Marktonderzoek in een notendop + stappenplan
Marktonderzoek staat min of meer aan de basis voor elke succesvolle onderneming. Zonder gedegen marktonderzoek mis je belangrijke inzichten in bijvoorbeeld klantbehoeften, concurrentie en markttrends.
We gaan kijken hoe strategisch marktonderzoek je kan helpen aan die inzichten. Aan de hand van een stappenplan vertellen we je hoe je dit aanpakt.
Hierna kun je weloverwogen beslissingen nemen om de bedrijfsstrategie en de marketing te versterken. We zoomen in en sluiten af met diverse methoden van analyses die je op de markt los kunt laten.
Dit blogartikel is een supplement van: De doelgroep identificeren • 3/3 [stappenplan]. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Inhoud
Voorwoord
Traditionele marketing en bedrijfsvoering zijn niet onze specialismen; branding en content-marketing wel. Deze vakgebieden overlappen elkaar en hebben elkaar nodig. Daarom maken we zo af en toe voor de volledigheid van ons blog een uitstapje naar marketing en bij hoge uitzondering naar bedrijfsvoering.
Bovendien gebruiken wij regelmatig in onze blogartikelen marketing-gerelateerde termen en die vragen soms om meer uitleg. Met name voor die extra uitleg is dit blogartikel bedoeld. Het is dan ook een supplement van diverse series over doelgroepen, segmenteren en buyer persona’s.
Wij weten dat je woorden als content-marketing en marketing-gerelateerde ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Inleiding
Marktonderzoek in een notendop
Onze definitie
Marktonderzoek is het proces van het verzamelen en analyseren van informatie over de markt en de (potentiële) klanten met als doel de bedrijfsstrategie versterken aan de hand van de verkregen inzichten.
Met andere woorden
Marktonderzoek is een belangrijke stap voor elke organisatie die wil groeien en concurreren. Misschien mag je het wel een ‘voorwaarde voor succes’ noemen. Aan de hand van een goed marktonderzoek verkrijg je immers waardevolle inzichten waarna je weloverwogen strategische beslissingen kunt nemen.
Door goed marktonderzoek begrijpen organisaties beter:
- Wie hun klanten zijn.
- Wat klanten willen.
- Waaraan het aanbod (producten en/of diensten) moet voldoen.
- Hoe ze het aanbod kunnen verbeteren.
- Hoe ze zich kunnen onderscheiden van concurrenten.
Dit kan onder meer door vragen te stellen, gegevens te verzamelen en trends te analyseren.
De verkregen inzichten helpen organisaties:
- Betere beslissingen te nemen.
- Passende strategieën te ontwikkelen.
- Bestaande strategieën te versterken.
- Risico’s te verkleinen.
Maar marktonderzoek is ook complex, voor sommigen ronduit saai en vraagt van hen een lange adem. Alleen, het is wel nodig. Je moet weten wat er al is op de markt, wat er al gebeurt en wat de bewegingen in de markt zijn. De uitkomst kan van alles zijn en dus ook enorm tegenvallen, maar het behoedt je wel voor een hoop problemen.
Wat moet of kun je doen?
Je kunt hiervoor ons stappenplan gebruiken en de daaronder staande analyse-methoden.
Stappenplan voor marktonderzoek
Onderstaand stappenplan is een eenvoudig en concreet stappenplan voor de uitvoering van je marktonderzoek. Je kunt hier meerdere stappen aan toe voegen, zoveel als je wilt, maar daarmee loop je wel het risico dat je het proces (veel) te complex maakt.
Dit zal zeer waarschijnlijk leiden tot vertragingen en hogere kosten. Het is vaak effectiever om je te concentreren op de belangrijkste stappen en zo efficiënt en doelgericht te werk te gaan.
- Stap 1 – Doelstelling(en) bepalen
- Stap 2 – Onderzoeksvragen formuleren
- Stap 3 – Onderzoeksmethoden kiezen
- Stap 4 – Gegevens verzamelen
- Stap 5 – Gegevens analyseren
- Stap 6 – Resultaten interpreteren
- Stap 7 – Documenteren
- Stap 8 – Actieplannen en/of strategie ontwikkelen
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat alle hier genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.
Er zijn ontzettend veel zaken waarmee je rekening moet houden, we kunnen ze hier onmogelijk allemaal benoemen. Je vindt in dit blogartikel dan ook slechts een stappenplan om deze zaken te bepalen. Naar eigen inzicht mag je hiervan natuurlijk afwijken of het op een geheel andere manier aanpakken. Observeer, meet, leer en verbeter!
Daarnaast is het sowieso altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Stap 1
Doelstelling(en) bepalen
Definieer duidelijk wat je wilt bereiken met het marktonderzoek. Kies bij voorkeur 1 doelstelling. Dit biedt niet alleen een duidelijke focus, maar voorkomt ook verwarring en verspilling van tijd en middelen.
Bovendien zul je met 1 doelstelling sneller tot gerichte inzichten en beslissingen komen, wat weer in het voordeel is van het eindresultaat: een (meer) concrete en effectieve strategie.
Dit kan zijn:
- Begrijpen klantbehoeften.
- Evalueren trends in de markt.
- Identificeren nieuwe kansen.
- Beoordelen concurrentie.
- Optimaliseren aanbod (product en/of dienst).
- Beoordelen prijs-strategieën.
Specifiek voor de marketing kun je denken aan:
- Doorgronden behoeften klant.
- Aanscherpen positionering.
- Verbeteren klanttevredenheid.
- Optimaliseren marketing-strategie.
- Identificeren van doelgroepen voor verdere aanscherping bezigheden.
- Verhogen merkbekendheid.
Stap 2
Onderzoeksvragen formuleren
Nadat de doelstelling is bepaald, ontwikkel je specifieke vragen die het onderzoek moet gaan beantwoorden. Op zoek naar de antwoorden op deze vragen verzamel je informatie die cruciaal is voor de doelstelling.
Stap 3
Onderzoeksmethoden kiezen
Kies de meest geschikte methoden voor de doelstelling en de vragen en die passen bij de uitgangssituatie en de beschikbare middelen.
Kwantitatieve methoden
Kwantitatieve methoden hebben te maken met meetbare gegevens die statistisch geanalyseerd kunnen worden. Denk hierbij aan enquêtes met gestructureerde vragen en statistische analyses. De objectieve, schaalbare en vaak generaliseerbare resultaten worden vervolgens omgezet in concrete inzichten. Lees meer.
Kwalitatieve methoden
Kwalitatieve methoden richten zich op het verkrijgen van informatie over wat mensen beweegt. Je gaat hierbij op zoek naar gedetailleerde gegevens over ‘het waarom’; naar de motivaties achter de motivaties. Denk hierbij aan het begrijpen van behoeften, gedragingen, ervaringen en meningen van mensen.
Hierbij kun je gebruikmaken van bijvoorbeeld diepte-interviews, focus-groepen en observaties. Lees meer.
Stap 4
Gegevens verzamelen
Een logische vervolgstap is het verzamelen van de resultaten. Dit zijn de gegevens van de primaire bronnen. Die kun je aanvullen met secundaire bronnen. Hiermee bedoelen we dan bijvoorbeeld bestaande branche-rapporten en markt-onderzoeken die interessante informatie bieden.
Zorg ervoor dat je ook hier focus houdt en alleen die gegevens verzamelt die relevant zijn voor de doelstelling. Uiteraard kun je andere interessante informatie voor iets anders bewaren.
Stap 5
Gegevens analyseren
Analyseer de verzamelde gegevens en ga hierbij op zoek naar trends, patronen en belangrijke inzichten.
Maak de informatie begrijpelijk met statistische technieken en data-visualisatie.
Stap 6
Resultaten interpreteren
Trek nu conclusies uit de analyse, vertaal deze naar praktische inzichten en houdt hierbij de oorspronkelijke doelstelling in de gaten.
Dit is het moment dat kansen komen bovendrijven. Hetzelfde geldt voor bedreigingen. Beoordeel de impact van beide.
Op zoek naar gaten
Ga op zoek naar de gaten die in de markt zijn ontstaan of gaan ontstaan. Dit is niet alleen belangrijk voor de marketing, maar nog veel belangrijker voor het ontwikkelen van nieuwe producten en/of diensten. Producten en diensten zullen hierop natuurlijk continu moeten inspelen, wil het merk een belangrijke speler worden en/of blijven in deze markt.
Speel slim in op de gaten die de concurrentie laat liggen.
Aan de andere kant kunnen de resultaten ook aantonen waarom bepaalde marketing-strategieën opeens niet meer werken, minder effect hebben of juist weer enorm goed (gaan) scoren. Inzichten zullen bijdragen aan het tijdig aanpassen van de strategieën.
Tip! Vind het gat in de markt
Voor de branding en de marketing moet je vooral kijken naar de kansen die de concurrentie laat liggen. Ga op zoek naar het gat of de gaten in de markt en vul deze op.
Dit is dus ook zeer interessant voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Zorg dat het aanbod de oplossing is voor een probleem dat leeft binnen deze (doel)markt en/of doelgroepen. Je snapt waarschijnlijk wel dat alleen dán het merk een rol kan gaan spelen in het leven van zijn (potentiële) klanten.
Stap 7
Documenteren
Documenteer je bevindingen in een helder rapport. Zorg voor de nodige structuur en neem ook de nodige details op.
Presenteer de resultaten op een aantrekkelijke manier die begrijpelijk is voor de betrokkenen. Neem hierin ook aanbevelingen en actiepunten op.
Stap 8
Actieplannen en/of strategie ontwikkelen
Tijd om de kansen te benutten en de uitdagingen aan te pakken. Ontwikkel hiervoor actie-plannen en strategieën gebaseerd op de informatie die je tijdens het onderzoek hebt vergaard.
Denk hierbij niet alleen aan de strategie en de planning, maar ook aan het toewijzen van budgetten en het bepalen van verantwoordelijkheden en verantwoordelijken.
Pas bestaande zaken aan, wanneer dat nodig is om voortaan beter in te spelen op de bevindingen.
Ga aan de slag!
We wensen je uiteraard heel veel succes en net zo veel plezier hiermee.
Soorten analyses
Voor het marktonderzoek zijn er verschillende marktanalyses in te zetten. Ze bieden stuk voor stuk unieke inzichten. Door ze te combineren krijg je een uitgebreid overzicht van de markt. Deze inzichten helpen je bij het ontwikkelen van gerichte en effectieve bedrijfs- en marketing-strategieën.
We zoomen hieronder kort op de meestvoorkomende in.
Shortcuts
- Marktanalyse
- Situatie-analyse
- Vraag- en aanbod-analyse
- Concurrentie-analyse
- Segment-analyse
- Verkoop-analyse
- Risico-analyse
- Trendanalyse
- PESTEL-analyse
- Afnemers-analyse
- Doelgroep-analyse
- Gedragsanalyse
Echter, er zijn dus nog veel meer soorten analyses, waaronder:
- bedrijfstak-analyse;
- distributie-analyse;
- interne analyse;
- portfolio-analyse;
- SWOT-analyse (Strength, Weaknesses, Opportunities en Threats);
- analyse van marketing-instrumenten, dit zijn de 4, 5, 6 of 7 P’s.
Marktanalyse
De marktanalyse verwijst naar de omvang van de markt (totale waarde of het totale volume). Het geeft inzicht in de grootte van de (doel)markt, hoe groot de doelgroep is en het groeipotentieel ervan.
Dit wordt (kan worden) gemeten in termen als:
- aantal klanten;
- omzet;
- verkoopwaarde.
Hierbij spelen historische groeicijfers en toekomstige voorspellingen een rol om de algehele marktgroei te begrijpen. Daarnaast bestaan er kwalitatieve en kwantitatieve marktanalyses. Lees meer.
Situatie-analyse
Een situatie-analyse onderzoekt de huidige stand van zaken binnen een organisatie en haar omgeving.
Het omvat het analyseren van:
- interne factoren als:
- sterktes;
- zwaktes;
- externe factoren als:
- markttrends;
- concurrentie.
Dit biedt inzicht in:
- Hoe de organisatie presteert.
- Welke kansen er liggen.
- Wat de bedreigingen zijn.
Vraag- en aanbod-analyse
Om groeikansen en tekorten te identificeren, kijk je bij de vraag- en aanbod-analyse naar ‘de vraag naar het aanbod’ in vergelijking tot ‘het aanbod op de markt’.
Hierdoor is het eenvoudiger te beoordelen of er een goede balans is tussen wat mensen willen kopen (vraag) en wat bedrijven aanbieden (aanbod).
Concurrentie-analyse
Van de concurrentie kun je echt een heel stuk wijzer worden.
- Wie zijn de concurrenten?
- Wie zijn daarvan de sterksten?
- Op welke groepen richten zij zich en waarom?
- Wat zijn de pijnpunten waarop zij inspelen?
Ga ook op zoek naar gaten in markt en kijk welke daarvan met het aanbod te vullen zijn. Hier liggen vaak kansen, maar blijf kritisch. Lees meer.
Segment-analyse
Om te bepalen bij welke groep klanten het meeste groei-potentieel zit, is er de segment-analyse. Je identificeert dan eerst de segmenten; oftewel: je deelt eerst de grote doelgroep op in verschillende klantgroepen. Deze groepen zijn gebaseerd op overeenkomsten in specifieke kenmerken en behoeften.
Daarna onderwerp je ze aan een onderzoek en dan kijk je naar:
- omvang van de groep;
- groeipotentieel;
- winstgevendheid;
- concurrentie.
Verder inzoomen? Ga naar:
Verkoop-analyse
De verkoop-analyse draait om verkoop-cijfers en verwante gegevens.
Hierbij kijk je bijvoorbeeld naar:
- omzet;
- verkooptrends;
- klantgedrag.
Risico-analyse
De risico-analyse is iets anders dan de bekende SWOT-analyse, waarbij je op zoek gaat naar de sterke en zwakke punten en naar de kansen en bedreigingen. Bij de risico-analyse ga je alleen op zoek naar de bedreigingen. Dit zijn omstandigheden die een negatieve invloed (kunnen) hebben op het verdien-model.
Bekijk hoe reëel deze bedreigingen zijn en of de organisatie ze überhaupt de kop kan bieden.
Is dit geen haalbare kaart? Kijk dan nog eens kritisch naar het business-model, want uiteindelijk is het wel de bedoeling dat het business-model sterk genoeg is om hiermee om te gaan. Het moet de bedreigingen kunnen elimineren of ze zo klein kunnen maken dat het nauwelijks nog bedreigingen zijn.
Trendanalyse
Om toekomstige kansen en risico’s te begrijpen, moet je weten wat de bewegingen zijn in de markt.
Dit omvat het identificeren en bestuderen van:
- opkomende patronen;
- veranderingen en ontwikkelingen in de markt;
- toekomstige trends, als die te voorspellen zijn.
Kijk ook naar nieuwe technologieën die de markt kunnen beïnvloeden en groeikansen kunnen creëren… of juist niet.
PESTEL-analyse
De PESTEL-analyse onderzoekt externe economische en sociale factoren. Door deze factoren te analyseren, krijg je inzicht in de bredere externe omgeving waarin de organisatie zich begeeft.
Hierbij kijkt men naar:
- P • Politieke factoren – Beleid, regelgeving, politieke stabiliteit, et cetera.
- E • Economische factoren – Groei, inflatie, werkloosheid, rente-tarieven, et cetera.
- S • Sociale factoren – Consumenten-gedrag, bevolkingsgroei, levensstijlen, et cetera.
- T • Technologische factoren – Technologische ontwikkelingen en innovaties die de sector kunnen beïnvloeden, et cetera.
- E • Ecologische factoren – Regels voor verduurzaming, klimaat-veranderingen, et cetera.
- L • Wettelijke (legal) factoren – Wettelijke vereisten, lokale, nationale en internationale regelgevingen, et cetera.
Afnemersanalyse
Een afnemersanalyse richt zich op het begrijpen van ondermeer behoeften, voorkeuren en koopgedrag van bestaande klanten.
Het omvat:
- Identificeren van klantsoorten.
- Analyseren van koopgedrag.
- Verzamelen van bijvoorbeeld feedback om te begrijpen:
- wat klanten belangrijk en waardevol vinden;
- wat klanten belangrijk en waardevol aan het aanbod vinden (koopmotivatie).
Dit helpt bij het aanpassen van producten, diensten en marketing-strategieën om hiermee beter in te spelen op behoeften van de klant en hun tevredenheid te verhogen.
Verder inzoomen? Ga naar:
Doelgroep-analyse
Doelgroep-analyse lijkt veel op de afnemersanalyse, maar is breder. Het richt zich namelijk niet of niet alleen op bestaande klanten, maar ook op potentiële klanten. En dat kan dan in de ruimste betekenis, maar hoeft niet per se.
Doelgroep-analyse zet je in voor:
- Het vinden van de ideale klant.
- Het achterhalen wie de specifieke groepen klanten zijn die het aanbod waarschijnlijk zullen afnemen.
- Het leren kennen en begrijpen van deze mensen.
Het omvat het segmenteren (opdelen) van de markt op basis van bijvoorbeeld:
Doelgroep-analyse is niet alleen voor de bedrijfsvoering enorm interessant, maar ook voor de marketing. Lees meer.
Verder inzoomen?
Lees meer over segmenteren op basis van klanten in ‘De doelgroep identificeren • 3/3 [stappenplan]’ of ga direct naar het kopje ‘Segmenteren voor dienstverleners ’.
Gedragsanalyse
Om te begrijpen hoe klanten het aanbod gebruiken en hoe je hun gebruikerservaring naar het hoogste niveau kunt brengen, zet je de gedragsanalyse in.
De gedragsanalyse onderzoekt zowel het koop- als gebruiksgedrag van klanten. Je ontdekt en analyseert hoe klanten zich gedragen tijdens hun interacties met het aanbod.
Je kijkt dan onder meer naar:
- aankoopfrequentie;
- merkloyaliteit;
- gebruikspatronen.
Deze analyse helpt bij het signaleren van trends en patronen in klantgedrag. Dit biedt niet alleen waardevolle inzichten voor het verbeteren van marketing-strategieën, maar ook voor product-vernieuwingen en de klantenservice.
Verder inzoomen?
Lees meer over gedragsanalyse in ‘De cookieless era • Welke alternatieven en oplossingen zijn er al?’ of ga direct naar het kopje ‘Cohort-analyse en cohort-onderzoek’.
Tip! Luister, luister en luister
Waarom kopen mensen van het merk? … of zouden ze van het merk kunnen gaan kopen? Voor deze antwoorden moet je heel goed luisteren.
Luisteren is vaak waardevoller dan zelf praten, zeker als je antwoord wilt op deze vragen of gewoon meer wilt weten over de doelgroepen. Met luisteren kun je nu direct al beginnen.
Social media
Op social media kun je heel goed meeluisteren. Kijk naar wat potentiële klanten daar delen, zeggen en dus ook naar de reacties op posts. Dit vertelt veel over wat er bij deze mensen speelt en dus over wat ze motiveert. Dit noem je social listening.
Zoek hiervoor op de social-media-platformen met de daarvoor bestemde zoekfunctie op onder andere de naam van het merk, namen van producten en product-groepen, namen van concurrenten, et cetera.
Ga daarnaast ook het gesprek aan; de dialoog.
Wat is social listening?
Social listening is het meeluisteren op social media; oftewel: het online volgen en monitoren van alle conversaties rondom een merk, dienst, product, organisatie, persoon, doelgroep en/of branche. Zie het als het proces van identificeren en beoordelen van wat er over deze zaken wordt gezegd.
Met social listening zit je bovenop het nieuws dat belangrijk is voor het merk.
Dit is enorm belangrijk voor merken en hun webcare-teams om klachten en roddels zoveel mogelijk de goede kant op te sturen, maar het is ook een enorme bron aan interessante informatie om aan de marktvraag te blijven voldoen én om de marketing te verbeteren.
De aanpak
Social listening is niet moeilijk en kun je nu direct en eenvoudig doen door gebruik te maken van de zoekfunctie van zoekmachines en die van de social-media-platformen zelf. Deze aanpak is leuk voor zelfstandig ondernemers, maar niet te doen voor grotere partijen en zeker niet voor de grote merken.
Al die conversaties op het internet produceren namelijk wel enorme hoeveelheden ongestructureerde gegevens. Voor je het weet, verzuip je in alle achterhaalde informatie en dus zijn ook hier diverse slimme tools voor ontwikkeld. Tools als Brand24, faqfox en zelfs Hootsuite maken het proces van identificeren en beoordelen van deze informatie een stuk gemakkelijker.*
Andere voordelen
- Vinden van zakenpartners.
- Leren over en van de concurrentie.
- Verbeteringen van marketing-uitingen.
- Verbeteren van het aantonen van betrokkenheid bij de doelgroep.
Oftewel: social listening is het omzetten van online ruis in relevante informatie.
Verder inzoomen?
Lees meer over social listening in ‘Onderwerpen bedenken voor jouw content (blogs, video’s, etc.) • 25 inspiratiebronnen • 3/4’ of ga direct naar de box ‘Wat is social listening?’.
Voor meer informatie over tools voor social listening, klik je hier.
Aan de slag
Met ons concrete stappenplan en het heldere overzicht van de analyse-methoden ben je klaar voor een grondig marktonderzoek. Met de inzichten die daaruit volgen, ben je goed voorbereid om strategische keuzes te maken voor bijvoorbeeld de marketing-strategieën.
Zo’n doordachte aanpak zorgt voor gerichte acties. Je weet kansen te grijpen en risico’s te beheersen. Monitor de resultaten en pas de aanpak continu aan voor de beste resultaten. Uiteindelijk zal dit de marktpositie versterken.
Verdere toekomstplannen?
Wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en content-marketing daarvan een belangrijk onderdeel vormt. Zo hebben wij ruime ervaring met het bepalen, ontwikkelen én uitvoeren van content-marketing-strategieën.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.
Tip! Gebruik social media, maar kijk ook verder
Voor de marketing moet je uiteraard ook de marketing-inspanningen van die concurrentie analyseren. Dat zal zich voor het grootste deel op social media afspelen, maar sluit andere kanalen niet direct uit.
Wellicht adverteren ze zeer regelmatig in lokale bladen of zijn ze enorm actief binnen bepaalde netwerkclubs. Misschien maken ze wel gebruik van influencers. Dus ga zorgvuldig op zoek!
Wat wil je weten?
Wat betreft de activiteiten van de concurrentie op social media wil je weten waar, hoe laat, hoe vaak en vooral wat ze posten. Kijk ook naar de reacties. Wat scoort goed en wat scoort minder? Waar wordt het gesprek – de dialoog – aangegaan?
Deze informatie is straks zeer waardevol voor de content-marketing.