken en het laatste restje vertrouwen in het merk meer kwaad dan goed doet. Wat zou er aan de hand zijn? Moet ik mijn contract nog wel verlengen?
Het personeel kan zich ook afvragen wat er mis is? Wat gaat er nog meer veranderen, komt er een nieuw management en is mijn baan nog wel veilig? Een redesign is dus niet zomaar en altijd een goed plan. Doe het alleen als het de enige keus is… én houd het personeel altijd goed op de hoogte!
Slotwoord
Of liever toch meer focus op de band met doelgroep?
Vaak worden een restyling, refresh en redesign ingezet voor een sterkere marktpositie ten opzichte van de concurrentie. Het wordt dan met veel bombarie en borstklopperij geïntroduceerd, maar merken moeten zich tegenwoordig richten op de mensen in de markt. En dat speelt op dit moment meer dan ooit tevoren.
De vertrouwensband met die mensen, juist daaraan moet nu keihard gewerkt worden! Lees meer.
Dan praat je over emotionele, culturele, economische én andere duidelijke banden en dus over mensgerichtheid. Mensgerichtheid is voor ons gevoel de belangrijkste content-marketing-trend van 2023 en anders vraagt het wel de focus. Het is het gevolg van het dalende vertrouwen in de overheid, media én merken.
Een duur redesign kan nu zomaar in verkeerde aarde vallen bij het publiek. Zeker als er reorganisaties ten koste van banen gaande zijn.
Een opgefrist of nieuw logo kan deze doelstelling nooit in zijn uppie behalen, daarvoor is een logo gewoon niet krachtig genoeg. Overweeg dus heel kritisch wat de beste stap nu is. Wordt het een restyling, een refresh, een redesign… of verbinden we ons op een andere manier met de markt?
Onze toekomstplannen
In volgende blogartikelen in deze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nemen we je verder mee op reis. We reizen nog even verder door de boeiende wereld van visuele identiteiten.
Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van creativiteit en zet het merk in het zonnetje!
Inmiddels zijn we echt dik over de helft, maar gelukkig nog lang niet uitgekeken in en rondom het wereldberoemde Logo. We gaan nog op zoek naar de 10 sleutels tot succes van een goed Logo (of Woordmerk), helpen je met de briefing en komen natuurlijk langs nog meer Inspiratie. We bekijken zelfs nog het statige Typografie en het speelse Witruimte.
Zorg ervoor dat je dit niet mist!!!
Excursie of uitstapje gemist? Of verder inzoomen?
Dan vind je het overzicht met alle verslagen hier.
Hoe zorg je dat je verder niets meer mist?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier morgen of anders binnenkort weer terug. Tot gauw!
Wij helpen met nieuwe én oude logo’s
Je hebt een logo of denkt meer aan een restyling, refresh of redesign van het logo en/of de huisstijl. Daarvoor kun je bij ons terecht, want een groot deel van onze roots liggen nog steeds in de grafische wereld en in de wereld van merken bouwen (branding).
Per merk verschilt wel onze aanpak. Wil je snel resultaat voor weinig geld? Dan kan dat. Wil je liever een logo of krachtig merkelement als onderdeel van de merkwereld en die dus geheel aansluit bij de corporate identity? Dan kan dat ook. Het resultaat is afhankelijk van de wensen, de doelen, de doelgroep(en) én natuurlijk van het budget. Wat het ook wordt, wij gaan altijd voor het beste resultaat.
Je kunt ons bereiken via: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo (of het beeldmerk) en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.