Marktonderzoek in een notendop + stappenplan

Marktonderzoek in een notendop + stappenplan

Marktonderzoek staat min of meer aan de basis voor elke succesvolle onder­neming. Zonder gedegen markt­onder­zoek mis je belang­rijke inzichten in bijvoorbeeld klant­behoeften, concurrentie en markttrends.

We gaan kijken hoe strategisch markt­onder­zoek je kan helpen aan die inzichten. Aan de hand van een stappen­plan vertellen we je hoe je dit aanpakt.

Hierna kun je weloverwogen beslissingen nemen om de bedrijfs­strategie en de marketing te versterken. We zoomen in en sluiten af met diverse methoden van analyses die je op de markt los kunt laten.

Dit blogartikel is een supplement van: De doelgroep identificeren • 3/3  [stappenplan]. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.

 

Voorwoord

Traditionele marketing en bedrijfsvoering zijn niet onze specialismen; branding en content-marketing wel. Deze vakgebieden overlappen elkaar en hebben elkaar nodig. Daarom maken we zo af en toe voor de volledigheid van ons blog een uitstapje naar marketing en bij hoge uitzondering naar bedrijfsvoering.

Boven­dien gebrui­ken wij regel­matig in onze blog­artikelen marketing-gerelateerde termen en die vragen soms om meer uitleg. Met name voor die extra uitleg is dit blog­artikel bedoeld. Het is dan ook een supple­ment van diverse series over doelgroepen, segmen­teren en buyer persona’s.

Wij weten dat je woorden als content-marketing en marketing-gerelateerde ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

 

Inleiding
Marktonderzoek in een notendop

Onze definitie

Marktonderzoek is het proces van het verzamelen en analyseren van informatie over de markt en de (potentiële) klanten met als doel de bedrijfs­strategie versterken aan de hand van de verkregen inzichten.


Met andere woorden

Marktonderzoek is een belang­rijke stap voor elke organisatie die wil groeien en concurreren. Misschien mag je het wel een ‘voorwaarde voor succes’ noemen. Aan de hand van een goed markt­onder­zoek verkrijg je immers waarde­volle inzichten waarna je welover­wogen strate­gische beslis­singen kunt nemen.

Door goed marktonder­zoek begrijpen organisaties beter:

  • Wie hun klanten zijn.
  • Wat klanten willen.
  • Waaraan het aanbod (producten en/of diensten) moet voldoen.
  • Hoe ze het aanbod kunnen verbeteren.
  • Hoe ze zich kunnen onder­scheiden van concurrenten.

Dit kan onder meer door vragen te stellen, gegevens te verzame­len en trends te analyseren.

De verkregen inzichten helpen organisaties:

  • Betere beslissingen te nemen.
  • Passende strategieën te ontwikkelen.
  • Bestaande strategieën te versterken.
  • Risico’s te verkleinen.

Maar marktonderzoek is ook complex, voor sommigen ronduit saai en vraagt van hen een lange adem. Alleen, het is wel nodig. Je moet weten wat er al is op de markt, wat er al gebeurt en wat de bewe­gingen in de markt zijn. De uitkomst kan van alles zijn en dus ook enorm tegen­vallen, maar het behoedt je wel voor een hoop problemen.

Wat moet of kun je doen?

Je kunt hiervoor ons stappen­plan gebruiken en de daaronder staande analyse-methoden.

 

Stappenplan voor marktonderzoek

Onderstaand stappenplan is een eenvoudig en concreet stappen­plan voor de uitvoering van je markt­onderzoek. Je kunt hier meerdere stappen aan toe voegen, zoveel als je wilt, maar daarmee loop je wel het risico dat je het proces (veel) te complex maakt.

Dit zal zeer waarschijn­lijk leiden tot vertragingen en hogere kosten. Het is vaak effectiever om je te concen­treren op de belang­rijkste stappen en zo efficiënt en doelgericht te werk te gaan.

 

Belangrijke noot

Het is belangrijk te beseffen dat alle hier genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.

Er zijn ontzettend veel zaken waarmee je rekening moet houden, we kunnen ze hier onmogelijk allemaal benoemen. Je vindt in dit blogartikel dan ook slechts een stappenplan om deze zaken te bepalen. Naar eigen inzicht mag je hiervan natuurlijk afwijken of het op een geheel andere manier aanpakken. Observeer, meet, leer en verbeter!

Daarnaast is het sowieso altijd raad­zaam om bij dit soort zaken profes­sio­neel advies in te winnen.  Zie verder onze algemene disclaimer.


Stap 1
Doelstelling(en) bepalen

Definieer duidelijk wat je wilt bereiken met het markt­onder­zoek. Kies bij voorkeur 1 doelstelling. Dit biedt niet alleen een duidelijke focus, maar voorkomt ook verwar­ring en verspil­ling van tijd en middelen.

Bovendien zul je met 1 doelstelling sneller tot gerichte inzichten en beslissingen komen, wat weer in het voordeel is van het eindresultaat: een (meer) concrete en effectieve strategie.

Dit kan zijn:

  • Begrijpen klantbehoeften.
  • Evalueren trends in de markt.
  • Identificeren nieuwe kansen.
  • Beoordelen concurrentie.
  • Optimaliseren aanbod (product en/of dienst).
  • Beoordelen prijs-strategieën.

Specifiek voor de marketing kun je denken aan:


Stap 2
Onderzoeksvragen formuleren

Nadat de doelstelling is bepaald, ontwikkel je specifieke vragen die het onderzoek moet gaan beantwoorden. Op zoek naar de antwoorden op deze vragen verzamel je informatie die cruciaal is voor de doelstelling.


Stap 3
Onderzoeksmethoden kiezen

Kies de meest geschikte methoden voor de doelstelling en de vragen en die passen bij de uitgangs­situatie en de beschik­bare middelen.

Kwantitatieve methoden

Kwantitatieve methoden hebben te maken met meetbare gegevens die statis­tisch geanaly­seerd kunnen worden. Denk hierbij aan enquêtes met gestruc­tu­reerde vragen en statis­tische analyses. De objec­tieve, schaal­bare en vaak genera­li­seer­bare resulta­ten worden vervolgens omgezet in concrete inzichten.  Lees meer.

Kwalitatieve methoden

Kwalitatieve methoden richten zich op het verkrijgen van informatie over wat mensen beweegt. Je gaat hierbij op zoek naar gedetail­leerde gegevens over ‘het waarom’; naar de motivaties achter de motivaties. Denk hierbij aan het begrijpen van behoeften, gedragingen, ervaringen en meningen van mensen.

Hierbij kun je gebruikmaken van bijvoorbeeld diepte-interviews, focus-groepen en observaties.  Lees meer.


Stap 4
Gegevens verzamelen

Een logische vervolgstap is het verzame­len van de resultaten. Dit zijn de gegevens van de primaire bronnen. Die kun je aanvullen met secun­daire bronnen. Hiermee bedoelen we dan bijvoor­beeld bestaande branche-rapporten en markt-onderzoeken die interes­sante informatie bieden.

Zorg ervoor dat je ook hier focus houdt en alleen die gegevens verzamelt die relevant zijn voor de doelstel­ling. Uiteraard kun je andere interes­sante informatie voor iets anders bewaren.


Stap 5
Gegevens analyseren

Analyseer de verzamelde gegevens en ga hierbij op zoek naar trends, patronen en belang­rijke inzichten.

Maak de informatie begrijpe­lijk met statis­tische technieken en data-visualisatie.


Stap 6
Resultaten interpreteren

Trek nu conclusies uit de analyse, vertaal deze naar praktische inzichten en houdt hierbij de oorspronke­lijke doelstel­ling in de gaten.

Dit is het moment dat kansen komen boven­drijven. Hetzelfde geldt voor bedrei­gingen. Beoordeel de impact van beide.

Op zoek naar gaten

Ga op zoek naar de gaten die in de markt zijn ontstaan of gaan ontstaan. Dit is niet alleen belangrijk voor de marketing, maar nog veel belang­rijker voor het ontwikkelen van nieuwe producten en/of diensten. Producten en diensten zullen hierop natuur­lijk continu moeten inspelen, wil het merk een belang­rijke speler worden en/of blijven in deze markt.

Speel slim in op de gaten die de concurrentie laat liggen.

Aan de andere kant kunnen de resultaten ook aantonen waarom bepaalde marketing-strategieën opeens niet meer werken, minder effect hebben of juist weer enorm goed (gaan) scoren. Inzichten zullen bijdragen aan het tijdig aanpas­sen van de strategieën.

Tip!  Vind het gat in de markt

Voor de branding en de marketing moet je vooral kijken naar de kansen die de concur­rentie laat liggen. Ga op zoek naar het gat of de gaten in de markt en vul deze op.

Dit is dus ook zeer interes­sant voor de ontwikke­ling van nieuwe producten en diensten. Zorg dat het aanbod de oplos­sing is voor een probleem dat leeft binnen deze (doel)markt en/of doelgroepen. Je snapt waarschijnlijk wel dat alleen dán het merk een rol kan gaan spelen in het leven van zijn (potentiële) klanten.


Stap 7
Documenteren

Documenteer je bevindingen in een helder rapport. Zorg voor de nodige struc­tuur en neem ook de nodige details op.

Presenteer de resultaten op een aantrekke­lijke manier die begrijpel­ijk is voor de betrok­ke­nen. Neem hierin ook aanbevelingen en actiepunten op.


Stap 8
Actieplannen en/of strategie ontwikkelen

Tijd om de kansen te benutten en de uitdagingen aan te pakken. Ontwikkel hiervoor actie-plannen en strategieën gebaseerd op de informatie die je tijdens het onderzoek hebt vergaard.

Denk hierbij niet alleen aan de strategie en de planning, maar ook aan het toewijzen van budgetten en het bepalen van verant­woorde­lijk­heden en verant­woordelijken.

Pas bestaande zaken aan, wanneer dat nodig is om voor­taan beter in  te spelen op de bevindingen.

Ga aan de slag!

We wensen je uiteraard heel veel succes en net zo veel plezier hiermee.

 

Soorten analyses

Voor het marktonder­zoek zijn er verschillende markt­analyses in  te zetten. Ze bieden stuk voor stuk unieke inzichten. Door ze te combi­neren krijg je een uitgebreid overzicht van de markt. Deze inzichten helpen je bij het ontwikkelen van gerichte en effectieve bedrijfs- en marketing-strategieën.

We zoomen hieronder kort op de meest­voor­komende in.

Shortcuts

Echter, er zijn dus nog veel meer soorten analyses, waaronder:

  • bedrijfstak-analyse;
  • distributie-analyse;
  • interne analyse;
  • portfolio-analyse;
  • SWOT-analyse (Strength, Weaknesses, Opportunities en Threats);
  • analyse van marketing-instru­menten, dit zijn de 4, 5, 6 of 7 P’s.

Marktanalyse

De marktanalyse verwijst naar de omvang van de markt (totale waarde of het totale volume). Het geeft inzicht in de grootte van de (doel)markt, hoe groot de doelgroep is en het groei­poten­tieel ervan.

Dit wordt (kan worden) gemeten in termen als:

  • aantal klanten;
  • omzet;
  • verkoopwaarde.

Hierbij spelen historische groei­cijfers en toekomstige voorspel­lingen een rol om de algehele markt­groei te begrijpen. Daarnaast bestaan er kwalitatieve en kwantitatieve marktanalyses.   Lees meer.


Situatie-analyse

Een situatie-analyse onderzoekt de huidige stand van zaken binnen een organi­sa­tie en haar omgeving.

Het omvat het analyseren van:

  • interne factoren als:
    • sterktes;
    • zwaktes;
  • externe factoren als:
    • markttrends;
    • concurrentie.

Dit biedt inzicht in:

  • Hoe de organisatie presteert.
  • Welke kansen er liggen.
  • Wat de bedreigingen zijn.

Vraag- en aanbod-analyse

Om groeikansen en tekorten te identi­fi­ceren, kijk je bij de vraag- en aanbod-analyse naar ‘de vraag naar het aanbod’ in vergelij­king tot ‘het aanbod op de markt’.

Hierdoor is het eenvou­diger te beoor­de­len of er een goede balans is tussen wat mensen willen kopen (vraag) en wat bedrijven aanbieden (aanbod).


Concurrentie-analyse

Van de concurrentie kun je echt een heel stuk wijzer worden.

 

  • Wie zijn de concurrenten?
  • Wie zijn daarvan de sterksten?
  • Op welke groepen richten zij zich en waarom?
  • Wat zijn de pijnpunten waarop zij inspelen?

Ga ook op zoek naar gaten in markt en kijk welke daarvan met het aanbod te vullen zijn. Hier liggen vaak kansen, maar blijf kritisch.  Lees meer.

Tip!  Gebruik social media, maar kijk ook verder

Voor de marketing moet je uiter­aard ook de marketing-inspanningen van die concurrentie analyseren. Dat zal zich voor het grootste deel op social media afspelen, maar sluit andere kanalen niet direct uit.

Wellicht adverteren ze zeer regelmatig in lokale bladen of zijn ze enorm actief binnen bepaalde netwerk­clubs. Misschien maken ze wel gebruik van influ­encers. Dus ga zorg­vuldig op zoek!

Wat wil je weten?

Wat betreft de activi­teiten van de concur­ren­tie op social media wil je weten waar, hoe laat, hoe vaak en vooral wat ze posten. Kijk ook naar de reacties. Wat scoort goed en wat scoort minder? Waar wordt het gesprek – de dialoog – aangegaan?

Deze informatie is straks zeer waardevol voor de content-marketing.


Segment-analyse

Om te bepalen bij welke groep klanten het meeste groei-potentieel zit, is er de segment-analyse. Je identificeert dan eerst de segmenten; oftewel: je deelt eerst de grote doelgroep op in verschil­len­de klant­groepen. Deze groepen zijn gebaseerd op overeen­komsten in speci­fieke kenmerken en behoef­ten.

Daarna onderwerp je ze aan een onderzoek en dan kijk je naar:

  • omvang van de groep;
  • groeipotentieel;
  • winstgevendheid;
  • concurrentie.

Verkoop-analyse

De verkoop-analyse draait om verkoop-cijfers en verwante gegevens.

Hierbij kijk je bijvoorbeeld naar:

  • omzet;
  • verkooptrends;
  • klantgedrag.

Risico-analyse

De risico-analyse is iets anders dan de bekende SWOT-analyse, waarbij je op zoek gaat naar de sterke en zwakke punten en naar de kansen en bedrei­gingen. Bij de risico-analyse ga je alleen op zoek naar de bedrei­gingen. Dit zijn omstan­dig­heden die een negatieve invloed (kunnen) hebben op het verdien-model.

Bekijk hoe reëel deze bedrei­gingen zijn en of de organisatie ze überhaupt de kop kan bieden.

Is dit geen haalbare kaart? Kijk dan nog eens kritisch naar het business-model, want uiteindelijk is het wel de bedoe­ling dat het business-model sterk genoeg is om hiermee om te gaan. Het moet de bedrei­gingen kunnen elimi­ne­ren of ze zo klein kunnen maken dat het nauwe­lijks nog bedrei­gingen zijn.


Trendanalyse

Om toekomstige kansen en risico’s te begrijpen, moet je weten wat de bewe­gingen zijn in de markt.

Dit omvat het identi­fi­ceren en bestu­deren van:

  • opkomende patronen;
  • veranderingen en ontwikke­lingen in de markt;
  • toekomstige trends, als die te voorspellen zijn.

Kijk ook naar nieuwe techno­lo­gieën die de markt kunnen beïnvloe­den en groei­kansen kunnen creëren… of juist niet.


PESTEL-analyse

De PESTEL-analyse onderzoekt externe econo­mische en sociale facto­ren. Door deze factor­en te analy­se­ren, krijg je inzicht in de bredere externe omgeving waar­in de organisatie zich begeeft.

Hierbij kijkt men naar:

  • P • Politieke factoren – Beleid, regelgeving, politieke stabiliteit, et cetera.
  • E • Economische factoren – Groei, inflatie, werkloosheid, rente-tarieven, et cetera.
  • S • Sociale factoren – Consumenten-gedrag, bevolkings­groei, levens­stijlen, et cetera.
  • T • Technologische factoren – Techno­logische ontwikke­lingen en innovaties die de sector kunnen beïnvloeden, et cetera.
  • E • Ecologische factoren – Regels voor verduur­zaming, klimaat-veranderingen, et cetera.
  • L • Wettelijke (legal) factoren – Wettelijke vereisten, lokale, nationale en interna­tio­nale regel­gevingen, et cetera.

Afnemersanalyse

Een afnemersanalyse richt zich op het begrijpen van onder­meer behoeften, voorkeuren en koopgedrag van bestaande klanten.

Het omvat:

  • Identificeren van klantsoorten.
  • Analyseren van koopgedrag.
  • Verzamelen van bijvoorbeeld feedback om te begrijpen:
    • wat klanten belangrijk en waardevol vinden;
    • wat klanten belangrijk en waardevol aan het aanbod vinden (koopmotivatie).

Dit helpt bij het aanpassen van producten, diensten en marketing-strategieën om hiermee beter in te spelen op behoeften van de klant en hun tevreden­heid te verhogen.


Doelgroep-analyse

Doelgroep-analyse lijkt veel op de afnemers­analyse, maar is breder. Het richt zich namelijk niet of niet alleen op bestaande klanten, maar ook op poten­tiële klanten. En dat kan dan in de ruimste betekenis, maar hoeft niet per se.

Doelgroep-analyse zet je in voor:

  • Het vinden van de ideale klant.
  • Het achterhalen wie de specifieke groepen klanten zijn die het aanbod waarschijnlijk zullen afnemen.
  • Het leren kennen en begrijpen van deze mensen.

Het omvat het segmenteren (opdelen) van de markt op basis van bijvoorbeeld:

Doelgroep-analyse is niet alleen voor de bedrijfs­voering enorm interessant, maar ook voor de marketing.  Lees meer.

Verder inzoomen?

Lees meer over segmenteren op basis van klanten in ‘De doelgroep identificeren • 3/3  [stappenplan]’ of ga direct naar het kopje ‘Segmenteren voor dienstverleners ’.


Gedragsanalyse

Om te begrijpen hoe klanten het aanbod gebruiken en hoe je hun gebruikers­ervaring naar het hoogste niveau kunt brengen, zet je de gedrags­analyse in.

De gedragsanalyse onderzoekt zowel het koop- als gebruiks­gedrag van klanten. Je ontdekt en analyseert hoe klanten zich gedragen tijdens hun interacties met het aanbod.

Je kijkt dan onder meer naar:

  • aankoopfrequentie;
  • merkloyaliteit;
  • gebruikspatronen.

Deze analyse helpt bij het signaleren van trends en patronen in klant­gedrag. Dit biedt niet alleen waarde­volle inzichten voor het verbeteren van marketing-strategieën, maar ook voor product-vernieuwingen en de klanten­service.

Verder inzoomen?

Lees meer over gedragsanalyse in ‘De cookieless era • Welke alternatieven en oplossingen zijn er al?’ of ga direct naar het kopje ‘Cohort-analyse en cohort-onderzoek’.

Tip!  Luister, luister en luister

Waarom kopen mensen van het merk? … of zouden ze van het merk kunnen gaan kopen? Voor deze antwoorden moet je heel goed luisteren.

Luisteren is vaak waarde­voller dan zelf praten, zeker als je antwoord wilt op deze vragen of gewoon meer wilt weten over de doelgroepen. Met luisteren kun je nu direct al beginnen.

Social media

Op social media kun je heel goed meeluis­teren. Kijk naar wat potentiële klanten daar delen, zeggen en dus ook naar de reacties op posts. Dit vertelt veel over wat er bij deze mensen speelt en dus over wat ze motiveert. Dit noem je social listening.

Zoek hiervoor op de social-media-plat­formen met de daarvoor bestemde zoekfunctie op onder andere de naam van het merk, namen van producten en product-groepen, namen van concurrenten, et cetera.

Ga daarnaast ook het gesprek aan; de dialoog.

Wat is social listening?

Social listening is het meeluisteren op social media; oftewel: het online volgen en monitoren van alle conver­sa­ties rondom een merk, dienst, product, organisatie, persoon, doelgroep en/of branche. Zie het als het proces van identi­fi­ceren en beoor­delen van wat er over deze zaken wordt gezegd.

Met social listening zit je bovenop het nieuws dat belangrijk is voor het merk.

Dit is enorm belang­rijk voor merken en hun webcare-teams om klachten en roddels zoveel mogelijk de goede kant op te sturen, maar het is ook een enorme bron aan interes­sante infor­matie om aan de markt­vraag te blijven voldoen én om de marketing te verbeteren.

De aanpak

Social listening is niet moeilijk en kun je nu direct en eenvoudig doen door gebruik te maken van de zoek­functie van zoek­machines en die van de social-media-platformen zelf. Deze aanpak is leuk voor zelfstan­dig onder­nemers, maar niet te doen voor grotere partijen en zeker niet voor de grote merken.

Al die conversaties op het internet produ­ceren namelijk wel enorme hoeveel­heden ongestruc­tu­reerde gegevens. Voor je het weet, verzuip je in alle achter­haalde informatie en dus zijn ook hier diverse slimme tools voor ontwikkeld. Tools als Brand24, faqfox en zelfs Hootsuite maken het proces van identi­fi­ce­ren en beoordelen van deze informatie een stuk gemakkelijker.*

Andere voordelen

  • Vinden van zakenpartners.
  • Leren over en van de concurrentie.
  • Verbeteringen van marketing-uitingen.
  • Verbeteren van het aantonen van betrokkenheid bij de doelgroep.

Oftewel: social listening is het omzetten van online ruis in relevante informatie.

Verder inzoomen?

Lees meer over social listening in ‘Onderwerpen bedenken voor jouw content (blogs, video’s, etc.) • 25 inspiratiebronnen • 3/4’ of ga direct naar de box ‘Wat is social listening?’.

Voor meer informatie over tools voor social listening, klik je hier.

 

Aan de slag

Met ons concrete stappen­plan en het heldere overzicht van de analyse-methoden ben je klaar voor een grondig markt­onder­zoek. Met de inzichten die daaruit volgen, ben je goed voorbereid om strategische keuzes te maken voor bijvoorbeeld de marketing-strategieën.

Zo’n doordachte aanpak zorgt voor gerichte acties. Je weet kansen te grijpen en risico’s te beheersen. Monitor de resultaten en pas de aanpak continu aan voor de beste resultaten. Uiteindelijk zal dit de markt­positie versterken.


Verdere toekomstplannen?

Wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en zien we jou hier binnen­kort weer terug. Tot gauw!

Uitbesteden heeft zo zijn voordelen

Uitbesteden is ook een inte­res­san­te optie en kan uiter­aard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze core­business is en content-marke­ting daar­van een belang­rijk onder­deel vormt. Zo hebben wij ruime erva­ring met het bepa­len, ontwik­ke­len én uit­voe­ren van content-marke­ting-strate­gieën.

Dit doen we in nauwe samen­werking met of voor zowel dienst­verlenende orga­ni­sa­ties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deel­oplos­singen. Hierdoor kan ieder­een doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en is daarbij dus niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interes­sante infor­matie op het gebied van branding, content-marke­ting, zake­lijk blog­gen, conversie-opti­mali­satie, SEO en alles daar­om­heen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home